Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

Baby bananen smaken ook weer anders. Moeten ook goed rijp zijn.

Bakbananen mogen eigenlijk geen of bijna geen geel meer hebben opde schil. T vrucht vlees is dan vaak ook oker tot oranje van kleur..
Onrijpe bak banaan is net een stuk hout.
Learned that the hard way.
~\v/~
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klopt niet helemaal. Groene onrijpe bakbanenen, gele bakbananen èn zwarte, overrijpe bakbanen zijn allemaal goed eetbaar. Sommige soorten hebben oranje vruchtvlees, andere hebben 'gewoon' geel/roomwit vruchtvlees, maar dat hangt van de soort af.

Het fenomeen 'net een stuk hout' heb ik dus ook al een paar keer meegemaakt, maar dat is onafhankelijk van de kleur. Misschien is het gewoon hetzelfde als dat er af en toe een glazige aardappel of melige appel in een batch zit?
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ik heb nog nooit een oranje bakbanaan gezien.
Er zijn super veel recepten met bakbanaan maar meestal is het wel belangrijk dat je echt de juiste soort neemt, anders mislukt het recept.

Waren idd die pannekoekjes die ik gemaakt heb. Had nog een bakbanaan liggen dus dacht gelijk even proberen. Ook in een klein pannetje.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Oranje heb ik wel eens gehad. Beetje zalmoranje kleurtje, zeg maar. Apart dat die pannekoekjes niet in vorm wilden blijven, dat deden die van mij dan weer wel. De eerste was wel mislukt, omdat ik niet lang genoeg wachtte voor ik 'm keerde omdat hij veel dikker wordt dan een gewone pannekoek. Dat is de enige tip die ik nog kan bedenken... Apart dat het zo wisselt.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ja het ligt aan mijn pannekoekbakskills hoor haha! Ik had de kookplaat ook te hoog aanstaan, en niet lang genoeg gewacht met omdraaien. Ik had al heel lang geen pannekoekjes gebakken. Maar volgende keer lukt het vast wel gewoon hoor :D
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Bechamelsaus from scratch

Voor 4/6 personen lasagna:

100gr boter
~100gr bloem
~1L melk
1 eidooier
Wat room of creme frais
zout
peper
nootmuskaat (en/of andere kruiden naar wens)

Smelt de boter en roer daarna met een garde de bloem erdoor. Gebruik zoveel bloem dat er een dikke deegbal ontstaat die in de garde wil blijven hangen (dit noem je ook wel een "roux").
Doe dit op een laag vuur zodat het mengsel niet bruin word.
Giet er dan beetje bij beetje de melk bij en blijf door roeren zodat je een gladde pap krijgt. Hoeveel melk? Todat de saus de goeiste dikte heeft.
Dit is ook de basis voor een Franse "sauce blanche" maar als je 'm niet in een lasagne gebruikt is het belangrijk om 'm iets te dun te maken en daarna nog een tijd te laten door-garen (blijven roeren). Dan kan de bloem gaar worden, dat maakt de saus zachter en dikker. Maar voor een lasagne is dat minder belangrijk, die gaart(d?) wel verder in de oven.

Daarna de eidooier & room erdoor en naar eigen smaak de kruiden toevoegen.

Klaar om te lamineren met de rest van de lasagne ingredienten.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Heb altijd geleerd dat een bechamel alleen bloem, boter en melk is. De eidooier is optioneel. Als je er ook nog kaas door roert heb je een prima kaassaus (Mornay) voor gegratineerde witlof.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Ehhh ja, zoals gewoonlijk hou ik mij niet erg aan regeltjes bij het koken. :P
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Gisteren een paleo versie van nasi gemaakt, een variatie op dit recept van NomNomPaleo. Alleen is mijn versie een beetje uitgekleed, want ik had niet veel in huis. Ik dacht halverwege dat het niks zou worden, maar het was echt lekker!

Mijn versie (krap) voor 2 personen:

- 1 kleine bloemkool
- 3 plakjes pancetta, in reepjes
- half bakje oesterzwammen, in grove stukken
- sjalotje, fijn gesnipperd
- klein teentje knoflook, fijngesneden
- 2 cm gember, fijngesneden of geraspt
- handje (diepvries) dopwertjes
- 2 eieren
- peper, zout, sambal

Doe de erwtjes in een kopje en giet er kokend water over. Dek af met een schoteltje. Laat een paar minuten staan (bijvoorbeeld terwijl je iets anders snijdt/bakt) en giet dan af en giet overnieuw kokend water erop en dek opnieuw af.

Snijdt de pancetta in reepjes en bak in koekepan met eventueel een beetje boter tot licht knapperig. Voeg sjalotje en gember toe. Schep uit de pan.

Klop eieren los met peper, zout en een beetje sambal naar smaak. Voeg wat extra boter toe aan de koekepan en bak een dunne omelet. Haal uit de pan en snijdt in reepjes.

Snijd de bloemkoolroosjes los van elkaar en pulseer in de keukenmachine tot korreltjes. Dit is je 'rijst'. (Kan ook met de hand door het met een mes fijn te snijden, maar dat is gedoe.)

Roerbak de bloemkool een paar minuten met de knoflook, tot de bloemkool warm en iets zacht is geworden. Voeg alle overige ingrediënten terug toe inclusief (afgegoten) erwten en schep even door tot alles weer warm is. Bon appetit!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Oh klinkt wel lekker, ga ik een keer proberen alleen dan iets anders in plaats van de erwtjes wat die zijn niet paleo.
Ik eet ook wel eens bloemkoolrijst met gehakt, paddestoelen, courgette en taugé, ook erg lekker.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik doe idd wel peulvruchten af en toe, maar ze zijn zeker in dit recept heel erg optioneel. Een drupje vissaus (zoals in het originele recept) is er erg lekker door, trouwens, maar ik weet niet of hier ook compleet suikervrije vissaus te krijgen is. Ik moet al erg zoeken naar vissaus zonder toevoegingen zoals smaakversterkers, meestal. (Linkje voor geïnteresseerden over Neanderthalers die peulvruchten aten en wat er precies wel & niet gezond is aan peulvruchten.)
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

taugé zijn de kiemplantjes van mungbonen, mag je die dan wel eten?
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Oh dat wist ik helemaal niet! Dan mag dat vast ook niet nee, ik ga het eens nazoeken.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Heb je het nog kunnen vinden, Tessie? Denk haast dat het wel zou mogen, want is gesproten en dus groente en erg hoge voedingswaarde. Maar ik heb niet opgezocht wat de voors en tegens zijn.

Snel receptje wat vanavond wel heel goed uitviel: bloemkoolroosjes (ik had een halve gewone en een halve romanesco over) en bacon (ik had pancetta) en een paar teentjes knoflook in dunne plakjes gesneden. Alles bij elkaar doen en omscheppen met wat olijfolie. Over bakplaat verspreiden en 20 minuutjes in de oven die je voorverwarmd had op 190 graden celsius.

Klinkt simpeler dan het smaakt. Het was echt heel erg geslaagd!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Ja ik had gezocht, en officieel hoort het idd niet bij paleo, maar net wat je zegt, wel een hoge voedingswaarde. Dus ik denk dat ik het er de volgende keer alsnog doorheen doe :-)
Plaats reactie