Pagina 10 van 47

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 29 okt 2009, 17:59
door Lucifer Morningstar
Zelfs al kan iedereen het, niet iedereen doet het. Degenen die geen last hebben van hun geweten en het dus kunnen doen, vinden het niet de moeite waard. Een skimmer kan ook iedereen aankomen en daarmee verdien je veel meer. Ik schat in dat deze vorm van oplichting dus simpelweg zelden tot nooit gaat voorkomen. Aangezien het al een jaar gekraakt is en er nog nauwelijks gevallen zijn van deze vorm van oplichting zegt genoeg. Het kost jou en mij dan dus niks.

Mensen hebben gewoon moeite met verandering. Om dat te rechtvaardigen blaas je gewoon ieder mogelijk nadeel enorm op. Zeer menselijke reactie. Het gaat alleen niets aan de situatie veranderen. De OV-chipkaart is er al en over niet al te lange tijd is de oude strippenkaart geheel verdwenen. Niet heel lang daarna is iedereen eraan gewend. Al zijn er natuurlijk nog steeds mensen die over bijvoorbeeld de euro zeuren. Dat houdt je altijd.

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 09:11
door Daantje
oeps2 schreef:hmmz misschien een idee ?

deze link is voor mensen die echt wel willen weten hoe het nou zit met die ov chip
en vooral .. als je op t station loopt kan zo iemand dus gewoon je chip leeghalen
wil je weten hoe dat kan ??
lees maar even
http://www.bright.nl/uitlegparty-hack-je-ov-chipkaart
Oeh een fraudemogelijkheid. Waar we zo gezegd al een jaar van op de hoogte zijn. Was jij het niet zelf, oeps2, die klaagde dat ze met de chip niet meer kon frauderen door minder strippen te stempelen? Als het je gaat om het persoonklijk geld te verliezen: kwaadwillenden kunnen ook gewoon ouderwetsch je zakken rollen zonder dat je er iets van merkt.

Skimmen van pinpassen is ook wijdverbreid. Niemand die daareover klaagt en zijn pinpas niet meer gebruikt. Dat terwijl er een veel beter beveiligd alternatief is: de emv-chip die op de recente pinpassen al zit voor maestrobetalingen.

Trouwens met strippenkaarten en ongedateerde treinkaartjes is fraude makkelijk zat. Met een beetje parafinewas kom je al heel ver. Om nog maar te zwijgen over de populaire studenten-ov verliestruc.

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 09:40
door oeps2
k heb nog wel wat klachten hoor :hypocrite:


- Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden.
- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
- De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt.
- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
- Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken.
- Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven.
- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
- De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden.
- Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.
Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag wel van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.
De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost ?? 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
De aanvraagtermijn voor een ov-chipkaart is te lang. Deze loopt op tot wel 5 maanden.
- Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken.
- Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn.
- Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online).
- De communicatie op de website van de RET over de invoering van de ov-chipkaart is niet up to date. Ook ontbreekt een duidelijke handleiding over het gebruik van de kaart.
- Er is geen overzicht van de prijzen tussen de verschillende haltes.
- Het is onduidelijk of een ritje van A naar B hetzelfde kost ongeacht het vervoermiddel. Tram of bus rijden over het algemeen een wat langere route dan de metro, en zouden daardoor de facto duurder worden in gebruik.
- Bestuurders van bus en tram klagen over gebrek aan instructie, met name ingeval van storingen en omleidingen. Zij kunnen de reizigers uitsluitend naar een informatiepunt sturen.
- Klachten over de RET kunnen niet bij Connexxion worden gemeld, en klachten over Connexxion niet bij de RET. Reizigers moeten veel extra tijd en geld investeren om hun beklag te doen en te veel betaald tegoed te reclameren.
- Reizigers klagen over onvriendelijke behandeling door RET- en Connexxion medewerkers.
- Reizigers melden dat klachten niet, of erg laat worden behandeld.
- Met name buschauffeurs lijken slecht op de hoogte van de invoering van de ov-chipknip en de werking hiervan.

nog ff doorgaan over de aansluiting met connexxion en arriva ???

