gezelschapsspelletjes

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

Ik zal beginnen met Fluxx, maar verwacht komende tijd meer recensies van mijn hand! :static:

Afbeelding

Fluxx
2-6 spelers, vanaf 8, speelduur: 10 tot 40 minuten
Omschrijving: Kaartspel. De speelduur vermeld op de doos is niet juist. In werkelijkheid kán een spelletje ook wel in 1 minuut afgelopen zijn. :mrgreen: Het is een heel simpel spel. Iedereen krijgt 3 kaarten. Per beurt: trek 1 kaart en speel 1 kaart. Dat zijn de regels... tot ze veranderen! :smiley_panic: Als iemand bijvoorbeeld de kaart "pak 3 kaarten" speelt, is de beurt voortaan: "Pak 3 kaarten en speel 1 kaart". Dat zijn de regels.... Tot ze veranderen! :smiley_panic: Het doel kan bijvoorbeeld zijn: chocoladekoekjes. Wie de kaart "chocolade" en de kaart "koekjes" heeft gespeeld, wint. Tot het doel verandert! :smiley_panic: Want ook doelen zijn kaarten die gespeeld kunnen worden. :mrgreen:

Afbeelding

Het leuke van dit spel vind ik dat je als niet-speler tijdens het spel op elk moment 3 kaarten kunt pakken en gewoon mee gaan doen. Het is heel simpel en duurt zelden lang. Ook leuk vind ik dat mijn dochters het spelletje al redelijk snappen. Een spelletje dat zij kunnen spelen en dat ik óók leuk vind is ook vrij uniek. ;)

Met de versie "zombie Fluxx" voeg je een element humor toe aan het spel. Wie verzint er een doel als "Brain Sandwiches" (brood en hersenen)? :mrgreen: En wie de humor van Monty Python kan waarderen, moet zeker Monty Python Fluxx hebben! De aparte versies zijn wel allemaal in het Engels, het basisspel is ook in het Nederlands te krijgen.

Voordelen: simpel uit te leggen, makkelijk mee te nemen (klein doosje), humor en ook leuk om met kinderen te doen.
Eindcijfer: Een dikke 8,5 :thumbsup:
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Crownless »

Ja! Leuk!

Pinguïn Deluxe
2-4 spelers, officieel 15-25 minuten, maar in werkelijkheid veeeeel korter, 8+

Verzamel met jouw pinguïns zoveel mogelijk vis. Het speelveld bestaat uit 60 zeshoekige tegels (ijsschotsen) met 1, 2 of 3 vissen. In jouw beurt mag je je pinguïn in een rechte lijn verzetten (dus een van de zes kanten op) en je krijgt de tegel waar je vandaan komt. Er ontstaan zo gaten in het veld waar je niet overheen mag.

En dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Alleen als je lange nadenkers hebt of een geanimeerd gesprek voert en vergeet wiens beurt het was, duurt het spel langer dan 12 minuten. Met z'n 2en ben je na een minuut of 5 klaar.
Maar, stiekem is het wel een strategisch spel. Je wil zo snel mogelijk een groot 'eiland' voor jezelf afsplitsen. Of een ander opsluiten op een klein eilandje.

Het is een leuk spelletje voor tussendoor. Als je wacht tot de aardappels gaar zijn. Of als je even genoeg hebt van de wereld redden van nare ziekten :) het is een van die zeldzame spellen die zowel met z'n tweeën als met z'n drieën of vieren leuk is.
Los daarvan ziet het spel er ook leuk uit. De deluxe versie althans. De niet luxe versie heeft pinguïns à la de houten ganzen van ganzenbord. Die 5 euro extra is wel de moeite. Nadeel is wel dat t opzetten soms langer duurt dan het spel zelf. En vaak achter elkaar doen verveelt.

Mensen die dammen leuk vinden, vinden dit ook leuk. En zeker mensen die van korte spellen houden. En al helemaal voor mensen die een geluksfactor als dobbelstenen of blind trekken van kaarten niks vinden. Het is jouw skill tegen de ander (mijn moeder wint altijd van me :evil: ).

