Corona - hoe raakt het jou?

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Daantje »

Ik ga toch maar wat meer thuiswerken. Met in het achterhoofd dat dit tijdelijk is en ik zo mogelijk mijn vakantie kan redden. Want ik houd er rekening mee dat ik moet annuleren.

Ik wil ook het openbaar vervoer een beetje vermijden. Op werk heb ik nog het idee dat mijn collega's doordrongen zijn van de voorzorgsmaatregelen. In volle treinen daarentegen weet ik het niet.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Crownless »

Ik moet thuis werken (maar heb me ziek gemeld ivm buikgriep), Bryan moet thuiswerken, en ik maak me zorgen om Knullie. Hij heeft al twee keer in het ziekenhuis gelegen met ademhalingsproblemen. En, hij is nu -uiteraard- weer verkouden, dus hij moet thuisblijven. Zit je dan met een dreumes van anderhalf die, behalve dat hij klinkt als een verdrinkende Darth Vader, vol energie zit en in normale omstandigheden gewoon naar de opvang zou gaan. Om over Knul maar te zwijgen. Die is drie en is een duracel konijntje. En we kunnen nergens met hem heen. Want hij heeft af en toe een loopneus. En hij houdt zich echt niet aan afstand houden en in zijn elleboog niezen en handen wassen. En het regent ook constant (en Bryan en ik voelen ons dus niet lekker), dus naar buiten zit er ook niet echt in.

Ik vind het echt zwaar ruk. Ik mis mijn werk. Bryan is chagrijnig en daar heb ik eigenlijk ook geen zin in. En dan kun je ook niet zomaar ergens op bezoek.

Want ik hou me wel aan de adviezen van het RIVM en de lokale overheid. Want ik wil dat dit voorbij gaat. Ik wil me geen zorgen hoeven te maken dat, mocht Knullie naar het ziekenhuis moeten, een arts moet kiezen tussen hem en een bejaarde. Want dat is de situatie in Italië. Daar zijn te weinig bedden en beademingsapparaten nu.

En ik word best boos van de mensen die er laks mee om gaan. Ja, het zou best kunnen dat het maar een griep is. Ja, aan griep gaan ook mensen dood. En aan diarree. En aan deelnemen aan het verkeer. Ja. Mensen gaan elke dag dood. Maar in het verkeer houd je je óók aan de verkeersregels om de ongelukken te beperken, en draag je een veiligheidsriem. Doe dat voor deze ziekte dan ook even.

Ik zou het best cool vinden als we kunnen terugkijken over een paar weken/maanden en kunnen zeggen dat dit het moment was waarop we zorgden voor elkaar. Ja, we hebben dingen moeten laten en dat was kut, maar we deden het voor elkaar.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door chell »

Het klinkt heel gek, maar ik zou nu best wel in Brabant willen wonen waar gewoon hele duidelijke beperkingen zijn. Ik weet niet meer wat verstandig is en zou best willen dat er gewoon beperkingen worden opgelegd in plaats van "doe maar wat".
Bij mij op werk geldt nog steeds het volgende schema:

1. Ben je in een risicogebied geweest óf bij een besmet iemand én heb je géén van bovenstaande symptomen?
- Je kunt gewoon aan het werk

2. A: Ben je in een risicogebied geweest óf bij een besmet iemand én heb je één van bovenstaande symptomen?

- Blijf voor de zekerheid thuis

- Bel je leidinggevende voor laatste standpunt vanuit S. en maak afspraken

2. B: Ben je in een risicogebied geweest óf bij een besmet iemand én heb je alle bovenstaande symptomen?

- Bel direct de huisarts en volg instructies op

- Bel je leidinggevende voor laatste standpunt vanuit S. en maak afspraken

3. Heb je één van bovenstaande symptomen en ben je niet in risicogebied geweest óf bij een besmet iemand?

- Bel je leidinggevende voor laatste standpunt vanuit S. en maak afspraken

4. Heb je alle bovenstaande symptomen en ben je niet in risicogebied geweest óf bij een besmet iemand?

- Bel de huisarts en volg instructies op

- Bel je leidinggevende voor laatste standpunt vanuit S. en maak afspraken


Ik vind het nog steeds zó raar dat je gewoon mag werken als je bij iemand die besmet is geweest bent! We werken hier met een enorm kwetsbare groep (ouderen, verpleeg- en verzorgingshuizen), medewerkers komen vaak op verschillende van onze locaties (we hebben er 10, met zo'n 1000 cliënten). Ik snap ook dat we niet voldoende personeel hebben om mensen heel snel thuis te laten blijven en dat alles natuurlijk ook gewoon door moet gaan, maar pfff... waar doe je nu goed aan?

Zat zelf te overwegen om volgende week op mijn OV-dag in ieder geval thuis te gaan werken. Zo'n overvolle metro lijkt me echt een slechte plek. Maar ik heb natuurlijk alweer een superbelangrijke afspraak staan die dag. Ingewikkeld vind ik het!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Ravelijne »

Mack schreef: 11 mar 2020, 21:09 Er zijn wat activiteiten die eraan komen waar ik over nadenk (wel of niet naar een orga-meet van het hackerskamp in 2021) maar ik heb ook een houding van yolo.
Ha, YOLO is waarom ik effe goed strategisch nadenk. :D Omdàt ik maar één keer leef, ben ik er een beetje zuinig op. Zeker als het vrij simpele dingen zijn zoals een afspraak uitstellen, of tijdelijk wat meer binnenblijven. Iets met morgen ook nog moeten kunnen genieten. ;)
Pien schreef: 12 mar 2020, 06:43 Baas heeft gelijk ja. Ik snap ook dat de zorg door moet gaan. Ik zou het alleen heel erg vinden als ik iemand besmet.
Bizar gewoon. Bij 38 graden koorts zou je normaal ook thuisblijven en op dat cruiseschip waar iedereen op corona getest werd, was duidelijk dat de (relatief) jongere mensen die niet heel ziek worden, het wel hebben maar juist alleen verhoging hebben of zelfs dat niet. Dus qua preventiemaatregel lijkt het me tamelijk waardeloos. Ik snap wel dat ze in de knel zitten, maar in Zuid-Korea en Taiwan waar ze het binnen de perken hebben weten te houden zonder agressieve lockdown was het wel omdat ze meteen heel pro-actief gingen testen en mensen isoleren om verspreiding te voorkomen.
Crownless schreef: 12 mar 2020, 08:15Ik zou het best cool vinden als we kunnen terugkijken over een paar weken/maanden en kunnen zeggen dat dit het moment was waarop we zorgden voor elkaar. Ja, we hebben dingen moeten laten en dat was kut, maar we deden het voor elkaar.
So much this!

Ik probeer zoveel mogelijk binnen te blijven en als ik om boodschappen moet probeer ik zoveel mogelijk aan afstand/elleboog etc. te denken en thuis meteen handen goed wassen. Wat betreft handen wassen, toen een vriendin van me nog voor dierenarts studeerde, zag ik bij haar thuis bij de wastafel zo'n printje van hoe je je handen moet wassen voor een operatie en dat vond ik zo'n grappige 'life skill' dat ik het ook een tijdje ben gaan doen. Iets minder lang en grondig dan medisch personeel waarschijnlijk, maar wel dezelfde serie handelingen. Dat is precies zoals nu in dat filmpje van de WHO, dus dat zit er nu vrij makkelijk weer in.

Ik denk dat als ik het zou krijgen, dat ik er vrij goed doorheen zou komen. Ik maak me een beetje zorgen om Zarath, want die heeft natuurlijk best lang gerookt al. Kennelijk zijn rokers en ex-rokers iets minder vatbaar maar als ze het krijgen meer kans op een heftiger verloop. Als we dat kunnen vermijden, lijkt het mij fijn.

Praktisch had ik me opgegeven voor een training in Spanje in April en volledig vooruit betaald. Half Februari gedaan en volgens mij was op dat moment Corona nog compleet niet op mijn radar als probleem in Europa. Ik denk dat die training ernstig op de helling komt te staan, geen idee of ik mijn geld terug krijg als het afgelast wordt of als er een negatief reisadvies komt. Vlucht ook nog maar niet geboekt. Als het doorgaat , zie ik wel hoe ik er kom.

Ik vind het ook lastig dat het enige wat je echt kunt doen, afstand houden is.

Ik vond de uitspraak van de Italiaanse premier erg mooi: vandaag afstand houden, om elkaar morgen warm te kunnen omhelzen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Daantje »

Ik zou minder risico moeten lopen. Het sterftecijfer onder mannen met Covid is hoger dan onder vrouwen. Onderzoek bij Sars en Mers (ook corona's) geeft aanwijzingen dat je oestrogeenspiegel hier een rol bij kan spelen. Laat ik daar nou genoeg van in huis hebben. :clown:

De thuiswerkregels bij ons zijn wel duidelijk: jij of je huisgenoot in risicogebied geweest: twee weken thuiswerken. Symptomen én koorts: twee weken thuiswerken. Woon je in Brabant: thuiswerken. Scheelt dat zo ongeveer iedereen technisch gezien thuis kan werken.

