Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Guardian_s

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Guardian_s »

Dan zou ik als ik jou was nooit meer in een restaurant gaan eten ;)
Een koekenpan moet je voor je voor dat je je bak/braad product er in doet per definitie goed heet laten worden, niet warm, maar heet.
Bacteriën hebben reeds lang voor dat punt het loodje gelegd.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

En gaan die resten dan niet schimmelen in de kast?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Guardian_s schreef:
nijntje schreef:eigenlijk elke nieuwe visfilet even een nieuwe scheut olie in de pan, omdat het nogal snel aanbakt, maar dat kan ook aan mijn pan liggen.
Even een tip die ik ooit van een professionele kok kreeg Nijntje, koekenpannen nooit met afwasmiddel afwassen, maar alleen spoelen met heet water.
Eventueel van te voren even opwarmen op het vuur en uitvegen met een stuk keukenpapier.
HALT!!

Klokken, klepels en stokpaardjes!

Maar weinig bakpannen vinden het leuk om niet afgewassen te worden. Een pan met anti-aanbaklaag MOET worden afgewassen met een sopje. Vetresten degraderen de laag snel. Dat gaat op voor PTFE lagen, maar ook voor die nieuwerwetsche (en naar mijn ervaring uitermate waardeloze) keramische lagen. In de vaatwasser mogen ze niet, ook zegt de fabrikant van wel. Roestvrij stalen pannen worden het liefst met de hand afgewassen, mogen eventueel in de afwasmachine maar zullen dan veel meer aanbakken. Geëmailleerd gietijzeren pannen was je het beste ook met een sopje af.

Alleen plaatstalen pannen (van roestend staal met hoog koolstof gehalte) en die van onbewerkt gietijzer (die zijn zeldzaam tegenwoordig) moet je niet afwassen maar slechts afspoelen heet water en een borsteltje om de bakresten kwijt te raken maar wat vet te behouden. Die pannen moeten een beetje vettig blijven, ze hoeven niet de kast uit te glibberen.

@Juffie: een koekenpan zonder antibaklaagjes warm je leeg op tot een temperatuur van 150-200 graden Celsius. Heet zat voor de hygiëne. Het is wel zo dat plaatstalen pannen wat smaak kunnen opnemen voor vis houd je er het beste eentje apart. Roestvrij staal mag wel goed schoongemaakt maar is wat moeilijker in gebruik en vooral een grotere investering. Plaatstaal kost afhankelijk van de maat tussen de 15 en 40 euro, voor een goede RVS leg je tussen de 115-250 euro neer bij mij, ze gaan allebei een leven lang mee.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Guardian_s

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Guardian_s »

Als je, zoals ik eerder schreef, de pan warm maakt, uitveegt met een stuk keukenpapier en daarna met heet, geen warm of lauw, water afspoelt, blijven er geen resten achter.
Voor je gemoedsrust kan je de pan voor het volgende gebruik nog weer even afspoelen met heet water.
Ik doe het zelf al jaren zo, en we leven nog steeds :mrgreen:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Nou, het zal dan wel iets van mij zijn, maar ik vind het idee smerig. En de pannen gaan bij mij altijd in de vaat. Maar, ik heb dan ook, ondanks dat ik graag kook, koekenpannen van de Blokker en Action enzo, en die flikker ik gewoon een keer in de zoveel tijd weg.
MILF :grin_ani:
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

Het ligt eraan wat voor pan je gebruikt. Een pan met een teflon(zwart)/keramische(gijs) binnenlaag (ook wel antiaanbak) wel altijd goed schoonmaken dit omdat het voor het behoud van je pan beter is. als je hem niet goed schoon hebt kunnen de restjes eten aanbranden wat gaat aankoeken aan de pan waardoor je eten ook weer gaat aanbranden. Na het schoonmaken kun je de pan wel een beetje invetten met schone sla olie/olijfolie om de pan niet te laten uitdrogen. in de vaatwasser stoppen is eigenlijk heel slecht voor de pannen. Een leverancier zoals BK bijvoorbeeld is het dan nu ook van de verpakkingen aan het afhalen omdat de levensduur van de pan gewoon heel erg achteruit gaat. Juist omdat wij tegenwoordig graag de pannen schoon hebben worden ze daar ook op gemaakt.

Gebruik je een gietijzeren pan dan niet in de vaatwasser doen gietijzer kan dan gaan roesten. Dan is het verhaal van Guardian idd waar. Gewoon heet afspoelen of met een doekje erdoor. Gietijzer is poreus en moet voor het beste braadresultaat verzadigd/vettig zijn. De pan goed heet laten worden zodat de warmte goed verdeeld kan worden over de pan en alle bacterien zijn wel dood en je vlees wordt er zelfs lekkerder/malser door.

Houd er wel rekening mee dat een pan heel warm mag worden maar wel rustig aan opgewarmd moet worden. Niet elk materiaal kan tegen grote temperatuursverschillen. Waardoor een pan uit een koud kastje op een hete plaat een schrikreactie kan geven. Dat uit zich in het krom trekken van je pan. Dit komt nooit meer goed en je pan gaat aanbakken. Op gas trekt een pan altijd wel iets krom maar op keramische of inductieplaat mag je pan niet krom zijn omdat hij dan niet goed contact meer maakt met de glazen plaat. En kan je dus je pan weg gooien.

(valt het op in welke branche ik werk?)
Guardian_s

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Guardian_s »

Dat is ook een oplossing Juffie, goed voor de omzet ook ;)
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

ow Daantje was me voor
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Dat roesten, dat ken ik. Ben inmiddels aan mijn 3e wok (van de Action) bezig. :mrgreen:
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

@leonietje: wat is die pan die ik van jou heb er voor eentje?

Edit: Wow, topic gaat ineens hard! :shock:
Guardian_s

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Guardian_s »

@Juffie: Dat zijn dan ook eigenlijk wegwerp wokken ;)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Ja, soort van inderdaad. :mrgreen:
MILF :grin_ani:
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

@kitten dat is de BK Balans 32 cm een pan met een keramische binnenlaag
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

En een gietijzeren pan kan je de roest er volgens mij wel uitkrijgen door het eruit te branden, maar dat is iets met klok en klepel enzo misschien weet Daantje dat zo te vertellen
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

De wok van de Ikea was na 1 kookbeurt niks meer! :shock: Over wegwerp gesproken!

@leonietje: ik ben er heell zuinig op! Ik doe hem niet in de vaatwasser. :) (zou ook niet passen hahaha) Hij is loeizwaar, maar zo fijn!
Plaats reactie