Vrolijk!
Re: Vrolijk!
Ik heb nog geen deal. Dat wil zeggen dat ik (vooralsnog) niet inga op uitgever nummer 1. Het is een uitgever die aan "printing on demand" doet. Bij hen wordt 85% van de binnengekomen manuscripten geaccepteerd voor uitgave. Zoals ik het aanlever, zouden ze het drukken. Wil ik dat er eerst nog een redacteur naar kijkt, dan moet ik daar voor betalen. En ze willen dat ik een lijst met 50 emailadressen aanlever. Deze mensen krijgen allemaal 1 mail met daarin dan de link naar de site van de uitgever alwaar zij het boek aan kunnen schaffen. Van die 50 mensen moeten er minimaal 15 ook daadwerkelijk het boek bestellen, anders gaan ze niet eens drukken (en krijg ik zelfs een boete). Ze doen verder helemaal niets aan promotie of wat dan ook want zij gaan ervan uit dat ik niet meer dan 20-40 exemplaren in mijn eigen netwerk slijt.
Laat mijn ambitie toch hoger liggen...
Dat houdt in dat ik op een reactie van een conventionele uitgever wacht. Zij accepteren slechts zo'n 2% van de manuscripten die binnenkomen. De kans is dus kleiner maar dat begrijp ik wel. Zij gaan een oplage drukken die ze vervolgens moeten slijten. Een "push"-beweging dus. Ze zullen daarom meer op kwaliteit letten en zullen zeker redactiewerk vragen/verrichten. Groot nadeel van deze uitgevers is dat de tijd tussen ontvangst van het manuscript en de beoordeling weken tot zelfs een half jaar kan duren. Ik heb dan ook op meerdere paarden gewed. Een reactie zal echter nog wel even uitblijven.
Maar ALS het zover is, kom ik graag jouw exemplaar tekenen
Laat mijn ambitie toch hoger liggen...
Dat houdt in dat ik op een reactie van een conventionele uitgever wacht. Zij accepteren slechts zo'n 2% van de manuscripten die binnenkomen. De kans is dus kleiner maar dat begrijp ik wel. Zij gaan een oplage drukken die ze vervolgens moeten slijten. Een "push"-beweging dus. Ze zullen daarom meer op kwaliteit letten en zullen zeker redactiewerk vragen/verrichten. Groot nadeel van deze uitgevers is dat de tijd tussen ontvangst van het manuscript en de beoordeling weken tot zelfs een half jaar kan duren. Ik heb dan ook op meerdere paarden gewed. Een reactie zal echter nog wel even uitblijven.
Maar ALS het zover is, kom ik graag jouw exemplaar tekenen

- Ravelijne
Oei, ik heb idd gelezen dat in de in de schrijvers- & en uitgeverswereld publishing on demand als regelrechte scam wordt gezien. Succes met de gewone uitgevers!
Ik zou het niet als scam zien. Het is maar wat je doel is. Zeg je hebt een wereldreis gemaakt en je vindt het leuk daar een reisverslag van te maken die je graag in boekvorm met je vrienden/familie deelt. Dan heb je een mogelijkheid dat te doen.Ravelijne schreef:Oei, ik heb idd gelezen dat in de in de schrijvers- & en uitgeverswereld publishing on demand als regelrechte scam wordt gezien. Succes met de gewone uitgevers!
- Ravelijne
Ik zei het niet zelf, de publishing industry zei het.
Maar ik zie het punt wel. Publishing-on-demand is een prima uitvinding, helemaal eens. Maar in feite is het niet meer en niet minder dan een printshop, zij vragen betaling voor het drukwerk wat ze leveren. Als zo'n bedrijfje zich voordoet als uitgever, waarbij een uitgave juist brood op de plank moet brengen voor de schrijver (in plaats van andersom), is dat minstens een tikkeltje misleidend.
Anyway, ik geef me ook vast op voor een getekend exemplaar!

Anyway, ik geef me ook vast op voor een getekend exemplaar!

Als je het zo beschrijft is het inderdaad misleidend. En ik moet eerlijk bekennen dat ik, op het moment dat ik mijn manuscript naar hen opstuurde, nog niet het verschil wist. Nadat ik iemand van uitgever nummer 1 aan de lijn had, hield ik daar een beetje dubbel gevoel aan over en ben gaan neuzen hoe het precies zat. Dat hielp me enorm.
Zo'n dag: na een nacht waarin ik pas rond vijf uur ging slapen (of een poging daartoe deed) omdat het gewoon allemaal is zoals het is en de grijns niet meer van mijn gezicht af te rammen is: heb ik vandaag. 

- Voleuse
Klinkt goed 

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa