staar

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Ik ben voorzichtig positief op dit moment voor wat betreft resultaat. Het is een hele andere ervaring dan de vorige keer.
Eigenlijk onvergelijkbaar, want vorige keer was in een regulier ziekenhuis en we zijn thans ongeveer 15 jaar verder.

Mijn zwakste punt is toch wel het druppelen op aangegeven tijden en men maakt zich daar, terecht, zorgen over. In de afgelopen weken is druk gezocht naar mogelijkheden voor ondersteuning daarbij, maar het heeft helaas niets opgeleverd.
Mack schreef: 23 feb 2023, 22:37 Uit persoonlijke ervaring wil je niet één, maar minstens twee, of misschien meer leesbrillen.
- Een voor gewoon lezen of computerwerk.
- Een voor kleine lettertjes of priegelwerk

En mogelijk nog andere sterktes voor andere afstanden. Dat ga je merken zodra de situaties zich aandienen. Bij goed daglicht valt het allemaal wel mee maar bij weinig licht (zoals schemering) zul je merken dat de afstand vanaf je ogen waar je scherp ziet erg beperkt is.
Jouw goede raad gevolgd en heb in de voorbije periode leesbrilletjes gehaald bij de Action (lekker voordelig) in vrijwel alle sterktes :D
We gaan het zien welke het beste blijkt te zijn. Alhoewel we nu rap op weg zijn naar langere daglicht periode en dan is het verschil met voorheen tamelijk klein te noemen.
Mijn reguliere bril kan zeer waarschijnlijk als verleden tijd beschouwd worden en dat geeft dan de mogelijkheid om een hippe zonnebril te gaan kopen :P
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: staar

Bericht door phedre »

maar waarom is het dan zo moeilijk om het op gezette tijden te doen? Je hebt n telefoon waar je alarmen in kunt zetten voor de tijden dat je moet druppelen, je hebt n druppelbril die t druppelen makkelijker maakt en waarmee je al geoefend hebt. Dus wat maakt het dan zo moeilijk?
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Telefoon is om te bellen appen :D
En ik gebruik het verder als Tom-Tom en om fotootjes te maken.

Alle andere mogelijkheden kunnen mij gestolen worden, want die gebruik ik nooit. Dus als wekker gebruiken gaat niet gebeuren en je weet zelf ook dat ik best wel een eigenzinnig mannetje daarin ben. Ja ik weet het, er zijn mensen die hun mobiel werkelijk voor alles gebruiken wat je maar kunt bedenken.
Ik blijf me daarover verbazen overigens.

Maar ik zal het toch echt zelluf moeten doen :yes:
En het druppelschema ligt op tafel en dien ik af te vinken wanneer gedruppelt is :)
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: staar

Bericht door puppie »

Als je zelf al aangeeft dat je eigenzinnig bent en niet dat extra stapje wil doen om je oog op tijd te druppelen snap ik niet dat anderen zich er wel zorgen over maken als het jou blijkbaar niet kan boeien
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: staar

Bericht door phedre »

eens met puppie! Het zijn JOUW ogen, het is jouw lijf en jouw leven. Je kunt niet verwachten dat iedereen alles maar gaat oplossen voor je omdat je ergens in het autismespectrum rondhangt, in welke mate dan ook. Jouw leven is jouw verantwoordelijkheid. En ik weet ook dat jij best heel goed bent met computers en zo, dan zet je het alarm op je computer ipv op je telefoon!! Of koop gewoon n simpele eenvoudige wekker die je zet op de tijd dat je weer moet druppelen. Kom om Charles, je bent n volwassen vent, neem je eigen verantwoordelijkheid!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Eerste keer druppelen is gelukt. Dat dient dagelijks na het ontbijt gedaan te worden.
Echter, het losdraaien van het dopje van de flacon gaat bijzonder moeizaam. Dexmono/Dexamethasonfosfaat. Het is dat ik sterke vingers heb, maar vraag me af hoe ouderen dit moeten doen zonder hulp. Ook heeft de flacon geen spuitmondje en past het dus niet in de druppelbril... En stevig moeten knijpen om een druppel eruit te persen. En aangezien het vaak ouderen zijn die maar weinig kracht in hun vingers/handen hebben vind ik het vreemd dat alles zo moeizaam gaat. Mij lukte het wel want mijn vingers zijn nog krachtig genoeg.
Eenmaal open geweest gaan de keren erna wel een stuk makkelijker.

Straks komt mijn begeleidster samen met een ergotherapeut en gaan we eea doornemen en bespreken.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Telefonisch contact geweest met de oogkliniek, dit was ruim van tevoren reeds gepland. Er zijn geen redenen om zorgen te gaan maken, het duurt enkele dagen tot een week voor het zicht weer helder is.

De tijden op het druppelschema is slechts indicatie. Mag probleemloos van afgeweken worden, mits het druppelen voldoende verdeelt wordt over de gehele dag.
Mijn begeleidster, de ergotherapeut en de lokale apotheek zijn totaal verbaasd over het model flacon voor de oogdruppels. Zijn het ook geheel met elkaar eens dat dit ongeschikt is voor het beoogde doel. Ergotherapeut keek hoe ik het deed en zag dat het goed ging. Maar ook dat ik best stevig moest knijpen in de flacon voor 1 druppel...
We zijn naar de lokale apotheek geweest met onze bevindingen en helaas was het resultaat dat er geen andere oplossing voorhanden is.
Ook gaat er contact gelegd worden met de oogkliniek hierover, al had ik het zelf reeds gemeld in het telefoongesprek eerder deze dag.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Afbeelding
Dit is het flesje waarover het gaat.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: staar

Bericht door puppie »

Maar als het jou prima lukt om ermee te druppelen, wat is dan precies het probleem?
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Nou, om te zeggen dat het prima gaat klopt niet hoor. Krijg nog net geen kramp in mijn vingers.
Het is gedoe en lukt lang niet altijd, soms wel in 1 keer maar dat is dan gewoon toeval.

Het flesje gewone oogdruppels welke als oefening gebruikt werd ging veeeeel makkelijker. Die heeft een tuitje wat vastklemt in het gaatje van de druppelbril en er is weinig druk nodig op het flesje om te druppelen.
Ik zal het moeten doen met wat is meegegeven en als ik prikkeling voel in het oog dan ga ik ervan uit dat de druppels op de juiste plek terecht zijn gekomen. Op zicht lukt niet, want dat is er niet op zo korte afstand van het oog.

Het afvinken op het schema werkt voor mij wel prima. En de ergotherapeut gaf wat dat betreft nog enkele tips.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

kitten schreef: 04 jan 2023, 09:21Sinds 2016, dat was wel succesvol ontwijkend! Goed dat je er nu toch op doorpakt, hopelijk een betere ervaring dan vorige keer.
Vond het wel passen in het kader van 'goede voornemens' :)
De voorbereiding op de feitelijke ingreep incl. informatie was absoluut beter dan de eerste keer, in 2007 was dat geloof ik.
puppie schreef: 20 feb 2023, 22:46Een oog druppelen is concreet 5 min werk en dat komt vooral nog doordat je 2 soorten druppels krijgt die met 5 min ertussen gedruppeld moeten worden.
Twee soorten druppels klopt, maar de ene dient meermalen per dag gedruppeld te worden en het andere hoeft maar 1x per dag. Deze laatste is gelig van kleur en werd geadviseerd om die te druppelen kort voor het naar bed gaan.

Alleen kan ik nergens duidelijkheid krijgen waarom het druppelen belangrijk is. Is dat t.b.v genezing of juist om mogelijke infecties te voorkomen?
Wie het weet mag het zeggen :D
Het druppelschema wat ik op papier meekreeg, werkt voor mij goed. Gewoon afvinken na het druppelen en het druppelen hoeft steeds minder vaak na verloop van tijd. In de 4e week is het nog maar 1x per dag voor beide soorten.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: staar

Bericht door puppie »

Je kan mij niks nieuws vertellen over het druppelen ;-)
De druppels zijn belangrijk om een ontsteking tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Vanmiddag weer in 's-Hertogenbosch geweest. Laatste controle van mijn ogen. Goed bevonden :P
Zal voor veel mensen ff wennen worden om een brilloze Charles te gaan zien. Moet er zelf ook nog steeds aan wennen om na zovele jaren geen brildrager meer te zijn.

De enige brillen die ik nog op mijn neus ga zetten, indien nodig, zijn een leesbrilletje en een zonnebril :)
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: staar

Bericht door eireann »

Hoera! Goed gedaan
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door kitten »

Dan heb je nu wel een nieuwe avatar nodig. :lol:
Plaats reactie