Nerveus voor een date of om een andere reden...
- Ravelijne
Re: Nerveus voor een date of om een andere reden...
Hij heeft een jaar niet gerookt en taalde er ook niet naar. Toen een keer toch eentje genomen en ja, toen was het weer raak. Een jaar niet roken telt wel als een geslaagde stop-poging, denk ik. En dus bijna geen ontwenningsverschijnselen in het begin. Alleen wel een beetje Jekyll & Hyde.
@Kitten Mmm, stopwoord. Ik weet niet of dat helpt. Of liever, ik kan me niet helemaal bedenken hoe ik het zou moeten inzetten, dan. Hij was vorige keer... Mja, alsof je een heel heftig ochtendhumeur mixt met lichte roadrage of zo. Onverschillig, chagrijnig en een beetje gemeen.
@Kitten Mmm, stopwoord. Ik weet niet of dat helpt. Of liever, ik kan me niet helemaal bedenken hoe ik het zou moeten inzetten, dan. Hij was vorige keer... Mja, alsof je een heel heftig ochtendhumeur mixt met lichte roadrage of zo. Onverschillig, chagrijnig en een beetje gemeen.
Moeilijk. Ik had het er niet bij gezet, maar de sterkte was voor beide bedoeld! Misschien is het een moment om even een vakantie naar de zon in te plannen voor jou 

- JerryM
gezien steeds weer aangetoond wordt dat acupunctuur placebo is (het maakt namelijk geen bal uit waar op je lichaam je zo'n naaldje steekt, en of zo'n naaldje überhaupt door de huid gaat [1], etc) ben ik benieuwd naar de studie die jij aanhaalt.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Oh spannend, sterkte allebei!
- Ravelijne
Low level laser for the stimulation of acupoints for smoking cessation: a doubleblind, placebo controlled randomised trial and semi interviewsUniversiteit van Middlesex, UK onderzoekt Softlaser voor stimulatie van acupunten om te stoppen met roken
Een Engelse studie naar de effectiviteit van het gebruik van softlaser voor het stoppen met roken heeft tot de conclusie geleidt dat laseracupunt stimulatie inderdaad kan helpen bij het stoppen met roken door de lichamelijke ontwenningsverschijnselen drastisch te reduceren.
Het doel van de studie was om vast te stellen of de stimulatie van vooraf bewezen effectieve acupunten in het oor en op het lichaam met softlaser succesvol de lichamelijke symptomen van onthouding van tabak zou reduceren met als resultaat het definitief stoppen met roken.
De methode bestond uit een dubbelblind, random gecontroleerde proef en semigestructureerde interviews. Volwassen vrijwilligers tussen de 19 en 68 jaar werden gerecruteerd naar aanleiding van een oproep in een televisie programma. In eerste instantie hadden zich 415 vrijwilligers aangemeld. Na uitgebreide screening en medisch onderzoek bleven er 387 geschikte kandidaten over waarvan 6% ( 23 pers.) niet op kwam dagen voor de eerste behandeling, en er nog eens 7% ( 24 pers.) zich terugtrok na de eerste reeks behandelingen. Belangrijk criterium was dat de deelnemers aan het onderzoek daadwerkelijk wilden stoppen met roken en dat zij nog nooit lasertherapie hadden ondergaan.
De overgebleven 340 kandidaten werden willekeurig verdeeld over drie groepen; respectievelijk Groep A van 121 proefpersonen, Groep B 130 personen, en Groep C bestaande uit 89 personen.
De interventie bestond uit het uitvoeren van drie laserbehandelingen op dag 1,3 en 7 en een nep behandeling op de 14de dag in het programma voor Groep A. Vier laserbehandelingen op dag 1,3,7 en 14 voor Groep B en vier nep behandelingen op dag 1,3,7 en 14 voor Groep C. de nep behandelingen werden uitgevoerd met een inactieve laser die identiek was aan de actieve laser.
De uitkomst was dat de deelnemers van Groep A en Groep B een hoger percentage van niet – roken liet zien dan Groep C. Van de twee groepen bleken de vier behandelingen van Groep B effectiever dan de drie behandelingen van Groep A. De verschillen in gedrag van de drie nietrokende groepen waren significant te noemen. Subjectieve data liet een vermindering van ontwenningsverschijnselen zien na de laserbehandeling.
Na drie maanden waren er 5 personen uit Groep C definitief gestopt met roken, tegenover 30 uit Groep A, en 83 proefpersonen uit Groep B.
Conclusie: Laseracupunt stimulatie kan helpen bij het stoppen met roken daar het de lichamelijk ontwenningsverschijnselen tot een minimum beperkt.
Catherine M. Kerr, Paul B. Lowe & Neil l. Spielholz
Degelijker dan doubleblind, placebo controlled en randomised kun je het niet maken, volgens mij.

- kitten
Mierenneukend, maar systematische reviews (meta-analyse) is degelijker. Toevallig gisteren geleerd!
Er zijn 5 niveau's van degelijkheid bij onderzoeken. Link naar overzicht. Het onderzoek dat jij aanhaalt is volgens mij niveau A2 of B (ik weet niet waar de grens qua omvang/kwaliteit ligt) en dus nog steeds niet zomaar aan de kant te schuiven. Ik struikelde enkel even over "Degelijker dan doubleblind, placebo controlled en randomised kun je het niet maken". 

- Ravelijne
Klopt, wat ik zeg geldt alleen voor dit onderzoek op zich.
Het Jekyll rn Hyde effect hoort er waarschijnlijk gewoon even bij. Zelf ben ik nu twee weken gestopt met roken en de mensen die me op de quichen of delen meet hebben gezien zullen gemerkt hebben dat ik niet helemaal lekker in mijn vel zat. Ontwenningsverschijnselen zijn niet alleen lichamelijk maar ook psychisch en emotioneel. Sterkte beiden!
- juffie
- Site Admin
Maar je rokt wel sokken door er al 2 weken af te blijven! 

MILF 

- Voleuse
Oh ben jij gestopt rubyvita? Wat goed 

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- Ravelijne
Tuurlijk heeft dat ook psychisch en emotioneel invloed. Maar dit ging echt verder dan bijv. een Zarath die een weekend zonder sigaretten zit. Het was echt een tijdelijke persoonlijkheidsverandering, alsof hij drie maanden ontwenningsverschijnselen in één weekend propte.
Maar misschien valt het deze keer wel anders uit. Ondertussen: go Ruby!

- Mack
Go Ruby, go Zarath! 

I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Goed van je! Er is geloof ik ook een topic hier waarin je steun kan krijgen als je het moeilijk hebt. Ook een tip voor Zarath trouwens. Super goed dat jullie het aangaan om te stoppen.ruby-vita schreef:Zelf ben ik nu twee weken gestopt met roken

Ik hoop dat die persoonlijkheidsverandering dit keer meevalt Ravelijne. Jij ook sterkte.
-
Go Ruby! Go Zarath!!
- Daantje
- Contacteer:
Go Ruby en Zarath! Stoppen is goed! 
Morgen D's Unitend.... Spannund! Eng! De helft van de anderen ken ik niet eens. Zin in! Stuiter! Maar waaaaaaah.

Morgen D's Unitend.... Spannund! Eng! De helft van de anderen ken ik niet eens. Zin in! Stuiter! Maar waaaaaaah.

Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl