Wat eten we vandaag?

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JJV »

~\v/~
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Charles »

Afbeelding

Bekende merken zijn veuls te duur geworden.
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Ik ga vandaag maar eens bananenbrood maken. Iets teveel bananen gekocht *oeps*
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Kip, patat en appelmoes! :static:

Serieus. Hele kip uit de oven, met veel knoflookboter, verse Vlaamse frieten en appelcompote. Eigenlijk moest er nog sla bij, maar de sla was niet geleverd bij de boodschappen (en ons enthousiasme om naar de supermarkt te gaan was niet bestaand).
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Daantje »

Oh, dat klinkt goed.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Ik gooi er maar 'ns een paar tegelijk in - had mezelf beloofd dat ik mijn normale 'ben alleen voor de week' bachelor chow een beetje zou upgraden vanaf het niveau 'erwtensoep uit blik' en vier dagen achter elkaar 'spinazie met nepcamembert uit de manjetron', en tot nu toe gaat dat aardig:

Vrijdag
Geroosterde flespompoen en rode ui in olijfolie, ahornsiroop en balsamicoazijn met kaneel en kruidnagel met stukje gebakken witvisfilet.
messenwerk: 1 ui pellen en in 8-stukken snijden (pompoen voorgesneden kopen, daar zat korting op)
hittewerk: visje +-6 minuutjes op t gas en de pompoen 40 minuutjes in de oven

Zaterdag
volkoren spaghetti met spinazie en feta (en peper en basilicum) en nootjes
messenwerk: -
hittewerk: water koken en de ('verse') pasta er 5 minuutjes in mikken, diepvriesspinazie 3 minuten in de magnetron en daarna nog 1.5 minuten met de feta erbij <= ff prakken, dan hebbie 'saus'). Klein handje ongezouten notenmix er doorheen roeren.

Zondag
udon met edamame, zeewier en witvis
messenwerk: - (je nori kun je gewoon scheuren / kruimelen)
hittewerk: water koken en de noodles ('verse' udon) er 3 a 4 minuutjes in flikkeren (ff roeren met je chopsticks tot 't los komt), visje 6 minuutjes op t gas en de (bevoren) edamame een paar minuten in de manjetron (kun je eventueel ook met je noodles mee koken, maar dan moeten ze er 'n paar minuten eerder in om de lectine te slopen).

Helft van je bij je noodles bijgeleverde soepmix gebruiken bij een beetje van je noodle-kookwater en een scheutje rijstazijn toevoegen om nog n beetje diepte in die zoutbom te krijgen. Bestrooien met sesamzaadjes.

Vandaag (en morgen!)
flespompoen (wederom: voorgesneden, want korting en fuck pompoen moeten uitbenen), zoete aardappel (murasaki) en gele ui uit de oven (doe luxe met een bontje kloter in je olijfolie en een beetje thijm) en halloumi.
messenwerk: 1/2 van een (enorme) zoete aardappel in blokjes hakken. 2 gele uitjes elk in 8 stukken hakken, Halloumi halveren en de helft die je vandaag gaat eten in 4 plakjes snijden. Gegrilde halloumi in blokjes snijden.
hittewerk: pompoen, zoete aardappel en ui in de oven mikken a 40 minuten, halloumi in een plat pannetje gooien en aan beide kanten ff bruine stippels bakken (5 minuten? De tweede kant gaat sne!l)

Morgen even je kaas grillen en je ovenzooi opwarmen en klaar is Keesina.

Honorary mention voor als je nog een podcast moet luisteren of zo of als je gewoon te veel tijd hebt in je leven:
BBQ spruitjes met nepspek
Messenwerk: al die pokkespruitjes schoonmaken en halveren - leef je in in je eigen oma. Uitje snipperen.
Hittewerk: nepspekkies droog opbakken en apart leggen (5 min?). Uitje fruiten, (voorgehakselde) knoflook erbij (veel!) en dan de spruitjes erbij tot ze een lekkere maillairdreactie hebben en goed bruin worden aan de randjes. Blussen met een beetje appelsap en appelciderazijn. Als die groene mormels gaar zijn, bbq saus (uit een fles he, niet te truttig doen) toevoegen, met een beetje extra liquid smoke (en ik bedoel tien druppels anders is het niet meer te nassen) en een beetje hot sauce (ik heb er een van gerookte jalapenos die is goed) en nog ff lekker doorwarmen. Nepspekkies erin mikken, ff roeren en serveren.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door eireann »

Eet smakelijk :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door phedre »

ik had gister al spekjes uitgebakken, en zou vandaag de zuurkool er bij maken. Dus de piepers opgezet, zuurkool er bovenop en voorde tv gaan zitten. En dus vergeten dat er eten op staat, waar ik aan herinnerd werd omdat het zo begon te stinken in huis. Ik heb dus de spekjes weer warm gemaakt en opgegeten en verder neem ik vanavond nog wel n bakkie vla of zo. Echt, ik moet vaker koken, dan vergeet ik t misschien niet meer
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door leonietje »

Ik had rosti opgebakken in een wok met rode bieten en een kipschnitzel.

En voor morgen ga ik een ovenschotel maken met flespompoen want aanbieding maar moet ik wel zelf snijden.. met rode ui, wortel, zoete aardappel,kipstukjes en geitenkaas en ik heb Italiaanse kruiden voor eroverheen. Maar dat heb ik in de supermarkt spontaan bedacht en ik weet eigenlijk niet of ik dan compleet ben of dat er nog iets mist of juist teveel is. En ook geen idee hoelang dat ongeveer in de oven moet. En of de combinatie ok is.. ow en ik heb ook nog courgette in huis.. wel of niet combineren hierbij? Ik ben niet zo'n kookwonder dus dit is al heel wat want ik moet ook zelf alles nog snijden. Maar als ik het bericht van pluis lees dan denk ik dat ik best wel een redelijke combinatie heb met de pompoen?
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Zoete aardappel en pompoen en wortel is een classic, dus daar zit je sowieso goed. Als je die drie in gelijke stukjes snijdt (zeg 2x2x2 cm, misschien de wortel net wat kleiner) en dan de ui in grove stukken (dus niet alle ringen loshalen, gewoon chop chop doen en erin keilen) ertussen dan kom je in 40 minuten op 200 graden ('gewone stand', niet convectie) een heel eind. Zelf zou ik de geitenkaas er pas op het laatst bij doen en voor de kip de baktijd even opzoeken. Voor stukjes kip in een droge schotel lijkt 40 minuten me te lang (hele kippendijen kun je in 25-35 minuten doen) zou zonde zijn als je kip straks droog is. En anders is de kip voor morgen? Met de geitenkaas kom je wellicht ook al aan je eiwitten?

Courgette zou je erbij kunnen doen, dan heb je ook wat vocht. Als je niet zelf nog ergens een beetje vocht toevoegt buiten de olijfolie dan zou dat handig zijn (vooral zoete aardappel kan wel eens wat 'droog' koken, afhankelijk van welke soort je hebt) maar als je ovenschaal te vol is gaat wel je kooktijd omhoog en courgette is denk ik ook wat eerder gaar (en zou je dus groter kunnen snijden).

Mijn ovenspul ging in een enkele laag in een gecoate, dunne metalen ovenschaal (dus geen dikke glazen of stenen schaal en niets 'gestapeld', want dan vermoed ik dat je ook langer moet dan die 40 minuten). Je kunt altijd je timer zetten voor 30 minuten dan een dik stuk groente opprikken - is je pompoen dan al lekker romig, dan is de rest vast ook wel gaar. Dan kruimel je de geitenkaas er bovenop en geef je 'm nog n paar minuten en als die kaas dan lekker zacht is, kun je eten.

Italiaanse kruiden erbij kan denk ik wel, alhoewel, alhoewel ik bij pompoen en zoete aardappel daar niet gelijk aan denk. Italiaanse kruiden associeer ik vooral met gerechten met veel tomaat en wat zurige smaakjes en sterkere vleessoorten zoals lam en varken. De combo die je nu hebt, is best zoetig en mild. Enfin. Probeer het lekker, zou ik zeggen, en dan kun je de volgende keer een andere combo doen :) Als je van gele kerrie houdt, dan is dat ook een klassieker (van de pompoensoep), mocht je dat toevallig nog in huis hebben.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Prima combi hoor Leonietje! Wat ik weleens doe als ik geen kooktijden weet is wat recepten opzoeken met ongeveer dezelfde ingredienten zodat je een richtlijn hebt. Ik weet bijna zeker dat er wel traybakes te vinden zijn voor deze combinatie. Wortel is overigens wel een notoire "ik blijf lekker keihard", dus die wat kleiner snijden/kort voorkoken (maar daar ben ik altijd te lui voor) kan handig zijn idd.

En een eventueel restje van de groenten is met kokosmelk en een beetje kerrie of een lepeltje currypasta een heerlijk soepje!

En @pluis, als je weer eens een week alleen bent en bang bent voor alleen maar blikken erwtensoep/geen spoons hebt voor koken, stuur vooral een berichtje! Je mag gerust eens komen aanschuiven :)

On topic: Eenpansorzo met Griekse kip en courgette, paprika, tomaatjes, oregano en feta. En ik denk dat ik er vanmiddag een brood bij bak, want we hebben ook nog tzaziki in huis toevallig en eters vanavond.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door kitten »

Als iemand het flespompoen recept van Pluis wil proberen, de schoonwelp heeft 7 (!!) flespompoenen meegebracht van iemands moestuin. Mogelijk volgen er nog meer, want diegene is familie... Gratis op te halen dus, zelfs wij krijgen er echt geen 7 op!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

In blokjes snijden en invriezen! Ze zijn daarna wel minder geschikt voor bijv. ovenschotels, maar doen het nog prima in een puree (met gepofte knoflook hmmmm) of soep of in een curry bijvoorbeeld. En ze zijn ongesneden ook best een poos houdbaar, wel een maand of twee.

Ik zou echt weinig moeite hebben om 7 pompoenen op te krijgen trouwens :bloos:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Heel WS aan de flespompoen!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Wij hebben er gisteren nog eentje verorberd, in een risotto met pompoenpuree (met gepofte knoflook dus) en kerrie, snufje kaneel en snufje chilivlokken, met een kipfiletje in spek en wat rucola. Zo lekker.
Plaats reactie