Zag een fragment van Nieuwsuur. Hoogleraar die aangaf dat de maatregelen die in Brabant zijn genomen landelijk zouden moeten zijn, omdat we tot nu toe op exact dezelfde besmettingscurve als Italië zitten.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door chell »

Ik heb mijn afspraak van morgen wel gewijzigd. Zij zou naar mij komen, met de trein. Ik rij nu naar haar met de auto. Daarna gaan we wel in een café zitten, maar goed. Openbaar vervoer voelt gewoon echt zo als een risico tot besmet raken. Vieze bende. Hoestende mensen (of mensen met hoestschaamte die vervolgens halfdood op het perron de longen uit hun lijf hoesten na het een half uur ingehouden te hebben)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Ravelijne »

Klinkt wel als een goed compromis, @Chell! In Italië is nu elk ander tafeltje afgetaped met plakband, zodat er altijd minstens één tafel tussen groepjes gasten zit. Ik hoop dat waar jij morgen zit het gewoon niet zo druk gaat zijn. :)
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Nijntje »

Volgende week ben ik jarig... Wilde het nu eindelijk weer eens gaan vieren, maar denk dat ik toch nog maar een jaartje oversla. Ouders en schoonouders in een groot gezelschap zetten lijkt mij niet wijs.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Daantje »

Meh, krijg net een mailtje dat de stadswandeling die ik heb geboekt in Berlijn is geannuleerd. Moet nu kiezen uit een tegoedbon of mijn geld terug. Ik had zin in deze vakantie. Maar nu is het onzeker of ik überhaupt kan gaan. Nog afgezien van het hele dat ik dan kwijt ben.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Ravelijne »

Balen, Daantje! Geen hoopvol teken, inderdaad. Extra rot als je er zo naar uitkeek.

Kennissen van me zitten vast in Berlijn omdat ze niet terug naar huis naar Malta mogen vliegen. Gaan waarschijnlijk wel gerepatrieerd worden via de ambassade, maar hun oorspronkelijke vlucht gaat niet. Ik denk dat het echt day by day afwachten is, nu, met reizen.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door tessie »

Nou wij zouden dus naar Londen, morgen t/m maandag, maar het event waar we heen zouden gaan is zojuist gecancelled. Van het hotel hebben we het geld terug gekregen, gelukkig, maar voor de kaartjes van het event en de vliegtickets is het nog onduidelijk. Maar nou ja, anders vette pech.
Ik ben toch wel opgelucht. Ik was er de hele tijd heel relaxed over, maar sinds afgelopen nacht had ik er toch ineens paniek over. Het is toch wel serious shit hoor. Ik was super bang voor een lockdown, dat we de UK niet meer uit zouden kunnen komen, tewrijl de Erwtjes dan gewoon hier zitten en wij daar. Of dat Jay besmet zou raken (in het vliegtuig ofzo) terwijl hij al zo vaak longontsteking heeft... Hij zou gaan spreken op dat event, dus zelf afzeggen was nogal een ding... Dus nou ja, nu hoeft het in elk geval niet meer.
Nu hopen dat 'ie niet gewoon hier besmet wordt, want daar maak ik me nog steeds wel echt zorgen over.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door phedre »

Ik heb plannen om begin april naar Noorwegen te gaan voor een week of twee. Tickets zijn nog niet geboekt. In Noorwegen zijn iets meer besmettingen dan hier, maar nog geen doden. Ik zou naar vrienden gaan in de buurt van Trontheim, dus best een goed bevolkt gebied van Noorwegen. Ik twijfel nu, wat is wijsheid, gewoon door laten gaan, of, zeker nu er nog niet geboekt is, t allemaal ff uitstellen tot het hele corona gebeuren is over gewaaid.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Ravelijne »

Ik vind het echt supermoeilijk om een ander daar advies in te geven. Ik denk dat als ik de keuze had en het een flexibel te plannen ding was, ik zelf zou kiezen voor afwachten tot het wat duidelijker is welke kant het opgaat. Maar dat is echt persoonlijk. Dingen waar ik aan zou denken, bij het maken van een keuze is enerzijds het reizen: of je vlucht gecancelled wordt, of je je geld terugkrijgt, of je vast komt te zitten in het buitenland, etc. Anderzijds zou ik ook nadenken over hoe het zou voelen als je de pech zou hebben dat je ziek wordt in het buitenland waar je de taal niet spreekt en ver van familie en vrienden bent.

Ik denk dat op dit moment niemand precies kan zeggen hoe het er over een week of twee weken uit gaat zien. De enige zekerheid is dat het over twee weken nog niet beter gaat zijn dan het nu is.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door Daantje »

Persoonlijk zou ik wachten, of een ticket boeken dat makkelijk te annuleren of om te zetten is.

Ik merk zelf dat de onzekerheid over mijn vakantie me behoorlijk zwaar valt. Als ik makkelijk had kunnen annuleren dan had ik dat nu wel gedaan. Dan maar geen vakantie, maar in elk geval ook geen onduidelijkheid.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Corona - hoe raakt het jou?

Bericht door eireann »

Ik ben zo blij dat huisgenoot net is verhuisd afgelopen weekend! Ik had het mentaal en qua energy niet getrokken om tot 31 maart full time in het zelfde huis te zijn!
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie