Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Ik braad ze eerst stuk voor stuk aan en stapel ze dan gewoon op. Zorg wel dat ze helemaal onder staan.
Als je in tijd nood zit: in de snelkookpan duurt het in totaal zo'n drie kwartier.

@Ravelijne je doet beter aanbraden en sudderen in dezelfde pan, houdt je meer smaak over.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Weet ik, maar braadpan is te klein. Ik doe afblussen met bouillon in koekepan en schraap die helemaal uit en doe alles mee in de andere pan. Ik geloof dat ik op die manier wel zoveel mogelijk smaak meekrijg.
murron

Re: Het WS receptentopic

Bericht door murron »

Thanks chell,deze klinkt als dat ik deze ook wel kan maken :D
Paar vraagjes nog,wat kan ik ipv de sucadelappen ook doen qua vlees?
en als ik het als 6persoons ga maken moet dan alles zoveel x verdubbeld worden ?
Wat is er nog meer lekker bij ipv friet?
BVD :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ah, ik deed altijd hele lappen. In stukjes mss eens proberen idd!

@murron: puree! :D
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door skaoot »

Ik heb een staafmixer gevraagd voor sinterklaas dus ben benieuwd (extra lang wachten want we vieren het pas de 22e)
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Je moet toch altijd ongeveer 100 gram vlees pp rekenen?

Ik heb gisteren een staafmixer voor mn verjaardag alvast gekregen. Ik ga m vanavond uitproberen :)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Met draadjesvlees reken ik meestal iets meer. :food: Maar een standaard portie vlees is 100-120 gram.

@Murron: gewoon vermenigvuldigen. Wellicht ga je wat minder vocht nodig hebben voor het afblussen. Toen ik nog bij mijn ouders woonde en draadjesvlees altijd in de snelkookpan deed begon ik rustig met een half pakje roomboter in die pan. Voor een kilo of anderhalf aan vlees. Behalve sucadelappen is eigenlijk alle vette rundvlees hiervoor geschikt, riblappen doen het ook goed, als er maar een beetje vet aan zit.

@Ravelijne: Bij gebrek aan grote braadpan kan het ook in een doodgewone kookpan die je in de oven zet. Een eenvoudige pan zoals de Ikea 365+ Pannenserie kan prima gebruikt worden voor stoofgerechten en draadjesvlees. Zolang er geen plastic delen aan de pan zitten is deze normaal gesproken ovenbestendig. Gewoon oven op zo'n 100-150 graden en na het aanbraden de pan een uur of 5 in de oven zetten.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik zet het nooit in de oven, ik doe het net als Chell gewoon op het vuur. En ik gebruik dus al een gewone pan. :) Alleen die pannen vind ik minder fijn om in aan te braden.

Mijn 'geheim van de smid' is om altijd lauwe vloeistof te gebruiken om erbij te gieten. Dan wordt het vlees ook niet taai. :) Ik gebruik rode wijn (aangelengd met water) en dat warm ik altijd even voor met wat rozemarijn er in. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Daantje schreef:Een eenvoudige pan zoals de Ikea 365+ Pannenserie kan prima gebruikt worden voor stoofgerechten en draadjesvlees. Zolang er geen plastic delen aan de pan zitten is deze normaal gesproken ovenbestendig. Gewoon oven op zo'n 100-150 graden en na het aanbraden de pan een uur of 5 in de oven zetten.
Die heb ik! :shock: met of zonder deksel?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

met deksel
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Met deksel, zo voorkom je uitdrogen.

Ik gebruik ook liever een zware gietijzeren braadpan, maar met een gewone kookpan (daar kan je ook prima in aanbraden) in de oven kom je al heel ver. Als het bij mij echt langzaam moet of iets is wat makkelijk aanbrand dan gaat ook een zware braadpan de oven in.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Als je trouwens een kunststof greep hebt aan het deksel kun je nog het de oven in schuiven met een dekseltje van aluminiumfolie. Met kunststof grepen op de pan kan het niet de oven in.
toen doet er nu niet meer toe
colet

Re: Het WS receptentopic

Bericht door colet »

Wat is die streekbox van chell? Klinkt leuk.

Ik zal recept van mijn vlees eens opzoeken, doe het tegenwoordig beetje op gevoel. Zelfs mensen die niet houden van suddervlees, eten deze!
Nu verder zoeken naar de kip van Daantje.....
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Mijn coca cola ham! Ik heb hem vorige week al geprobeerd. Hij klinkt raar, maar hij is zoooo lekker! :food:
Kan natuurlijk ook met andere cola (met suikers en cafeïne!), maar ik vind coca-cola ham zo stoer klinken! :clown:

Coca Cola ham

Ingrediënten
600 gram naturel beenham,
1 ui (gepeld en gehalveerd),
2-literfles Coca-Cola,
paar kruidnagels,
2 volle eetl. appelstroop,
2 theel. mosterd,
2 eetl. bruine basterdsuiker.

Voorbereiding
- Leg de ham een pan, doe de ui erbij en giet er cola over zodat hij goed onder staat.
- Breng het aan de kook, leg het deksel (op een kier) op de pan.
- Zet het vuur lager, maar zo dat de cola een beetje blijft borrelen.
- Laat het vlees garen (circa 30-45 minuten afhankelijk van de grootte en dikte).

Bereidingswijze
- Neem de ham, wanneer die voldoende tijd heeft gekregen, uit de pan en laat hem iets afkoelen.
- Kerf de ham in en steek kruidnagel in de sneden.
- Smeer vervolgens de stroop vermengd met de mosterd over de ham.
- Strooi de suiker over de kleverige strooplaag en klop het iets in.
- Braad de ham ongeveer 10 min. in een met folie (!) beklede ovenschaal of braadslee op 240 graden tot het glaceersel bubbelt.

Bij het originele recept stond dat je het kookvocht niet weg mocht gooien, maar dat was gewoon zoet vocht, dus ik weet niet zo goed waarom je dat niet weg mocht gooien. Ik goot nog wat over de ham na het braden, maar de rest heb ik uiteindelijk toch weggegooid...
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Heerlijke pizzabodem from scratch

Ingrediënten voor 4 personen / 2 flinke bakplaten bodem.

350 gram bloem
1 theelepel zout
170 ml warm water
3 eetlepels olijfolie
1 ei
1 eetlepel suiker (naar smaak, het kan ook wel met minder suiker)
7 gram gedroogde gist (dat is 1 zakje)

Hulpmiddelen:
Mixer met deeghaken, kom, deegroller

Bereidingswijze
Vermeng alle droge ingredienten.
Voeg het ei en de olie toe.
Giet het water er langzaam bij, terwijl je met de mixer met deeghaken het deeg vermengt.
Ik vind het moeilijk om precies te weten hoeveel water erbij moet, als het te kleverig wordt moet er wat bloem bij, als het te massief is moet er meer water bij.
Mix het deeg minstens 10 minuten totdat het zacht en veerkrachtig is.
Kneed daarna nog flink met de hand, zeker een kwartier. (Strooi wat bloem op je werkblad tegen het plakken)
Laat een uur rijzen op een warme plaats, bedekt met folie. (Dit doe ik overigens meestal niet eens, dat rijzen, gewoon zo de oven in).
Doe een beetje bloem op je vorm/bakplaat, tegen het vastplakken van het deeg.
Rol vervolgens uit totdat je pizzavorm/bakplaat geheel bedekt is.
Vul de bodem met je eigen favoriete vulling.
Bak 20 minuten op 190 graden.
MILF :grin_ani:
Plaats reactie