Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik herken de naam onderaan, dus ik gok zomaar dat dit 'm is, van ons aller Annie M. G. Schmidt.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Waarom mag met dat smelten die kom het water niet raken?
Ik smelt heel vaak chocola, maar ik doe gewoon zo'n ronde ikea kom in een pannetje kokend water, en dan raakt het ongetwijfeld het water... maar.. wat dan??
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Het mag het water wel raken alleen met een kom is het altijd zo'n gekloot. Volgensmij is dat ding meer voor het gemak van dat hij altijd in de pan past enzo.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Als je kom het water raakt, kan het verwarmen te hard gaan en brand je chocola aan. Daarom erboven
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Oh nou ik doe het dus altijd zo en het is nog nooit aangebrand....
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Bij mij ook meestal niet, maar heb het wel eens gehad. Merk ook bij mijn chocomousse recept waarbij de eidooiers direct bij de chocola gaan het temperatuurverschil: als de chocola dan erg heet is, stollen de dooiers te snel te veel en wordt het bijna te stug om nog door de stijfgeklopte eiwitten te spatelen. Maar voor andere dingen maakt het minder uit.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het WS receptentopic

Bericht door isara »

Wie heeft er nog een lekker fancy-maar-niet-te-veel werk Kerst voorgerecht recept voorhanden?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

- Brie grillen in de oven, serveren met vers fruit (appel of peer)
- Feta prakken met een beetje honing en zwarte peper als vulling. Lange plakken courgette snijden (niet uit het midden van courgette, want het hart is te zacht, dus een beetje van het breedste stuk van de stevige stukken), oprollen rond een beetje vulling en net lang genoeg in de oven dat de feta warm begint te worden, maar de courgette niet uit elkaar valt.
- Avocado helften uithollen, avocado blenderen of prakken met een beetje zure room en (optioneel) verse knoflook. Terug in uitgeholde avocado's scheppen, garnaaltjes erop en serveren (of voor kleinere porties in kleine schaaltjes/glaasjes in plaats van terug in avocado-helften).
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het WS receptentopic

Bericht door isara »

Thanks, ik had al gazpacho met kipspiesjes maar die gevulde courgettes passen daar nog wel bij denk ik.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

De brie met fruit, of in dit geval camembert met peer, was echt heerlijk Ravelijne!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik haal altijd alle Franse kazen door elkaar. ;) Maar yay en vond ik ook! :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

'Paleo' Marshmallows recept:

Hier staat 'envelopjes gelatine', maar dat wordt bij ons anders verpakt. Ik vond bij een ander recept 17 gram en heb van daaruit berekend hoeveel blaadjes dat was. Ik snap nu ook waarom mijn marshmellows nog steeds zo zoet zijn. Ik had het recept gehalveerd, maar zo te zien de honing niet (duh!). Nog maar een keer proberen, dus. :)

Voor het poederige laagje wat om marshmallows heen zit moet je ze op het einde even door een mengsel van gelijke delen rijstebloem en poedersuiker heen halen. Ik was lui en had geen zin in meer zoet dus deed alleen rijstebloem en het voegt wel iets toe.

Oh en ik had geen ruimte in de koelkast om ze eerst drie uur te koelen, maar het was koud genoeg in de garage. Hartje zomer is het waarschijnlijk wel een must, maar nu werkte het zo ook prima.
Ingredients:

1 tablespoon coconut oil or palm oil for pan
2 tablespoons tapioca flour for pan
¼ cup water
1/3 cup honey
1/8 teaspoon salt
3 envelopes unflavored gelatin (ongeveer 17 gram)
1/2 cup cold water
4 large egg whites, room temperature
1 tablespoon vanilla extract
Directions:

Prepare a 13 x 9 inch pan by greasing with coconut oil and dusting with tapioca flour, removing the excess.

In a small saucepan mix the honey and salt with ¼ cup water. Place over medium-to-high heat.

In a medium or large mixing bowl, sprinkle the gelatin over the top of the cold water. Set aside.

Using a candy thermometer, check the temperature of the honey mixture. When it reaches 240ºF, remove from heat and pour over the top of the gelatin mixture.

Place egg whites in the bowl of an electric stand mixer. Beat on low speed until frothy.

Meanwhile, using a hand-held electric mixer, beat the honey and gelatin mixture until it triples in size and becomes thick and white.

Start beating the egg whites again and raise the speed of the stand mixer to high and continue beating until the whites just start to hold stiff peaks (they should still be moist).

Beat the vanilla into the honey mixture.

Now, add the egg whites to the honey mixture and beat until just combined.

Using an offset spatula, spread the marshmallow mixture in an even layer over the entire pan.

Refrigerate uncovered for 3 hours, then leave out at room temperature, still uncovered, to dry overnight.

Loosen the edges of the marshmallow and invert the pan over a cutting board, releasing the marshmallow. Use a large knife to cut into 1-inch cubes or whatever shape you desire.

Store in an airtight container.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Oohh ik was even hoopvol, zag allemaal ingrediënten die ik mag, tot ik bij ei aankwam. Jammer!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Er zijn ook recepten online zonder ei! Deze bijvoorbeeld: http://www.thehippyhomemaker.com/health ... shmallows/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Oh koel, ga ik een x proberen!
Plaats reactie