Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Die ga ik binnenkort eens proberen te maken, klinkt echt lekker!

Moet ook iets verzinnen voor het kerstdiner. Best jammer dat kip niet zo kerstig is :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Waarom zou kip niet kerstig zijn? Kerst draait voor mij vooral om lichtjes en lekker eten met mensen om wie je geeft en de zonnewende vieren. Lekker eten hoeft voor mij niet te betekenen dat het van speciale luxe ingrediënten gemaakt moet zijn. Uiteraard eet ik graag met kerst uitgebreid en grijp ik de gelegenheid aan om lekker en meer te koken dan normaal, maar dat kan net zo goed met een goed stuk lekkere kip als met een kalkoen of wild. Het samenzijn en samen van een maaltijd genieten staat voor mij boven waar die maaltijd precies uit bestaat. Voor een kop soep, een bord spaghetti en een ijsje toe loop ik ook wel warm.

Anyway juist deze versie van de kip kan je heel erg winters maken. Met lekkere aardappeltjes in de schil (Roseval doet het altijd goed) en zoete wintergroenten als wortel, ui en pompoen. zulke dingen uit de oven acossier, assoccee, associeer ik juist met guur weer en binnen lekker warm aan tafel met een grote ovenschaal voor je neus.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik vind gebraden kip ook plenty kerstig. :) Ik heb met kip braden op de groente soms wel het probleem gehad dat de kip niet gaar werd omdat de groenten lang koud bleven. Dus ik zet 'm nu altijd op een magnetronrooster of zo, zodat hij eigenlijk boven de groenten hangt. :)

Het lag er waarschijnlijk ook aan dat ik veel groenten had en een keramieken ovenschotel. Met zo'n mooie, grote roasting tin heb je dat vast al minder snel. :)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Ik heb vorig jaar ook kip gemaakt met kerst. Was heerlijk!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

@Ravelijne De ovenschaal zou het probleem niet moeten zijn, je zou 'm wat kunnen voorverwarmen, dat de kou eraf is. In het recept hierboven blijft de kip aan de onderkant wat bleek en zacht (door boter en de citroen), maar wel gaar. Bovenop wordt het beestje lekker krokant. Als je een braadslede (niet te verwarren met oven/bakblikken) hebt dan kan je 'm op het vuur zetten om de groente vast wat aan te zetten in een beetje boter of olie.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Zo'n braadslee zou wss wel een oplossing zijn. Ik denk dat de laag groente te dik was die keer en ik dacht dat het keramiek misschien niet snel genoeg warm werd, misschien. Het bleef echt lang koud en de kip wilde niet garen terwijl hij boven al droog werd en aan begon te branden. Maar meestal ging het wel goed en dan was het echt heerlijk. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Als je de groenten te dik opstapelt duurt het inderdaad te lang voor ze warm en gaar zijn. Een grotere ovenschaal zodat je ze meer kan spreiden, de groenten voorverwarmen in de oven of op een directe warmtebron kan dan helpen. Overigens hoef je voor een braadslede, geschikt om op het fornuis te gebruiken, geen 500+ euro uit te geven. (dat kan wel overigens) Die blauwe geëmailleerd plaatstalen van BK kunnen er ook tegen. Kosten € 38. (als je er niet eentje bij je oma kan ontvoeren. :clown:)
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ha, mijn oma had wel braadpannen, maar geen braadsledes. :D Ik zal het in gedachten houden en hij gaat erbij op mijn keuken-ooit-nog-een-keer-verlanglijstje. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Na 4,5 uur pruttelen heb ik nog steeds stugge stukken tomaat. Komt dit nog goed...?
IMAG1883.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Hmm, na zolang zou het er echt niet meer zo uit moeten zien...
Ook echt nog veel pitjes...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Mijn ervaring is dat het erg wisselt, maar dat met langer koken het altijd wel goed komt. Ik eet het alleen zelden dezelfde dag dat ik het kook, omdat het regelmatig pas na achten goed begint te komen. Het mag op zich best actief pruttelen, zeg maar. Ik zet er een warmhoudplaatje tussen tegen aanbranden, maar dan zet ik het gas af en toe wel een tikkie hoger zodat het goed aan de gang blijft.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Even de staafmixer lijkt mij de snelle oplossing. ;)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

De tomaten waren ook niet superrijp zag ik, toen ik thuis kwam. Ik denk dat dat ook niet helpt in de kooktijd. Maar dan wachten we nog langer, tot het klaar is. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

@Crownless: dat maakt het wel stuk, maar niet gaar ;)

Mijn reactie was een beetje half af net, want werk, maar dat wat Ravelijne zegt dus ook ;)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Staafmixer doe ik ook meestal ook nog even op het eind, maar als het nog niet gaar is blijft het waterig en nog wat zuur.
Plaats reactie