Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Het origineel is hier te vinden. Mijn versie werd ongeveer:

Men fruite 2 uien, doet er 150 gram gehakte biefstuk, 2 teentjes knoflook en een half chilipepertje bij (ik had rawit, maar soort en hoeveelheid zijn te variëren naar smaak) en bakt het gehakt rul. Dan 2 of 3 tomaten in blokjes en een eetlepel tomatenpuree erbij, goed husselen en een paar minuutjes zachtjes laten koken. Dit is een goed punt om de oven voor te verwarmen op 180 graden celsius.

Dan snijdt met een rijpe papaja in de lengte door, schept de zaadjes eruit en legt de helften met de open kant naar boven in een ovenschaal. Onderin de schaal gaat ongeveer 2 centimeter heet water, de helften vult men met het gehakt-mengsel. Strooi er parmezaanse kaas over en zet een half uurtje in de oven. Serveer met rijst of wat je maar lekker vindt en geniet!

Om eerlijk te zijn had ik geen idee of het wel lekker zou zijn, het klonk als een wat vreemde combinatie. Ik had het recept gemaakt omdat de papaja op moest en ik alles er wel voor in huis had, maar had geen idee wat ik er van moest verwachten. Bij de eerste hap vielen Zarath en ik bijna in katzwijm van genot! Zarath zei dat het misschien al het lekkerste was wat ik ooit gemaakt had. :) De restjes waren de volgende dag ook heel aardig als pasta saus (met nog wat extra tomatensaus toegevoegd) maar het haalde het niet bij het origineel. :)
faery

Re: Het WS receptentopic

Bericht door faery »

Ik heb net de wijn in de tomatensaus á la chell gegooid :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Die tomatensaus van Chell klinkt goed. Ga ik zeker eens proberen. Ik denk dat ik hier de komende tijd vaker rond ga hangen, nu ik straks weer dagelijks voor mijzelf moet koken. Ik zit eigenlijk altijd om inspiratie verlegen. Wil mijn repertoire uitbreiden met wat goede eenvoudige recepten die goed te koken zijn in kleine hoeveelheden of goed te bewaren/in te vriezen zijn. Wat minder vlees lijkt me ook wel een goede uit milieu en kostenoogpunt.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Cera

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Cera »

Recept gevulde komkommer uit de oven voor twee personen:

Ingrediënten:

- 300 gram kippengehakt
- 1 komkommer
- 2 tomaten
- 1 rode paprika
- 1 groene paprika
- 1 ui
- 1 losgeklopt ei
- 1 teentje knoflook
- 0,5 dl. bouillon
- zout en zwarte peper

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 170 graden. Schil de komkommer en snijd hem in 4 stukken. Snijd de stukken in de lengte door en hol ze uit. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Meng het vruchtvlees met het gehakt, de versnipperde ui, geperste knoflook en het ei. Voeg naar smaak zout en peper toe. Vul de uitgeholde stukken komkommer met het gehaktmengsel. Voeg de in blokjes gesneden tomaten en paprika's en de bouillon toe. Plaats het gerecht in de oven gedurende 30 minuten. Dien op met salade.

Mijn interpretatie:

Ik heb het kippengehakt vervangen door gemengd gehakt en heb twee komkommers gebruikt. De bouillon die ik heb gebruikt is de groente bouillon van Maggi. Ondanks dat er niets over in het recept stond heb ik eerst het gehakt in olie rul gebakken. Vervolgens heb ik volgens recept alle ingrediënten gemengd en in de holle komkommers geplaatst. Na 25 minuten in de oven was het gerecht klaar. Ik heb geen salade gemaakt omdat het een grote maaltijd is. Ik heb overigens veel overgehouden van zowel het gehaktmengsel als de tomaten en paprika. Een volgende keer zal ik kleinere hoeveelheden gebruiken. Maar het is zeker voor herhaling vatbaar. En heel gezond en in lijn met mijn nieuwe eetpatroon.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

snijd het vruchtvlees van een komkommer als je 'm uitholt? moet je wel hele grote komkommers hebben, of ik snap iets niet
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
cmeermin

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cmeermin »

Alleen het gedeelte waar de waterige zaden zitten. Als je de komkommer in de lengte halveert schraap je dat heel makkelijk weg met een lepeltje ;)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Dat zijn dan de zaadlijsten, niet het vruchtvlees. Ik snapte het ook al niet.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
cmeermin

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cmeermin »

Ach ja...zaden, vruchten, eitjes, het lijkt ook allemaal zo op elkaar :lol:
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

idd, er valt weinig te snijden in wat je uit een komkommer haalt om 'm hol te maken.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Ik zou er denk ik een courgette voor gebruiken.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Komkommer kan verrassend lekker zijn in warme gerechten, moet ik zeggen. Uit de oven heb ik nog niet geprobeerd, maar Zarath gooit ze wel eens in een roerbak. Erg lekker!
Cera

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Cera »

Ik heb de komkommer zoveel mogelijk uitgehold dus niet alleen het deel met de zaden weg gesneden. Daarom noemde ik het vruchtvlees. En inderdaad, van de komkommer blijft weinig over. Dat is de reden dat ik ook twee komkommers heb gebruikt. De suggestie van courgette ga ik ook een keer uitproberen. Is qua bereiding en het feitelijk eten denk ik ook veel praktischer. Maar ik vond de komkommer ook erg lekker!
cmeermin

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cmeermin »

Inderdaad, komkommer in roerbak is onverwacht lekker. En wat te denken van komkommersoep? Wie durft? Ik heb een heel makkelijk recept :P
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Ik heb wel eens een koude komkommer-yoghurt soep gegeten, Die was best lekker, maar toch kon je het dit-is-raaaaar-gevoel niet kwijtraken :P> Ik ben wel benieuwd naar jouw recept!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gilraen^

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Gilraen^ »

ik ook benieuwd!
Plaats reactie