Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Is hart eigenlijk anders qua smaak en structuur dan bijv lever?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ja, maar de smaak is moeilijk te omschrijven. Qua structuur is het meer gewoon vlees idd want spier. Kan wat taai zijn, dan lang laten stoven. Maar ik vind het wel echt lekker. :)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ja ik ga het gewoon maar eens proberen. Ik weet ook niet waarom ik denk dat het zo vies zal zijn.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Bij hart moet je het óf heel kort bakken (blue of rare), óf lang stoven. Anders kan het heel taai worden. Het heeft echt een eigen (erg lekkere) smaak.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het WS receptentopic

Bericht door isara »

Ik wil langzamerhand eens aan de slag met suikervrij bakken (koekjes, cake, muffins and so on). Genoeg te vinden hoor, maar heeft iemand nog een recept waarvan ie zegt: dat MOET je maken?
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ga je dan een suiker vervanger gebruiken of wat is je bedoeling?
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het WS receptentopic

Bericht door isara »

Inderdaad, bij voorkeur palmsuiker, of honing, of evt stevia. Gaat mij in eerste instantie om het weglaten van geraffineerde suiker.

Ik ben namelijk best een zoetekauw, dus het zou fijn zijn als het een beetje zoet zou blijven :) Net bv koekjes gemaakt van banaan en havermout maar dat is toch een beetje mwah.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Request! Pompoensoep. Geïnspireerd door de goddelijke pompoensoep afgelopen weekend. Chell? Ik weet dat je het elke keer anders maakt, maar algemene wenken? Andere mensen mogen ook reageren!
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ik vind het zelf erg lekker met rode currypasta, voor wat pit. Kan from scratch volgens een recept van Jamie Oliver, maar ook met een lepel ofzo uit een potje. En dan met een flinke lepel creme fraiche erdoor als je het serveert.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Springconference pompoensoep (maar dan de helft in hoeveelheid)

ongeveer 1,5kg pompoen
ongeveer 400gr zoete aardappel
1 ui
1 teentje knoflook
20 g verse gember
citroenschilrasp
sinaasappelschilrasp
kerrie
cayennepeper
salie
zout/peper
groentebouiilonblokje

Alles in stukken snijden.

Ui, knoflook, kerrie en gember fruiten in pan met wat olie. Kerrie is erg naar smaak. Ik begin meestal met twee theelepels op dit stuk en voeg later meer toe.
Pompoen en aardappel kort meebakken (goed bedekt laten worden door kerrie)
1,5 liter water erbij
Schil van citroen en sinaasappel erbij. Dit is ook een beetje naar smaak, zeker de sinaasappel proef je!
Laten koken
Bouillonblokje erbij laten oplossen
Ongeveer 25 minuten laten koken
Staafmixer
Op smaak brengen met evt. meer kerrie, cayennepeper, zout/peper, salie. Wat je lekker vind.

Ik maak ook vaak een versie met kokosmelk er nog bij of gooi in het begin een klein rood pepertje (zonder pitjes) erbij voor wat meer pit. Sinaasappel kan ook weggelaten worden enzovoort.


Meestal laat ik'm hierna nog even pruttelen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

En als je eens uit wilt pakken is dit echt een aanrader:

http://www.culy.nl/recepten/het-ultieme ... tt-preston" onclick="window.open(this.href);return false;

Het water loopt me nu alweer in de mond :D Ik maak deze trouwens zonder bleekselderij. Dat vind ik maar een nare smaak hebben.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Thanks! Klinken allemaal als goeie suggesties. Kokosmelk combineert ook vast goed met de rode curry tip van Cinderella. Toevallig heb ik 3 pompoenen liggen, dus ik kan ze de komende tijd allemaal uitproberen. :)
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ongetwijfeld zal dat ook de eerste suggestie zijn geweest uit het recept. Maar ik maak zelf zoveel creme fraiche dat ik nooit weet hoe ik het op moet maken (meer dan 2 eetlepels gebruik je normaal gesproken niet in een maaltijd) dat ik elke mogelijkheid aangrijp om het te gebruiken.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het WS receptentopic

Bericht door isara »

Ravelijne schreef:Request! Pompoensoep. Geïnspireerd door de goddelijke pompoensoep afgelopen weekend. Chell? Ik weet dat je het elke keer anders maakt, maar algemene wenken? Andere mensen mogen ook reageren!

Ik heb laatst deze gemaakt en die was ook heerlijk! Iets meer werk misschien omdat je hem roostert, maar juist daardoor heel lekker. Ik heb er niet veel geitenkaas bij gegeten, vond ik minder lekker.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt ook erg lekker! Ik heb 'm nog steeds niet gemaakt. Telkens net niet alle ingrediënten in huis voor één van de versies (vandaag weer de zoete aardappelen vergeten, bijvoorbeeld). Binnenkort!
Plaats reactie