juffie schreef:Heeft er iemand nog een toprecept voor zelfgemaakte ragout?
Ik weet het... bijna 2 jaar geleden kwam deze vraag langs, maar vanavond diende de gelegenheid zich aan om weer eens een goeie ragout te maken, dus...
Ragout met rundertong
Even de inleiding: We zijn de laatste tijd wat aan het experimenteren met minder gebruikelijk vlees. Dus hadden wij bij
wildernisvlees een hele tong en een hart besteld.
Ik weet het, de meeste mensen voeren dat aan hun hond of kat maar er is echt geen enkele reden om het niet zelf te eten... Tenzij je alleen panklaar vlees wil, want dat is dit niet!
Enfin.... Nou is een hele tong wat veel (bijna 2Kg) om in een keer te eten dus we hebben er uit eindelijk drie maaltijden mee gedaan.
IMG_3070.JPG
Eerst hebben wij de tong gekookt. Dat is bijna een must om het vel van de tong te kunnen halen. Even een karweitje, en dat moet gebeuren terwijl de tong nog heet is, eenmaal afgekoeld wil dat niet meer zo makkelijk. Dus een werkje voor iemand met enigszins masochistische vingers.
IMG_3135.JPG
Daarna hebben we de tong (in kleinere stukken en plakjes gesneden) nog verder laten koken met:
Zout
Gember
Steranijs
Piment
Dat leverde een prima bouillon op.
Nadat we een hoeveelheid van de tong in plakjes gegrild hadden was er nog over voor (uiteindelijk) een ragout.
Ik weet eigenlijk niet hoe andere mensen een roux maken maar mijn methode:
Smelt ~50gr roomboter in een (liefst gietijzeren) pan. Als je een donkere ragout wil mag je de boter even laten kleuren.
Voeg daar beetje bij beetje bloem aan toe terwijl je met een garde blijft roeren totdat de boter alle bloem heeft opgenomen. Je gaat door totdat het mengsel een dikke bol wordt die in je garde blijft steken.
Daarna ga je de ragout maken door de rouxbasis te blussen met de (warme) bouillon. Voeg telkens één lepel toe terwijl je blijft roeren totdat het een mooie gladde saus wordt. Je mag zelf weten hoe dun of dik je de ragout laat worden.
Het voordeel van een gietijzeren pan? Die is lekker zwaar zodat 'ie tijdens het roeren goed op het fornuis blijft staan.
Intussen had ik een andere pan een ui in grote snippers en (redelijk) wat knoflook gefruit, waarna er:
Een scheut van de bouillon
Een scheutje witte wijn
Zout & peper
Wortel (in plakjes)
Champignons
Sugarsnaps
bij kwamen (in die volgorde) om rustig een tijdje te stoven todat de worteltjes de juiste beet hadden.
De overgebleven plakken tong in blokjes snijden en daarna in een koeke- of grillpan op hoog vuur even bruinen om (nog) wat meer smaak te geven.
Alles bij elkaar flikkeren, voor de smaak ging er nog wat gula djawa bij, anders was 'ie iets te zuur. Even laten staan zodat de smaken kunnen mengen.
ragout.jpeg
Ehhhh.... ja, pas een foto genomen toen 'ie bijna op was...

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.