Oh, aangezien er meer spellen zijn met de naam pinguïn, de doos ziet er zo uit:
Afbeelding
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

Pandemie
2 - 4 personen , 10+, speelduur 45-60 minuten minuten
Afbeelding
Omschrijving: Coöperatief bordspel dat qua uiterlijk veel weg heeft van Risk. Maar waar Risk over oorlogvoering gaat, gaat Pandemie juist om samenwerking. Coöperatief betekent namelijk dat alle deelnemers samenwerken en óf allemaal winnen, óf allemaal verliezen. Dat geeft een hele andere sfeer. Daarnaast is het een heel veelzijdig spel, waarin het verhaal "klopt". De manier waarop ziektes uitbreken, diverse rollen (zoals arts, onderzoeker, coördinator) die vervolgens hun stappen mogen zetten enz... het past allemaal in elkaar en blijft een goed uitgewogen spel. Briljant verzonnen dus. En elk spel is anders. Ik speel deze erg graag! Erg ingewikkeld voor een 10-jarige, maar omdat het coöperatief is, kan een 10-jarige toch goed meedoen.
Belangrijk pluspunt voor mij en jongetje: met 2 personen ook leuk te spelen!
Eindcijfer: 9

Afbeelding

Virus Alarm (uitbreiding op Pandemie)
2 - 5 p (dus 1 meer dan het basis spel), 10+, speelduur 45-60 minuten minuten
Afbeelding
Omschrijving: Met de uitbreiding is het spel met 1 persoon meer te spelen. Daarnaast zijn er allerlei nieuwe scenario's denkbaar, die ook weer allemaal (voor zover we tot nu toe hebben gespeeld) perfect kloppen in de verhaallijn. Een alternatief scenario dat we tot nu toe al een paar keer gespeeld hebben is bijvoorbeeld "de kwaadaardige virusstam", waarbij 1 ziektesoort net wat venijniger is dan de anderen. Een mogelijke uitdaging die je tegen kan komen, is "overheidsbemoeienis". Totaal realistisch met de verhaallijn, houdt die in dat je in elke stad waar je komt, minstens 1 ziekteblokje weg moet halen. Een handicap die een echte overheid had kunnen verzinnen.

Ik ben ook erg benieuwd naar de variant "de Terrorist", waarin één deelnemer de rest saboteert en een 5e ziekte probeert te verspreiden. Biologische oorlogvoering wat van het coöpertieve spel een "iedereen tegen 1-spel" maakt. Maar daar zijn we nog niet aan toegekomen.

Tot slot erg leuk aan de uitbreidingsset, zijn de petrischaaltjes waar je de ziektes in kunt bewaren. :mrgreen:
Voorlopig cijfer: 9
virusalarmphoto-0001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Yara »

leuk die recensies! Ik volg dit topic zeker en zal mijn best doen binnenkort ook een recensie te schrijven.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
puppysjors

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door puppysjors »

Ik wil Trivial Pursuit gaan aanschaffen, maar er zijn zoveel versies :smiley_panic: Welke zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

guillotine
2-5 spelers van 12 jaar of ouder. Speelduur ongeveer 45 minuten.

Afbeelding

Omschrijving: Je bent beul in de Franse Revolutie. Voor de guillotine staat een rij van 12 edelen te wachten tot hun hoofden afgehakt worden. Maar de ene edele is natuurlijk beroemder of belangrijker dan de andere. En dus meer punten waard! Marie Antoinette is met 5 punten een van de beste slachtoffers om te choppen, terwijl de hofdame en de po knaap maar 1 punt opleveren. Paleiswachten leveren meer op naarmate je er meer hebt en de graaf en graving verdubbelen van waarde als je van beiden het hoofd in je mandje hebt liggen. Met je actiekaarten kun je de volgorde van de rij beïnvloeden en zo de "duurste" edelen choppen. Tegelijkertijd probeer je natuurlijk de minst aantrekkelijke edelen voor je tegenstanders achter te laten of misschien wel een martelares of onschuldige, die zelfs minpunten zijn!

Afbeelding

Jongetje en ik vinden dit een heel leuk spel, vanwege de heerlijke humor die erin zit. Zo kun je mensen laten struikelen (Oeps! Sorry hoor! 8-) ) of duwen (ik was het niet! :hypocrite: ). Ook kun je de ander zomaar ineens een hoofd "kwijt" laten raken (ik weet zéker dat hij net hier nog ergens lag!) Letterlijk galgenhumor. Of ja, guillotinehumor dus. Ook de illustraties op de kaarten zijn erg grappig. Daarnaast is het een klein doosje en daardoor makkelijk meeneembaar. En ook leuk met zijn tweeën te spelen. Ook erg betaalbaar: rond de 10 euro. :)
Eindcijfer: 8

Afbeelding
Wever

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Wever »

@puppysjors: ik geloof niet dat er zoveel verschil zit in de versies. Zolang je geen uitbreidingsset koopt (die missen nl. het spelbord) kan je moeilijk verkeerd gaan. Alleen de vragen zijn anders. :) Ik zou zeggen: een Nederlandse basisversie. Kijk desnoods voor de leeftijden (grosso modo: hoe ouder aangeraden, hoe moeilijker de vragen), maar de benamingen spreken daarbij voor zich.

