Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Retesimpel en goedkoop dessertje:

Ingrediënten:
- 1 eiwit
- zoetmaker naar keuze
- appelmoes
- vanillepoeder of -extract (optioneel)

Klop 1 eiwit stijf met je favoriete zoetmaker naar smaak (ik gebruikte vandaag honing, vorige keer vanillesuiker, keer daarvoor dadelsiroop). Schep er voorzichtig appelmoes doorheen, ik schat ongeveer een klein blikje/potje per eiwit (ik gebruikte zelf wat over was uit een grotere pot). Klaar!

Nog lekkerder als je eerst wat vanillepoeder of -extract door de appelmoes roert, voordat je het mengt.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Oh, dat klinkt lekker! Maar als je appelmoes uit een pot gebruikt, is dan de zoetmaker in het eiwit echt nog nodig?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Hangt misschien van de appelmoes af? Ik had biologische (wel gewoon van de supermarkt) en die is meestal al minder zoet. Ik had gisteren een theelepeltje honing of zo, en ik vond het niet te zoet. Ik vind meestal iets van een smaakmaker door geklopt eiwit wel lekker, anders is het snel smaakloos. Je kunt ook de vanille door het eiwit doen, dan mis je de extra zoetigheid waarschijnlijk niet.
Xay

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Xay »

Maar dan eet je rauw eiwit of mis ik dat het de oven ingaat?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Yep, hartstikke rauw. Het risico van salmonella is ontzettend laag tegenwoordig en nog lager eieren die niet uit een legbatterij komen (waar door de omstandigheden salmonella eerder voorkomt). Dit artikel is wel leuk, deze dame heeft uitgerekend dat als ze per maand 2 rauwe eieren eet, dat ze dan maar in 833 jaar maar 1 besmet ei gaat tegenkomen. En als ze dat ene ei tenslotte tegenkomt, zit er waarschijnlijk niet genoeg salmonella in voor een gezond persoon om ziek van te worden.

Als je tot de kwetsbare groep met een lagere weerstand zou behoren, kun je rauwe eieren misschien beter overslaan. Maar de kans dat ik ziek wordt van een rauw ei, is lager dan dat ik ziek wordt van charcuterie of een kroket. En die eet ik ook gewoon. ;) Dus eet ik rauwe eieren ook met een gerust hart. :)

Het enige nadeel van alleen de eiwitten rauw eten is dat je dan biotine tekort kunt krijgen. Als je ook de dooiers eet, valt dat risico al weer mee maar het blijft om die reden wel iets om niet elke dag te doen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik ga het zo eens maken. Er staat hier een potje appelmoes
open dat op moet (als ik tenminste niet al te laat ben)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

chell schreef:En als je eens uit wilt pakken is dit echt een aanrader:

http://www.culy.nl/recepten/het-ultieme ... tt-preston" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Het water loopt me nu alweer in de mond :D Ik maak deze trouwens zonder bleekselderij. Dat vind ik maar een nare smaak hebben.
Vandaag gemaakt, want er lagen pompoenen die nodig op moesten. Zelfs mijn kritische vader vond het lekker!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Beetje luxe en supersnel klaar: pasta met gerookte zalm en avocado. (Als de zalm in de aanbieding is en/of de avocado uiterst betaalbaar, ook nog luxe op een budget!)

- 2 avocado's (de aldi heeft vaak hele lekkere, betaalbare!)
- een pakje gerookte zalm of gerookte zalmsnippers (geen idee hoeveel er in zat)
- anderhalve eetlepel zure room
- citroensap
- dille
- zwarte peper (optioneel, naar smaak)
- olijfolie (optioneel, naar smaak)
- pasta naar keuze (ik had linguine/bami)

Ontdoe de avocado van de schil en snijd 'm in blokjes. Besprenkel met citroensap en schep even om. Voeg zure room toe en zalm in snippers. Maak op smaak met citroensap en eventueel peper. De zalm is al vrij zout, dus extra zout is waarschijnlijk niet nodig.

Omdat de saus niet opgewarmd wordt, is het wel lekker om de borden voor te verwarmen. Dan koelt de pasta niet zo snel af.

Kook de pasta, giet af en leg op borden, giet er eventueel een drizzle olijfolie overheen (lekker! en dan plakt de pasta minder aan elkaar). Schep de avocado-roomsaus er overheen en voeg dille toe naar smaak. Eet smakelijk!
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

lijkt een beetje op onze pasta pesto met zalm
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt goed! Staat het recept hier al tussen? Ben wel benieuwd...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Gisteren de low-budget versie: avocado, zure room, sardientjes uit blik, dille en een paar cherry tomaatjes over pasta. Ook hartstikke lekker!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Van de Albert Heijn, een zeer geslaagd recept!

300 g vezelrijke spaghetti
4 scharrel braadworsten
300 g gesneden ui
300 g gesneden boerenkool
250 g romaatjes
250 ml kookroom light
½ kippenbouillontablet
250 ml heet water

(vezelrijk en scharrel zijn opties, uiteraard. En geen idee wat romaatjes zijn, ik heb gewoon cherry tomaatjes genomen.)
  • Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar en giet af.
  • Verwijder ondertussen het vel van de worsten. Verhit een hapjespan zonder olie of boter en bak het worstvlees met de uien, peper en eventueel zout 5 min. Verdeel het vlees met een pollepel in stukjes.
  • Voeg de boerenkool toe en bak 5 min. mee. Halveer ondertussen de tomaten.
  • Voeg de room, bouillontablet en 250 ml water toe en laat 4 min. op middelhoog vuur stoven.
  • Meng de pasta met de tomaatjes door de saus.
Combinatietip: Lekker met geraspte Parmezaanse kaas.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Dat klinkt heel lekker!
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

Afbeelding
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Roma tomato = romaatje?
Plaats reactie