Wat zou jij als buitenstaander willen weten over BDSM

Boefje

Re: Wat zou jij als buitenstaander willen weten over BDSM

Bericht door Boefje »

Ieder zijn frustraties maar dat helpt dit topic niet verder... Graag on topic.
perman

Bericht door perman »

Omdat ik niets met pro- en anti vssm heb, maar wel het belang zie van informatie te verspreiden, plus dat beide partijen er heel misschien iets aan hebben, hier een paar ideeën:
(Verder adviseer ik een topic-split, of verwijs ik misschien meteen maar door naar hier want ik geloof toch niet dat er een consensus gaat komen)
mej.s schreef:Wat zou jij als buitenstaander willen weten over BDSM
Ik zou als eerste willen weten dat ik 'normaal' ben en dat ik niet de enige in de hele wereld met die gevoelens ben.
ik zou dus willen weten dat het geen ziekte en geen geestelijke afwijking is, maar dat het gewoon een wat avontuurlijkere kijk op seks en relaties is.
Ook zou ik willen weten dat bdsm niet een vast omlijnd iets is, maar er nogal wat verschillende kijken zijn op bdsm. (Bijvoorbeeld dat er mensen zij die meer met het fysieke dus lichamelijke prikkels hebben, maar dat er ook mensen zijn waarbij het meer om de machtsuitwisseling gaat, en alle smaken en varianten er tussen in.)
Verder zou ik willen weten hoe het op een niet afschrikkende manier te kunnen bespreken met mensen die er (nog) niet iets mee hebben.
Ik zou daarnaast ook willen weten dat het gangbare mediabeeld over bdsm doorgaans nogal sensatiebelust en vertekenend is, hoewel juist daar toch een stuk aantrekkingskracht vandaan komt.
Ik zou ook willen weten dat om aan bdsm te willen doen je onder andere niet lid hoeft te zijn van wat dan ook, je niet alleen zwart leer of latex hoeft te dragen, je niet mooi en tussen de 18 en 26 moet zijn, maar dat als je dat wel wilt of ben dat wel gewoon kan.
.
kitten

Bericht door kitten »

perman schreef:Ik zou als eerste willen weten dat ik 'normaal' ben en dat ik niet de enige in de hele wereld met die gevoelens ben.
ik zou dus willen weten dat het geen ziekte en geen geestelijke afwijking is, maar dat het gewoon een wat avontuurlijkere kijk op seks en relaties is.
QFT! Met een uitstraling dat ik zo'n foldertje ook bij een arts of therapeut die het niet snapt, onder de neus kan duwen. Dus professionele uitstraling, quotes uit de wetenschap met bronvermelding enz.
curious

Bericht door curious »

kitten schreef:Wat maakt de aanleding nou uit? De vrijwilligers van de VSSM krijgen zo ook geen enkele kans. Ik blijf me ook inzetten voor het FL initiatief en sprak ook schande van wat de VSSM had (niks), maar dat de VSSM dat signaal oppikt en er wat mee DOET moet je dan toch aanmoedigen?

+1
Wever

Bericht door Wever »

Wever schreef:Het gaat me inderdaad om het verleden van de VSSM. Anderhalf jaar geleden merkte Akahige op dat een vriendin van hem op een foto in hun lijfblaadje stond (de kerfstok). Weliswaar "niet heel duidelijk herkenbaar", maar toch. Die vriendin zelf bleek van niets te weten. Volgens guilty en pluu was het ook niet het eerste incident met gepubliceerde foto's.

Ik heb er toendertijd nog iets van op WS gezet, maar dat is met een GFC verloren gegaan (hier is het samarium-draadje...maar dat is alleen te lezen als je er een account hebt). In elk geval: sindsdien weiger ik alles wat ook maar met de VSSM te maken heeft.

Bovendien: misschien dat ze in de tussentijd veranderd zijn, maar het zou me niets verbazen moest de uiteindelijke 'folder' een artikel zijn in de kerfstok dat voor 80% overgenomen is van wat er op fetlife gezegd is en voor 20% hun eigen waarheid.
+1

Oftewel: als je dat echt vindt moet je maar wat on-topic posten, curious. Ik blijf bij mijn standpunt: ik heb liever geen vertegenwoordigers dan de VSSM.
Guilty

Bericht door Guilty »

mej.s schreef:Wat er op FL staat is in overleg met mij. Ik heb geen account op FL en iemand bood me aan om daar ook een topic te openen. De reacties daar krijg ik door. Dus helemaal geen mosterd enzo.
Het initiatief waar Juffie op doelt is helemaal niet in overleg met jou of de VSSM. En na 40 jaar vind ik het best wel mosterd na de maaltijd.
Guilty

Bericht door Guilty »

mej.s schreef:Ik kan niets zeggen over het verleden bij VSSM omdat ik daar niets over weet. Als je vond dat een folder er eerder had moeten komen van de kant van VSSM had je zelf ook het initiatief kunnen nemen richting het bestuur juffie. Mailadressen staan op de site. Het is jammer genoeg nog steeds dat de beste stuurlui aan wal staan en zelf iets doen ho maar.
Pardon? Een aantal van de meest actieve mensen op dit punt op FL heeft het jarenlang binnen de VSSM geprobeerd, vaak tegen beter weten in.
Guilty

Bericht door Guilty »

kitten schreef:Wat maakt de aanleding nou uit? De vrijwilligers van de VSSM krijgen zo ook geen enkele kans. Ik blijf me ook inzetten voor het FL initiatief en sprak ook schande van wat de VSSM had (niks), maar dat de VSSM dat signaal oppikt en er wat mee DOET moet je dan toch aanmoedigen?
De afgelopen jaren heeft de voorlichting van de VSSM onder andere bestaan uit
* Een foeilelijke website met daarop hier en daar je reinste flauwekul en moraliserend gezwam zoals over de 3V's die de basis voor SM zouden zijn
* Een doorverwijzing naar de persoonlijke website van de webmaster (waarom jarenlang de grootste flauwekul heeft gestaan zoals `nooit spelen als je diabetes hebt of zwanger bent`)
* Op bondagegebied zijn er diverse workshops geweest, waaronder een "shibari" workshop waarin binnen twee lessen van nul naar suspension gegaan werd, jawel, met speciaal-voor-shibari ribcord. Op een andere bondageworkshop die ik persoonlijk heb bijgewoond werd verteld dat hennep volstrekt ongeschikt is voor bondage, door iemand die het enige echt belangrijke veiligheidspunt in een ruitjesharnas nog vergat te vermelden.
* Uitspraken van de persvoorlichter in de (regionale) media dat SM altijd seks is
* Een tijdschrift dat er wanstaltig uitziet en totaal niet meer van deze tijd is.

Ik vind het heel vervelend voor de huidige vrijwilligers van de VSSM, maar ik heb op dit moment geen enkele reden om het aan te moedigen dat deze vereniging voorlichtingsmateriaal gaat maken. Ik vrees namelijk dat ik het resultaat liever niet aan mijn buurman/arts/therapeut/BJZ-medewerker/etc. zou laten zien, omdat ik me er dood voor zou schamen als ze op de website zouden gaan kijken of een kerfstok zouden doorbladeren. De VSSM is heel sterk in het organiseren van laagdrempelige bijeenkomsten en het in persoon opvangen van mensen, maar voor het maken van goed voorlichtingsmateriaal is wel ietsje meer nodig. Tot ik ervan overtuigd ben dat de VSSM de benodigde kennis in huis heeft, ga ik helemaal niks aanmoedigen.
mej.s

Bericht door mej.s »

Klachten mogen naar het bestuur, daar ga ik niet op in op de opmerking na dat er eerdaags weer een ledenvergadering is en je daar je onvrede kunt uiten. Persoonlijk en direct :!:

Ik kwam alleen met de vraag of er nuttige tips zijn voor een zo'n objectief mogelijke informatiefolder. Meer niet en niet minder. Het gaat niet om vormgeving of de website.
Toran

Bericht door Toran »

Guilty, gaat het om jouw gelijk halen? Of gaat het om eindelijk een uniform, gedegen informatie-punt op te zetten?

Wat maakt het uit als het rijkelijk laat is? Er is een kans dat het gebeurt, en dan lijkt het mij juist een goed idee om samen te werken aan de best mogelijke informatie..

Just my 2 cents. En ik heb inhoudelijk vast ook wel wat toe te voegen, maar daar wil ik even over nadenken.
"Just erotic. Nothing kinky. It's the difference between using a feather and using a chicken."

— Terry Pratchett (Eric)
Guilty

Bericht door Guilty »

mej.s schreef:Klachten mogen naar het bestuur, daar ga ik niet op in op de opmerking na dat er eerdaags weer een ledenvergadering is en je daar je onvrede kunt uiten. Persoonlijk en direct :!:
Als ik nog lid was zou ik dat doen ja. Overigens heb ik een aantal van mijn punten zes jaar geleden al onder de aandacht van het bestuur gebracht, met vrij weinig resultaat.
Ik kwam alleen met de vraag of er nuttige tips zijn voor een zo'n objectief mogelijke informatiefolder. Meer niet en niet minder. Het gaat niet om vormgeving of de website.
Heb je mijn post gelezen? Dat ging in hoofdzaak niet over vormgeving, maar over de inhoud van de "voorlichting" van de VSSM. De vormgeving is ook bedroevend, maar dat de inhoud brak is, is vele malen erger.
Guilty

Bericht door Guilty »

Toran schreef:Guilty, gaat het om jouw gelijk halen?
Ik denk dat de feiten voldoende voor zichzelf spreken.
Wat maakt het uit als het rijkelijk laat is? Er is een kans dat het gebeurt, en dan lijkt het mij juist een goed idee om samen te werken aan de best mogelijke informatie..
Samenwerken, neuh dank je.

Maar laat ik 1 on-topic tip geven aan de VSSM: Huur Marijke in om die folder te schrijven.
kitten

Bericht door kitten »

guilty^ schreef:Heb je mijn post gelezen? Dat ging in hoofdzaak niet over vormgeving, maar over de inhoud van de "voorlichting" van de VSSM.
Nee, guilty, jouw post ging over de inhoud van de huidige materialen van de VSSM en was geen nuttige bijdrage voor de inhoud van toekomstige materialen, waar om was gevraagd.
guilty^ schreef:
Toran schreef:Guilty, gaat het om jouw gelijk halen?
Ik denk dat de feiten voldoende voor zichzelf spreken.
dat denk ik ook ja.
curious

Bericht door curious »

Wever schreef:Oftewel: als je dat echt vindt moet je maar wat on-topic posten, curious.
{offtopic} het enige waarom ik dat schreef, wever, is dat ik soms wel een beetje moe wordt van de negatieve houding van mensen bij initiatieven van anderen.
Als iemand dat nu wel wil oppakken, is dat toch een goed initiatief? Welke aanleiding er ook voor is geweest.
Laten we eens ophouden met naar het verleden kijken, maar de blik vooruit gericht. Dan struikel je echt veel minder snel.

En ik had daarstraks weinig tijd om echt inhoudelijk op de post in te gaan.{/offtopic}

ontopic: ik ben van mening dat een folder duidelijk moet maken dat er niet één juiste visie op BDSM is. BDSM is heel persoonlijk. Iedereen geeft daar zijn of haar eigen invulling aan en beleeft het op eigen wijze.

nog een kleine aanvulling op de laatste opmerking van Wever: ik ben GEEN vertegenwoordiger van de VSSM, ben zelfs niet eens lid ...
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Ik zal niet zeggen dat ik vind dat ze het niet moeten doen; als de VSSM een kwalitatief goede, duidelijke, onbevooroordeelde folder weet op te stellen, juich ik iets dergelijks alleen maar toe. Hoe meer voorlichting, hoe beter. Ik heb enkel gereageerd op de timing, en blijf van mening dat dat zachtst gezegd typisch te noemen is. Prima als de VSSM eindelijk eens iets in die hoek wil gaan doen, laten ze dan alsjeblieft wat punten uit dit topic overnemen. Ik weet dat ik me vroegâh, dus da's voor mij toch al zo'n 8-9 jaar geleden, zelfs al erover verbaasde dat de website van de grootste BDSM-vereniging van Nederland (de grootste, nota bene!) informatief zo weinig voorstelde. Ik heb elke Nederlandse site zowat wel afgestruind in die tijd, maar had verwacht dat ik met de site van de VSSM wel goede info zou krijgen. Als de VSSM dus eindelijk iets aan voorlichting wil doen, laten ze dan beginnen met het grondig verbeteren van de website. Dat lijkt mij een fundament, daarna zou je ook aan foldertjes kunnen gaan denken. Zonder stevig fundament kun je ook geen stevig huis bouwen, dat idee.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gesloten