Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Goeie!
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Wat me eraan doet denken: was de de vorige keer er niet met de stamppotstamper doorheen gegaan?
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ik weet het gewoon niet meer. Maar voor de volgende keer (kan even duren, heb een giga voorraad in de vriezer nu...) Dit werkte: crème fraîche, zout en Italiaanse kruiden erdoor en de staafmixer lenen. :)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Ik had echt zulke lekkere aspergesoep! :food: dus:

ingrediënten
schillen en 'kontjes' van 8/10 asperges (dat is ongeveer 500 gram, 1 zakje bij AH)
3 eetlepels boter
3 eetlepels bloem
1 liter groentebouillon (ik maakte dat met 2 bouillonblokjes)
100 ml wijn
200 ml room
De 8/10 asperges in stukjes
200 g gerookte zalm in snippers/stukjes

bereiden
Smoor de schillen en de kontjes van de asperges in de boter. Strooi de bloem erover en bak deze even mee.

Voeg de bouillon, de wijn en de room toe en breng het geheel aan de kook. Kook in een andere pan de in stukjes gesneden asperges in 20 minuten gaar. Laat het geheel 45 minuten zachtjes sudderen en passeer de soep door een zeef. Gooi de resten in de zeef weg. Breng op smaak met peper en zout.
Gooi de zalmsnippers door de hete soep heen, even doorroeren.
Hak nog wat verse peterselie en bieslook en verdeel dat over de soep. Smakelijk!

P.s. Hoe meer schillen en kontjes, hoe lekkerder! Dus meer is beter!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Eigenlijk zouden we een keer een index moeten maken in dit topic... ik zat een beetje te lezen en er staat echt zóveel lekkers in!

Of een aparte webpagina erbij :D
ruby-vita

Re: Het WS receptentopic

Bericht door ruby-vita »

Haha, ik blader er ook vaak doorheen en zoek me dan wezenloos naar dat * ene* recept. :yes:

Recept voor een verslavend lekkere en makkelijke zomersalade!

Watermeloen
Fetakaas
Verse munt
Rode ui

Snijd de rode ui in dunne ringen of snipper het, snij een stuk watermeloen in blokjes, kruimel of snijd de fetakaas, hak wat blaadjes verse munt fijn en hussel het in een ruime schaal door elkaar!

Thats it! Superlekker!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Sinaasappel-amandelcake (glutenvrij)

2 biologische sinaasappels (biologisch, omdat je de schil ook gebruikt)
4 eieren
250 gram amandelmeel (te koop bij o.a. de Tuinen en vaak ook bij Turkse winkeltjes. Je kunt ook gewoon amandelen in de keukenmachine gooien, komt op hetzelfde neer :))
200 gram suiker (of als je hem gezonder wilt maken: vervang door oersuiker, verkrijgbaar bij biologische winkel)
1/2 theelepel zout
1 theelepel bakpoeder

Was de sinaasappel goed en zet ze met een beetje water op in een steelpannetje. Laat ze één a twee uur koken, totdat ze helemaal zacht zijn. Laat vervolgens afkoelen.
Snijd de sinaasappels voorzichtig doormidden en verwijder de pitten. Pureer ze daarna, compleet met schil, in de keukenmachine.
Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng in een kom de amandelmeel, het zout, bakpoeder, eieren en rijststroop of suiker. Mix het sinaasappel-mengsel door het beslag.
Vet een bakblik van 24 centimeter in en giet het beslag erin. Plaats in de oven en bak in ongeveer 50 minuten goudbruin. Test met een vork of de taart gaar is: de vork moet er schoon uitkomen. Haal uit de oven en laat in de vorm afkoelen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik vond hem erg lekker. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik ook! :) En grappig om te maken, met van die hele sinaasappels. Het kost wat tijd, omdat die zo'n tijd moeten koken, maar verder is het echt een eitje!

Ik ga de citroenversie ook eens proberen. I love citroen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Jaaa! En misschien een beetje vanilleextract erbij. Ik ben zo dol op de vanille-citroen combi. Hmmm, volgens mij heb ik alles in huis. Is het evenveel citroenen als sinaasappels, of moet je dan eentje extra doen (qua formaat) of eentje minder (qua zuur)?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Goeie vraag. En natuurlijk kan ik nu het recept niet vinden van de citroenvariant.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Hehe. Ik heb geloof ik ook geen bakpoeder in huis, dus het gaat toch even moeten wachten. :)
Feline
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 aug 2009, 14:14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Feline »

Citroen! Ik bied me aan als gewillig slachtoffer om te proeven! ^^
De sinaasappelvariant vond ik iig erg smakelijk :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Voor Jezebel:

[quote="Ravelijne"]Meerdere. Maar ik denk dat het grootste succes wel Eton Mess is (stijfgeslagen, gezoete slagroom, (Hoogstraatse) aardbeien en merengue in stukjes, that's it!).

Dat is het recept! Ik denk dat ik een kwart liter slagroom op één bakje aardbeien gebruik. Ik snij de aardbeien minstens in kwarten, en als we veel mensen hebben nog wat kleiner voor betere verdeling. Afhankelijk van de aarbeien strooi ik er nog wat suiker over en laat ze even staan, maar als ze heel zoet zijn hoeft dat niet eens. Bij de slagroom doe ik de ene keer vanillesuiker, de andere keer alleen suiker (niet heel veel, want de aardbeien en de merengue zijn ook zoet). De merengue breek ik in stukjes en voeg ik toe totdat de verhouding me lekker lijkt. Als je kleine merenguetjes koopt, hoef je ze misschien niet eens te breken.

Als je zelf de merengue wil maken, dan heeft Delia Smith een goed recept. Nigella Lawson voegt een beetje granaatappelsap toe, maar dat lijkt me eigenlijk eerder zonde van de volle aardbeiensmaak.

Maar met deze ingrediënten kan het eigenlijk niet mis gaan! :)
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jezebel »

:biggrin:
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Plaats reactie