Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
- Ravelijne
Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Zo, de emmer zit in elkaar! Gaatjes geboord in de bodem van de bovenste emmer. De rand van de middelste emmer afgezaagd en gebruikt als verhoging tussen de bovenste en de onderste emmer, zodat er ruimte is voor het vocht om in de onderste emmer te lopen. Hij mist alleen nog het kraantje in de onderste emmer om het vocht weg te laten lopen, maar hopelijk werkt het zo ook wel een paar dagen (want ik heb nog geen kraantje gevonden). De eerste laag GFT ligt er in, afgedekt met een laagje bokashi starter. Het experiment is begonnen...
- kitten
Ik wil er gewoon ook eentje. Het groenafval hoopt nu op in de keuken, omdat ik het niet in de propvolle container wil doen.
- Ravelijne
Da's niks, nee.
Als je zelf een emmer in elkaar wil knutselen kun je hier losse starter kopen. Grote emmers met deksel kun je vaak gratis of voor weinig bij een bakker krijgen (de mijne zijn ook van een of ander bakkerijproduct). Maar dezelfde winkel/webshop heeft ook complete sets waar je niets meer aan hoeft te doen. (Dan heb je dus ook meteen 2 sets emmers zodat als de eerste vol is, je de tweede vast kunt gaan vullen terwijl in de eerste emmer de bovenste laag nog moet fermenteren. Wisselsysteem, zeg maar.)

- Crownless
Wat is een bokashi systeem?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- Ravelijne
Een soort klein compostvat voor de keuken wat niet stinkt of rot en waar geen vliegjes op af komen. Je snijdt het groenafval in grove stukken (van een inch ongeveer), doet er telkens een beetje bokashi-zemelen bij waar goede bacteriën inzitten en drukt het aan de bovenkant aan. Daarna gaat het deksel er weer op. Door de zemelen gaat het fermenteren en wordt het zuur (net als zuurkool of yoghurt). Aan de onderkant tap je telkens vocht af, dus de inhoud is vrij droog. Het vocht kun je als plantenvoedsel gebruiken of je spoelt het door de gootsteen of wc (het is zuur, dus goed om je leidingen vrij van verstopping te houden).
Als de bak vol is laat je 'm nog 2 weken staan en dan kun je de inhoud begraven in de tuin. Na een week of 6 heb je dan perfecte, zwarte compost. Als je geen ruimte hebt om het te begraven kan het ook in de groenbak of op een composthoop. Het schijnt echt ultiem plantenvoedsel te zijn.
Mijn eerste indruk is goed: de eerste laag groenafval van gisteren ruikt vandaag een beetje naar een kruising tussen zuurkool en een hooiberg. Geen vervelend luchtje en als het deksel er op zit ruik je sowieso niks. Als ik het deksel er afhaal komen de resterende 5 fruitvliegjes er niet op af, terwijl ze er als de haaien bij zijn als ik even een fruitschilletje op het aanrecht laat liggen. Veelbelovend, dus!
@kitten Als je echt grootverbruiker bent, bestaan er ook kliko-bokashi-emmers van 120 liter.
Als de bak vol is laat je 'm nog 2 weken staan en dan kun je de inhoud begraven in de tuin. Na een week of 6 heb je dan perfecte, zwarte compost. Als je geen ruimte hebt om het te begraven kan het ook in de groenbak of op een composthoop. Het schijnt echt ultiem plantenvoedsel te zijn.
Mijn eerste indruk is goed: de eerste laag groenafval van gisteren ruikt vandaag een beetje naar een kruising tussen zuurkool en een hooiberg. Geen vervelend luchtje en als het deksel er op zit ruik je sowieso niks. Als ik het deksel er afhaal komen de resterende 5 fruitvliegjes er niet op af, terwijl ze er als de haaien bij zijn als ik even een fruitschilletje op het aanrecht laat liggen. Veelbelovend, dus!
@kitten Als je echt grootverbruiker bent, bestaan er ook kliko-bokashi-emmers van 120 liter.

- isara
Waar kan je het tegenwoordige poly huishouden aan herkennen? De huge bokashi emmer natuurlijk!Ravelijne schreef:

- Ravelijne
Bokashi update: Het leek even alsof er een probleem was. Onder de rand van het deksel zaten beestjes, ik denk fruitvliegjes-larven. Maar bij nadere inspectie bleek dat ze alleen daar zaten, in de emmer zat er niet één en verder ook nergens. Waarschijnlijk wat vocht gemorst op de rand, dus.
Ik heb het schoongemaakt en ze zijn niet teruggekomen. Nog steeds geen luchtjes, geen schimmel, geen narigheid. Het ruikt echt veel beter in de keuken.
Volgende stap: op tijd voor een wisselemmer zorgen, want deze is al over de helft vol.
Ik heb het schoongemaakt en ze zijn niet teruggekomen. Nog steeds geen luchtjes, geen schimmel, geen narigheid. Het ruikt echt veel beter in de keuken.
Volgende stap: op tijd voor een wisselemmer zorgen, want deze is al over de helft vol.
- kitten
Op sommige dagen heb ik het gevoel zo'n emmer in 1 dag vol te krijgen. Bloemkoolgroen, koffiepads, die ene sinaasappel die niet goed meer is en oh, die 2 tomaten eet ook niemand meer op, appelschil, overgebleven aardappels van het avondeten... Kan dat gewoon, grote hoeveelheden?
- Ravelijne
Yep. De onze gaat ook echt heel snel vol nu. Idd de combi van koelkast weer eens opruimen en groente/fruit opschonen en grote batches koken om in te vriezen. Gaat prima: gewoon in groffe stukken snijden, elke zoveel centimeters een handje starter zemelen er bovenop en even aanduwen. Geen centje pijn.
Het enige is dat je de volle emmer nog 2 weken moet laten staan voor je hem leeggooit. Dus als je je wisselemmer in sneller dan 2 weken volmaakt heb je er misschien in totaal 3 nodig ipv 2. Of idd kijken naar een Bokachi Kliko, als je daar ruimte voor hebt op het terras, of zo.
Het enige is dat je de volle emmer nog 2 weken moet laten staan voor je hem leeggooit. Dus als je je wisselemmer in sneller dan 2 weken volmaakt heb je er misschien in totaal 3 nodig ipv 2. Of idd kijken naar een Bokachi Kliko, als je daar ruimte voor hebt op het terras, of zo.
- kitten
maar ik zal mijn emmers uiteindelijk (waarschijnlijk vlak voor de ophaaldag) toch in de grijze kliko leeggooien. Ja, zonde. Maar het gaat me vooral om de stank en de beestjes. Dus een Bokachi kliko is geen doen, want die is te zwaar om in de grijze om te kieperen.
- Ravelijne
Heb je geen groene kliko van de gemeente dan? Daar kan het ook in. Of heb je in de grijze wel ruimte over maar in de groene niet? Maar een aantal kleinere emmers kan ook prima, geen enkel punt. Ik heb emmers van 34 liter, maar die zijn aan het eind ook nog wel te tillen want je laat het vocht er al uitlopen.
- kitten
Nee, dat is nu juist het probleem, we hebben geen groene meer.
- Ravelijne
Oh, ja. Nou ja, dan maakt het allemaal weinig uit. Dan moet je gewoon uitproberen hoeveel emmers je nodig hebt per maand. Als de grijze container het totale volume wel aankan, lijkt het me geen probleem. Misschien kun je een volle emmer wel gewoon na de 2 weken rust in de grijscontainer gooien zonder dat het gaat stinken. Zou best kunnen dat het dan al zodanig verzuurd is, dat het dan geen probleem meer is. Kwestie van een keer uitproberen.
- Daantje
- Contacteer:
Ik dacht dat we een apart klushulpvraag topic hadden, maar dat kan ik zo niet vinden.
Ik heb hier 3 setjes Ikea *kuch* gordijnen hangen die nooit fatsoenlijk ingekort zijn. Ik nam me altijd voor om de naaimachine van Mama-D te lenen en het zelf te doen, inmiddels woon ik hier al 3 jaar. Is er iemand die hier zes zoompjes van een meter en een beetje kan komen leggen? Want anders gebeurd dat pas tegen de tijd dat de makelaar komt om de verkoopfoto's te maken.
Ik heb hier 3 setjes Ikea *kuch* gordijnen hangen die nooit fatsoenlijk ingekort zijn. Ik nam me altijd voor om de naaimachine van Mama-D te lenen en het zelf te doen, inmiddels woon ik hier al 3 jaar. Is er iemand die hier zes zoompjes van een meter en een beetje kan komen leggen? Want anders gebeurd dat pas tegen de tijd dat de makelaar komt om de verkoopfoto's te maken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
ligt een beetje aan de stof. Maar als die strijkbaar is kan het prima met van die strijkplakranden. Mooiste is wel dat je met z'n 2en bent. De hema verkoopt het onder andere. Je hoeft de gordijnen niet eens af te halen als je strijkplank vlakbij kan komen. Een theedoek tussen strijkbout en gordijn is wel een aanrader en probeer eerst een hoekje te strijken