Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Eigenlijk meer een tip dan een recept, maar zo handig dat hij toch wel hier thuishoort denk ik. Voor iedereen die wel eens zelf mayonaise maakt, ik doe het tegenwoordig in de Stabil halfronde 'chocoladesmelter' van de ikea en dat werkt perfect. Lukt altijd. De beslagkom waar ik het eerst in deed is net niet perfect rond aan de binnenkant en kennelijke emulgeert het dan net niet helemaal. Het gaat ook merkbaar sneller in de stabil. Erg fijn!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Iemand een goed recept voor aardappelsalade? Ik heb een bijgerecht nodig bij een barbecue.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ik vind deze erg lekker, maar je kunt natuurlijk alle kanten uit.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

cinderella schreef:Ik vind deze erg lekker, maar je kunt natuurlijk alle kanten uit.
Klinkt goed, doe jij nog iets speciaals voor de mayonaise of gewoon wat je altijd gebruikt?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ik heb kewpie hier staan, maar volgens mij kan het ook met andere mayonaise. Zelf maken heb ik nog nooit gedaan, maar dat is voornamelijk omdat ik heel weinig mayo gebruik.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Deze zijn echt OMG, YUM!!!

Paleo American Style Pancakes van Bakbananen

- 2 grote bakbananen (recept zegt groene maar ik had hele rijpe gele en het was echt goddelijk)
- 4 eieren
- 2 theelepels vanille (denk extract, maar ik had alleen poeder)
- 3 eetlepels kokosolie
- mespuntje zout
- halve theelepel dubbelkoolzure soda (natriumbicarbonaat)
- extra kokosolie om in te bakken

Schil de bakbananen en maak er samen met de eieren een glad beslag van in de keukenmachine of blender.

(Dit was echt lachen zonder keukenmachine. Ik heb ze eerst met de hand geraspt, toen in een handgezwengelde hakmolen geblenderd, toen met de half-overleden staafmixer van Zarath gedaan en op het laatst de andere ingrediënten met een gewone handmixer gedaan. Maar goed.)

Doe de rest van de ingrediënten er bij en blender nog even door tot het een echt glad beslag is.

Bak er dikke, fluffy pannenkoekjes van in de kokosolie. Zo'n 4 á 5 minuutjes aan de a-kant en dan nog anderhalf á twee aan de b-kant.

Divine! Nog lekkerder met dunne plakjes gember-op-siroop en kaas er op. Hoewel dat wel geen traditionele, Amerikaanse topping voor pancakes zal zijn.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Klinkt super lekker! Maar is het niet enorm veel? Als ik bakbanaan eet, eet ik meestal per keer de helft van een grote bakbanaan.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Zoiets heb ik ook ongeveer op, denk ik. De rest gaat deels in de vriezer (denk dat dat wel kan) en een deel in de koelkast. :)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ahh oke :-) Dan ga ik het ook eens proberen, maar dan de helft of een kwart :D Ben benieuwd. Heb wel gewone bananenpannekoekjes wel eens gemaakt, maar nog niet met bakbanaan.

Ik vind sowieso bakbanaan echt super lekker. Ik eet het nu ongeveer om de dag, en ik kan dus echt niet koken he, maar ik kan nu dus wel echt heel lekker bakbanaan bakken hihi <3 Lekkerder dan Jay :D
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Nice! Weet je ook wat je doet dat ze zo goed lukken? Bij mij wisselt het enorm, de ene keer perfect en de volgende keer krijg ik ze niet gaar en zijn ze heel droog. Maar misschien ligt dat gewoon aan de oogst, of zo?

Er zijn ook recepten voor wafels van bakbanaan. Die wil ik ook echt een keer proberen (ooit, als ik een keer een wafelijzer koop). :)
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

Is een bakbanaan iets anders dan een gewone banaan?
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ja bakbanaan is anders dan gewone banaan. Die kan je ook niet gewoon zo eten. En je hebt gele en groene.

Ik heb wel meerdere keren wafels gemaakt van bakbanaan, vond dat wel heel moeilijk, de ene keer lukten ze perfect en de andere keer bleef het allemaal plakken in mn wafelmaker (van dezelfde batch dus). Maar altijd smaakt het heerlijk. Zeker met een beetje ahorn siroop eroverheen, maar dat maakt het wel weer wat minder goed natuurlijk, maar ZO lekker.

Ik heb net de bananen pannekoekjes geprobeerd, maar had wat moeite om er nette pannekoekjes van te krijgen. En ik moet er wat meer zout in doen en wat meer kaneel. Vond ze nu een beetje flauw. Mss ook omdat de bakbanaan nog niet heel rijp was. Ze smaken echt lekkerder als ze eruit zien alsof ze niet meer goed zijn, dat is voor mij erg wennen want ik ben altijd bang dat eten niet meer goed is en ik er ziek van wordt.

Bakbanaan bakken, je moet wel een rijpe bakbanaan hebben, anders is het veel minder lekker. Je moet gewoon het vuur vrij laag zetten (ik kook electrisch en zet hem eerst om de kokosolie op te warmen wel op 9, maar zodra de banaan in de pan gaat op 4). Zorg dat je genoeg kokosolie in de pan hebt, liever wat te veel dan te weinig.
Ik bak ze eerst aan één kant, net zo lang, tot het een klein beetje verkleurd is aan de onderkant (dat is vrij snel), en dan draai ik ze om. Dan met een vork voorzichtig een beetje pletten. Als je ze weer omdraait, ook aan de andere kant met een vork weer een beetje pletten. Dat ze echt wel een stukje indeuken en je de vork afdruk erin ziet, maar dat de schijfjes niet stuk gaan. Op een gegeven moment krijg je echt een beetje een bruinig korstje, en als je dat aan 2 kanten hebt (ik draai ze dus regelmatig om, en plet meerdere keren) dan zijn ze goed. Vaak niet allemaal tegelijk.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ah, dat pletten is iets wat ik nog niet geprobeerd heb! Ga ik ook proberen.

Bedoel je dat recept van de pannekoekjes hierboven? Ik heb idd wat kleinere pannekoekjes gemaakt, bedenk ik me nu. Gewoon één schep beslag en dan uit laten lopen. Ik wou ze eerst als drie-in-de-pan bakken, maar dan raakte toch de randjes elkaar en werden ze idd rommelig. Kaneel is idd vast ook heel lekker, er in.
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

Nooit geweten dat er verschil in zat. Smaakt het wel naar banaan? Ik ga eens kijken of ik zo'n bakbanaan kan vinden. Het klinkt namelijk wel lekker wat jullie er mee doen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Het is veel minder zoet, maar wel een bron van koolhydraten. Meer een beetje zoals aardappels of bataten, zelfs. Soms proef je wel wat banaansmaak terug (vooral als ze erg rijp zijn), maar toch niet zo zoet en fruitig als een gewone banaan.

De pannenkoekjes van gisteren smaakten helemaal niet naar banaan. De koude pannenkoekjes vandaag doen met nog het meest denken aan wentelteefjes.

Je kunt bakbananen vinden bij alle toko's of aziatische supermarkten. Ik heb deze batch bij de Amazing Oriental supermarkt gekocht.
Plaats reactie