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:00
door felicia
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik blij ben dat er mensen beter mijn gevoel kunnen verwoorden dan ik zelf. Elke keer als ik een melding krijg dat er gepost is in dit topic, denk ik: dat zal oeps wel zijn met weer iets negatiefs. Toch kon ik het niet laten op sommige van die (al dan niet gekopieerde) punten te reageren die oeps net heeft gepost.
oeps2 schreef:- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
Vaak? Ik reis minstens 4 keer in de week en het is nog NOOIT fout gegaan!
oeps2 schreef:- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
Ook nog nooit last van gehad. Net als dat de tijd verkeerd staat. Ik heb nog nooit een verkeerd tarief betaald voor een reis. Welgeteld één keer en ik had 4 weken later het geld van die reis keurig op mijn rekening staan!
oeps2 schreef:- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
Er is, in ieder geval in Rotterdam, voldoende voorlichting hierover geweest. Het stond op de borden waar opstaat wanneer de volgende metro komt en het werd omgeroepen.
oeps2 schreef:- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
Lekker makkelijk als ze niet uit zouden hoeven te checken, dan kunnen ze dus makkelijk buiten hun abonnement reizen. Logisch dat dit zo is toch?
oeps2 schreef:- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
Deze oplaadpunten zijn er al. Zelfs hier in het dorp, waar de metro ook stopt en je dus zo bij een oplaadpunt bent, zijn er primera’s die de oplaadpunten hebben. En die oplaadpunten in winkels komen er steeds meer.
oeps2 schreef:- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag wel van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.
Op de apparaten staat duidelijk dat de kaart moet blijven liggen en dit is (hier) ook voldoende in de media geweest. Op het scherm staat HEEL duidelijk dat de kaart moet blijven liggen en je hoort zelfs een toontje.
oeps2 schreef:- Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken.
Restitutie kun je gewoon via internet aanvragen. Ook op een aantal plekken waar er mensen zitten.
oeps2 schreef:- Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn.
Activeren? Hoeft niet eens!
oeps2 schreef:- Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online).
Dit kan allang online!

Conclusie, natuurlijk zijn er punten die beter kunnen, maar let op, over 5 jaar is er niemand die er meer over zeurt en loopt alles vlekkeloos. Het is gewoon een nieuw systeem waar, net als bij elk nieuw systeem, nog wat kinderziektes in zitten. Ik blijf erbij dat ik er heel blij mee ben! Het scheelt mij elke week ik weet niet hoeveel strippenkaarten en gedoe!

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:04
door JJV
felicia schreef:
oeps2 schreef:- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
Lekker makkelijk als ze niet uit zouden hoeven te checken, dan kunnen ze dus makkelijk buiten hun abonnement reizen. Logisch dat dit zo is toch?
.. het is trouwens nieteens waar
ik laat'm in de tram alleen maar zien
alleen metropoortjes op kleine stations 'moet' je'm echt scannen

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:09
door tessie
JJV, laat jij je ovchipkaart zien, of heb je nog zo'n los papieren abonnementje erbij dan? Want alleen je ovchip laten zien, zou natuurlijk niet voldoende moeten zijn, aangezien de chauffeur/controleur zo nooit kan zien wat erop staat.

En verder heb ik de lijst van oeps maar deels gelezen. Zag al verschillende punten meerdere malen terugkomen, maar dan net iets anders omschreven. En eerlijk gezegd vond ik de meeste punten die ik wel las, niet terecht. Maar vind het ook niet zoveel nut hebben om er weer tegenin te gaan.
Oeps wil blijkbaar toch alleen maar negatieve dingen inzien wat de ovchip, die er toch gewoon al is en waar ze (en haar familie) straks toch echt gebruik van moeten gaan maken als ze met het ov willen reizen. Ik en anderen hebben nu al zo vaak proberen uit te leggen dat het zo dramatisch niet is allemaal en dat het toch gebeurt, maar als iemand zo in het negatieve wil blijven hangen, so be it.

