Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door lunaaa »

juffie schreef:Wat is jouw versie dan? Benieuwd!
Niet heel veel anders hoor. Ik marineer de kip met een marinade van wat olie, veel paprikapoeder en cajunkruiden, beetje peper en zout. Ik doe altijd een blik tomatenstukjes, wordt het smeuiiger van vind ik en op het moment dat de rijst er door gaat doe ik er ook zo'n 300 gram sperziebonen bij. Zonder vind ik het iets te weinig groenten en het kleurt heel vrolijk. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

De fonio met 'Sauce Mafé' die ik had gemaakt was een beetje een kruising tussen (voornamelijk) deze twee recepten:

http://www.whats4eats.com/meats/mafe-recipe" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.winemag.com/Web-2011/Recipe- ... sauce-Maf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het word kennelijk in heel veel variaties gemaakt, kip, rund, geit, vegetarisch, met veel groenten of bijna geen. Het komt neer op vlees en/of groenten in de koekenpan of wok (knoflook en gember ook daarbij doen als je dat lekker vindt) dan tomatenpuree en bouillon erbij (ik had zelfgetrokken kippebouillon). Even laten garen en dan een flinke hoeveelheid pindakaas er doorheen roeren (ik gebruikte voor 2 personen ongeveer een halve pot) en op smaak maken met vissaus (als je dat gebruikt) hete (chili)peper en citroensap. Het ene recept gebruikte vissaus (1 flinke theelepel voor 2 personen) en het andere geraspte gember (ook zoiets). Ik heb allebei er in gedaan, en dat was erg lekker, ging heel goed samen!

In het origineel zit naast tomatenpuree ook nog verse tomaat, maar die waren op dus ik moest het helaas zonder doen. Lijkt me wel extra lekker en vers. Als groenten had ik uien, wortels, bleekselderij en peultjes. Als vlees had ik rundergehakt, maar met kip lijkt me ook erg lekker. Ik weet niet hoe dicht het in de buurt kwam van het origineel, maar het deed Zarath denken aan een (ander) Afrikaans kipgerecht wat hij wel eens had gehad, dus het zat denk ik wel in de richting. :) Voor herhaling vatbaar, in ieder geval!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

Sinds vorige week heb ik een airfryer. Wat een fantastisch ding is dat zeg! Alles wat gebakken kan worden (in de oven of in de pan) Of wat gefrituurd kan worden, kan ook in de airfryer. Maar dan sneller, en zonder olie. (of alleen bestreken met olie.)

Ik heb al verse frietjes gemaakt (met 1 spray olijfolie), verse kipnuggets, vissticks uit de vriezer en aardappeltaartjes.

Ontbijt: 2 kaiserbroodjes, 2 rauwe eieren. 8 minuten er in: allemaal klaar.

En nu een probeersel: stukjes appel met stevia en kaneel, gewikkeld in loempia deeg.

(hapje neemt) Ook lekker, maar de volgende ronde de stukjes appel wat kleiner misschien.

Hebben er meer mensen een airfryer?
**Self Rescuing Princess**
lotus {P}

Re: Het WS receptentopic

Bericht door lotus {P} »

ja, ik heb er ook eentje. Ben alleen nog niet heel erg aan het experimenteren geweest
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

Met kleinere stukjes appel is het lekkerder :)
**Self Rescuing Princess**
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

eireann schreef:Ontbijt: 2 kaiserbroodjes, 2 rauwe eieren. 8 minuten er in: allemaal klaar.
Klinkt echt geweldig, zo'n ding.
Maar hoe doe je dan rauwe eieren er in? Inclusief schaal of gebroken in een kommetje? En wat is het resultaat? Een soort gebakken ei of gekookt?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Bericht door eireann »

Inclusief schaal en dan is het een gekookt ei, zonder schaal wordt het een poached egg :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Dacht Artemis er niet over om er een te kopen? Weet alleen niet of ze het ook gedaan heeft.
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

Ik wil d'r ook een!!!! :panic: :mrgreen:
Klinkt heel handig. Ook al gebruik ik nu gewoon een pannetje kokend water en mijn oven voor dat soort dingen.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Bericht door eireann »

Maar het kan zoveel meer! Je wil er 1, echt!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Heb je aandelen anne ;)

Ik heb nog recepten van de lentemeet koekjes:

De beste Chocolate chip cookies
Voor: 24 koekjes

Ingredienten:
75 gram roomboter (kamertemp.)
175 gram bloem
1 tl bakpoeder
1/4 tl baksoda
50 gram donkere basterdsuiker
45 ml lichte stroop
100 gram chocola in stukjes

Roer het bakpoeder, de baksoda en het meel door elkaar
Wrijf de boter met je handen door het bloemmengsel heen tot het kruimelig wordt
Roer de rest van de ingrediënten erdoor
Vorm kleine balletjes van het deeg en plet ze een beetje op de bakplaat
15 minuten bakken op 190 graden

Choco met chocokoekjes (Die vond meneer Anstecy zo lekker)
Voor: 24 koekjes

Ingredienten:
175 gr chocola
50 gr boter
50 gr bloem
1/4 tl bakpoeder
snufje zout
2 Eieren
250 gr fijne suiker
1 zakje vanille suiker
115 gr chocola in stukjes

Smelt de boter met de 175 gram chocola in een pannetje boven water, of door steeds heel kort in de magnetron te doen en dan roeren.
Meng de bloem, bakpoeder en zout in een aparte kom
Klop met een mixer in kom nr. 3 ei, suiker en vanillesuiker tot het dik en wit is (niet meer als water van de mixer afloopt)
Meng de gesmolten chocola/boter door de ei/suiker met een spatel, en daarna de bloem en stukjes chocola (voorzichtig zodat je niet alle lucht er weer uit slaat).
Schep lepels op de bakplaat met genoeg ruimte om uit te lopen (ze worden huge)
8-10 minuten bakken op 180 graden. Niet aanzitten tot ze afgekoeld zijn anders vallen ze uit elkaar

Deze blijven niet super lang goed dus je moet ze snel opeten :)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door skaoot »

ik dacht dat air fryers vrij forse dingen waren? waar maar een klein bakje/mandje in kan? Ooit als ik een grotere keuken heb misschien, kan nu al dingen nauwelijks meer kwijt en niet echt ruimte om meer ruimte te maken haha.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

Dat is ook een beetje mijn probleem skaoot! Kleine keuken, al vele apparaten en dan nòg eentje erbij... Daar gaat mijn vriendje niet blij van worden vrees ik. Maar in ons nieuwe huis, grotere keuken, aaah, daar zie ik hem al staan ja!

De koekjes-recepten klinken lekker en niet moeilijk. Ga ik een keer proberen. :yes:
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Bericht door eireann »

@voleuse, welke vond ik zo lekker? De tweede?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

Hij is trouwens ietsjes groter dan een gewone frituurpan (die je daarna weg kan doen, want niet meer nodig), en in de mijne kan 0,8 kilo. Er zijn er ook van 1,2 kilo inhoud. Voor een groot gezin waarschijnlijk te klein, maar voor 1 of 2 groot zat. Voor vandaag geen nieuwe recepten om te proberen. Ik wou kip/champignon pakketjes maken maar de champignons waren op in de winkel :)
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie