Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
juffie
Site Admin

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door juffie »

Pluu schreef: Maarja, Frankrijk en Spanje zouden gewoon een hele lange vinger maken naar de VN als de VN zou proberen hun tradities te verbieden,de VN zou hoog of laag kunnen springen maar die gebruiken gaan echt wel door. Maar wij Nederlanders proberen internationaal vaak het braafste kindje van de klas te zijn en iedereen tevreden te houden. Dus wat Kitten says, dikke kans dat we toch op gegeven moment een slap compromis krijgen in plaats dat Nederland zijn hakken in het zand zet en zich sterk maakt voor Zwarte Piet. Zou jammer zijn!
+1.
MILF :grin_ani:
kitten

Bericht door kitten »

Pluu schreef:Maar wij Nederlanders proberen internationaal vaak het braafste kindje van de klas te zijn en iedereen tevreden te houden. Dus wat Kitten says, dikke kans dat we toch op gegeven moment een slap compromis krijgen in plaats dat Nederland zijn hakken in het zand zet en zich sterk maakt voor Zwarte Piet.
Ik denk dat je het Nederlandse volk dan onderschat qua hakken in het zand. De Facebook pagina "Pietitie" heeft in anderhalve dag 1,8 miljoen likes gekregen. Dat is ruim 10% van de Nederlandse bevolking en eenderde van de Nederlandse Facebook gebruikers.

Nog nooit was een pagina zo populair, de social media experts smullen van dit fenomeen. Ter illustratie: de meest populaire pagina in Nederland die nu van de troon is gestoten, heeft 600.000 likes. En de protestpagina tegen het koningslied vorig jaar kreeg er 80.000, wat we toen heel indrukwekkend vonden.

Bij al die likes zitten dan nog niet de mensen zoals ik, die voor behoud van het sinterklaasfeest zijn, maar die de discussie op Facebook principieel vermijden. Ik durf dus wel te zeggen dat het Nederlandse volk zich nog nooit zo massaal hard heeft gemaakt voor een zaak.

Wat best sneu is als je bedenkt dat één van de belangrijkste argumenten tegen de VN zwarte piet commissie is dat de VN belangrijkere issues zou moeten bekijken... Maar goed.

Ik denk inderdaad wel dat het zal neerkomen op een compromis, een kleine wijziging in het uiterlijk van zwarte Piet. Hopelijk eentje zonder regenboog... Hoewel gay pride pieten... Anyway. Het feest afschaffen, dat zal ze niet lukken. Daarvoor is Nederland nu te fel in opstand gekomen. Wat dat betreft kunnen we ons echt wel hard maken voor een zaak, als we die maar belangrijk genoeg vinden.
Crownless

Bericht door Crownless »

Ik vind dat pluis een goed punt heeft. Ik bedoel, zelfs al heeft Sinterklaas als oorsprong dat het een blanke christen was in door moren bezet zuid Europa, dan nog hebben mensen met donkere huidskleur geen rode lippen. Gewoon niet. Waarom hebben pieten dat dan wel? Buiten het 'zo doen we dat nou eenmaal'?
Het huidige beeld van Sinterklaas dat beeld is ontstaan door een kinderboek in 1850. Voor 1850 had Sinterklaas wel knechten, maar die hadden geen naam. Overigens is er ook een variant waarbij Sinterklaas de duivel zelf tot slaaf heeft gemaakt voor een nacht. Satanklaas zit er dan toch niet zover naast ;)

Als Sinterklaas knechten had die eruit zagen als nazi-propaganda uit 1930, zouden we het dan nog hebben?
Laatst gewijzigd door Crownless op 24 okt 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
pluis

Bericht door pluis »

Pluu schreef:Maar wij Nederlanders proberen internationaal vaak het braafste kindje van de klas te zijn
Zo zie ik dat dus helemaal niet, het 'braafste jongetje van de klas'. Ik vind Zwarte Piet gewoon niet zo belangrijk. Als ik nou moet samenvatten wat ik sprekend en belangrijk vindt aan de Nederlandse gewoonten en gebruiken dan zijn er dingen die ik veel centraler vindt staan. Dat we een monarchie hebben, bijvoorbeeld, of dat we een sterk hangen aan de wens naar consensus, of dat we als klein land toch erg ons best doen om milieubewust te zijn. Of dat we solidair zijn en bereid zijn gruwelijk veel belasting te betalen om ervoor te zorgen dat er hier geen mensen verhongeren. En dat we lekker nuchter zijn en geen drama maken over zaken die er eigenlijk niet toe doen.

En waar ik Spanje stom vindt om het stierenvechten en Frankrijk om de foie gras (in beide gevallen heb ik het idee dat daar veel geld in zit, met Piet ligt dat wat anders) vind ik het juist fijn dat Nederland in dat soort zaken vaak een pragmatischer koers kiest. Dat we flexibeler zijn, en toleranter en niet zo'n hang hebben naar nationalisme. Naar traditie om de traditie. Dat sluit heel erg aan bij mijn eigen houding richting traditie en identiteit. Als het ergens goed voor is, dan houd ik het, maar als het me niks oplevert, dan ga ik er vooral niet aan hangen. Dat is geen politieke correctheid, of braafheid, dat is pragmatisme.

Dat bepaalt dan ook mijn houding tegenover Zwarte Piet, Het enige waar Piet in de huidige vorm goed voor is, is een stok om internationaal de Nederlandse hond mee te slaan. Ik bedoel: de Nederlandse kids maakt het niets uit, want die weten niet beter en de Nederlandse volwassenen geloven al sinds groep drie niet meer. Is dan de stereotype make-up van een paar figuren tijdens een feest echt waar het op hangt? Zijn we dan zo vastgeroest dat we campagne moeten voeren omdat ons feestje ongewijzigd moet blijven, ook als 'blackface' in de wijdere context _wel_ problematisch is?

Pluu gaf al aan dat Sint en Piet mijlenver verwijderd zijn geraakt van hun originele rollen en betekenissen. Nou, dan kan dat kleine beetje aanpassen van de schmink er ook nog wel bij, wat mij betreft. Als je je zorgen maakt om het herkennen van mensen, dan kan Piet altijd nog een baard nemen. Of een bril, of een stofkapje. Ik zie het probleem gewoon niet zo. Kids kunnen nog altijd gewoon hun schoen zetten en er een wortel in doen. Buurman kan nog altijd op de deur komen bonken en een jute zak cadeautjes achterlaten. Kruidnootjes en taaitaai en suikermuisjes kunnen allemaal nog. Alleen nu ziet Piet er daadwerkelijk uit alsof ie uit de schoorsteen komt, wat toch al is wat we de kinderen wijsmaken.
kitten

Bericht door kitten »

Ik denk dat er héél wat geld met Piet gemoeid is. ;)
leonietje

Bericht door leonietje »

Zo echt wel drukste maand van het jaar in de detailhandel. Wat denk je van al die pakken die gemaakt moeyen worden /vervangen/leuk voor de kids enz. Maar ook de intocht kost veel maar brengt ook heel veel geld op. Commercie/marketing enz
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Piet met roetvegen is voor mij ook echt geen piet... Ik vind het Sinterklaasfeest ook wel heel erg belangrijk. Het is voor mij een echt gezellig familiefeest, een van de weinige dingen die 'echt Nederlands' zijn.

Ik vind dus niet dat we er iets aan zouden moeten veranderen om beledigde mensen in het buitenland tevreden te houden. Waar bemoeien zij zich überhaupt mee? Wanneer worden zij nou met deze traditie geconfronteerd? Zwarte piet heeft niets (meer) te maken met racisme, die aanname is gewoon fout, ookal is dat moeilijk uit te leggen aan buitenlanders. Dan vindt ik niet dat wij ons moeten aanpassen (tja, we passen ons maar aan omdat andere landen anders misschien denken dat we racistisch zijn, en die indruk willen we niet wekken, ookal is het niet waar), dan vind ik dat zij wat meer begrip mogen tonen voor ons.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
kitten

Bericht door kitten »

Nou, het zijn niet alleen mensen in het buitenland he.

http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YAzIk" onclick="window.open(this.href);return false; vanav 12:00 minuten legt Gerda uit waarom het niet leuk is voor iedereen.
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Ja, dat argument heb ik inderdaad vaker gehoord. Maar ik vind dat, als mensen zwarte mensen voor Zwarte piet uitschelden, die gewoon fout bezig zijn. En dat de oplossing niet ligt in het aanpassen van het feest, maar in dat mensen zich moeten realiseren dat je dat niet zomaar kan zeggen. Wat Gerda in het filmpje ook zegt dus.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Pluu

Bericht door Pluu »

Ik snap sowiezo het labeltje racistisch niet in combinatie met Zwarte Piet. Mensen vinden Zwarte Piet LEUK, hij is een positief figuur, dus so what als zwarte mensen met deze positieve figuur geassocieerd worden, alleen maar goed toch?

Ik snap nog dat ze moeite hebben met sommige van de ouderwetse verhaaltjes waarin Zwarte Piet vaak een domme clown was. Of liedjes als "ook al ben ik zwart als roet, meen het wel goed" (maw, als een andere zwarte op je deur klopt kun je beter niet open doen, alleen als het specifiek Zwarte Piet is). Maar verander dan dat ene liedje! En in verhalen tegenwoordig is Zwarte Piet al lang niet meer alleen maar een dom knechtje, ze doen op het sinterklaasjournaal de hele sinterklaaslogistiek, best ingewikkeld met zoveel kinderen die cadeautjes moeten krijgen en zo'n hele boot die bestuurd en onderhouden moet worden. Sommige pieten zijn nog steeds wel dom, maar soms wordt sinterklaas ook wel neer gezet als niet de snuggerste, dus wat dat betreft..
seleena

Bericht door seleena »

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... jven.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Zucht...
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
Xay

Bericht door Xay »

Voleuse schreef:als mensen zwarte mensen voor Zwarte piet uitschelden
Er zijn werkelijk volwassenen die dat doen? :shock: Mijn neefje van 4, ja, die heeft een keer heel angstig rondom een zwarte man in een supermarkt een opmerking gemaakt. Mijn zus schaamde zich kapot en bood excuses aan, maar die man snapte het wel. Hij ging zelf op z'n knieën bij m'n neefje aan hem uitleggen dat hij niet bang hoefde te zijn! Mijn neefje is een angsthaas (niet alleen Zwarte Piet, maar ook Sinterklaas, honden, paarden, spinnen en ga zo maar door) maar voor Piet is het sindsdien een stuk minder. :lol:
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Idd, een donker persoon hoeft net zo goed niet voor 'zwarte piet' als voor 'dikke' of 'insert welk random scheldwoord' dan ook uitgemaakt te worden.
MILF :grin_ani:
Voleuse

Bericht door Voleuse »

shraddah schreef:http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... jven.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Zucht...
Haha nou okee, move along people, nothing to see here ;)
JerryM

Bericht door JerryM »

Er gaat wel elk jaar weer wat mis met die aankomst hoor, pluu...
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Plaats reactie