Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

RB

Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door RB »

Ik zoek iemand met begrip van BDSM en die een stukje advies kan geven op juridisch gebied. Zelf ken ik niet iemand op dat vlak in mijn omgeving.

Veel centjes heb ik op dit moment niet, maar een redelijke (of uitgestelde) vergoeding is mogelijk.

Punt 1 is, ik overweeg aangifte te doen tegen een ex-subje op grond van artikel 139d van het Wetboek voor strafrecht.

Punt 2 is, ik ben zaken op het spoor gekomen die niet echt een vriend van het daglicht zijn, en welke vergaande persoonlijk implicaties kunnen hebben. Voor de duidelijkheid, zelf heb ik geen strafbare grenzen overschreden.

De rode draad in beide zaken is BDSM, vandaar deze manier.

Graag een reactie via een persoonlijk berichtje.

Groet, Richard
Realspawn

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door Realspawn »

Ik zoek iemand met begrip van BDSM
Nu weet ik niet wat er speeld maar ken wel het artikel wat je noemt (Leve google)
Houd wel in je achterhoofd dat het in ons juridisch systeem enkel om feiten gaat.
Een rechter doet er niet toe of hij zij begrip van BDSM heeft zij pakken enkel het
artikel en gaan na of de aangegeven persoon aan al die zaken voldoet. Zoja zal er sprake
zijn van schuld zo nee houd het op.

Nu ken ik het hele verhaal niet maar wilde je deze tip wel meegeven.


Suc6 en ik hoop dat je iemand vind die er in kan helpen.
Yelte

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door Yelte »

Als0 je0 vind0 dat0 je0 in 0je0 recht0 staat0 kun0 je0 altijd0 aangifte0 doen. 0Dat0 kost0 niks.
phedre

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door phedre »

je zou guilty eens aan kunnen spreken... geloof dat die nogal juridisch onderlegd is.
maar idd.. je plaatselijke politiebureau is vanzelf ook een optie. Goed gesprek kan nooit kwaad, zij kunnen je wijzen op de mogelijkheden en zo. Juridisch loket ( http://www.hetjl.nl/hetjl/ ) kan ook nog wel eens uitkomst bieden.
Wever

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door Wever »

Even snel gegoogled...gaat het over deze wettekst?
Artikel 139d | Sr, Boek 2, Titel 5 schreef:Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die met het oogmerk dat daardoor een gesprek, telecommunicatie of andere gegevensoverdracht door een geautomatiseerd werk wederrechtelijk wordt afgeluisterd, afgetapt of opgenomen, een technisch hulpmiddel op een bepaalde plaats aanwezig doet zijn.
Zo ja...dan heb ik echt geen idee wat voor rode draad BDSM zou kunnen spelen dat de zaak legaal op een andere manier zou aangepakt worden.
Met andere woorden: volgens mij zou elke advocaat je op dezelfde manier helpen - met of zonder affiniteit met BDSM.





(nota: er is ook een 139D i.v.m. de pensioenwet van politieke ambtsdragers, maar dat lijkt me...onwaarschijnlijk)
Guilty

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door Guilty »

phedre schreef:je zou guilty eens aan kunnen spreken... geloof dat die nogal juridisch onderlegd is.
In dit geval liever niet. Ik weet veel meer van bestuursrecht dan van strafrecht en heb er op dit moment eerlijk gezegd ook geen zin in kennis te nemen van dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Persoonlijk denk ik ook dat, als het echt zo ernstig is als het klinkt, je echt veel meer aan een echte advocaat hebt. Die heeft bovendien een beroepsgeheim (en ik niet).
RB

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door RB »

Bedankt voor de nuttige tips.

Het probleem is dat punt 1 en punt 2 een verband kunnen houden met elkaar, afhankelijk hoe het loopt. Zonder meer een politiebureau binnenstappen is vooral slapende honden wakker maken. Dan komt je naam in een dossier, en kun je niet terug. Volgens mij kun je een eenmaal gedane aangifte alleen intrekken met een zeer gegronde reden.

De bewijzen voor de initiële aangifte zijn niet het probleem. Die heb ik zwart-op-wit, en legaal verkregen. Genoeg om verder onderzoek te doen.

Het advies wat ik zoek is voor de inschatting hoe het proces zou kunnen gaan lopen, en welke haken en ogen daaraan kunnen zitten. Want als je A zegt, moet je ook B zeggen.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door cinderella »

Maar een advocaat kun je natuurlijk nu niet betalen. Ik neem aan dat je niet verzekerd bent voor rechtsbijstand?

Andere optie, maar die had je denk ik ook niet leuk gevonden, zou een rechtsbureau van een universiteit kunnen zijn. Ik meen me te herinneren dat je vroeger op de Vrije Universiteit gratis of voor weinig geld aan kon kloppen voor juridisch advies. Ik dacht dat dat door studenten werd gedaan die bijna afgestudeerd waren. Maar dat is dacht ik ook afgeschaft.
toen doet er nu niet meer toe
Yelte

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door Yelte »

Even0 een0 hele0 stomme0 vraag, wat0 heb0 je0 te0 verliezen?0Als0 je 0echt0 zoveel0 onrecht0 word0 aangedaan0 kun0 je0 het0 best0 zo0 snel0 mogelijk0 stappen0 ondernemen.
RB

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door RB »

Dat het als een raadsel klinkt valt niet te vermijden. Dit topic plaatsen geeft al een risico. Maar dat ik iemand zoek met kennis van BDSM en het wereldje er rondom heen, is wel degelijk heel belangrijk. Vooral ook om de gevolgen in te kunnen schatten.

Ondanks het risico, ik moet er wel wat mee. De middelen om naar de eerste de beste advocaat te stappen heb ik niet, en nogmaals, ik moet erg oppassen om slapende honden wakker te maken.

Wat chippie benoemde wist ik niet. Dat is wel een goede ingang. Althans voor wat basisadvies.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door cinderella »

Niemand houdt je tegen om dat van te voren na te vragen natuurlijk. Succes in ieder geval. Hoop voor je dat de uitkomst positief is en dat je er van af komt.
toen doet er nu niet meer toe
NatyaBE

Re: Is er een BDSM’er met juridische kennis die kan helpen ?

Bericht door NatyaBE »

Misschien gezien het terechte commentaar van Wever dat het een oplossing is om dit topic te verplaatsen naar de X-files (indien die er al zijn). Tis maar een ideetje.

Catharina
Gesloten