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:11
door JJV
eh ik heb nog een 'toon' kaart erbij idd
(vooral omdat ik'm deels in de trein gebruik en niet alle conducteurs een pasjeslezer in hun hand hebben)
.. wil dus ook zeggen dat ik voor mijn kaart niet bij de sigaremeneer kan opladen .. of opladen wel.. meer die hebben die kaarten er dus niet naast

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:12
door felicia
JJV schreef:
felicia schreef:
oeps2 schreef:- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
Lekker makkelijk als ze niet uit zouden hoeven te checken, dan kunnen ze dus makkelijk buiten hun abonnement reizen. Logisch dat dit zo is toch?
.. het is trouwens nieteens waar
ik laat'm in de tram alleen maar zien
alleen metropoortjes op kleine stations 'moet' je'm echt scannen
Ik had het inderdaad over de metropoortjes. Daar moet men immers in- en uit checken. In de bus en tram hoeft dit dus niet perse. Maar voor straks, als die toon variant er niet meer is, zul je ook daar in- en uit moeten checken denk ik?

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:14
door JJV
vreemd genoeg is't nu soms sneller om even te piepen dan te wachten tot de controleur tijd voor je heeft
(die verkoopt nog uurkaartjes tenslotte)

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:17
door oeps2
iemand uit rotterdam fel ...

Ik heb in het hele bestaan van de ov-chipkaart in Rotterdam (eind 2005 geloof ik) 1 route gehad waarop ik minder kwijt was dan met een strippenkaart. Het was een route waarbij ik opstapte op een zonegrens en uitstapte op een zonegrens waardoor ik 4 strippen moest betalen. De vraag is hoe vaak dat voor komt, waarschijnlijk heeeeeel weinig. Alle andere ritjes zijn alleen maar duurder uitgevallen.
Sindsdien woon ik in Brabant, heb ik een auto en maak sporadisch gebruik van ov. In Brabant heeft men een goedkopere strippenkaart (zal straks ook wel geschiedenis zijn) waarmee je voor 30 cent per uur kan reizen. Dan kom je in Rotterdam aan en heb je toevallig geen chipkaart meer. Dan mag je in een enorme rij (allemaal toeristen) om een eenmalige chipkaart aan te schaffen aangezien er maar één loket open is. Uit wanhoop naar een automaat gegaan waar een net zo’n grote rij staat.
Kortom, het wordt er niet vriendelijker, gemakkelijker en goedkoper (al zou het maar dezelfde prijs blijven) op. En dan hebben we het nog niet gehad over reizen die in combinatie met de persoonsgegevens worden opgeslagen. Ik ben er niet blij mee, maar straks met het invoeren van de kilometerheffing is er geen ontkomen meer aan (of we moeten massaal thuisblijven).
Zoals gebruikelijk drukt de regering alles er vrolijk doorheen en hebben we de pech Internet te hebben, waardoor protesten te veel verspreid worden en daadwerkelijke acties nauwelijks indruk maken. En toch blijf ik hopen dat er een aantal politieke partijen zijn die een helder moment krijgen….


die problemen zijn trouwens in amsterdam
die hadden ze in rotterdam ook en om t maar es gewoon door te voeren naar amsterdam hebben ze niet eens geprobeerd om ook maar iets van vooruitgang te bedenken
nee ze houden de oude fouten en lossen t pas op als iedereen de ovchip moet gaan gebruiken

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:26
door felicia
Ik geef ook toe dat het in veel gevallen duurder is, maar het is er niet moeilijker op geworden. Zo'n chipkaart kun je ook van te voren bestellen als je niet in de rij wilt staan. En tip: koop er dan meteen één die je kunt houden.

Veel van de problemen die je opsomde, zijn in Rotterdam dus al opgelost. Als ik jou mag geloven en alles is letterlijk naar Amsterdam gekopieerd, dan zijn daar de problemen dus ook opgelost.

Verder zouden ze te weten kunnen komen waar ik heen reis, ik maak me er alleen niet druk om, want ik doe toch niets fout... Misschien naïef, maar ik denk niet dat ze er heel veel kwaad mee kunnen...

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:29
door tessie
JJV schreef:eh ik heb nog een 'toon' kaart erbij idd
(vooral omdat ik'm deels in de trein gebruik en niet alle conducteurs een pasjeslezer in hun hand hebben)
.. wil dus ook zeggen dat ik voor mijn kaart niet bij de sigaremeneer kan opladen .. of opladen wel.. meer die hebben die kaarten er dus niet naast
Ja maar dat maakt het punt van felicia dan dus niet niet waar lijkt me..

