is bdsm = altijd 'een spel' ?

Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door JJV »

.. valt me in een ander topic op..
er wordt gevraagd naar "bdsm".. iedereen begint zijn (m/v) antwoord meteen met ' .. in een spel'

voor mij is er (en dan zie ik mezelf nieteens als life-styler) ook ..eh.. een voorspel
of spel-ongerelateerde momenten.

livestylers?
anderen?
~\v/~
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door pluis »

nee.

maar veel vragen die gesteld worden hebben wel betrekking op ' het spel' en zijn dus beter te beantwoorden vanuit dat gezichtspunt dan vanuit dat van ' de relatie'. Heeft dus meer te maken met de vragen waar ' iedereen' volgens jou op antwoordt, dan met dat we dde rest niet zien, ofzo.
Wever

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door Wever »

Kan je dat topic even aanhalen, JJV? Zonder context wordt 't moeilijk er een mening over te geven.


BDSM is voor vele mensen inderdaad meer dan een spel. Maar op een forum als deze gaan vragen en opmerkingen doorgaans over...*zuigt even een soort van definitie uit z'n duim*... "activiteiten die twee (of meer) mensen elkaar aandoen, binnen een consensuele context, op een welbepaald tijdstip en plaats".


Dat bekt natuurlijk niet lekker. Vandaar dat 't doorgaans afgekort wordt tot "een spel" (zelf gebruik ik ook wel eens "een sessie"). Het zorgt voor duiding.

Als ik zou zeggen "Ik hou van pijn. :) " wekt dat de illusie dat ik daadwerkelijk van alle soorten pijn hou. Daarom zeg ik doorgaans "Ik hou van pijn...in een spel. :)". Ik bedoel er dan niet mee te zeggen dat BDSM een spel is. Of meer bepaald: niet wat doorgaans onder een spel verstaan wordt (lees: frivool, speels, onbeduidend).


EDIT: oftewel: wat pluis hierboven wat kernachtiger verwoordt.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door kitten »

Ik snap de vraag wel... ik heb er ook wel even bij stil gestaan. Maar met "in een spel" is het makkelijker uitgelegd en als Domina heb ik wel afgebakende momenten van D/s en afgebakende momenten van niet-D/s. Als sub niet, dat loopt door, geloof ik. Denk ik. ik ben er nog niet uit.
Mr.Castor

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door Mr.Castor »

De term "Het spel" kan ook worden verwoord met "De sessie".
"Het spel" is ook niet bedoeld om het hele sm gebeuren af te stempelen als een simpel spelletje.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door kitten »

Nee, maar wel als een afgebakend moment. En dat is het ook niet altijd, voor iedereen.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door JJV »

ow. nee, zover wilde ik sowieso niet gaan

spel = sessie = scene (dat laatste woord kende ik tot voor kort niet in deze betekenis)

en dat 'een spel' waarde heeft snapte ik
(misschien voor de nieuwkomers wel nuttig dat't even nadrukkelijk wordt gezegd)

ik bedoelde met de vraag (die idd ook met 'nee' mag worden beantwoord) dat't me opviel dat veel mensen meteen over't spel beginnen terwijl in MIJN beleving bdsm breder is dan alleen 'de sessie'

dat je in de sessie pijn wèl .. en buiten niet.. waardeert.. is al weer een extra nuance
sommige mensen zijn gebrand op 'totale gelijkwaardigheid' buiten een spel
.. wat gebeurt er dan als iemand (binnen die relatie) een smalende opmerking maakt die duidelijk spel gerelateerd kan zijn.. oid
~\v/~
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door Sabrina »

Ik ben 't met JJV eens dat BDSM voor mij breder is dan alleen een spel. Wij zijn wel, euh, lifestylers, denk ik, voor ons loopt BDSM altijd door. Vaak op de achtergrond, maar ook regelmatig op de voorgrond. Het is er wel altijd. Als er iets gevraagd wordt, hangt 't voor mij van de vraag af, vanuit welk perspectief ik het bekijk. Dat kan dus zijn "In een spel..." of "In onze relatie...", net afhankelijk van de vraag. Als iemand vraagt "Welke zweep vind jij het fijnst?" dan kan ik daar moeilijk een relatiewide antwoord op geven, dat idee.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
phedre

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door phedre »

ik ben altijd de sub/slavin van Mr.. niet alleen tijdens een spel. Buiten het spel hebben we best gesprekken op gelijkwaardig nivo.. (wat gesprekstof betreft dan.. verder zit ik bij hem thuis altijd op de grond/laag krukje dus kijk ik tegen hem op), maar is het wel zo dat ik de koffie in schenk, is hij altijd in de positie mij dingen te laten doen en vinden er ook veel plagerijtjes en zo plaats, ook met pijn, ook met lust... maar niet als 'spel' maar gewoon kleinigheidjes tussendoor. Ook buiten het spel vraag ik voor toestemming om naar wc te mogen, om drinken te mogen pakken, op wat te mogen snoepen. Buiten het spel om zorg ik dat dingen geregeld worden als hij dat niet zelf kan doordat hij migraine heeft of zo. Mijn 'zorgen dat hij een aangenaam leven leidt' stopt niet na afloop van het spel, dat gaat altijd door.
MrsLolSMurfin

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door MrsLolSMurfin »

het loopt bij als een rode draad door mijn leven en ben ook een life styler.
maar dat zegt niet dat sm altijd op de voorgrond is.
want er zijn momenten waarin dat gewoon niet kan, b.v als we bij zijn moeder ofzo zijn.
maar al is het niet op de voorgrond een blik of een klein handgebaar is voor ons voldoende om te weten hoe het er voor staat.
dus het gebeurd ook heel subtiel en is dus wel aanwezig.

op gelijkwaardig nivo kunnen praten vind ik een pre, want ik wil weten wat er echt in hem omgaat en ook veel beslissingen worden samen genomen.
maar als het er op aan komt, heb ik wel het laatste woord.

het woord spel impliceerd idd dat het maar een spelletje is maar het woord sessie vind ik weer te clinich.
kortom voor een "spel" heb ik geen juiste benaming.
en sm is niet alleen maar dat spel moment.

groetjes
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door Crownless »

Hoe zou het voor 'nilla's zijn?

Je houdt van elkaar, voelt je fysiek tot elkaar aangetrokken. Toch geef je er niet altijd uiting aan. Als je dat wel doet, dan noem je dat voorspel, vrijen, seks, neuken, whatever. Maar dat gaat niet altijd. Toch zijn er altijd uitingen van genegenheid. Kusje hier, aaitje daar, knuffel voor de tv...

Waarom is het in bdsm anders? Maar in plaats van het seks of vrijen of wat dan ook te noemen, noem je het een spel. Of een sessie. Of een scene. Ik denk dat die woorden alleen aangeven dat je op dat moment heel fysiek en heel primair bezig bent met het uiten van je 'geaardheid' of wat dan ook.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
emma

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door emma »

Q en ik zijn in principe als er geen sessie/spel gespeeld wordt, wel gelijkwaardig naar elkaar.
Maar... Er is altijd wel een klein beetje D/s aanwezig, ook buiten spel om. Inderdaad die ene opmerking, of die streling langs mijn hals. Of als we televisie kijken, dat ik graag op de grond tussen zijn benen zit.
Gewoon omdat dat vertrouwd voelt.

Wij noemen onszelf geen lifestylers.
Maar BDSM blijft bij ons lang niet altijd binnen de grenzen van een spel.
artemis

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door artemis »

Bij ons is het ook meer dan het "spel".
Als wij spelen dan komt er meestal wel een stuk touw of een zweep bij kijken.
Maar buiten dat is er wel altijd de D/s verhouding. Behalve bij mensen die het niet weten natuurlijk.
En tja lifestyler wil ik mezelf ook niet echt noemen trouwens.
phedre

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door phedre »

ook bij mensen die van niets weten, is de D/s bij ons altijd aanwezig. Misschien niet merkbaar voor anderen, maar ik zal nog vaak zijn koffie van suiker voorzien en roeren bijvoorbeeld, ik zal niet meer vragen of ik naar de wc mag.. dat soort dingen zijn wel afspraken over gemaakt, maar ik zal bij buffet-maaltijden bijvoorbeeld ook voor zijn eten zorgen, tenzij hij aangeeft het zelf te doen.. en meer van dat soort dingen... D/s? voor anderen gewoon een vrouw die goed voor haar vriend zorgt.. voor mij wel D/s ja.
artemis

Re: is bdsm = altijd 'een spel' ?

Bericht door artemis »

Ok heb het niet helemaal goed geformuleert. De D/s verhouding is ook aan wezig als er mensen in de buurt zijn die het niet weten, maar dan subtieler. Dus een beetje wat phedre zegt dus. :)
Gesloten