OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Daar ben ik idd ook benieuwd naar! Bij voorkeur stap voor stap in Jip en Janneke taal. :clown: En wat kan ik nu nog met mijn strippenkaart? :confused:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 332
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door pluis »

Ehh.. My goth..

Google is uw vriend, ik zeg het u.

http://www.ov-chipkaart.nl/?home=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Haha dat wou ik net zeggen pluis.
Het is even anders maar het is echt niet moeilijk. Je kan inderdaad vantevoren gewoon informatie opzoeken, even uitzoeken hoe het werkt. Geen paniek ;)
Er zijn ook gewoon nog steeds buschauffeurs, tramchauffeurs en mensen op het station die je kunnen helpen als je er echt niet uitkomt.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

Tering, een klein beetje zelfredzaamheid, is dat teveel gevraagd. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.

Ik gebruik mijn NS chipkaart voorlopig als stamkaart bij mijn maand abonnement. De poortjes op mijn instapstation staan nog buiten dienst. Ik vindt het verdwijnen van de retourtjes geldklopperij. En het uit-en-inchecken als je van vervoerder wisseld is erg vervelend. Dat moet software matig toch wel zo in te stellen zijn dat het systeem zelf de goedkoopste overstap uitrekend.

Over het algemeen vind ik de chip een logische verbetering. Maar er zitten wat schoonheidsfoutjes in.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door tessie »

Treinkaartjes worden toch haast elk jaar duurder?
Ik vind het echt wel handig hoor, je hoeft niet steeds te checken of je nog wel genoeg strippen op je strippenkaart hebt zitten enzo, en ik vind zo´n pasje ook fijner dan een strippenkaart.
We zijn er vast allemaal heel snel aan gewend. Volgens mij is het hier in Nederland altijd zo dat wanneer er wat gaat veranderen iedereen er altijd zo moeilijk over doet en denkt, maar binnen no time weten we niet beter en gaat het allemaal prima. Dit zal ook allemaal wel loslopen.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

:icon_confused: zal nog eens iets vragen zeg!

Het klinkt voor jullie misschien heel logisch, maar ik stap hier in Waalwijk op en als die buschauffeur mijn strippenkaart niet meer accepteert, dan heb ik een probleem. En dan is het heel fijn dat er op het NS station een oplossing is, maar daar kom ik dan niet he!

De site die pluis linkte is dood. Overbezocht? Bij mij doet 'ie het iig niet.

"My Goth", "Tering"... de behulpzaamheid is weer ver te zoeken! :evil: :evil:
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

De site doet het bij wel kitten. Er staat wel veel handige informatie op de site, maar tegelijkertijd is het ook een Overkill aan informatie.

Ik zat in de bus een maand ofzo terug en ben vooraan bij de chauffeur gaan zitten, die heeft me uitgelegt wat ik nodig had.

En ik zit die site eens wat door te klikken -leuker dan notulen schrijven :) - en informatie over hoe je er aan moet komen als niet in de randstad woont is niet echt makkelijk voorhanden...

ik heb een anonieme chipkaart, gekocht bij de tramhalte waar een automaat stond. De kaart kost 7.50 en dan kan je die steeds met je pinpas opladen in zo'n automaat.

Misschien heeft het strippenkaart verkooppunt meer informatie? Bij mij in Amstelveen heeft de Albert Heijn ook een verkoop/oplaad automaat staan.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Crownless »

ov-chipkaart.nl schreef:Overgangsfase

In de loop van 2009 kunt u de OV-chipkaart op steeds meer plaatsen in Nederland gebruiken. Dat betekent dat er een overgangsfase is waarin de OV-chipkaart, strippenkaart en andere vervoersbewijzen naast elkaar bestaan.

Kan ik mijn strippenkaart blijven gebruiken?
In de overgangsfase kunt u uw strippenkaart blijven gebruiken. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bepaalt wanneer de strippenkaart wordt afgeschaft. Dit wordt tijdig gecommuniceerd via de media en door de OV-bedrijven, zodat iedereen de tijd heeft om oude strippenkaarten op te maken.

Kan ik mijn huidige abonnementen en kaartjes blijven gebruiken?
Zolang de OV-chipkaart nog niet in heel Nederland in gebruik is, kunt u in de meeste regio’s uw bestaande abonnement en kaartjes blijven gebruiken. Daarna worden andere vervoersbewijzen dan de OV-chipkaart langzamerhand afgeschaft. Dit wordt tijdig gecommuniceerd via de media en door de OV-bedrijven. Vaak zullen zij ook zelf contact met u opnemen om uw abonnement om te zetten naar een OV-chipkaart. In geval van twijfel kunt u het beste contact opnemen met uw OV-bedrijf.

Strippenkaart of OV-chipkaart?
Als u een reis maakt waarbij u overstapt en één van beide vervoerders gebruikt nog geen OV-chipkaart, betaalt u het instaptarief twee keer. In dat geval is het voordeliger om de hele reis met strippenkaart te maken, totdat de OV-chipkaart overal in gebruik is genomen.

Overstappen van of op metro in Amsterdam/Rotterdam?
In Rotterdam is sinds 29 januari 2009 de OV-chipkaart het enige betaalmiddel in de metro. Vanaf 27 augustus geldt dit ook voor de metro in Amsterdam. Reist u met de bus, tram of trein en stapt u over op de metro of andersom? U wordt geadviseerd om de hele reis met uw OV-chipkaart te maken. Wanneer dit niet mogelijk is, check met RET of GVB of u in aanmerking komt voor hun compensatieregelingen.
Kortom, kranten etc in de gaten blijven houden. Komt goed. :)

Ik heb er verder nog geen last van. OV-jaarkaart 8-) Maar wat me wel opvalt is dat er zo weinig uitcheck paaltjes staan op de stations waar ik kom. Ik zie al zo'n spits-drukte voor me die met z'n allen langs dat ene paaltje moeten. En hoe weet je nou dat ie voor jouw pasje heeft uitgebliept?

En mezelf kennende, zal ik ook vlak nadat ik de bus heb verlaten denken 'fuck, ik moest nog uitchecken!' en dan de bus zien wegrijden, haha.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Bij mij blijft de site dood... :icon_sad:
De wachttijd voor de verbinding is verstreken

De server op http://www.ov-chipkaart.nl" onclick="window.open(this.href);return false; doet er te lang over om te antwoorden.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

You killed the internet !
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Omigott!! :smiley_panic:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 332
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door pluis »

De site doet het bij mij ook gewoon nog steeds..

En ik ben niks te beroerd om antwoord te geven als mensen wat vragen (en volgens mij weet je dat ook best, kitten). Alleen eh, als ik langer bezig ben om de informatie neer te typen dan linne (of jij) bezig is m zelf te lezen op een plek die t béter uitlegt dan ik kan.. mja, dan geef ik een linkje.

Ik bedoel.. da's toch ook logisch :confused:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Nou, als je deze discussie leest als persoon die zelden met het OV gaat, dan maak je daaruit al snel op dat de voorlichting ernstig tekort schiet. De vraag was dus aan de ervaringsdeskundigen die er in praktijk achter zijn gekomen, omdat ik de voorlichting inmiddels al niet meer vertrouw. En ook dat is best logisch, na het lezen van dit draadje. ;)

En de site doet het hier nog steeds niet...
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Crownless »

T stukje dat ik quotte is toch alles wat je hoeft te weten voorlopig? Je hebt er geen last van. En zodra je er last van gaat krijgen, dan komt dat wel op het 8 uur journaal ofzo.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
linne{R}

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door linne{R} »

De informatie gelezen, maar het duizelt me nog steeds. Dat had ik ook al van alle info uit kranten en van t.v., vandaar mijn vraag. Ik reis dus ook zelden of nooit meer met ov en echt heel erg duidelijk vind ik de info ook weer niet. Vergeet niet dat het heel simpel is als je dagelijks gebruikt maakt van ov, of zoals ik nog maar zelden. Die opmerking vind ik dus ook behoorlijk misplaatst. Makkelijk is anders en zolang het kan zal ik dus een strippenkaart gebruiken. Lijkt me stukken eenvoudiger.
Misschien als je het gewoon doet dat het allemaal wel meevalt, maar als ik het zo lees allemaal is het erg ingewikkeld. Hoe leg je dit uit aan een tourist b.v.?

Als ik het goed begrijp moet ik dus voor zo'n dagje een kaart van 4 euro kopen, betaal ik per keer dat in instap 0,75 ( als dat niet binnen 35 minuten is) en dan nog de zone's die ik reis. Ik moet geld op die kaart zetten, maar geen idee hoeveel omdat ik nooit van tevoren weet waar ik die dag allemaal heen ga en of ik op 2 plaatsen ben of zoals soms we wel 5 keer de tram/bus pak binnen Amsterdam.
Het teveel aan geld wat ik er op zet kan ik na aftrek van 2,50 terug storten en onder de 5 euro restant op die kaart kan ik niks terugstorten.
Kost me voor zo'n dagje dus scheppen met geld.
Plaats reactie