Onderhandelen essentials?

Gesloten
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Onderhandelen essentials?

Bericht door Ravelijne »

Chell en ik gaan dus een workshop onderhandelen voor spel geven op Marijke's congres. Onze insteek is sowieso niet 'zo moet het', maar we willen wel nuttige info geven.

Dus, help ons, WS! ;) Waar moeten we absoluut aan denken om mee te nemen in een workshop over wat je vooraf (of soms ook min of meer tijdens) een spel 'moet' uitwisselen met een partner om tot een wederzijds goeie ervaring te komen? Wat is de beste tip die je ooit gekregen hebt over onderhandelen?
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Frodo »

Eentje van de D-kant:

1.- Vragen wat ze niet lust c.q. allergisch dan wel doodsbang voor is - fysiek én mentaal. Dat werkt voor zowel 'n eventueel etentje vooraf (goede gastheer hier) als het spel zelf. Geeft ook rust als de ander weet dat JIJ het weet én het voorkomt vaak fatale blunders.

2.- Duidelijk maken dat stoppen altijd een optie is: Mocht zij op welk moment dan ook afhaken, dan is dat geen probleem. Geen gezeur, gezeik of gejammer van wie dan ook: Het liep blijkbaar niet, live with it and don't blame anyone. Kan iedereen gebeuren.

3.- Niets verwachten en zien hoe het loopt. Als jonge D (in achttienhonderdzoveel) maakte ik lange lijsten van alle dingen die ik met mijn toekomstige sub zou doen. Als ik aan één of twee van al die punten in de praktijk toekwam bleek dat echter al heel wat te zijn. Maak dat ook aan de ander duidelijk want die verwacht minstens even veel ;)


F.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door eireann »

Oh de teleurstelling.... als er van alle mooie plannen bijna niks terecht kwam, ik voel hem nog :D
**Self Rescuing Princess**
Wever

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Wever »

Wat mij betreft: "less is more". Meteen ook een van de weinige, misschien zelfs enige tip die ik heb opgevangen. Was van Natya, al weet ik niet of ze dat toendertijd zo bedoeld had.


De situatie was in elk geval een waarin ik absoluut geen zin meer had in domineren door een paar dozijn messen die er in mijn rug gestoken waren (don't ask). Maar Natya was enthousiast. Die zei dat als colet en ik ervan genoten hadden, dat eigenlijk alles was dat van belang was. Of er nu wel of geen fouten gemaakt waren in de onderhandelingen (al dan niet door wie) was niet belangrijk als dat niet tussen ons afspeelde.
Gevolg was dat ik die avond dus mijn tweede spel als D had. En voor zover ik me kan herinneren was het enige onderhandelen toen gewoon iets in de trant van "ik zie 't nog wel eens zitten. Jij ook?".

Ook later heb ik dat altijd minimaal gehouden. Ik informeer bij nieuwe partners of ze hun stopwoord weten te gebruiken wanneer het nodig is, en of er iets speciaals is dat ik moet weten qua allergie of zo (of ze lenzen draagt, bijvoorbeeld). Dat eerste is trouwens een vraag die ik puur stel om pragmatische reden. Bij een "nee" volgt er geen spel, bij een "ja" ga ik daar niet gelijk op vertrouwen dat het daadwerkelijk zo is).

Als sub is dat trouwens niet anders. Daar heb ik ook altijd een houding aangenomen van "nou...doe vooral waar je zin in hebt. Ik zal proberen het zo goed mogelijk te proberen ondergaan. :) ". Soms komen daar dan nog wat vragen over wat ik zoal lekker vind, maar als die er niet zijn maakt me dat niet zoveel uit.

Dingen als een subbielijst komen bij mij hoe dan ook pas na een spel of drie, vier. Als er meer in zit dan een eenmalig spel.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door tessie »

Wat een aparte benaming eigenlijk voor dit, onderhandelen. Krijg er gelijk beelden bij als dat je een grens moet 'inleveren' als je een bepaalde wens uitgevoerd wilt hebben ofzo :X

Maar goed, wat te bespreken. Ik zou denken iets over een stopwoord of watvoor manier er is om aan te geven/te merken dat het iemand te ver/te hard gaat. Vragen naar lichamelijke zwakke punten/blessures. Likes en dislikes. Hoe snel iemand 'weg' raakt en of het oke is om dan nog verder te spelen of niet.

En ik zou zeker ook vertellen dat het ook prima is als je al die dingen allemaal niet wil bespreken. Ik speel(de) best wel eens met mensen zonder hele voorgesprekken. Ik weet van mezelf dat ik over het algemeen nog gewoon duidelijk kan aangeven als ik iets echt niet wil, en ook dat ik gewoon heel veel dingen wel erg leuk vind, dus vind het ook niet altijd nodig. Zeker als het iemand is die ik al vaker heb zien spelen en ik denk te kunnen inschatten dat het wel goed zal gaan :-)
Boefje

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Boefje »

Misschien ook wederzijdse verwachtingen uitspreken? Als de een aan een eenmalig spel denkt, terwijl de ander in de veronderstelling is dat dit slechts het begin van een serieuze D/s-relatie, dan gaat er ook iets mis.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Voleuse »

Ik heb eigenlijk meestal bijzonder weinig onderhandeling voor een spel bedenk ik me. Zelfs stopwoord wordt niet altijd vermeld, want ik ga er vanuit dat als ik keihard rood roep het wel begrepen word. :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Ravelijne »

Thanks voor de bijdragen! Ik geloof dat we al die topics redelijk coveren, dus dat geeft al weer vertrouwen. :)

@Tessie Eens. Het Engelse 'negotiation' is wat ruimer, dat betekend ook 'een situatie navigeren' of 'overleg'. Maar onderwerp en titel stonden al vast en het wordt nou eenmaal wel meestal zo genoemd.

@Voleuse Ik hoop dat je gelijk hebt! ;)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Voleuse »

Tot nu toe is het goed gegaan! Ik vind het ook wel fijn op deze manier hoor, misschien dat een stopwoord afspreken wel handig is maar verder vind ik het ook iets van de charme weghalen als je alles uitgebreid van tevoren bespreekt. Je kan naar mijn mening toch nooit alle grenzen noemen, als er in een spel iets gebeurd wat tegen een grens aan komt dan zeg ik het dan wel, denk ik maar zo. Die keren dat ik tegen een grens opliep was het toch niet iets wat ik van tevoren had kunnen voorspellen. En om uitgebreid te vertellen wat ik allemaal lekker vind vind ik al helemaal niet tof, dan heb ik het gevoel alsof ik een wensenlijstje bij mijn D neerleg. Ik bedoel tuurlijk bespreek je dat wel, maar vlak voor een spel vind ik geen goed moment daarvoor omdat ik dan teveel het gevoel heb dat ik de touwtjes in handen heb.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen denk ik is dat ik veel meer hecht aan communicatie tijdens en na een spel dan ervoor.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Oppergodin_Hera

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Oppergodin_Hera »

Aangezien ik geen enkele maso gen bezit heb ik in de loop van de tijd geleerd om de grenzen heel nauw aan te geven. Helaas kan menig 'dominant' niet zonder pijn geven en als ik ze iets meer ruimte geef, nemen ze direct zoveel dat ik veelal het spel stop. Niet-maso-sub schijnt niet te bestaan.
faery

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door faery »

Dingen in onderhandeling die mij belangrijk lijken:
- Seks. Gaan er kleren uit? Bij de bottom? Bij de top? Zijn er condooms nodig en/of bij de hand?
- Fysieke dingen die op kunnen spelen (al eerder genoemd): allergieen, rugproblemen, etc.
- Stopwoord
- eventuele "disclaimers": persoonlijke quirks waarvan het handig is dat de ander het weet (ik huil snel bij penetratieve seks, was dat laatst even vergeten te melden, en da's toch wat awkward dan)

Ik zou ook iets doen met het "licht" maken van de onderhandeling (dat seks-punt van mij, kan in twee halve zinnen in de meeste gevallen "sta je open voor seks? ik heb condooms bij me"). Onderhandelen heeft bij veel mensen het beeld dat je alles hoort uit te spellen (zoals Voleuse hierboven ook aangeeft), maar volgens mij hoeft dit helemaal niet.

