Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
cmeermin

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cmeermin »

Neem gelijke hoeveelheden boter en bloem. Ongeveer een flinke eetlepel van beide. Rasp een komkommer met de grove rasp, rasp ook een beetje van de schil mee, niet te veel. Bewaar de geraspte komkommer in een vergiet om uit te laten lekken. Laat de boter smelten, voeg de bloem toe en roer tot een papje van yoghurtdikte. Voeg hier scheutje voor scheutje groentebouillon aan toe (of gewoon water en later een bouillonblokje). Ga uit van ongeveer een liter. Steeds goed blijven roeren en aan de kook brengen, even zachtjes laten pruttelen, het moet een iets gebonden basis zijn.

Geraspte komkommer toevoegen, goed omroeren en eventjes laten sudderen. Op smaak maken met peper en zout. Van het vuur af nog wat verse of gedroogde dille toevoegen. Serveren met een toefje creme fraiche.

Hier in huis een favoriet voor de zomer: komkommersoep vooraf en daarna pannekoeken met aardbeien. En als je hartige trek hebt ook nog wat spekpannekoeken bakken :yummie:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Dat klinkt wel interessant! :)
Rauw Beestje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Rauw Beestje »

Dat klinkt best goed! Ik hou niet zo van gewoon komkommer, krijg er oprispelingen van. Maar als er knoflook bij zit (zoals tzaziki) dan gaat het wel goed. Met mosterd gaat het ook goed. En in een wokgerecht van Zarath gaat het ook goed. Maar eigenlijk was ik hier omdat ik een tijd terug een recept uitgetypt had.

Pasta met nomnom-creme-saus

Voor ongeveer 3 personen:

Nodig:
olijfolie (bodem van de pan)
1 rode ui (relatief grote)
2 eetlepels honing (gewone goedkope vloeibare is ok)
2 teentje knof
zout + peper
witte wijn
2 grote (kastanje) champignons (of 3 a 4 kleinere)
ca 3 eetlepels kappertjes
3 lenteuitjes
3 plakjes schwarzwalder schinken (of ander dun gerookt ham achtig iets)
3 geite kaasjes (de van Presidant 12 petst chevres doux, of dezelfde soort bij lidl)
ca half potje creme frais
gerookte forel

(pasta)

Doen:
Schinken: 3x half plakje voor deco en de rest in stukjes voor in de saus. kort bakken in droge pan.

Snij rode ui in halve ringen, smoren in olijfolie.
Honing, gepreste knoflook en zout+peper toevoegen, tijdje op zacht vuur laten pruttelen/carameliseren.
Afblussen met ca 1/2 glas witte wijn. Champignons in kleine stukjes toevoegen. Laten staan tot champs bijna gaar zijn. (intussen lenteuitjes snijden en pasta opzetten!).
Lenteui, kappertjes, stukjes schinken en ca 1 glas wijn toevoegen. wachten tot dat het geheel weer warm is (niet kokend), geitekaasjes er in smelten.
Als de pasta klaar is, vuur uit en crème frais erdoor.

Pasta, forel, saus, 1/2 plakjes shinken op bord stapelen.


Variant: olijfolie, ui, honing, knof, zout, peper, dille, mosterd, witte port, champignons, creme frais, gerookte zalm.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Wij van het receptenopic zitten nog steeds te wachten op chells viscurry, Ambers zweedse koekjes, en volgensmij ook nog iets anders van chell wat ik alweer vergeten ben (ik zag het in de zoekopdracht naar receptentopic, vandaar :P)

Anyway, dit heb ik gisteren gegeten. Lekker en vega!

Tomaten-paprika soep (voor 2)

- 2 uien
- 2 teentjes knoflook
- 3 tomaten
- 1 grote pot geroosterde paprika (375 gr)
- 1 blokje kippenbouillon
- vermicelli (kan je ook weglaten, zo wordt de soep wat vullender)

Snipper de ui en knoflook, en bak tot de ui glazig is. Hak de tomaat en paprika in grove stukken en doe ze in de pan (Vocht uit het paprikapotje bewaren). Op een laag vuurtje bakken tot de tomaat moes is en de paprika zacht. Ondertussen een pan opzetten met het paprikavocht, kippenbouillon, vermicelli en water (hoeveel water hangt er vanaf hoe waterig je de soep wil hebben).
Als de paprika/tomaat klaar is, alles uit de pan in de pureerder/staafmixer gooien en pureren. In de pan met water doen. Eventueel water bijvoegen als hij te dik is. Nog even doorroeren en kruiden hoe je wil.

Klaar :). Lekker met bruscetta.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Btw, chell, laurierblaadje? Wanneer erbij? en er ook nog uit?
MILF :grin_ani:
faery

Re: Het WS receptentopic

Bericht door faery »

@Voleuse: uhm, met kippenbouillon is het natuurlijk niet vegetarisch :mrgreen: (maar een groentebouillonblokje is even makkelijk)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Erin doe ik tegelijk met de wijn en ik vis 'm er idd ook weer uit. Maar ik vergeet 'm ook heel vaak :D
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

faery schreef:@Voleuse: uhm, met kippenbouillon is het natuurlijk niet vegetarisch :mrgreen: (maar een groentebouillonblokje is even makkelijk)
Ohja. Bijna dan :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Ik ben het vergeten tegelijkertijd met de wijn, ik heb net pas de kruiden (gevriesdroogde Italiaanse) en het laurierblad erbij gedaan. Hij moet nu nog verder inkoken want de saus is nog te nat.
MILF :grin_ani:
nijntje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door nijntje »

Oh ja, de vis-curry a la chell, met aanpassingen van nijntje ;)

Wat heb je nodig:
- Diepgevroren pangasiusfilet (Tilapia mag ook, maar die valt meer uit elkaar, is minder stevig)
- Kerrie
- Pittige kerrie
- Prie
- Winterpeen
- Ketjap
- Kokosmelk
- Olijfolie

How to:
- De pangasiusfilet aan 1 of beide zijden flink bestrooien met een mengsel van de beide kerries.
- Olijfolie in de pan doen.
- Filet's stuk voor stuk bakken in de pan. Als hij gaar is er weer uit. Als je aan een zijde gekruid hebt, dan deze zijde onder en in de pan de andere kant doen.
- De prei en winterpeen in kleine stukjes snijden.
- Als alle vis gaar is de prei en winterpeen roerbakken in dezelfde met kerrie doordrenkte olie, eventueel nog wat extra toevoegen.
- Als de groente gaar is mik je de vis erbij, de kokosmelk en een flinke scheut ketjap.

Zo simpel! Zo lekker! En doet het altijd erg goede in nijns rijsttafel-buffet!
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

hoeveel olijfolie? en kokosmelk? 1 prei/winterpeen?
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
nijntje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door nijntje »

Hihihi.

Voor de groet groep doe ik:
1 pak (750-1000g) pangasiusfilet
4 prei
5 winterpenen
1 pakje kokosmelk

olijfolie, eigenlijk elke nieuwe visfilet even een nieuwe scheut olie in de pan, omdat het nogal snel aanbakt, maar dat kan ook aan mijn pan liggen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Het is nogal een 'naar smaak en op gevoel'-recept Jerry, omdat het nooit een echt recept is geweest, maar een variant op een saai Sonja Bakker recept door mijn moeder, waar ik weer een variantje op heb gemaakt en nijntje weer haar eigen draai aan heeft gegeven :)

Ik maak het overigens met sesamolie ipv olijfolie.
Guardian_s

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Guardian_s »

nijntje schreef:eigenlijk elke nieuwe visfilet even een nieuwe scheut olie in de pan, omdat het nogal snel aanbakt, maar dat kan ook aan mijn pan liggen.
Even een tip die ik ooit van een professionele kok kreeg Nijntje, koekenpannen nooit met afwasmiddel afwassen, maar alleen spoelen met heet water.
Eventueel van te voren even opwarmen op het vuur en uitvegen met een stuk keukenpapier.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

En dat lijkt me dus zo smerig! Ik bedoel, daar gaan toch allerlei bacteriën en ander onhygiënisch spul een feestje in zitten vieren?
MILF :grin_ani:
Plaats reactie