Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Hmmm, als het gespreksonderwerp 'pannen, al dan niet wegwerp' nog lang doorgaat, dan maak ik ff een afsplitsing.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Ik heb nogal veel stalen keukengereedschappen en geef daarom de voorkeur aan laagloze pannen, die hoef ik gewoon nooit meer te vervangen. Hoef ik ook niet in te zitten over vermeende giftigheid van anti-aanbak pannen. PTFE (Polytetrafluorethyleen, teflon is een merknaam van DuPont) zelf is niet giftig mits het niet oververhit is geweest. De afbraak producten na oververhitting (dat punt ligt rond de 250 graden) zouden dat wel zijn. PFOA (Polyfluoroctaanzuur) een hulpstof die nog vooral bij de goedkopere PTFE pannen wordt gebruikt, is volgens diverse onderzoeken op meerdere manieren giftig.

Van thermolon (de keramische lagen) is nog niet veel bekend. De fabrikant claimt dat het niet giftig en veilig zou zijn. Maar mijn ervaring is dat die dingen totaal onberekenbaar zijn wat betreft aanbakken. De ene bakt als een zonnetje, terwijl de ander aanbakt als een idioot. De leveranciers (Zwilling en BK) hebben mij nog nooit een bevredigende verklaring kunnen geven voor dit verschijnsel. Ik krijg vage verhalen over olijfolie van ze.

Roestig gietijzer en plaatstaal kan je schoonschuren met staalwol en opnieuw inbranden
Laatst gewijzigd door Daantje op 04 aug 2012, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
nijntje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door nijntje »

Overigens, mijn recept lukt je niet in een koekenpan. Qua ruimte niet diep genoeg voor het eindresultaat....
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

kitten schreef:De wok van de Ikea was na 1 kookbeurt niks meer! :shock: Over wegwerp gesproken!
Rectificatiie: dit betrof een Action wok.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door leonietje »

@Daantje Ik heb zelf wel goede ervaring met de keramische pan van Relance/Redelaar die met de roestvrijstalen buitenlaag en keramische binnenlaag. Ik heb die pan gekregen van de vertegenwoordiger. De pan van Bk die kitten heeft is inderdaad wat gevoelig voor oververhitting op inductie platen maar die van redelaar heb ik ook nog niet terug gehad van klanten.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Met keramische pannen is het hit-or-miss, ik schat in dat zo'n 10%-25% niet werkt zoals het zou moeten. Na een paar jaar zijn ze alsnog versleten en toe aan vervanging.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Sabrina »

Wij hebben zo'n hugeass (of althans, ik vind 'm groot) Ikea-wok, en die doet 't prima! Wasnieduur, maar ook geen klachten over, en dat na 1,5 jaar meerdere malen per week gebruiken. :)
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Geen recept, maar een tip: als je appeltaart bakt, maak dan eens wat extra deeg, maak van het restant een vierkante plak van, en vries 'm goed ingepakt in huishoudfolie in. Deeg kun je een flinke tijd in de vriezer bewaren.

Eergister ontdooid, en de binnenkant van een muffintray voor 6 muffins er dun mee bekleedt. Ik had een hoeveelheid gelijk aan een grote gehaktbal. Gewoon kleine worstjes gemaakt en die platgedrukt, en dat in de ingevette vorm gedaan tot alles bedekt was. Het hoeft niet heel mooi, en omdat je er weinig vulling in kunt doen hoeft het ook niet al te stevig te zijn.
1 of twee appels (of niet te rijpe peren, of ander fruit) klein gesneden. Beetje suiker erbij (ik gebruik altijd maximaal 80% van de verhouding die in recepten erbij staat, wat kaneel, kardemom of andere kruiden en een scheut citroensap of limoensap (en wat rasp) erdoor, en even goed mengen. De kuiltjes vullen, 12-15 minuten in de oven, klaar.
Als het deeg los is van de tray kun je ze er makkelijk uithalen door voorzichtig een vork aan de binnenkant van de korst te steken en het omhoog te wippen.
Lobbig geklopte slagroom erbij, lekkere koffie of thee erbij. Voilà, zondags toetje.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Een vierkante plak op een muffintray. Of een bal? Of kleine worstjes? Mijn visueel vermogen kan even niet mee. Wat heb je nu precies met het deeg gedaan?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

