Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

indische pindasoep

Op onze housewarming gemaakt en ik ben al 3x in mijn nek gesprongen om het recept, dus bij deze. :D

Ingrediënten:

- zonnebloemolie
- 2 bouillonblokjes
- zakje soepgroenten
- pot pindakaas (6 grote eetlepels)
- theelepel serehpoeder
- 2 cm verse gember
- 3 theelepels ketoembar
- 1 zoete ui
- sambal
- citroen
- 3 tenen knoflook
- 3 eetlepels ketjap manis
- 2 flinke handen taugé
- bosje verse koriander
- 2 kipfilets in stukjes. (Optioneel, ik had hem nu vega gehouden ivm de mogelijke komst van o.a. Tippi. Smaakte vega net zo lekker!)

Bereiding:

Zet in een pannetje een ruime liter water met 2 bouillonblokjes op.
Snipper de ui en pers de knoflook in een braadpan / soeppan met wat olie. Gooi de sambal en gember (in schijfjes) erbij en bak zo'n 2 minuten. Blus af met een liter bouillon.
Voeg de soepgroente toe. Vervolgens de sereh. Laag vuur..Na 15 min even de kipfilet aanbakken en toevoegen od rauw toevoegen. (Of dus helemaal weglaten). Op laag vuur nog zo'n 15 min laten doorkoken.

Meng intussen in een kom de pindakaas, ketjap en koriander. Voeg wartbouillon toe om te verdunnen. Roer de inhoud van de kom door de soep en gooi ook het laatste beetje bouillon erbij.
Knijp een halve citroen erboven uit, en proef wat. Teveel pindakaassmaak? andere helft ook uitknijpen.

Op het laatst de taugé toevoegen, even 2 minuutjes doorkoken en serveren.

Eet smakelijk!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Het was zooooooo lekker!
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

juffie schreef:Heeft er iemand nog een toprecept voor zelfgemaakte ragout?
Ik weet het... bijna 2 jaar geleden kwam deze vraag langs, maar vanavond diende de gelegenheid zich aan om weer eens een goeie ragout te maken, dus...

Ragout met rundertong

Even de inleiding: We zijn de laatste tijd wat aan het experimenteren met minder gebruikelijk vlees. Dus hadden wij bij wildernisvlees een hele tong en een hart besteld.
Ik weet het, de meeste mensen voeren dat aan hun hond of kat maar er is echt geen enkele reden om het niet zelf te eten... Tenzij je alleen panklaar vlees wil, want dat is dit niet!

Enfin.... Nou is een hele tong wat veel (bijna 2Kg) om in een keer te eten dus we hebben er uit eindelijk drie maaltijden mee gedaan.
IMG_3070.JPG
Eerst hebben wij de tong gekookt. Dat is bijna een must om het vel van de tong te kunnen halen. Even een karweitje, en dat moet gebeuren terwijl de tong nog heet is, eenmaal afgekoeld wil dat niet meer zo makkelijk. Dus een werkje voor iemand met enigszins masochistische vingers. :twisted:
IMG_3135.JPG
Daarna hebben we de tong (in kleinere stukken en plakjes gesneden) nog verder laten koken met:
Zout
Gember
Steranijs
Piment

Dat leverde een prima bouillon op.

Nadat we een hoeveelheid van de tong in plakjes gegrild hadden was er nog over voor (uiteindelijk) een ragout.

Ik weet eigenlijk niet hoe andere mensen een roux maken maar mijn methode:

Smelt ~50gr roomboter in een (liefst gietijzeren) pan. Als je een donkere ragout wil mag je de boter even laten kleuren.
Voeg daar beetje bij beetje bloem aan toe terwijl je met een garde blijft roeren totdat de boter alle bloem heeft opgenomen. Je gaat door totdat het mengsel een dikke bol wordt die in je garde blijft steken.
Daarna ga je de ragout maken door de rouxbasis te blussen met de (warme) bouillon. Voeg telkens één lepel toe terwijl je blijft roeren totdat het een mooie gladde saus wordt. Je mag zelf weten hoe dun of dik je de ragout laat worden.
Het voordeel van een gietijzeren pan? Die is lekker zwaar zodat 'ie tijdens het roeren goed op het fornuis blijft staan.

