Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door skaoot »

Gisteren gazpacho gemaakt. Supersimpel (recept Allerhande)... En wel ok, maar niet superlekker, ga ik zelf nog wat mee prutsen een volgende keer.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Jezebel schreef:Het recept van de worteltjescake wilde ik gister al hier zetten, maar voor ik dat kon doen werd ik een beetje afgeleid... :hypocrite: Dus bij deze:

Voor de cake:
200 g zelfrijzend bakmeel
150 g suiker
3 eieren
200 g wortels (bospeen, ongeveer 5)
1 zakje vanillesuiker
50 ml olie
kaneel

Voor het witte laagje ertussen:
50 g roomkaas (philadelphia of soortgelijk)
30 g boter
poedersuiker

1) klop de eieren en de suiker tot een romige massa
2) voeg het zelfrijzend bakmeel, vanillesuiker en de kaneel toe
3) rasp de wortels en doe die met de olie bij het beslag
4) giet het beslag in een (goed ingevette!) bakvorm, en bak de cake in ongeveer 40 minuten gaar op 180 graden

Topping:
meng de zachte boter met de philadelphia en doe er zoveel poedersuiker bij dat het, als je het roert, in een soort lobbige punten blijft staan.


Wij hadden nu een dunne cake gebakken en de topping tussen twee lagen cake gedaan om het goed te kunnen vervoeren, maar het kan er natuurlijk ook bovenop.

:food:
En deze ben ik nu aan het maken. Ga ipv roomkaas wel crème fraiche gebruiken, zal de volgende keer voor naturel kwark zorgen. Ben benieuwd!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jezebel »

Met creme fraiche wordt ie ook heeeel lekker :)
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Was heel erg lekker!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Heeft er iemand nog een toprecept voor zelfgemaakte ragout?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Ja, de kwark mist! Ik gebruik 500 gram magere kwark. En inmiddels gooi ik er 150 gram suiker in. En een gelatineblaadje minder. En de slagroom mag ook lobbig zijn, ipv stijf geklopt.

Ik maak m regelmatig, en vervang aardbei dan met ander fruit. Let dan wel op dat je geen verse ananas of kiwi neemt, dat fruit breekt gelatine af. En ik kan watermeloen afraden, die vond ik raar qua smaak.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Zo dan! (Ik wou m zelf ook maken dus voor het overzicht even alles ertussen geplakt :P)
Crownless schreef:Recept voor verse aardbeien kwarktaart

Ingrediënten
Een pak bastognekoekjes (mag ook el cheapo lookalike zijn)
100 (room)boter
300 gram aardbeien (al gooide ik er geloof ik 400 in) (mag ook ander fruit zijn)
250 ml slagroom
100 ml (aardbeien)sinaasappelsap
9 blaadjes witte gelatine
150 gram suiker
500 gram kwark

Benodigdheden:
Springvorm (24 cm)
Staafmixer
Iets om koekjes mee te verkruimelen (ofwel een keukenmachine, ofwel een theedoek en een deegroller)
Twee à drie kommen
Steelpannetje
Garde / mixer
Mesje
Pollepel

Bereiding:
1 verkruimel de bastogne. Hou er een apart. De rest gaat of in de blender gooien, of in een theedoek doen en dichtvouwen. Ik vind het zelf heel leuk om het pakket zodanig vast te pakken dat er geen koekje kan ontsnappen en dan op het aanrecht meppen. Daarna met de deegroller op slaan en rollen. Doe het kruim in een kom.
2 doe de blaadjes gelatine een voor een in een bakje koud water.
3 smelt de boter in een pannetje of in de magnetron
4 eet het bastognekoekje op terwijl je wacht.
5 meng de gesmolten boter met de kruimels. Gebruik het laatste beetje boter dat altijd in de pan/kom over blijft om de springvorm in te vetten (lifehack! ik doe zelf altijd bakpapier over de onderkant van de vorm, en dan de ring van de bakvorm er weer omheen klemmen. Scheelt in benodigde boter en je hoeft niet te boenen bij de afwas).
6 doe het kruimbotermengsel in de vorm. Goed aandrukken.
7 verwarm het vruchtensap in een pannetje (niet koken). Haal het van het vuur. Giet het water van de gelatineblaadjes weg, en knijp de blaadjes uit. Roer vervolgens de gelatine door de warme sap heen tot het allemaal is opgelost. Lukt het niet, is het sap niet warm genoeg.
8 was de aardbeien en haal het kroontje eraf. Doe ze in een kom.
9 doe de kwark bij de aardbeien in de kom
10 doe de suiker bij de kwark en aardbeien in de kom
11 pureer de aardbeien door de kwark en suiker met de staafmixer totdat alle aardbeien stuk zijn. Het mengsel is nu mooi rozerood
12 roer het gelatinesapmengsel door het kwarkmengsel
13 klop de slagroom stijf (of minder stijf). Indien je dit met de hand doet: het kan even duren maar het gebeurt echt! Indien met de machine: klop niet te lang, anders maak je boter. Proef tussendoor vaak (alsof je dat niet al zou doen)
14 roer de slagroom luchtig door de kwark. Dit houdt in dat je het erin gooit, en een paar keer doorroert. Je zou nog verschil moeten kunnen zien in kleuren. Verwacht geen roodwitte zuurstok, maar een romige chuppachup lolly.
15 doe het kwarkmengsel in de springvorm op de laag koekjes. Eventueel recht strijken (vaak niet nodig).
16 zet de springvorm in de koelkast
17 wacht minimaal drie uur

