Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
murron

Re: Het WS receptentopic

Bericht door murron »

Wie o wie heeft een lekker,kind/babyvriendelijk en makkelijk recept voor draadjesvlees. Ik heb nog nooit zoiets gemaakt,maar ziet er altijd zo lekker uit :) (draadjesvlees is dat hetzelfde als suddervlees?)
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door skaoot »

nachoooos one of these days!
ik mis de zure room :mrgreen:
moet echt zorgen dat ik eens een staafmixer (werkt vast ook en neemt minder ruimte in) in huis haal.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Guacamole kun je ook prima zonder blender of staafmixer maken: gewoon prakken :) Het hoeft niet helemaal glad te zijn.

En qua draadjesvlees, ik gebruikte laatst dit recept:

Soort gerecht: Hoofdgerecht
Draadjesvlees is een onder geschoven kindje in de keuken. We kennen het patatje stoofvlees, maar dit komt vaak uit een blik. Persoonlijk vind ik dit niet te eten. Vorige week heb ik mij nog laten verleiden! Het was de misser van de dag. Vroeger maakte mijn moeder met enige regelmaat een grote pan draadjesvlees, om je vingers bij af te likken! Na wat speurwerk vond ik haar recept onlangs weer, het zat tussen het kookboek van de oude huishoudschool. Druk:1954. Dus handen uit de mouwen en aan de slag!
Ingrediënten:
350 gram sucadelappen
2 uien
Zelf toevoegen:
40 gram boter
35 gram bloem
½ lt. bouillon
2 laurierblaadjes
2 kruidnagels
4 el azijn
3 el ketjap
Bereidingstijd: Bereiding totaal 30 minuten stooftijd 5 uur.
Benodigdheden (keukengerei): oven vaste pan, snijmes, snijplank, spatel, garde & schuimspaan.
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 140c. Snijd het vlees in blokjes van 2cm en verhit de boter in een ovenvaste braadpan. Bak het vlees in 2 minuten rondom bruin. Neem de pan van het vuur en schep het vlees uit de pan. Snijd ondertussen de ui in ringen en fruit ze in de pan met het bakvet aan mooi glazig. Voeg als de uienringen mooi glazig zijn, de bloem toe, en roer dit door het bakvet. Laat iets bruinen en roer de bloem goed door de pan tot deze een bol vormt en dus gaar is. Dit kleuren van de bloem geeft extra smaak! Voeg de bouillon toe met de laurierblaadjes en de kruidnagel. Maak er een mengsel van en vul dit aan met de azijn en de ketjap. De azijn zorgt ervoor dat het bindweefsel oplost en het vlees mals wordt. Doe nu ook de gebraden stukjes vlees bij het mengsel. Zet de pan met deksel op, midden in de oven. Laat het geheel zo’n 5 uur stoven. Doordat we het vlees op een lage temperatuur stoven, wordt het niet droog en vezelig. Roer af en toe in de pan. Neem na 4 uur de deksel van de pan en voeg eventueel wat kokend water toe als het geheel te droog lijkt. Breng vlak voor het serveren het geheel op smaak met peper en zout. Verwijder de kruidnagels en de laurierblaadjes met een schuimspaan voor dat je het serveert

Het stukje met de bloem ging bij mij een beetje mis en ik heb het ipv in de oven gewoon op een zacht pitje heel lang laten stoven. Het was héérlijk.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door skaoot »

myeah ik ben zelf niet altijd zo fan van stukjes en brokjes, meer into smooth food :clown: . En ik wil toch een staafmixer ook voor soepjes en dingen.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Welke Huishoudschool Chell? De Haagse, Amsterdamse (Wannee) of Groningse (Het Nieuwe Kookboek)
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Dit komt uit het Streekbox PDFje, de tekst is dus niet van mij
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

Wij hebben een tijdje geleden deze gekocht http://www.kieskeurig.nl/staafmixer/bra ... tte/951079" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg tevreden. Goed design, makkelijk schoon te maken. Niet duur.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Ik heb al een paar jaar de el cheapo staafmixer/blender pakket van de Hema. Volgens mij 10 of 15 euro, en best degelijk. Het is ook niet echt een blender, maar weet niet hoe het wel heet.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

chell schreef:...met enige regelmaat een grote pan draadjesvlees,
(knip)
350 gram sucadelappen
Ik heb nogal eens een groot gezin :mrgreen: en dan valt de "grote pan draadjesvlees" zo tegen. Het is zo op! 350gr is toch helemaal niet veel...?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

ik 'begin' meestal al met 500gr. ook voor 2 pesonen.

heb je die bouillion ook niet meer nodig
~\v/~
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ja en voor 7 personen past het dan dus niet meer in 1 pan...
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Die 350gr was in dit geval gebaseerd op 2 personen en op de inhoud van de Streekbox. Eventueel verdubbelen kunnen we allemaal toch ;)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ja, maar dan past het niet meer in mijn pan! :( En als de lappen op elkaar liggen, worden ze niet goed gaar, toch? Of mag dat gewoon?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Volgens mij mag dat gewoon, want het pruttelt in jus

Sowieso roer ik af en toe wel even, omdat ik het niet kan laten.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

In dit recept zijn ze al in blokjes gesneden, dan mag het toch wel op elkaar? Omdat ik maar een heel klein braadpannetje heb, doe ik voor 2 of meer personen het aanbraden altijd in een grote koekepan en het stoven in een grote gewone pan met een sudderplaatje eronder.
Plaats reactie