Origineel:
Chocolate pistachio fudge by Nigella Lawson
Chocolade Fudge met Pistache noten
Ingrediënten
- 350g Extra bittere chocolade (70% cacao of meer) - (bv de AH variant)
- 397g blik gesuikerde gecondenseerde melk - (bv Friesche Vlag)
- 30g boter
- snufje zout
- 150g Ongezouten gepelde pistache noten (300g ongepeld ongeveer)
- Pan met dikke bodem (middel formaat, steelpan ofzo)
- Rubber spaan
- Iets als een schaal om het in uit te schenken - flexibel (alu/plastic) is handig. 20x16 levert 2cm dikke laag op. Hoe dikker de laag, hoe smaller je de stukjes moet snijden (anders krijg je te grote caloriebommmen )
Preparatie
Breek de chocolade in stukjes (de breuklijnen volgen moet klein genoeg zijn)
Pel evt de pistache noten, hussel ze even door elkaar en scheidt de vliesjes van de noten, die zijn wat houterig.
Doe de noten in een plastic zakje en hamer ze grof in stukjes (kan ook tussen een theedoek of snel in een blender. Niet te klein maken)
Weeg de boter af in kleine blokjes.
Open het blikje melk (je mag het deksel aflikken, maar wees voorzichtig!)
Boter/olie de schaal (mits flexibel) of leg er huishoudfolie overheen, zodat het er straks makkelijk uit kan.
Het echte werk
Zet het pannetje op een klein pitje op laag vuur.
Schenk de gecondenseerde melk er in - gebruik de rubber spaan om het plakkerige zoete stroperige rest er helemaal uit te halen.
Gooi een gedeelte van de chocolade in de pan, dan wat boter, en dan de rest van de chocolade en de boter.
Strooi wat zout er over heen.
Roer alles rustig goed door elkaar met de spaan, vergeet de bodem niet mee te nemen - verbrande chocolade is

Blijf regelmatig roeren, totdat alles goed gesmolten is en er geen kleurverschillen meer zijn. Het moet nu een dikke saus zijn, een beetje tussen appelstroop in een potje en schenkstroop in.
Doe het vuur uit, en gooi de stukjes pistache er overheen
Goed roeren zodat het goed verdeeld is.
Schenk nu de chocolade uit in de schaal. Doe je best om alles uit de pan te krijgen, anders ga je die uit likken. En je schuldig voelen.
Je kan proberen om de bovenkant glad te krijgen, maar bij mij blijft het altijd aan de lepel/spaan plakken. Een beetje schudden om de hoekjes goed te vullen, en verder effent het zichzelf wel.
Laat de schaal een tijdje op het aanrecht staan om af te koelen, anders moet de koelkast heel hard werken om de warmte er uit te halen.
Na een nacht in de koelkast is het hard, en kan je het uit de schaal halen om in stukjes te snijden. Bepaal de grootte van de stukjes naar eigen inzicht...
Foute resultaten
Als je gewone gecondenseerde melk en geen boter gebruikt krijg je als resultaat een chocoladepasta. Ook lekker, maar niet de bedoeling. Veel boterhammen met chocopasta eten voordat het bederft.
Het is de suiker in de gezoete gecondenseerde melk die de fudge stevig maakt.
Variaties
ipv 350 gram chocolade kan het ook met 400 gram, da's wat makkelijker met repen van 200g enzo. Hoe dit het resultaat beinvloed weet ik niet, heb dit recept zo alleen met 350g gemaakt. Andere variaties met 400g lichtere chocolade mixen en andere toevoegingen werden iets zachter, maar of dit door de chocolade of toevoegingen of die extra 50g kwam geen id.
ipv Extra Bittere Chocolade kan je ook gewone bittere chocolade gebruiken, of het mixen met melk chocolade.
ipv pistache noten kan je natuurlijk ook andere noten nemen. Of gezouten noten. Cashew zijn lekker. Hazelnoten zitten ook al in chocoladenoten.
Je kan zelfs andere dingen er doorheen doen, bijv studentenhaver (hamer evt de noten in iets kleinere stukjes). Of gedroogde pruimen en gewelde abrikozen maken het geheel wat zachter.
Nog niet geprobeerd, maar nav de witte chocolade met gepofte rijst, kan je ook sugarpuffs proberen.
In hoeverre het zout belangrijk is voor de smaak of chemische samenstelling heb ik geen idee. Ik laat het vaak achterwege.
De boter zal wel effect hebben op hoe het geheel ophardt, maar hoe belangrijk dat is ook geen idee.
Het leuke van dit recept is dat het heel eenvoudig te doen is, en met de juiste ingredienten en goed roeren is het gewoon bijna niet te verknallen. En omdat er eigenlijk maar 2 vaste ingreditenten inzitten (condensed milk en boter) kan je naar hartelust experimenteren met de 2 anderen (chocola en vulling)
Dus, dat is mijn geheim. Succes, en ik hoor graag andere varianten.