De banken gaan over van "gewone" rekeningnummers op IBAN. Hierdoor wordt mijn rekeningnummer bij de belastingdienst dus "aangepast" en hierover krijg ik een brief. Of ik even wil aangeven dat mijn rekeningnummer "gewijzigd" is. Geen probleem, goed dat dit soort bevestiging schriftelijk gaat, dus ik onderteken de drie (!) brieven en stuur ze terug. Vervolgens krijg ik een week of wat later drie nieuwe brieven. De belastingdienst heeft geen actueel rekeningnummer van me, en of ik even een nieuw rekeningnummer op wil geven. Juist.... Ik bel, en zeg dat er net een wijziging is geweest vanwege de IBAN-overgang, en dat ze als het goed is mijn rekeningnummer toch moeten hebben. Nope, ik moet de drie brieven gewoon invullen en opsturen (invullen houdt trouwens in dat ik drie (3!) keer al mijn adresgegevens moet opschrijven... saillant detail: ze vragen niet om m'n IBAN nummer maar om m'n gewone rekeningnummer...). Dat doe ik.
Vervolgens krijg ik eind november geen toeslagen gestort. Vandaag (zo'n 2 weken nadat ik normaal toeslagen krijg) bel ik maar even om te vragen hoe het zit. "Ja mevrouw, door die wijziging hadden we geen rekeningnummer ten tijde van de normale overboeking, dus hebben we die brief gestuurd om het rekeningnummer door te geven, maar de verwerkingstermijn daarvan is 20 werkdagen."
Twintig werkdagen. TWINTIG! Dat is VIER weken! M'n toeslagen van december krijg ik vermoedelijk nog voor ik die van november krijg.
Het is maar goed dat ik zuinig ben met energie, en dus geld terugkreeg van m'n leverancier, want anders was het eten kopen lastig geworden tegen het einde van volgende week. Ik krijg die toeslagen immers niet omdat ik zo'n ruim inkomen heb