Het grote body positive topic!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door kitten »

Die zal ik zeker luisteren!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Zodra ik weet hoe de serie heet en vanaf wanneer het te luisteren is, laat ik het weten!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Ravelijne »

kitten schreef: 16 sep 2019, 13:27 Het is een dagelijkse strijd. Ik blijf tegen mezelf herhalen (schreeuwen soms) dat diëten niet helpt, jojo effect etc etc. Maar de hele maatschappij, IEDEREEN zegt het tegenovergestelde. Links en rechts vliegen ze om de oren, intermittent fasting, orthomoleculair, raw, low carb...
Ik dacht dat ik hier niks aan toe te voegen had, maar toch kriebelde er iets en nu weet ik wat het is. Ik moet wel min-of-meer low carb blijven eten, als ik mijn bloedsuiker en PCOS onder controle wil houden. Het wordt inderdaad STEEDS moeilijker om daar info, recepten en support over te vinden zonder dat het ook over gewicht en 'slank zijn' gaat. Ik heb het idee dat dat alleen maar erger is geworden. Ook niet alleen slank zijn, maar ook een bepaald soort houding naar voedsel en 'zelfbeheersing' toe. Dat het gaat over straffen en toestaan, over stiekem en 'indulging' en echt allemaal emoties en lading die voor mij nooit aan voedsel hebben gekleefd, maar die ik nu actief buiten de deur moet houden. En ik merk dat als die betekenis toch van al die blootstelling een beetje aan mijn voedsel blijft kleven, dat ik dan ook over eten ga nadenken en dromen en emo-eten en kijken naar calorieën, terwijl ik dat helemaal nooit zo gehad heb. Dan moet ik echt mijn bovenkamer en blootstelling aan dat giftige kantje van 'gezond eten' opschonen, de bezem door de bovenkamer zodat ik weer 'gewoon' gezond-voor-mijn-lijf kan eten zonder dat randje. Maar het sluipt er wel in als het maar telkens herhaald wordt.

Idem met blij zijn met je lichaam. Als dat kennelijk alleen maar kan als je echt hemel en aarde beweegt en alles wat je leuk en lekker vindt opgeeft (want dat is het beeld), dan voelt het al kwetsbaar om gewoon blij te zijn met je lijf of het oprecht mooi en lekker te vinden zoals het is en fuck the beauty standard en dat er maar één soort lijf mooi zou zijn en te genieten van dat je in dit amazing lijf leeft. Maar man, wat wordt je van dat laatste ontzettend veel gelukkiger.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Yara »

Oh zo herkenbaar dat low carb eten en continu gehamer op afvallen. Ik eet low carb vanwege diabetes, niet omdat ik per se minder kilo's wil wegen. Ik val momenteel niet af (eerste maanden wel), maar kan wel zonder medicatie dankzij het eten. Uiteindelijk zo veel belangrijker als dat gewicht.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Crownless »

Ik vind het vooral lastig om body positive te blijven als ik pijn heb of als ik last heb van sombere stemmingen. Hoe kan ik nou blij en positief zijn over mijn lijf als mijn lijf ook standaard te weinig neurotransmitters aanmaakt, er een niet-neurotypisch brein in zit, mijn benen niet geschikt zijn om te hardlopen en ik verdorie wéér een schimmelinfectie heb?

Nog even los van de hele beauty standaard dus. Ik vind het echt lastig om nog de positieve kanten te zien. En dan komt weer dat stukje "maar misschien was dit makkelijker als je wel voldeed aan het schoonheids ideaal".

Herkenbaar? Hoe gaan jullie hiermee om?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Yara »

Ja, absoluut, met name op het fysieke niet gezond zijn. Ik ga er later wel wat meer over schrijven, schreef er laatst ook een blog over, maar moet nu eigenlijk werken.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik vind dat super herkenbaar Crownless! Ik heb PCOS, de ziekte van Hashimoto, vitamine B12 tekort en psychisch zit het ook al niet lekker. Dus hoezo blij zijn met mijn lichaam, terwijl het niet eens goed functioneert? Ik heb daar ook veel over nagedacht. En nu probeer ik het maar zo te bekijken dat mijn lichaam inderdaad niet perfect is. Maar dat het niet perfect is, wil niet zeggen dat ik er niet van kan houden. Wat is er nou wel perfect? Als je een gebroken arm hebt, is je lichaam ook (tijdelijk weliswaar) stuk. Maar zou dat een reden zijn om dan maar helemaal niet meer van je armen te houden, of van je lichaam?
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door phedre »

oh dat is wel heel erg herkenbaar idd. Ik heb geen moeite met mn overgewicht, maar blij zijn met mijn lijf en met mijn hoofd met alle manco's van beiden, dat lukt me dus idd niet. t Blijft n dagelijks gevecht om letterlijk en figuurlijk overeind te blijven staan. Ook op momenten zoals nu, dat ik best wel redelijk goed in mn vel zit, omdat ik weet dat t morgen zomaar weer anders kan zijn, zonder dat ik er dan de oorzaak echt van weet.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Daantje »

Heel erg herkenbaar. Voor mijn transitie speelde body positivity nog niet zo in de maatschappij, maar ik heb mijn lichaam toen meermalen mijn gevangenis genoemd. Dat is gaandeweg mijn transitie een beetje omgedraaid toen ik begon te beseffen dat je heul geen ander lijf krijgt, maar dat hetgeen dat je hebt een klein beetje veranderd.

Goed voelen over mijn eigen lichaam gaat met vlagen. Als ik down ben in elk geval niet, dan zie ik alleen maar alles waar ik niet tevreden over ben. Op de momenten dat ik me goed voel kan ik wel focussen op de dingen waar ik wel mee kan leven en is er wel wat body positivity. Ik probeer die dingen de meeste aandacht te geven, dat lukt redelijk.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik had het zelf helemaal gemist, maar de podcast Over gewicht gesproken staat online! De aflevering waar ik in zit is nummer drie. Je kan ze allemaal hier vinden: https://www.bnr.nl/podcast/over-gewicht-gesproken

(ik heb zelf nog niet geluisterd, kom er net pas achter haha!)
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door lunaaa »

Ik moet podcastseries (van een beperkte omvang) altijd vanaf het begin luisteren, dus ben nog niet bij jouw aflevering, maar die eerste aflevering was ook best interessant! Vooral dat vet als een orgaan wordt gezien, zo had ik er echt nog nooit naar gekeken!
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Heidi »

https://www.happinez.nl/groei/brief-aan-een-zieke/

Ook body positive, ik vond het heel treffend en ontroerend
Do more of what makes you happy
Fayenne1-7

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Fayenne1-7 »

Blij zijn met mijn lijf blijft een strijd. Inmiddels gewoon weer te zwaar en daar echt niet happy mee.
Ik weet dat ik een emo eter ben. Nu maar weer proberen de tussendoortjes te laten staan.
Zo weinig mogelijk kijken naar mijn log en vooral voor niemand uit de kleren.
Ik wordt er verdrietig van
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door cinderella »

https://youtu.be/j5KH7LPFnhA
Het is hier elk weekend weer tijd voor Strictly come dancing.Met het plezier dat ze uitstraalt hoop ik dat Jayde Adams ver komt.

Ik krijg het niet voor elkaar om van het YouTube fragmentje hier een video te plaatsen. Misschien kan een mod dit doen?
toen doet er nu niet meer toe
Plaats reactie