En iets over negotiaten tijdens het spel, binnen het spel. Je kan vanuit je positie als top of bottom best veel aangeven, zonder dat je "uit je rol" hoeft te komen. Oh, en dat onderhandelen in verschillende situaties heel anders kan zijn: iemand tegenkomen op een feestje en een bepaalde ervaring op willen doen (touwtjes ofzo) vergt een andere negotiation dan als je een "date" gaat hebben met iemand. En het is weer anders als je gaat negotiaten over een volledige D/s relatie.
Wever

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Wever »

Bedacht me net dat ik op nieuwjaar ook een onderhandeling heb gedaan die ik toch een "don't try this at your local bar" label zou willen meegeven. Ging zo ongeveer volledig letterlijk als volgt:

"Gij...ge hebt de keuze tussen braaf meekomen of aan de haren meegesleept worden. Wat zal het zijn? :twisted: "


Ja, ik kende de dame in kwestie. Meer zelfs: ze had zich eerder in een ander spel* proberen wurmen als tweede dominant. Maar toch...zeker omdat ik toen ladderzat was (ahem...traditie met nieuwjaar :bloos: ) was het eigenlijk van geen kanten verantwoord...
...maar wel leuk. :)




*onderhandelingen daarvan waren trouwens ook minimaal. Was een soort groepsconversatie waarbij het op geen-flauw-idee-meer-van-hoe op het volgende uitkwam.
Hij: o, maar als ge wilt doen we wel iets, hoor.
Ik: *dacht niet dat hij 't meende* hah, ja, waarom ook niet? :P

Twee minuten later had hij me bij mijn nekvel en liet ik me in 'n kooi op wieltjes leiden. Ja...mannen onder elkaar hebben niet veel woorden nodig. ;)


@Hera: kom op, meid. Dat niet-masochistische subs niet zo vaak voorkomen betekent niet dat ze niet bestaan. En er zijn genoeg leuke kerels op deze planeet die creatief genoeg zijn om er wat mee te kunnen. :)
...of blijf je er nog altijd bij dat je vanille bent?
Oppergodin_Hera

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door Oppergodin_Hera »

Ik ben en blijf hartstikke vanilla met een af en toe kinky randje. Ik voel mij geen bdsm'er. Ik hang gewoon wat in tussen 2 werelden. Dat maakt het wat lastig. Ik wil meer dan op mijn rug liggen en wachten tot een vdnt klaar is met zijn ding. Maar ik snap ook niets van die blauwe-plekken-wedstrijden.

En of er een bijpassende man bestaat? Geen idee. De kans dat ik hem tegen kom, wordt kleiner naar mate de jaren verstrijken en ik weet ook niet of ik het nu nog zou willen. Ik haat dat hele datingcircuit.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Onderhandelen essentials?

Bericht door JJV »

Oppergodin_Hera schreef: Ik haat dat hele datingcircuit.
:roll: kreeg gister op adultmatch iemand op mn profiel die op zich buiten mn zoek interesses viel.. maar maakte me wel nieuwsgierig (veel lak en wat kink verwijzingen) dus ik knipoog...
krijg knipoog terug " ja sorry, ben wel geïnteresseerd maar ben nog trial user, kun je me even berichtje sturen"
(da's een spelregel van adultmatch)
.. dus ik berichtje gestuurd.. zie t profiel weer in mn bezoekers cue...
maar krijg ik geen antwoord ...


mensen zijn gek
~\v/~
Gesloten