Eet smakelijk!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

All hail to the OCD van Voleuse! :worshippy:
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

:schater: Is best handig soms, heus!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Oude Meneer

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Oude Meneer »

recept voor ragout kan je beter ff googlen zijn zoveel variaties
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Weet ik, maar misschien heeft iemand een superlekker recept, dan verklein ik de kans dat ik een recept gebruik dat niet zo heel goed is. ;)
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ragout is dacht ik meer een standaard recept. Roux maken, bouillon erbij (koud bij warm of andersom, anders lukt het niet), kleingesneden gaar vlees erbij. Je kunt wat varieren met de kruiden. Precieze verhoudingen weet ik niet, maar daar komt het ongeveer op neer.
Het geheim van een echt lekkere ragout is denk ik meer dat je een lekkere bouillon neemt, dus niet van een blokje nemen. Misschien een pot krachtbouillon of fond gebruiken, of lekker zelf bouillon maken.

Ik wil bijvoorbeeld nog wel eens van een kipkarkas (bijv. leftovers van een Daantje-kip) een bouillon trekken met citroenblad (of citroengras evt.), spaans pepertje en bijv. pimentkorrels en koriander. Dat is dan lekker in een kip-kerrie-ragout.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Jup, dat doe ik vrijwel altijd als we een hele kip hebben gegeten, bouillon trekken.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

MMMMmmmmmmmm Pasta Carbonara, met verse appie spaghetti en bacon van de slager... Goddelijk gewoon. Jeejtje smult ook lekker mee :)
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

kitten schreef:Mijn coca cola ham! Ik heb hem vorige week al geprobeerd. Hij klinkt raar, maar hij is zoooo lekker! :food:
Kan natuurlijk ook met andere cola (met suikers en cafeïne!), maar ik vind coca-cola ham zo stoer klinken! :clown:

Coca Cola ham

Ingrediënten
600 gram naturel beenham,
1 ui (gepeld en gehalveerd),
2-literfles Coca-Cola,
paar kruidnagels,
2 volle eetl. appelstroop,
2 theel. mosterd,
2 eetl. bruine basterdsuiker.

Voorbereiding
- Leg de ham een pan, doe de ui erbij en giet er cola over zodat hij goed onder staat.
- Breng het aan de kook, leg het deksel (op een kier) op de pan.
- Zet het vuur lager, maar zo dat de cola een beetje blijft borrelen.
- Laat het vlees garen (circa 30-45 minuten afhankelijk van de grootte en dikte).

Bereidingswijze
- Neem de ham, wanneer die voldoende tijd heeft gekregen, uit de pan en laat hem iets afkoelen.
- Kerf de ham in en steek kruidnagel in de sneden.
- Smeer vervolgens de stroop vermengd met de mosterd over de ham.
- Strooi de suiker over de kleverige strooplaag en klop het iets in.
- Braad de ham ongeveer 10 min. in een met folie (!) beklede ovenschaal of braadslee op 240 graden tot het glaceersel bubbelt.

Bij het originele recept stond dat je het kookvocht niet weg mocht gooien, maar dat was gewoon zoet vocht, dus ik weet niet zo goed waarom je dat niet weg mocht gooien. Ik goot nog wat over de ham na het braden, maar de rest heb ik uiteindelijk toch weggegooid...
Hij is inderdaad heerlijk! :yummie:
MILF :grin_ani:
Plaats reactie