De wondere wereld der mobiele techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door leonietje »

Film je ook je vlogs met je telefoon? Want daarin schijnt de p30 pro dan weet minder goed te zijn. Al heb ik dat alleen van horen zeggen geen eigen ervaring mee.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Ik zit bij T-Mobile en qua verzekering ga ik dat idd even checken. Goede tip. De bkr registratie maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik ben van plan 'm deels te betalen en de rest gewoon per maand.
Ik vlog er niet mee. Had inderdaad gezien in reviews dat 'ie met filmen niet zo goed is. Maar ik doe alleen soms voor Insta een kort filmpje maar Insta verneukt dat zelf meestal toch wel, dus dan maakt de kwailiteit niet zovele uit. Vlogs neem ik met een andere camera op dus dat komt goed :D Ik maak wel alle foto's voor m'n site en insta met m'n telefoon, want dat vind ik toch echt het handigst, dus dat moet gewoon goed zijn.
Deleted User 1996

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Deleted User 1996 »

Mijn smartphone reageert nogal traag of soms niet. Als er bijvoorbeeld een Whatsappje binnenkomt doet mijn foon normaal gesproken een toon geven. Dat doet ie niet altijd en berichten worden ook niet altijd opgehaald. Ik vind dit vreemd, het is echt iets van de laatste maanden. De instellingen staan juist, daar ligt het niet aan. Zoals gezegd, soms werkt het volgens de instellingen, soms dus ook niet. Pas als ik op het icoontje druk om berichten te lezen gaat mijn foon daadwerkelijk berichten ophalen. En dan zie ik berichtjes die soms al een paar uur oud zijn...
Voor het overige mankeerd er niets aan. Telefoneren werkt probleemloos en navigatie doet het ook prima.

Dit is niet alleen met whatsapp, maar ook met andere apps doet dit euvel zich voor en ik ben daar niet blij mee.
Het betreft een Wiko sunset 2 met Android-versie 4.4.2 Telefoon is begin 2016 gekocht bij het Kruidvat.
Er zijn geen systeemupdates beschikbaar volgens dit toestel.

Iemand toevallig hier met kennis van zaken?
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Mijn telefoons gaan meestal zo'n 2 jaar mee en rond die tijd beginnen ze ook allerlei gebreken te vertonen. Maar dan is het meestal ook tijd om het abonnement te verlengen en neem ik dus gewoon een nieuwe telefoon...
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door chell »

Android versie 4 is inmiddels ook wel echt heel oud. De huidige versie is 9.
Deleted User 1996

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Deleted User 1996 »

Klopt, dat het niet de nieuwste versie is. Maar dat geldt evengoed ook voor mijn computer.

In mijn geval heb ik een sim-only abbo welke maandelijks opzegbaar is en een los toestel.
Mijn toestel was destijds een aanbieding van Kruidvat en dus betaalbaar voor mij.
Heb tot nu in elk geval plezier van gehad. Vooral de handige apps over trein- en bustijden gebruik ik geregeld.
grotemuil

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door grotemuil »

Heb een samsung.Waarom? Omdat ik er alles mee kan wat ik wil. Behalve friet bakken
Deleted User 1996

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Deleted User 1996 »

Charles schreef: 16 jun 2019, 18:53Het betreft een Wiko sunset 2 met Android-versie 4.4.2 Telefoon is begin 2016 gekocht bij het Kruidvat.
Er zijn geen systeemupdates beschikbaar volgens dit toestel.

Iemand toevallig hier met kennis van zaken?
chell schreef: 16 jun 2019, 22:27 Android versie 4 is inmiddels ook wel echt heel oud. De huidige versie is 9.
Ik meen gelezen te hebben dat de meest recente android versie van dit moment nu nummer 10 heeft.
Waarom krijgt mijn toestel geen updates of upgrades naar een nieuwere versie? Dat snap ik niet.

In het gebruik merk ik wel dat er een aantal apps zijn die niet -meer- goed werken, of bepaalde functies ervan het niet meer doen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door chell »

Android 10 is net 2 dagen uit en zal in eerste instantie op een beperkt aantal type telefoons beschikbaar zijn.

Jouw toestel krijgt geen updates meer omdat de fabrikant dat besloten heeft en/of de hardware te oud is. Als ik de specs van je toestel bekijkt geldt in ieder geval het laatste. Verder is Wiko een budgetmerk en die fabrikanten zijn doorgaans sowieso slecht up to date qua software. Android 4 was in 2016 ook al verouderd. Toen zat Android al op versie 6 (en half 2016 op 7).
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door cinderella »

Ik lees in de vraag van Charles ook een andere vraag.
Ik heb een laptop ooit gekocht met een bepaalde versie van Windows. Er kwam toen ook een andere Windows op de markt, en mijn laptop wilde toen voortdurend die nieuwe installeren. Dat heb ik een tijd tegengehouden, omdat er nog fouten in de nieuwe zaten, maar op een gegeven moment zat ik niet achter mijn laptop, en toen gebeurde het alsnog. Waarom gebeurt zoiets niet bij mobieltjes?
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

Microsoft en Google hebben andere ideeën over wie er verantwoordelijk is voor updates. MS push updates zélf direct naar devices. Google laat de verantwoordelijkheid bij de fabrikant, die in sommige gevallen ook nog afhankelijk is van je telefoonprovider.

Overigens leggen beide platforms beperkingen op op basis van je hardware. De ontwikkelingen in PC hardware gaan niet zo hard, waardoor een nieuw besturingssysteem installeren vaak nog kan. Mijn 8 jaar oude laptop draait best redelijk met Windows 10 en kan in dagelijks gebruik nog prima mee.

In telefoons zijn afgelopen jaren flinke stappen gemaakt in geheugen, processor (en energiegebruik) en opslagruimte. Als je het al zou lukken om een recente Android versie op een telefoon te installeren die er niet voor geschikt is dan zou het onwerkbaar traag worden. Android is meegegroeid met de ontwikkelingen van telefoons en past gewoon niet meer op veel oude toestellen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Voleuse »

Mijn mobiel heeft een nieuwe androidversie geïnstalleerd waar die eigenlijk te oud voor was en nu heeft hij bijna geen geheugen meer en is hij traag als stroop :P. Ik moet echt een nieuwe telefoon.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door chell »

Wat ook nog meespeelt is dat de meeste telefoons niet gewoon kaal Android draaien, maar Android in het jasje van <insert telefoon fabrikant>. Dat betekent dat bij een nieuwe versie de telefoonfabrikant eerst dus zelf ook nog een nieuwe versie moet bouwen voor de de nieuwe Android naar je telefoon pushen.
Want dat gebeurt dus wel. Je telefoon installeert die updates wel gewoon als je de krijgt, het ligt alleen aan het merk wanneer. En de fabrikant beslist dus ook dat ze op een gegeven moment voor bepaalde telefoons geen updates meer uitbrengen vanwege inderdaad die hardware specs.

Mijn telefoon draait een kale Android (en is van Google) en heeft dus nu al Android 10. Mijn lief krijgt Android 10 op zijn Nokia pas begin 2020 (en dat is niet eens zo gek laat). Het kan zomaar zijn dat je Samsung pas halverwege 2020 een update naar de allernieuwste versie krijgt. Overigens worden veiligheidsupdates tegenwoordig vaak wel sneller uitgerold gelukkig.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Ravelijne »

Ik <3 alle technische know-how op dit forum. Duidelijke uitleg over dingen waar je als gewone gebruiker al snel door de bomen het bos niet meer ziet. :)
Deleted User 1996

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Deleted User 1996 »

Dankjewel voor jullie reacties!
Ja, het is een veelgehoorde klacht dat een gloednieuwe telefoon al volgepropt is met een veelheid aan apps waar je als koper/gebruiker niet om gevraagd hebt. Met als resultaat te weinig geheugen om zelf apps toe te voegen. En de aanwezige apps zijn gewoonlijk niet te verwijderen.

Natuurlijk weet ik zelf ook dat mijn mobiel geen A-merk is en dus geen hoge verwachtingen mag hebben.
Het was (voor mij zeker) wèl een betaalbare smartphone. :)
Maar kennelijk bereikt ie nu toch echt de status out-of-date :(
Plaats reactie