Pagina 24 van 47
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 11 sep 2010, 17:37
door Guilty
Guardian_s schreef:
En op die manier dus gaan zwartrijden, niet dat jij daar als OV-shit kaart houder slechter van wordt, maar het is en blijft zwartrijden.
Natuurlijk wordt ik daar slechter van, want de kosten van zwartrijden worden gewoon in de prijs verwerkt die *ik* wel betaal.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 11 sep 2010, 17:39
door Guardian_s
Heb je gelijk in Guilty, vandaar dat ik ook een enorm voorstander ben van volledig gratis OV voor iedereen.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 13 sep 2010, 11:18
door greeneye
ik heb niet ales in dit onderwerp gelezen maar kan iemand mij in het kort vertellen hoe het gaat als ik wil reizen met het ov en amsterdam en rotterdam .
kan ik 1 anonieme kaart kopen en daarna zowel mijzelf als mijn kinderen op inchecken of moet ik voor mijn kinderen ook een losse kopen? bij ons werken ze er nog niet mee.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 13 sep 2010, 15:38
door felicia
Je hebt (helaas) een losse kaart nodig voor iedereen die incheckt. in rotterdam hebben ze ook dagkaarten, waarvoor je niet die 7,50 hoeft te betalen die je wel betaalt voor een anonieme kaart...
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 13 sep 2010, 20:25
door Marcuw
Pfff.
Het was van de week in de krant. Hier in GLD e.d. gaan ze het ook eerdaags verplichten
*proest*
Rekensommetje:
Enkeltje EUR 2,60
Dus retour EUR 5,20...
Als ik dan met de auto ga (2 liter benzine = nog geen 3 euro), dan kan ik 2 uur geparkeerd staan voor hetzelfde geld!
Of goedkoper - daar ik wel weet waar ik in Arnhem nog steeds bijna voor niets kan staan in de buurt van grote winkelcentra. En in andere steden (binnen die 2 liter benzine) ook nog wel (Elst).
Oftewel - exit OV.
Niet dat ik er gebruik van maakte, maar men (lees: de commercie in de binnenstad en andere wijken) zullen het wel merken dat mensen niet meer zo even de bus in stappen om naar de markt of zo te gaan...
En nee - eerst nog EUR 7,50 betalen voor een OV kaart die zo lek is als een mandje (en nog steeds vergeven is van kinderziektes) en die ik daarnaast misschien ooit 2 of 3 keer per jaar zou kunnen gebruiken... Dank je feestelijk.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 13 sep 2010, 23:12
door nijntje
Die prijzen over enkeltje en retour kan ik nu nergens aan relateren... Wat kost het nu? Een enkeltje of een retourtje op datzelfde traject?
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 13 sep 2010, 23:18
door Bitemarks
Daarbij zou je voor een eerlijke berekening andere autokosten ook mee moeten nemen.
Dus ook je afschrijving, verzekering, onderhoud e.d. meenemen in de kilometerprijs.
Zoveel scheelt 't financieel vaak niet of je OV gebruikt of de auto.
Ik kan wel andere redenen bedenken om voor de auto te kiezen, maar da's hier off-topic.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 06:09
door Marcuw
@nijn: enkeltje = enkel kaartje voor de reis (bijv 1 x heen). Retour = 2x enkeltje (heen + terug). Gem. Arnhem heeft al besloten voor bepaalde lijndiensten het duurste tarief te nemen (joepie!)
@bm:
dan komt de berekening nog goed koper uit.
Wettelijk gezien kun je dan bijv. de kilometervergoeding nemen van EUR 0,19/km - die de lading van alle autokosten zou moeten dekken. Iedereen weet ondertussen dat dat al lang niet meer het geval is - ook al is dit vaak nog relatief omdat het hangt aan bestuurder (B/M op verzekeringspolis), de auto (wegenbelasting, verzekeringspolis basis en verbruik). Ik zit gelukkig zo ongeveer in de hoogste B/M gecombineerd met een auto die wat ouder is (dus minder kost in de polis) maar die daarnaast ook nog redelijk zuinig rijd (1:15 - ook al is dat ook beetje afhankelijk van de bestuurder).
Voor mijn berekening is het OV dus *altijd* duurder.
Heel simpel gezegd - als ik 10 km moet rijden om van mijn deur naar winkelcentrum kronenburg te rijden (groot winkelcentrum, overdekt, gratis parkeren) - dan kost me dat met de auto, zelfs al zou ik EUR 0,50/km nemen maar EUR 5,- Het OV zou me nog steeds EUR 5,20 kosten.
Als ik naar presikhaaf zou gaan, waar een ander gratis parkeren overdekt winkelcentrum is, dan is dat met het OV volgens mij minimaal 2 zones. Dan zou heen + terug me ruim 10 EUR kosten (als ik het OV verhaal en de losse kaartjes goed begrijp). Met de auto ben ik dan wederom goedkoper uit (20 km in totaal)
Hier in Arnhem word het gewoon niet slim genoeg aangepakt. De gemeente wil er alleen geld uit slaan maar dat zal dus averechts werken. Ik heb van heel veel mensen al gehoord dat ze dan maar weer in de auto stappen en niet meer met de bus gaan. En al die mensen varieren van leeftijd tussen 25+ en 70-! Iedereen kan die rekensom voor zichzelf doen - en al dan niet bepalen of de auto goedkoper is.
Voor lange afstanden is het OV (trein) soms wel goedkoper, maar ook niet altijd.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 07:39
door nijntje
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is, als je NU die reis wilt maken, met het OV, zonder chip, wat kost het dan?
Dat retourtje 2x enkeltje is, dat is mij bekend. Maar hoeveel strippen moet je nu afstempelen voor diezelfde afstand? En wat zijn DAN dus de kosten?
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 11:37
door Mack
@Marcus:
Als je lijn 5 neemt ben je heen en terug naar Presikhaaf voor nog geen € 4,-
Hoef je ook niet zover te lopen.
Naar Kronenburg (dat is echt geen 10 Km) lijn 6: Heen en terug voor nog geen € 2,-
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 20:51
door Marcuw
@nijn: naar het centrum, als ik het goed heb, 3 strippen op de strippenkaart - als je naar presikhaaf wilt zou dat volgens mij voldoende zijn. Lijn 5 (Elderveld - Presikhaaf) is de meest uitgemolken lijn in Arnhem.
Je hebt dan 1 uur de tijd om van retour gebruik te maken - na 2 uur mag je weer een nieuw kaartje halen.
Een drie-stripenkaart kost EUR 2,40 - dus als je meer dan een uur nodig hebt - EUR 4,80...
Als ik met de auto zou gaan - dan is het nog geen liter benzine a EUR 1,45 (heen + terug) - en hoef ik me totaal niet druk te maken of ik het wel red binnen 1 uur.
@mack:
Kronenburg is misschien, pak em beet, 3 a 4 km - dat kost mij met de auto dus nog geen eens een halve liter benzine (pak em beet, EUR 0,75).
Is dus nog steeds goedkoper dan het OV ...
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 21:11
door Mack
Je pakt nu ook meteen de duurste optie, een drie-strippenkaart in de bus. Maar na 9:00 mag je ook een dalkaartje nemen, dat kost € 1,10. Dus dat is € 2,20 heen en terug naar Presikhaaf. Ja je doet er langer over dan met de auto. Met mijn OV-kaart is dat iets duurder maar niet eens zoveel.
Als ik mijn OV-kaart naar Kronenburg ga is dat € 0,87 voor een enkele reis.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 14 sep 2010, 23:57
door Daantje
Goedkoper zal het OV voorlopig wel niet worden. De provincie brabant heeft de beter met de bus campagne niet verlengd. Wegens gebrek aan belangstelling en niet voldoende resultaat in de vorm van integratie en participatie. Geen idee wat ze daar nu mee bedoelen bij de provincie. Zal wel zijn ingegeven door een autominnend vriendje van Camorra Eurlings.
Ik vond het top: speciale strippenkaarten a 30 cent per strip, 3 strippen stempelen voor 9.00 uur en 2 strippen na 9.00 uur. Ongeacht zones. Voor ouderen was er zelfs een nóg goedkopere variant. Vervoer naar buiten de provincie kende speciale tarieven, contant af te rekenen bij de chauffeur. Een enkele reis Breda-Utrecht was zo iets goedkoper dan de trein en buiten de files nog sneller ook.
Erg jammer dat het er niet meer is. Ik ga nu veel minder met de bus. Had eigenlijk het idee dat zeker de stadslijnen er flink voller door zaten. Maar blijkbaar heeft goedkoper OV geen duidelijk effect. Nou ja, met de belachelijke parkeertarieven die Breda eropna houdt (1,90 per uur, tot 22.00 's avonds) is het ov al snel goedkoper om te shoppen.
Ik dwaal af. Wat ik wilde zeggen: het ov zullen ze niet snel goedkoper maken. Aangezien ze in brabant hebben "bewezen" *doet een Dr. Evil* dat goedkoper niet werkt om meer mensen de bus in te krijgen.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 15 sep 2010, 00:39
door Peter^
Met de OV chipkaart naar mijn werk: bus 1 euro + trein 1,15 euro = 2,15 euro. Met de strippenkaart: één zone = 1 euro
Dus met OV chipkaart 115% duurder.
@fixertje: "Nou ja, met de belachelijke parkeertarieven die Breda eropna houdt (1,90 per uur, tot 22.00 's avonds) is het ov al snel goedkoper om te shoppen."
Nu is in Utrecht het volgende het geval: één uur parkeren in de binnenstad kost 4,20 €. Parkeren in de P+R garages kost per dag € 4,00 incl. OV-retour voor 5 personen. En wat denk je dat het resultaat is? Helaas, je hebt het mis: De P+R garages staan leeg en mensen gaan massaal met de auto naar de binnenstad. De P+R garages draaien verlies.
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Geplaatst: 15 sep 2010, 06:24
door Marcuw
@mack:
Om het gemakkelijk te maken heb ik voor mij zelf eens een kilometer prijs berekend van alle kosten (dus benzine, belasting, verzekering, onderhoud ineen): EUR 0,20 / km.
(hierbij heb ik gemakshalve naar boven afgerond, en meer voor onderhoud gerekend dan ik in werkelijkheid de laatste 2 jaar heb moeten uitgeven).
Van mij uit naar kronenburg is ongeveer 4,2 km (routeplanner), dus heen en terug komt neer op 8,4 kilometer. Dus enkele reis kost EUR 0,84 - heen + terug EUR 1,68 goedkoper dan het daltarief dus.
Nu scheelt dat dan niet zoveel met die 0,87 enkele reis - maar de vrijheid om dan te bepalen wanneer je gaat (al of niet in dal) en dat je niet met tassen hoeft te sjouwen.
Presikhaaf is 9 km en zou dus EUR 1,80 kosten (3,60 voor heen en terug). Als je dan vergelijkt met het daltarief van 1,10/2,20 goedkoper. Maar zoals je zei - je doet er een stuk langer over en moet je flink sjouwen met tassen als je boodschappen gedaan hebt. Voor het normale tarief is de auto dus goedkoper.
Je kan er niet altijd vanuit gaan dat je altijd in het daltarief kan reizen, dat is weggelegd voor maar een aantal mensen...
@fixertje:
En met de vorige zin kom ik ook precies aan op het knelpunt van het OV.
Ze maken het alleen goedkoper via een daltarief. En daar is niet genoeg animo voor. Wil je de forensen uit de auto krijgen en in het OV dan zul je het daltarief principe moeten laten vallen en over het algemeen de prijs laten zakken.
Simpel gezegd: als ik de keus heb om 1,5 uur te doen met het ov naar mijn huidige werk in apeldoorn (snelste met ov planner zegt trein arnhem zuid - centraal, vervolgens van daaruit 7 minuten lopen naar het busstation, met een bus naar otterlo, vanuit otterlo met een andere bus naar apeldoorn) wat me minimaal 1 uur en 20 minuten kost (of afhankelijk van tijdstip zelfs 1 uur en 45 minuten) en EUR 2,20 + 9 strippen voor enkele reis (totaal ruim 18 eur/dag) of ik doe hetzelfde met de auto (door de binnenstad arnhem, a50, arnhemseweg, stukje binnenstad apeldoorn) in 45 minuten (of 1-1,5 uur als er in de binnensteden file is!) en in totaal 70km is (dus 14 eur/dag) - reken uit je winst in zowel tijd als geld: EUR 20 en in tijd 2,5 uur op weekbasis.
Het OV is geen alternatief voor forensen - en dat zijn degene die het meest op de weg in de auto zitten. Zoals je zegt: buiten de files is de bus sneller / goedkoper dan de trein... Vraag je daarna eens af: wie hebben er nou de behoefte of zin (en de tijd) om op die momenten te zeggen: joh, leuk laten we de bus eens pakken en naar utrecht gaan? Niet de werkende mensch. Niet de jeugd (die op op school zit/studeert), niet de huisvrouw/huisman die alle beslommeringen in/om het huis aan het uitwerken is... etc. Kortom: wat heb je eraan?
De hele campagne is dus een aanfluiting omdat totaal niet is gekeken naar welke doelgroep ze hebben geprobeerd in de bus te krijgen. Bewezen is helemaal niets, behalve misschien dan dat ze bij gemeentes nog steeds niet door hebben hoe het OV beter ingezet kan worden.
Ouderen bijvoorbeeld zijn niet de mensen die veel tochtjes willen maken - zij blijven bij voorkeur vaak dichter bij huis, uitzonderingen daargelaten.
Jongeren tot 12 bijv. gaan vaak naar een school in de buurt (lopend, fiets)
Jongeren tot 17/18 gaan vaak naar school in de buurt (fiets, brommer, soms de bus) <- voor deze jongeren zou het zin hebben gehad (met name de ouders die de centen op moeten hoesten)
Vanaf 18 heb je, zolang je studeert een OV-kaart (tenminste, daar kan je dan voor kiezen)
Daarna word je meestal een forens...