De binnenkant van de bakjes ermee bekleed. Ik rol het niet uit, te veel gedoe. Gewoon kleine stukjes platmaken tussen je vingers, erin leggen en vast duwen. Volgende beetje platmaken en ernaast in de vorm leggen, totdat je het metaal niet meer ziet in de cupjes.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Mini-appeltaartjes! Klinkt lekker. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ja, mini appeltaartjes inderdaad! Yum!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

chell schreef:
Tomatensaus from scratch :kwijl:
.....
Nu giet je een glas wijn (of iets meer) erbij en laat je het verder met rust (kan ik nooit, ik ga altijd roeren en pletten enzo)
....
Je hebt gelijk, roeren en pletten is veel leuker. Het staat nu een uur met alles erin en t ruikt lekker! Ik vond het lastig om te bepalen hoeveel laurier blaadjes, hoeveel italiaanse kruiden, hoeveel wijn. Maar aan de geur te merken is het wel ok zo.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Mjah, die kruiden enzo is nogal op 'smaak/gevoel'. Je kunt iig beter te weinig doen en evt. later nog bijkruiden. Maar tis niet echt een vaststaande hoeveelheid ofzo.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Het kiprecept waar ik het in de slowchat over had. Het is een complete maaltijd met aardappels en groenten erbij, die smoren in de boter die uit de kip smelt.

Het leukste aan de bereiding is de boter tussen de borstfilet en de huid duwen. Daarvoor moet je eerst met je hand die huid voorzichtig losmaken met je hand en dan een groot deel van de boter ertussen duwen. De groenten kan je makkelijk aanpassen aan je eigen smaak en het seizoen. Ik vind knolselderij, pastinaak, paprika er ook lekker bij. Eigenlijk alle groenten die goed te roosteren zijn in de oven kan je gebruiken. Als kruiden doen tijm en rozemarijn het goed. Het is een Jamie Oliver recept, dus ruim te interpreteren in ingrediënten en hoeveelheden.

Ik heb deze eigenlijk al veel te lang niet gemaakt
1 whole chicken 1.8kg with skin on
1 whole lemon
1/2 block of butter softened
2 large yellow onions cut into chunks
2 medium sized carrots cut into chunks
500g small potatoes cut into halves
Dried mixed herbs
Salt& Pepper
8 rashers of back bacon
3 cloves of garlic chopped
Aluminium foil
How to:-

Pre heat the oven to 220 degrees for about 20 minutes.
Wash the chicken inside out and pat dry with some paper towels.
Peel the rind off the lemon and chop it into fine bits. Tear the bacon into little bits and add to the softened butter together with the chopped garlic and lemon rind. The butter should be soft so it is squishy but not melted to a liquid. I leave the butter out to soften a few minutes before I’m ready to start cooking.
Add some mixed herbs to the butter and some salt and pepper.
Carefully, with the chicken cavity facing you, peel the skin of the chicken away from the flesh without tearing it. You should feel a pocket form between the skin and flesh.
Using your hands, pick up some of the butter mixture and stuff it into the pocket you just created. Repeat on the other side.
Rub the rest of the butter mixture all over the chicken, inside and outside. It helps crisp the skin and adds flavour while it cooks. If you have any remainder mix, just place it in the cavity of the chicken.
Slice the lemon in half, poke the flesh a little with a fork then place the lemon halves into the chicken cavity. You can tie the legs together at this point, or just leave them.
Tear off some smallish pieces of aluminium foil and wrap it around the wing tips and ends of the chicken drumsticks to prevent it burning.
Place the chicken in the hot oven and leave it for 25 minutes.
After 25 minutes, remove the chicken from the oven. You will notice that the butter has melted into the tray and the skin is starting to brown. With a pair of tongs or chopsticks, lift the chicken and quickly toss the potatoes, carrots and onion chunks in the butter. Then, place the chicken back onto the bed of vegetables and return to the oven for 45 minutes.
About 15 minutes before the chicken is ready, open the oven and remove the foil so the wing tips and drumstick tips brown evenly.
To test if the chicken is done, stick a tester or knife into the drumstick or breast area of the chicken and see the juice that runs out. If its clear, its done. If its red, leave it a while longer.
When its done, remove and let the chicken rest for 10 minutes before serving.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie