heet van de "naald"

Gesloten
fantashe

Re: heet van de "naald"

Bericht door fantashe »

true... maar op deze manier dus wel...

Hoi, ik heb de NSFW foto weggehaald omdat het draadje verder wel SFW is.. Foto van een naald die recht de tepel in gaat en er dus niet weer uit komt. (anne)
stirreke

Bericht door stirreke »

Ik blijf erbij dat het risico om bacteriën via de buitenkant van de naald onderhuids toegang te verschaffen véél groter bij beide naalden is dan het risico dat bacteriën via de holte van een holle naald naar binnen komen.

De naalden zijn steriel ja, maar huid kun je enkel desinfecteren, wat zoveel wil zeggen als dat je het gros der bacterietjes verwijdert, doodt, maar dat er nog steeds een heleboel aanwezig zijn. Door door de huid te prikken, creeer je te midden van al die bacterietjes een rechtstreekse ingangspoort naar binnen toe en hoe goed je ook achteraf ontsmet - dat product kan nooit via die kleine ingangspoort de steekwonde inwendig ontsmetten.

Ik zou dus zeggen: denk echt niet teveel na over hol of vol - maar denk na over de regels der kunst van zo steriel mogelijk te blijven werken. (bv als je met je rechterhand steekt, de plaats met links ontsmetten ed. )

onnodige quote weggepluisd
colet

Bericht door colet »

ik ga echt niet beweren dat ik nu echt ervaring heb, maar ben heus al wel geprikt. Ik heb dan of geluk gehad....of het valt wel mee met risico van infectie, want *klopt af* ik heb nog niks gehad/gekregen.
Dat waren holle naaldjes en inderdaad, zoals ik net al aangaf, bij mij dan ook erin en eruit, dus alsof je aan het weven bent. Dat betekent dus dan twee gaatjes, waarbij je zoals stirekke zegt de inwendige 'wond' niet kunt ontsmetten.
Rechtop heb ik nog niet gehad/meegemaakt. Gelukkig zeg! Lijkt me eng, enger, engst!!

Dat ontsmetten is trouwens toch een discussiepunt, want toen ik pas gerpikt werd op het lab deden ze dat ook niet!
En ik twijfel heel sterk of ze het de laatste keer in het ziekenhuis (operatie) wel elke keer deden....
Wél die op/in mijn rug, maar de rest ....
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Colet in het ziekenhuis met grote ogen: "mevrouw wilt u wel even ontsmetten! Dat doet mijn D ook altijd voordat ie me volprikt!"
**Self Rescuing Princess**
colet

Bericht door colet »

colet tegen arts: oh...maar ééntje....Is dat alles??

BTW laten we niet min doen over die ruggeprik. Een leerling anesthesist mocht het doen, na zes keer prikken en vanalles gevoelloos behalve de goede enkel, vroeg iemand of ze nu niet de anesthesist zelf wilde halen. Goddank :) Ik kon die vent wel zoenen! Die kwam en deed het in één keer goed.
- Operatie erna was ik -gek he?- wél nerveus voor die ruggeprik!
Dus bij die soort, zeg ik niet: is dat alles??!
stirreke

Bericht door stirreke »

colet schreef:Dat ontsmetten is trouwens toch een discussiepunt, want toen ik pas gerpikt werd op het lab deden ze dat ook niet!
Dan is dat een stijlfout... Soit, meestal zal er ook niets gebeuren hé, maar die ene keer kan er teveel aan zijn.
colet

Bericht door colet »

stirreke, heb je enig idee hoeveel bacterieën ons lichaam elke dag al 'aanvallen'? In meeste gevallen is ons lichaam zelf in staat om zich 'meester' te maken van die schadelijke indringers.
Je kunt een huid ontsmetten en er dalen vrijwel direct alweer honderden/duizenden bacterieën neer op dat stukje huid.
Ik snap best waarom het moet en beter is, maar het blijft...
stirreke

Bericht door stirreke »

Met die 'ene keer' doel ik dus op een bacterie die door de ingangspoort binnendringt, daar koloniseert en erna infecteert colet. ;) Dus ja, ik heb zeker een idee, maar ik blijf erbij, meestal gaat het goed wanneer men het niet doet, maar die ene keer dat het wel gebeurt en er eentje binnendringt en infecteert is er eentje teveel aan, het moest maar eens die vleesetende bacterie zijn bv. (streptococcus pyogenes). Risico's zijn er in dit geval mijn inziens niet om bewust te lopen als je het met zo'n eenvoudig klein dingetje al wat 'veiliger' kunt maken.
ericadventure

Bericht door ericadventure »

Ik speel nu al enkele jaren met naalden. Heb hier ook een naalden demo gegeven. En ook het een en ander vertelt over de risico's.
Ik ben zelf b-verpleegkundige dus heb in mijn opleiding moet leren injecteren.
De discussie over desinfecteren loopt nu al een paar jaar. Je ziet dat steeds minder gebeurd en dat komt omdat de huid zelf allerlei lichaams eigen bacterieen heeft die je beschermen. als je de huid ontsmet met iets op alchohol basis dan verwijder je de bacterien daardoor is de huid juist extra gevoelig voor vreemde bacterien die jij als buitenstaander meeneemt. En dat voorkom je niet door handschoenen te dragen. Iets wat je ook niet altijd ziet bij bloedprikken. Dit omdat het risico met handschoen in je eigen prikken groter is dan zonder.

Dus het mag maar hoeft niet en risico is eigenlijk groter bij het schoonmaken van de huid
stirreke

Bericht door stirreke »

ericadventure schreef: als je de huid ontsmet met iets op alchohol basis dan verwijder je de bacterien daardoor is de huid juist extra gevoelig voor vreemde bacterien die jij als buitenstaander meeneemt.
Hmmz, vind ik eerlijk gezegd maar raar, die redenering.

Het klopt dat je huid gekoloniseerd wordt door de commensale flora ("goedaardige bacterietjes") - en het klopt ook dat zij je lichaam beschermen. Maar wat ik mis in de uitleg is dat deze bescherming enkel dient bij intacte huid, een intacte huid op zich is al een fysieke barriere en de commensale flora maakt daar deel van uit.

Wanneer je de fysieke barriere beschadigt, het zij door een steekwonde, andere wonde,... dan heeft die commensale flora als afweer geen nut meer, omdat net deze flora door veelvuldig voorkomen op de huid binnen kan gaan dringen (waar ze niet hoort) en daar kan gaan koloniseren en infecteren. Een heel mooi voorbeeld daarvan is de Staph. Aureus, epidermidis... op intacte huid kunnen ze geen kwaad, zijn ze zelfs nuttig, bij beschadigde huid zijn ze een potentieel gevaar.

Ontsmetten dient dus in eerste instantie niet om 'vijandige kiemen' te bestrijden, maar net om die normale huidflora te verminderen, zodat er minder risico is dat net zij de huid gaan invaderen omdat ze zo talrijk aanwezig zijn.
kitten

Bericht door kitten »

Vorige week ben ik een schaafwond op mijn knie gevallen en dat heb ik ook overleefd. Ik heb nog NOOIT, zelfs niet uit de tweede hand, of uit de derde, vierde of vijfde, gehoord dat iemand van een naaldenprik een infectie heeft gehad. Niet van een injectienaald van een arts, niet van een speelnaald van een D en ook niet van een naainaald van een naaimachine.

Zoooooo'n klein gaatje in de huid... Ik ben een gezonde meid, met een gezonde afweer. :) Als ik met een sub speel, die graag wil dat ik ontsmet, dan doe ik dat braaf, maar niet vanuit eigen overtuiging. (Hooguit vanuit mindplay: blinddoek voor, koude alcohol en laat 'm maar dénken hoe groot die naald wel niet zal zijn! :twisted: :twisted: )
ericadventure

Wanneer desinfecteren

Bij mensen met een normale weerstand tegen infecties kan huiddesinfectie achterwege blijven bij intramusculaire, intraveneuze en subcutane injecties en ook bij vaccinaties (richtlijn Werkgroep InfectiePreventie 1991).
Dit geldt eveneens voor bloedafname via venapuncties.

Indien de vene wordt gepuncteerd met als doel een infuus in te brengen, dan dient de huid wel te worden gedesinfecteerd, omdat dan sprake is van het inbrengen van lichaamsvreemd materiaal, en het doorbreken van de huidbarrière.
Ook bij afname van bloed bestemd voor een bloedkweek dient de huid gedesinfecteerd te worden om contaminatie van het bloed met de huidflora te vermijden.
De Werkgroep InfectiePreventie (WIP) acht bij cliënten met een verminderde weerstand tegen infecties, met name bij patiënten met granulocytopenie, desinfectie van de huid wel van belang

IK ben even op zoek gegaan naar onderbouwing want ik wist dat ik info had gehad in mijn opleiding. Dus je hoeft het niet te doen. Ik zoek nog verder of ik ook nog iets kan vinden van het waarom
ericadventure

Lieffers en Mokkink3 voerden een SR uit om na te gaan of er verschillen zijn in het aantal infecties na subcutane en intramusculaire injecties met of zonder huiddesinfectie.
Zij vonden vier onderzoeken die aan hun vraagstelling voldeden. Bij één studie van een ongeselecteerde populatie werden meer dan 5000 injecties gegeven. Er bleken geen infecties op te treden. Twee andere studies over insulinespuitende diabetici (n=13 en n=50) en respectievelijk 1700 en 1800 subcutane injecties toonden aan dat in geen van de groepen een infectie was ontstaan. De vierde studie onder 194 chirurgische patiënten vergeleek een groep mét desinfectie voor injectie met een groep zonder desinfectie. In de gedesinfecteerde groep werden twee infecties ontdekt en in de andere groep geen. In de conclusie stellen Lieffers en Mokkink3 dat zowel desinfectie van de huid voor injectie als het achterwege laten daarvan gepaard ging met (nagenoeg) geen infecties.
In het artikel van Gittens en Bunnell4 wordt het achterwege laten van desinfectie besproken. Zij concluderen dat de huid zichtbaar schoon dient te zijn. Bij patiënten met een verminderde afweerfunctie lijkt er een groter risico te zijn op infectie als de huid niet is gedesinfecteerd.

4 Conclusie en toepassing
De kwaliteit van de SR van Lieffers en Mokkink2 is goed. Bovendien bevat deze een studie met chirurgische patiënten, wat de SR toepasbaar maakt op onze doelgroep. Het desinfecteren van de huid voorafgaand aan een s.c. of i.m. injectie bij chirurgische patiënten helpt niet om infecties te voorkomen, en is dan ook niet aanbevolen. Bij patiënten met een verminderde weerstand is desinfecteren wel verstandig, omdat Lieffers en Mokkink geen studies gevonden hebben waarbij dit onderzocht is.

5 Evaluatie
Op chirurgische afdelingen in het AMC in Amsterdam vindt geen huiddesinfectie plaats voor subcutane en intramusculaire injecties bij chirurgische patiënten.

Antwoord: Nee, desinfectie van de huid voor een s.c. of i.m. injectie heeft geen toegevoegde waarde

Dit artikel heeft in het blad Nursung gestaan
Bitemarks

Bericht door Bitemarks »

GIMF

Even gegoogled op "injecteren desinfecteren" en de resultaten doorgebladerd. Vooral de bovenste is een aanrader en zegt in het kort wat artikelen daaronder ook zeggen. Het steriel maken van de huid is eerder een ritueel dan nuttig. Het wordt aangeraden voor het aanbrengen van een infuus, maar niet voor een injectie of een naaldenspel. Het ziet er natuurlijk wel extra gevaarlijk en imposant uit als je flink met de alcohol zwaait voor je je naalden (dit zijn de dikste die ze verkopen) in je sub steekt :twisted:

Hetzelfde verhaal hoor je overigens over het wel of geen bloed trekken. Je kunt een naald, voor je hem er weer uit haalt, een halve slag draaien. Als je hem dan licht optilt wanneer je hem eruit trekt, maak je het wondje van binnen net iets groter, waardoor de wond iets gaat bloeden. Met de druppel bloed die uit het wondje komt, komen ook wat bacteriën mee naar buiten. Het wondje bloedt als het ware schoon. Ik snap die theorie, en weet dat het op gaat voor grote wonden. Toch is het voor mij geen reden om bloed te willen zien. De werkelijke reden dat ik bloed wil zien, is omdat het er dan allemaal nog véél enger uitziet. :)
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
kitten

Bericht door kitten »

Oeh, jullie onderbouwingen zijn echt véél beter dan de mijne! :lol:
Gesloten