Hero quest
2-5 spelers; Leeftijd: 10+; speelduur: ongeveer 1,5 uur
hero-quest-board-game.jpg
Hero Quest is een gezelschapsspel waarbij tot vier spelers op avontuur gaan in middeleeuwse kerkers en kastelen, waarbij ze het tegen vele vijandelijke monsters moeten opnemen en dodelijke vallen moeten zien te ontwijken. De laatste speler fungeert als spelleider: hij bestuurt monsters als orks en skeletten, maakt het spelbord zichtbaar en deelt schatten en queestes uit.
De spelers (de helden) kunnen vechten, zoeken naar vallen en naar schatten. Sommigen kunnen magische bezweringen oproepen of vallen onschadelijk maken. Tussen opdrachten door kunnen wapens en voorwerpen gekocht worden.

Het mooie aan Hero Quest is dat het vrij eenvoudige regels heeft die niettemin erg veel toelaat. Hetzelfde spelbord kan door steeds wisselende elementen zoals deuren, instortingen, meubilair en monsters telkens weer een totaal andere sfeer en spelervaring opleveren.
Hero Quest is een teamspel waarbij samenwerking van groot belang is. Hoewel het in principe "allen tegen één" is, is de speler die de monsters bestuurt niet zozeer een actieve speler als wel een toezichter die zorgt dat het spel goed verloopt.

Wat speeltijd betreft is anderhalf uur vrij ruim genomen. Het spel verloopt in verschillende queestes waarvan de duur (en de moeilijkheid) per opdracht varieert. Merk ook op dat met twee spelers (één held en een spelleider) het spel eigenlijk wat te moeilijk is, en dat het met vijf spelers (vier helden en een spelleider) doorgaans net wat te gemakkelijk is. Twee of drie helden zijn ideaal...gelukkig kan dit gemakkelijk aangepast worden door enige monsters meer of minder in het spel te plaatsen.

Hoewel Hero Quest vrij oud spel is (oorspronkelijk van MB, intussen overgenomen door Hasbro) blijft het ontwerp overeind. De mechanieken zijn eenvoudig uitgewerkt waardoor het spel goed toegankelijk is. Diegenen die geïnteresseerd zijn in Dungeons&Dragons maar zich afgeschrikt voelen door de vele mogelijkheden zullen in Hero Quest een ideaal gezelschapsspel vinden dat garant staat voor vele uren plezier. :)

Buiten het basisspel zijn er ook nog enige uitbreidingen verschenen (in het Nederlands: de terugkeer van de heksenmeester, Kellar's kerkers en de magiërs van Morcar). De terugkeer van de heksenmeester en Kellar's kerkers bieden vrijwel niets meer dan extra opdrachten. De magiërs van Morcar biedt extra schatkaarten, krijgsmannen, nieuwe vallen en vier nieuwe figuren. Hoewel deze laatste uitbreiding slechts vijf nieuwe opdrachten heeft is dit toch de uitbreiding die ik het meest zou aanraden, aangezien zij ook het basisspel kunnen beïnvloeden.
Daarnaast is er ook een "opdrachten ontwerpset" in de handel, waarmee je zelf opdrachten kan maken. De nieuwe notitieblokjes zijn wel mooi, maar verder is het de aankoop niet waard. Zeker niet nu het internet zodanig ingeburgerd is dat nieuwe dungeons maken zowat een copy-paste opdracht is.


Mijn oordeel (voor het basisspel): 8,5
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

Afbeelding

Munchkin
3-6 spelers, vanaf 12 jaar, speelduur: 60 minuten
Omschrijving: Kaartspel. Een parodie op sommige zeer serieuze rollenspellen. Je begint allemaal als gewoon mens zonder enige klasse (verplicht grapje. Nee echt, dat grapje is verplicht, staat in de spelregels). Je schopt om beurten een deur open en kijkt wat zich daar bevindt: is het een monster of een voorwerp? Als er een monster in de kamer zit kun je ervoor kiezen met hem te vechten. Maar wees er zeker van dat je hem kan verslaan, anders moet je vluchten. Als je hem kunt verslaan, krijg je zijn schat en stijg je een level. Kun je hem niet verslaan dan kun je je medespelers om hulp roepen, maar die helpen natuurlijk niet voor niets en kunnen je vragen de schat te delen. Je kunt elkaar ook dwarszitten door met drankjes te gooien, andere monsters bij het gevecht te betrekken of het monster waar je tegenspeler tegen vecht, sterker te maken.

Afbeelding

Gewéldig spel om te spelen met mensen met wie je goed melig kunt doen, want de grappen zijn ontelbaar. Je kunt dit spel niet zonder lachen spelen en hij scoort bij mij dan ook erg hoog! Je kunt je eigen personage uitdossen met de meest vreemde spullen of eigenschappen, wat hilarische combinaties geeft (een level 1 stokoude babypotplant met een tweelingbroer :biggrin: ), maar wat je daarnaast ook sterker of zwakker maakt. Nog belangrijker dan jezelf sterker maken, is de ander een loer draaien. Een echte Munchkin is een backstabber. Het ene moment vecht je samen met een medespeler tegen een monster, het volgende ren jij er met alle schatten vandoor. Vandaar dat (!etter) jongetje er zo dol op is! :mrgreen: Bijna alles mag bij Munchkin, zolang je er maar voor zorgt dat je wint. De speler die het eerste bij level tien is, wint het spel.

Er zijn vele varianten op de markt inmiddels, zowel Nederlands- als Engelstalig (en vele andere talen). Ook is er een goed in elkaar gestoken, zeer zeldzame BDSM variant, gemaakt door Wever.

Afbeelding

Volgens de omschrijving is het spel voor 2-6 spelers, maar met minder dan 3 spelers is het eigenlijk niet leuk. Dat is voor jongetje en mij echt wel een nadeel. De geweldige humor en hilarische illustraties wegen daar echter ruimschoots tegenop (en voor jongetje: het treiter-mogelijkheden-gehalte). Bovendien zit het in een klein doosje en daar houden we van!

Eindcijfer: 9 :thumbsup:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Daantje »

Tof topic. Zijn er ook aanraders die écht leuk zijn om met twee personen te spelen? Ik vind de bekende bordspellen (mens erger je niet, ganzenbord, monopoly etc) zo saai dan.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door JJV »

voor 2 ...
fluxx kàn

ruimtevaarders van catan is erg leuk èn 2 persoons
rozenkönig .. aanrader
en .. Cartagena.

tikal .. gaat..
en eh Mexica ook
maar die laatste drie zijn met 3 spelers dan net weer leuker.
(zoek mn spellen er vaak op uit dat ze met 2 leuk zijn.)
~\v/~
Wever

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Wever »

Voor 2 spelers kan ik Jambo aanraden. Ik zal kijken of ik morgen tijd heb een uitgebreid verslag te maken, maar ik kan al wel zeggen dat het een spel is van gewiekst ruilen en handel drijven (zit overigens helemaal anders in elkaar dan Catan).
Verder is ook Tsuro best leuk: erg simpel maar leuk leg-het-bord-vol spel waarbij je je tegenstander(s) van het bord moet duwen. Is leuk, ongeacht met hoeveel je het speelt. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

Guillotine! :static: Pandemie! :static: Fluxx! :static:

Ik ben in mijn recensies stuk voor stuk ingegaan op speelbaarheid voor 2 personen, omdat dat voor jongetje en mij ook zwaar weegt. ;)

Sterker nog, ze zijn stuk voor stuk met 2 speelbaar en de cijfers geven al aan dat dit leuke spellen zijn! Een ander hoog scorend spel waarvan ik nog geen recensie heb geschreven is carcassonne.
aimée

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door aimée »

Die lijkt trouwens wel heel veel op dit spel:
Afbeelding
Machiavelli.. Is één van mijn favoriete spellen...

