Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Di-Marco

Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Di-Marco »

Zonder namen te noemen en zonder in te gaan op het conflict:

Ik heb een paar dagen terug een spel gehad wat nooit iets is geworden.
Op openbare locatie lag ik vast aan een tafel-achtig ding, met haakjes en ringen om me op mijn plek te houden, wat goed lukt.
Mijn D, die gemeen grijnsde klaar om me te bewerken, liep even weg om speeltjes te pakken, meteen gebeurde het.
Drie Dungeon Monitors doken op haar af, met zeer strenge blikken zeiden ze haar dat ze me niet alleen mocht laten, terwijl ik toe keek op een openbaar feest, waar meer dan 60 man aanwezig was.
Het haalde de sfeer uit haar, uit mij en het spel was verziekt, werd niets meer en was gelijk over.
Even later zag ik op twee van de drie DM`s een gelukkige lach mijn kant op komen. Alsof het er om te doen was mij uit me spel te keilen.

Na die dag heb ik de mensen in kwestie een mail gestuurd over wat me dwars zat, maar heb ik tot op heden geen antwoord gekregen. Is dit respect en is dit normaal?

Mijn vraag is of meer mensen dit herkennen en hoe het mogelijk is.
Als er mensen zijn die wel eens de Dungeon Monitor zijn, dat ik op openbare locatie, met meer dan 60 bezoekers, waar ik ten overstaan van (vrijwel) iedereen voor heel even alleen lig, niet alleen gelaten mag worden en mijn D geen toestemming krijgt om speeltjes te pakken?

De redenen over veiligheid en zo, dat snap ik, maar om mij heen stonden welgeteld (in alle haast opgenomen) zeker vijf mensen die ik zo kon aanspreken om me los te maken.
Toen ik los wilde en mijn D, opeens toegestaan, met een andere D en een andere 'gelegenheids-sub' ging spelen (ja, dan kan het wel?) was ik ook zo in contact met een van de omstanders en binnen 10 seconden los.

Waar doen die DM`s dan zo moeilijk over?
Herkent iemand dit, wat zijn jullie ervaringen en moeten Dungeon Monitors zich niet meer op de achterhoede houden zonder de veiligheid te verwaarlozen?

Ik respecteer hun aanwezigheid echter wel en snap dat ze er zijn voor de veiligheid voor andere kinksters en de andere spelende mensen.
Di-Marco

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Di-Marco »

Op aanraden een toevoeging:

Op het moment dat mij D weg liep en er werd ingegrepen was ze 2 à 3 meter van mij verwijdert.
Dichtbij genoeg om me te verstaan dus.
Marcuw

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Marcuw »

:shock:
Ik ben zeer verbaasd als ik heel eerlijk ben, zeker gezien de situatie die je beschrijft...

Op de feesten waar ik ben geweest heb ik zoiets nog nooit zien gebeuren.

Totaal geen woorden voor te vinden ... :confused:
Wever

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Wever »

Ik ben ook serieus verbaasd. De enkele keren dat ik publiek gespeeld heb (een of twee keer als sub, drie keer als Dom) heb ik geen DM opgemerkt, en in de publieke spellen die ik gezien heb (waar moeilijker een nummer op te plakken is) stond de DM hooguit aandachtig aan de zijlijn toe te kijken.

Ik heb wel gehoord dat DM's soms wat snel ingrijpen, maar dan gaat het doorgaans om dingen waar ze zelf niet zoveel verstand van hebben (bv. ingewikkelde knoopkunsten) of dingen die tegen het plaatselijke huisreglement zijn (bv. knifeplay). Maar drie DM's die twee of drie meter afstand al "alleen laten" noemen vind ik te gek voor woorden.

Di-Marco schreef:Even later zag ik op twee van de drie DM`s een gelukkige lach mijn kant op komen. Alsof het er om te doen was mij uit me spel te keilen.
Hier stel ik me toch vragen bij. Waarom zou een DM er nu iets op tegen hebben dat mensen op een BDSM-feest een BDSM-spel zouden spelen? Of mogelijk: waarom zouden ze er iets op tegen hebben dat jullie een BDSM-spel spelen?
Chris

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Chris »

Di-Marco schreef: Drie Dungeon Monitors doken op haar af, met zeer strenge blikken zeiden ze haar dat ze me niet alleen mocht laten, terwijl ik toe keek op een openbaar feest, waar meer dan 60 man aanwezig was.
Ik weet niet of het je helemaal was opgevallen maar er werd best hefig om je heen gespeeld waardoor er op dat moment 3 DM's in de buurt waren. Je moet ook niet vergeten dat het een jongerenfeest is waar meer dan de helft voor de eerste keer op een BDSM feest komt. Hoe lang je al op die feesten komt; Nixx en Anouk met piieter bezig waren stonden er ook 3 DM's omheen ondanks dat wij toch alweer een tijdje meedraaien. Dat is nou eenmaal op een jongerenfeest en ook de reden waarom ik daar geen heftig spel ga spelen, dat bewaar ik wel voor een Ron, Paradise of andere locatie.

Overigens had je ze er daar al op aan moeten spreken en niet achteraf lekker makkelijk vanachter je scherm, vind het een beetje slap dat je dit nu overal gaat zitten posten + dat je op een ander forum dit post:
Di-Marco schreef: Door de muziek en het rumoer van de andere gasten kon ik net niet horen wat er gezegd werd en ik kan ook niet liplezen, maar gepast was het allerminst.
Gehoorafstand zei je toch?
Di-Marco schreef: Even later zag ik op twee van de drie DM`s een gelukkige lach mijn kant op komen. Alsof het er om te doen was mij uit me spel te keilen.
Vanwaar weer die slachtofferrol...
Gebruikersavatar
Heerscher-vd-nacht
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:21
Locatie: Troetelbeer vd Nacht

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Di-Marco schreef: Even later zag ik op twee van de drie DM`s een gelukkige lach mijn kant op komen. Alsof het er om te doen was mij uit me spel te keilen.
Op een feest lachen mensen nu eenmaal wel eens, daarom wordt het een feest genoemd. Heb je een speciale reden om te weten dat die gelukkige lach voor jou besteed was?
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Guilty

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Guilty »

Chris schreef: Ik weet niet of het je helemaal was opgevallen maar er werd best hefig om je heen gespeeld waardoor er op dat moment 3 DM's in de buurt waren. Je moet ook niet vergeten dat het een jongerenfeest is waar meer dan de helft voor de eerste keer op een BDSM feest komt. Hoe lang je al op die feesten komt; Nixx en Anouk met piieter bezig waren stonden er ook 3 DM's omheen ondanks dat wij toch alweer een tijdje meedraaien.
Maar dat is nog geen reden om die ingreep met drie DM's te doen toch? Monitoren prima als er flink gespeeld wordt, maar een DM ingreep doe je mi. niet als iemand net twee, drie meter weg is, en als je ingrijpt doe je dat discreet.
Dat is nou eenmaal op een jongerenfeest en ook de reden waarom ik daar geen heftig spel ga spelen, dat bewaar ik wel voor een Ron, Paradise of andere locatie.
Helaas moet ik je daar gelijk in geven. Helaas, want dat is een recente ontwikkeling op de jf's. De eerste vijf jaar dat ik er kwam waren het juist feesten waar je hard kon spelen (en waar dat ook gebeurde) en de DM's van betere kwaliteit waren dan bij de vssm en elders. Tegenwoordig zou ik er ook niet echt hard meer durven spelen. Ik vind dat niet echt winst.

Kom op, er lopen daar 5 of 6 dm's rond, je zou denken dat die dus wel hier en daar een safe play space zouden moeten kunnen organiseren.
Overigens had je ze er daar al op aan moeten spreken en niet achteraf lekker makkelijk vanachter je scherm, vind het een beetje slap dat je dit nu overal gaat zitten posten + dat je op een ander forum dit post:
Niet helemaal mee eens. Op een feest hoor je een DM ingreep op te volgen, en eigenlijk zonder discussie. Doe je dat niet, loop je een goede kans om verwijderd te worden. Op zich wel goed om aan te geven dat je het er niet mee eens bent, maar als DM zit ik er niet op te wachten om vervolgens een uur lang te gaan discussieren, er is immers nog een feest aan de gang waar ge-DM't moet worden. Dan praat ik er eigenlijk liever achteraf nog even over, kan het ook eerst in de werkgroep besproken worden enzo.
Anouk

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Anouk »

Naar ik mij goed herinner speelde je op dat feest vlak bij mij terwijl ik mijn subje in een suspension had hangen. Niet zo vreemd dus dat er meerdere DM's in de buurt waren, aangezien ze meerdere spellen tegelijk stonden te monitoren. Want naast jou en mij waren er nog enkele spellen aan de hand, erg dicht bij elkaar. Je moet dus niet doen alsof alle DMers op het feest druk bezig waren met jou in de gaten houden, want daarvan was alles behalve sprake.

In de quote die Chris aanhaalt van het andere forum en ook naar mijn eigen ervaring op het spel, kan ik absoluut en geheel zeggen dat als iemand 2 tot 3 meter bij je weg is, op die locatie, dat je elkaar dan absoluut niet hoort. Er is veel omgevingslawaai en als je dan niet zou schreeuwen, dan kun je het vrijwel vergeten om elkaar op een normale toonhoogte en volumehoogte te verstaan. Het is een grote ruimte met een grote groep mensen waarvan er veel staan te praten en ook nog muziek gedraaid wordt.

Bij een sub die vastligt, en ik zou als Dominant iets vergeten zijn, zou ik even een DM gewenkt hebben met de vraag of die even op zou willen letten terwijl ik mijn spullen zou pakken. In plaats van maar weg lopen om die spullen te pakken. Ik zou als DM ook even ingrijpen op het moment dat een D weg loopt bij een gedemobiliseerd subje, als ik heel eerlijk ben. Gewoonweg omdat er op een feest meer kan gebeuren dan alleen maar problemen met touwtjes of boeien. Er zijn teveel factoren waar je rekening mee moet houden, die je als Dominant tijdens een spel moet blijven monitoren. Er blijft de onberekenbare factor van meerdere mensen op zo'n locatie.

Ik zou me als ik jou was meer zorgen maken om het feit dat je Dominant zich ineens omdraait en met iemand anders gaat spelen, dan om het feit dat een DMer ingrijpt op het moment dat een situatie zich voordoet die potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn voor jou, dan wel anderen.
Chris

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Chris »

guilty^ schreef: Maar dat is nog geen reden om die ingreep met drie DM's te doen toch? Monitoren prima als er flink gespeeld wordt, maar een DM ingreep doe je mi. niet als iemand net twee, drie meter weg is, en als je ingrijpt doe je dat discreet.
Er was er 1 de andere 2 waren te druk bezig met opletten wat er nog meer gebeurde, ik stond er practisch naast toen deze "ingreep" gebeurde.
Helaas moet ik je daar gelijk in geven. Helaas, want dat is een recente ontwikkeling op de jf's... en de DM's van betere kwaliteit waren dan bij de vssm en elders... Tegenwoordig zou ik er ook niet echt hard meer durven spelen. Ik vind dat niet echt winst.
Dat is gewoon de algemene vertrutting en voor mij / ons ook een reden om er niet meer naartoe te gaan. Afgelopen feest was zoooo tam, het leek wel een cafe.
Niet helemaal mee eens. Op een feest hoor je een DM ingreep op te volgen, en eigenlijk zonder discussie.
Opvolgen: ja, in discussie gaan direct na "ingreep" :nee. Later die middag er nog is naar vragen waarom het zo ging: ja

En bovendien: Er was afgelopen JF best wel wat ingrijpen nodig, ik heb veel foute dingen zien gebeuren. Ze zijn er dus niet voor niks.

Verder ben ik ook wel erg benieuwd naar het antwoord van Di-Marco op bovenstaande posts.
Guilty

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Guilty »

Chris schreef: Opvolgen: ja, in discussie gaan direct na "ingreep" :nee. Later die middag er nog is naar vragen waarom het zo ging: ja
Ik weet niet hoe ze dat op een JF regelen, maar daar zou ik op een Nextfeest dus niet zo blij mee zijn. We werken daar immers in shifts, dus als je later op de avond de DM nog even gaat vragen, spreek je hem in zijn vrije tijd die ie waarschijnlijk liever anders gebruikt. Problemen die op het feest nog te fixen zijn, vind ik, moet je altijd gelijk melden. Iets dat toch niet meer te fixen/terug te draaien is kan best achteraf. Kan de DM ook even laten bezinken wat er gebeurd is. Ik denk dat ik zelf twee dagen later ook eerder een foutje zou toegeven dan op de dag zelf.
En bovendien: Er was afgelopen JF best wel wat ingrijpen nodig, ik heb veel foute dingen zien gebeuren. Ze zijn er dus niet voor niks.
DM's zijn er zeker niet voor niks, maar ik heb op/van het JF het afgelopen jaar al zoveel vreemde ingrepen gezien, meegemaakt of van gehoord, dat ik me echt weleens afvraag waar ze mee bezig zijn. Toegegeven, het is een kutlokatie om te DM'en, maar ik vraag af of ze hun DM's wel goed inwerken. Er zitten een paar hele goeie tussen, maar volgens mij worden nieuwelingen redelijk voor de leeuwen geworpen.
MrsLolSMurfin

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door MrsLolSMurfin »

ik was er niet bij maar naar wat ik zo lees hij was ff alleen gelaten en zijn dom was op 2 a 3 meter afstand wat speeltjes pakken.
of zij hem nou kon horen of niet, dat vind ik niet van toepassing, ze kon hem immers zien en was niet ver weg.
en vind het dan ook geen rede om in tegrijpen.
sterker nog ik heb john ook wel eens alleen gelaten en alleen als ik uit het zicht ga vraag ik iemand ff op hem te letten.
de dmmer in dit geval had er ook voor kunnen kiezen om gewoon ff naast je te gaan staan om je in de gaten te houden tot je dom terug was ipv in tegrijpen.
vind het dus een inschattings fout
Toen ik los wilde en mijn D, opeens toegestaan, met een andere D en een andere 'gelegenheids-sub' ging spelen (ja, dan kan het wel?) was ik ook zo in contact met een van de omstanders en binnen 10 seconden los.
dit vind ik veel kwalijker dan dat iemand ff alleen gelaten word.
want ik begrijp dat ze niet eens de moeite nam jou los te maken en gewoon een ander spel ging spelen....
dus als ik jou was zou ik niet alleen mopperen op die dmmers, maar op die dom...

nou is een jongerenfeest voor mij nogal lang geleden (was nog bij de avsh) en ik heb mij daar altijd prima vermaakt en heb mijn spel niet hoeven aanpassen.
vind het dan ook treurig te lezen dat men nu vind dat ze hun spel er niet meer kunnen spelen, want hallo, waarom zou je alleen soft mogen spelen omdat er beginners zijn?
daar zie ik juist een andere taak van een dmmer, stel je ziet iemand geschokt ergens naar kijken dan loop je er op af en je geeft uitleg....
ipv te zeggen dat een extremer spel niet kan of mag...
iedereen beleefd bdsm nou eenmaal op zijn eigen manier en zie echt geen rede waarom de hardere spellen niet gezien mogen worden.
of zijn het allemaal zulke terezieltjes??? dat lijkt mij sterk ;)

daarbij zie ik nog een taak die de dmmers hebben laten liggen, want als er zo druk gespeelt en dicht op elkaar waaronder een suspension, dan hadden ze er ook voor kunnen keizen om mensen ff te vragen om te wachten tot er meer ruimte was.
als het werkelijk zo krap was allemaal.....

groetjes
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Sabrina »

Ik vind het sowieso raar dat er gezegd wordt dat je alleen maar softere spellen zou kunnen spelen, aangezien ik toch ook genoeg harder spel heb gezien. De betreffende DM-ingreep heb ik niet gezien (terwijl het vlak voor m'n neus moet zijn gebeurd) maar ik vind 't niet netjes om op deze manier mensen achter hun rug om af te gaan zeiken, en dat vind ik jammer. Als ik een DM-ingreep zou hebben gehad waar ik het niet mee eens was, zou ik het met de betreffende DM gaan bespreken denk ik.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Guilty

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Guilty »

Sabrina schreef: ik vind 't niet netjes om op deze manier mensen achter hun rug om af te gaan zeiken, en dat vind ik jammer. Als ik een DM-ingreep zou hebben gehad waar ik het niet mee eens was, zou ik het met de betreffende DM gaan bespreken denk ik.
Op zich vind ik het best nestjes hoe Di-Marco het gepost heeft, zonder namen, zelfs zonder het feest te noemen (dat deed iemand anders). Niet zozeer om het afzeiken, maar discussie over het DM-beleid hier en daar mag best toch? Ik heb zelf ook de nodige stupiditeiten meegemaakt en daar ook weleens wat over gepost. Kan ook heel verfrissend zijn om van andere mensen eens te horen hoe die tegen de situatie aankijken (ook voor de DM, trouwens).
funga{MrPaul}

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door funga{MrPaul} »

Di-Marco schreef:Als er mensen zijn die wel eens de Dungeon Monitor zijn, dat ik op openbare locatie, met meer dan 60 bezoekers, waar ik ten overstaan van (vrijwel) iedereen voor heel even alleen lig, niet alleen gelaten mag worden en mijn D geen toestemming krijgt om speeltjes te pakken
ff los tussendoor: het aantal bezoekers speelt mijn inziens geen rol. Je D moet op je letten en dit is niet de verantwoordelijkheid van eventuele andere feestgangers.

Op het andere forum gaf ik je reeds de tip om het eens persoonlijk aan te kaarten bij de betrokken DM's.

@guilty^: een DM aanspreken hoeft toch niet uit te lopen op een discussie van een uur of zo? Naar mijn mening (en beetje ervaring als DM) begrijpt de "benadeelde" persoon vrij snel waarom er is ingegrepen, als je als DM een gegronde reden voorlegt (bvb op basis van huisregels). Tevens moet je als DM ook kunnen toegeven dat je een inschattingsfout maakte.
Dit is op één van onze party's door een DM gedaan (niet door mezelf) in inderdaad een situatie die voor misverstanden vatbaar was. De DM greep in en haalde hierdoor de sub uit subspace. Dit terwijl de ingreep niet nodig was, achteraf gezien.
Er is met de betrokkenen over gepraat, er ontstond wederzijds begrijp, er zijn door de DM excuses aangeboden én er is later in de werkgroep over gepraat. Hieruit is ook de regel gekomen - bij ons in de vereniging - om bij twijfel eerst met de betrokken D te praten vooraleer men zich tot de sub wendt.

Soit

groetjes

funga

groetjes

funga
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Uit spel gehaald door Dungeon Monitors?

Bericht door Mack »

Ik vind het in ieder geval nuttig dat dit soort zaken besproken worden. Maar om de discussie even in het algemene te trekken.

Wat zijn in jullie belevenis de meest voorkomende valkuilen die een DMer kan overkomen?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gesloten