Intussen had ik een andere pan een ui in grote snippers en (redelijk) wat knoflook gefruit, waarna er:
Een scheut van de bouillon
Een scheutje witte wijn
Zout & peper
Wortel (in plakjes)
Champignons
Sugarsnaps
bij kwamen (in die volgorde) om rustig een tijdje te stoven todat de worteltjes de juiste beet hadden.

De overgebleven plakken tong in blokjes snijden en daarna in een koeke- of grillpan op hoog vuur even bruinen om (nog) wat meer smaak te geven.

Alles bij elkaar flikkeren, voor de smaak ging er nog wat gula djawa bij, anders was 'ie iets te zuur. Even laten staan zodat de smaken kunnen mengen.
ragout.jpeg
Ehhhh.... ja, pas een foto genomen toen 'ie bijna op was... :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Wat doe je met het hart?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Waar het hart van vol is...

Met een "klein" kalfshart. ~1,7Kg. Een volwassen runderhart is een paar kilo!

Eerst het hart schoonmaken; zoveel mogelijk pezen, adertjes en vetrestjes wegsnijden. Goed droogdeppen.
Hart 1.jpg
Daarna eerst een vulling maken:

Spekjes uitbakken in een grote koekenpan, spekjes eruit, spekvet erin laten.
In het spekvet; gesnipperde ui, fijngehakte knoflook, en champignons met zout en peper bakken. Daarna nootmuskaat en kaneel erbij.
Spinazie en spekjes erbij, en bakken totdat bijna al het vocht verdampt is.

Intussen de oven voorverwarmen tot 130º~140ºC

Het hart vullen en daarna dichtbinden.
Hart 2.jpeg
Het gevulde hart in een gietijzeren pan aanbraden en daarna het geheel de oven inschuiven. Reken op ~30min/Kg.
Laat het daarna in aluminiumfolie nog minstens 10min nagaren.

Noms! Goed voor zo'n 5~6 personen
Hart 3.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Met mijn nieuwe dieet moet ik eigenijk orgaanvlees eten, maar ik vind het zo onaantrekkelijk. Zo klaargemaakt ziet dat hart er nog best oke uit, maar jeetje, het idee... Ik word er niet heel vrolijk van.
Is het qua smaak en structuur te vergelijken met ander vlees?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ja, want het hart is een spier. Als je orgaanvlees zou moeten eten i.p.v. "gewoon vlees", dan is hart dan ook waarschijnlijk niet de beste keus.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Hart is waanzinnig gezond, heel rijk aan van alles. Ik doe het ook wel eens kleingesneden door een pastasaus met gehakt (gemalen net als gehakt zou nog beter zijn) en dan merk je het bijna niet behalve dat je saus rijker wordt. Ik heb er ook wel eens een stoofschotel van gemaakt, maar dan heeft het wel wat meer die typische vollere, beetje lever-achtige orgaanvlees smaak. Die methode van Mack & beestje wil ik ook nog eens proberen en ik heb een Indonesisch recept wat ik een keer wil maken.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Oeps... ik zie dat ik nog een detail vergeten ben... Het was een beetje laat gisteravond.

Als je het hart de oven inschuift, leg er dan een paar plakken (vet)spek over tegen het uitdrogen.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Door de pastasaus klinkt ideaal maar ik mag geen pasta en geen tomaat, dus dat is helaas geen optie...
Als iemand nog lekkere (of minder vieze hahaha) recepten heeft met orgaanvlees, hoor ik ze graag. Extra lastig omdat ik een hoop dingen niet mag eten dus wel.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

Ik maak vaak hachee van kippe lever....
~\v/~
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Tessie, is spaghettipompoen een optie voor je?
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ik heb geen idee wat spaghettipompoen is... Ik mag wel pompoen in elk geval.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Any soort saus of ragout of wat dan ook: deel van je gehakt vervangen/aanvullen met fijngesneden of gemalen hart. Spaghetti pompoen is een pompoen die heel draderig vlees heeft, wordt in veel recepten gebruikt in plaats van pasta, smaakt ook lekker met dezelfde soort sauzen en kruiden als spaghetti.

@JJV, receptje?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

Uien in ringen.. bakken. Levertjes erbij. . Hachee kruiden. ( ik doe er nog ketjap op)
En roeren tot de levertjes kruimelen.

Kan klein beetje water bij...

Ik eet t meestal met aardappel puree en rode kool.
Maar das natuurlijk ieder zn smaak
~\v/~
Plaats reactie