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:33
door JJV
juist sterker
ik reageerde èigenlijk op oeps2

en eh
tja
je kunt nadelen opnoemen, je kunt er tegenzijn
maar ik gok niet dat 't veel uithaalt allemaal

ik 'moet' met't ov .. fietsen is niet ècht een optie .. en met een auto ga ik de file in
dus
tja

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:34
door tessie
Ooh ja, die alom bekende 'iemand' uit Rotterdam. Zo ken ik ook een andere iemand :clown:

Iemand uit Almere:

Ik ben zo blij met de invoer van de OV-chipkaart. Sinds de invoering vind ik het reizen met het OV een stuk makkelijker. Ik hoef niet continu te controleren of ik nog wel genoeg strippen op mijn strippenkaart heb staan. Ik vind de OV-chipkaart ideaal. Lekker klein formaat, past handig in mijn portemonnee en daar hoef ik hem niet eens uit te halen om in en uit te checken! Ik kan niet wachten tot het gebruik in de trein ook net zo makkelijk wordt, zodat ik geen los treinkaartje meer hoef te kopen en gewoon moeiteloos van trein naar bus of tram kan overstappen.
De oplaadpunten zijn makkelijk te vinden, en het opladen zelf is ook erg eenvoudig. Je kan het jezelf natuurlijk ook nog makkelijker maken, en gewoon je OV-chipkaart aan je bankrekening koppelen. Dan hoef je nooit meer op te laden.

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Geplaatst: 30 okt 2009, 10:49
door oeps2
fel : wachttijd op persoonlijke ov
is maar 5 weken :hypocrite:

en ja vooral je bankrekening koppelen aan je ov
dan is je geld al op de helft van de maand op ipv eind van de maand

waar het mij om gaat:
wij hebben geen keus
normaal gezien zou je keuze kunnen maken en het bedrijf waar t meest mee gereden wordt is dus de winnaar of zo iets
maar wij hebben dus geen keuze


Reken er maar niet op dat protesten als die van GroenLinks Rotterdam enig effect zullen hebben. De invoering van de OV-chipkaart kost namelijk veel meer dan verwacht. In een nieuwe, gepubliceerde noodkreet ramen de vervoerbedrijven de extra investeringen op 200 miljoen euro.
Het bericht is het jongste in een reeks. Precies een jaar geleden meldde De Pers dat, volgens een onderzoekcommissie, vervoersbedrijven zoals de Rotterdamse RET en het GVB (Amsterdam) aan de chipkaart sinds 2006 ongeveer 100 miljoen euro meer kosten hebben gehad dan de 249 miljoen euro die was begroot. Daarnaast hebben de rijksoverheid en de provincies in totaal enkele honderden miljoenen in het project gestoken. Ook bij hen loopt de rekening op. Zij draaien op voor tenminste een deel van de extra kosten die zijn gemaakt om het hackerproof-gehalte van de kaart op te voeren en voor het uitstel van de invoering. Want ook dat kun je berekenen: men gaat ervan uit dat het aantal zwartrijders in een regio drastisch omlaag gaat zodra de kaart daar is ingevoerd. Voor wat het waard is – gaat die zwartrijder toch voortaan lekker lopen.
Laten we, voor het verdere gemak van dit artikel, aannemen dat de projectkosten grofweg zo’n 1 miljard euro belopen. Een zwaktebod van Le Corbeau? Te lui om meer research te doen? Ach, de overheid weet het zelf ook niet precies: http://www.mdweekly.nl/912693/huizinga- ... nderzoeken" onclick="window.open(this.href);return false;. De vetste factuur komt op het bordje van de belastingbetaler – verstokte automobilisten die in het OV nog niet dood gevonden willen worden, betalen mee. Dat is een politieke keuze, maar de communicatie ter zake had wel wat indringender gemogen.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de beveiliging van het OV als zodanig. Het heeft niets met de chipkaart an sich te maken, maar incidenten van aangevallen en zelfs neergestoken buschauffeurs blijven elkaar opvolgen.
Niet getest + verzet stukgepolderd + geen communicatie = mislukt
Daarmee lijkt de kans klein dat concessiehouders gevoelig zullen zijn voor klachten van passagiers, die bijvoorbeeld eisen dat het basistarief of de kilometerprijs omlaag gaat.

zover danmaar weer he