Hier komt heel wat bluf bij kijken!

intro:
Tijdens het spel kruipen de spelers elke spelronde in de huid van een ander karakter. Elk karakter heeft een speciale eigenschap, die de spelers helpt om hun doel te bereiken: als eerste acht gebouwen op te richten.
materiaal 65 gebouwenkaarten (onderverdeeld in 20× groen, 11×geel, 11×rood, 11×blauw en 11×lila) 8 karakterkaarten, 1 koningskaart met voetstuk, 30 goudstukken en voor elke speler: 1 overzichtskaart.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

begin:
Het spel bestaat uit gebouwenkaarten, die verschillen in waarde en in categorie, en acht karakterkaarten. Elk karakter komt één keer voor en heeft specifieke privileges. Voor iedere spelronde kiest iedere speler via een uitgekiend spelmechanisme een bepaald, geheim te houden, karakter. Iedereen ontvangt aan het begin van het spel eenmalig 2 goudstukken en 4 willekeurige gebouwenkaarten in zijn hand. De overige gebouwenkaarten liggen in een gedekte stapel. Tijdens de ronde worden de karakters in een vaste volgorde één voor één naar voren geroepen om hun beurt te spelen. Dan pas wordt het karakter van de speler bekend.

verloop:
fotospelsituatie
Aan het begin van zijn beurt kan een speler kiezen tussen het ontvangen van goudstukken of het verkrijgen van een nieuwe bouwkaart. Tijdens zijn beurt mag de speler met zijn goudstukken een gebouw kopen. De speler mag zelf kiezen op welk moment in de beurt hij de bij zijn karakter horende privileges uitspeelt. Het spel eindigt als na een spelronde ten minste een van de spelers acht gebouwen bezit. Karaktereigenschappen:

* Moordenaar: vermoordt een karakter. Het vermoorde karakter laat zijn beurt voorbijgaan.
* Dief: steelt het goud van een karakter. Deze geeft direct zijn goud aan de dief.
* Magiër: mag alle gebouwenkaarten in zijn hand ruilen met al de kaarten van een medespeler of zoveel hij wil ruilen met de gedekte stapel.
* Koning: ontvangt van al zijn koninklijke (=gele) gebouwen een goudstuk, is de volgende beurt weer koning en mag als eerste een karakter kiezen.
* Prediker: ontvangt van al zijn religieuze (=blauw) gebouwen een goudstuk, is beschermd tegen de condottiere.
* Koopman: ontvangt van al zijn commerciële (=groene) gebouwen een goudstuk en 1 extra goudstuk.
* Bouwmeester: ontvangt 2 gebouwkaarten van de gedekte stapel en mag 3 gebouwen bouwen.
* Condottiere: ontvangt van al zijn militaire (=rode) gebouwen een goudstuk en mag een gebouw van een van zijn medespelers verwoesten door het betalen van de waarde van dat gebouw min 1. Het achtste gebouw mag niet verwoest worden.

Afbeelding

eind:
Het spel eindigt als na een spelronde ten minste één van de spelers acht gebouwen bezit. Vervolgens worden de punten geteld: De waarde van de gebouwen telt, maar ook het bezitten van gebouwen in alle categorieën, het als eerste verkrijgen van acht gebouwen, of het ook verkrijgen van acht gebouwen. Winnaar is degene die aan het eind van het spel de meeste punten heeft.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door kitten »

En wat vind je er leuk aan? :)
Wever

Re: gezelschapsspelletjes

Bericht door Wever »

Jambo
2 spelers; leeftijd: vanaf 12 jaar; tijdsduur: ongeveer een half uur
jambo.jpg
Jambo is een spel van handel en investeringen. Het doel is om als eerste 60 of meer goudstukken te behalen. Dit doe je door de juiste goederen aan te kopen en weer te verkopen. Je kan hierbij de hulp gebruiken van allerlei voorwerpen, al is dit zelden zonder kostprijs. Bovendien kan ook de tegenstander roet in het eten strooien.

In zekere zin is Jambo een kaartspel: de meeste acties worden bepaald door kaarten die je trekt en/of speelt. Daarmee moet je zorgen de zes grondstoffen in het spel (fruit, zout, huid, zijde, sieraden en thee) in de juiste hoeveelheden op te slaan om ze met winst te kunnen verkopen (zowel kopen als verkopen hangt van kaarten af). Ook belangrijk: je hebt tot 5 acties per beurt, en de meeste dingen (zoals kaarten trekken, kaarten spelen en voorwerpen gebruiken) kosten een actiepunt. Doorgaans bovenop het geld dat je investeert. Je moet dus afwegen wat je in een beurt doet...en uiteraard in welke volgorde.

Er zijn zeker kaarten om de tegenstander te neten (dieren), maar die invloed is niet zo erg groot. De spelletjes die ik gespeeld heb draaien min of meer uit op races tot 60 goudstukken (het einddoel van het spel). De kunst is dan ook vooral om de juiste investeringen te maken om het meeste winst te maken. Is het wijs om een actiepunt en een goudstuk te investeren om een kaart te trekken? Of om een grondstof voor een andere te wisselen?

Zoals de meeste kaartspellen is de geluksfactor aanwezig. Dit wordt redelijk opgevangen omdat weinig kaarten overdreven goed of slecht zijn, maar voor het kopen en verkopen kan het erg van die factor af. Maar dit is een klein minpunt: als je van een rustig spel houdt waarbij strategisch belang van tel is (starcraft-spelers zouden zeggen: "om je macro te oefenen"), dan is dit best een leuk spel. :)


(extra nota: doordat de theebladeren er erg als bepaalde andere bladeren uitzien, en zout uiteraard een wit poeder is, wordt er nogal eens gesproken over het kopen en verkopen van wiet en cocaïne ;) )



Mijn waardering: 8

Een uitgebreid review kwam ik op deze link tegen (inmiddels is het spel ook in het Nederlands beschikbaar)


Tsuro
2-8 spelers; vanaf 6 jaar; tijdsduur: een tiental minuten
tsuro.jpg
Dit is een spel voor mensen die ongeduldig worden van teveel spelregels. Het is simpel: je hebt een groot spelbord met een raster van 6 op 6 vakjes. Aan elk vakje op de buitenkant staan 2 strepen. Je begint op een van die strepen; je kiest zelf op welke. Vervolgens krijg je drie tegels die er min of meer als deze uitzien:
tsuro-tegel.jpg
Als het jouw beurt is leg je een van die tegels op het vakje grenzend aan waar je staat; je kiest zelf welke tegel en hoe je deze draait. Vervolgens volg je je eigenhandig aangelegde route tot het eindpunt, trek je een nieuwe tegel en is je beurt afgelopen. Om beurten leggen je tegenstander(s) en jezelf tegels bij en schuif je verder op het bord. Als het eindpunt van je pionnetje een andere tegel raakt schuif je meteen verder tot het punt waar je route eindigt. Als jouw tegel het eindpunt van een tegenstander raakt schuift zijn/haar pionnetje ook gelijk verder naar het nieuwe eindpunt (en vice versa). De tegels zelf hebben geen doodlopende wegen, maar naarmate het spel langer duurt zullen alsmaar meer wegen van het bord af leiden. En laat dat nu net het doel van het spel zijn: zo lang mogelijk op het spelbord blijven.

Tsuro is simpel, toegankelijk, snel en leuk. Vooral leuk als je je tegel aan een ander stuk pad legt waardoor je via een hele achtbaan in een ander gedeelte van het spelbord terecht komt (whiii! :clown: ). Bovendien ziet alles (tot de doos aan toe!) er zeer mooi uit (of ben ik gewoon teveel weeaboo om er een goed oordeel over te geven?). O, en het feit dat je het tot 8 spelers kan doen (of zelfs meer, als je echt PURE CHAOS wil) is ook mooi meegenomen.

Nadelen zijn ook precies dat: het spel heeft de diepgang van een platgeslagen vloeipapiertje. Je kan wel proberen om een stuk van het spelbord voor jezelf af te sluiten, maar doordat je willekeurige tegels trekt hangt het van geluk af of dat ook lukt (drie tegels is doorgaans genoeg om jezelf in een gewenste richting te stuwen, maar ook nog eens de tegels te hebben die in- en uitgangen blokkeren is onwaarschijnlijker). Ik kan niet echt zeggen in welke mate geluk een rol speelt, maar klein is 'ie in elk geval niet. En al helemaal niet als je met meer dan twee speelt.
Doordat het spel zo kort duurt speel je meestal meerdere spelletjes, zodat je die ene lolbroek die je gelijk in de hoek gedrukt heeft kan terugpakken door...euhm...door EXTRA TEGELS in zijn weg te leggen, zodat hij alleen maar dat ene kleine eilandje in de hoek heeft. Muhahahahaaa! :twisted:


Mijn waardering: 7

(ook hiervan kwam ik een review tegen: klik hier)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie