De wondere wereld der audio-visueel genot

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Daantje »

Het vervolg in de wondere wereld reeks... (ik durf deze vraag niet goed op fok te stellen vanwege het hoge tweakers gehalte in het DIG subforum daar).

Met de aanstaande verhuizing ben ik aan het rondzoeken naar alle bealngrijke dingen. Internet voorop, tv signaal etc.... Nu kijken wij vaak gedownloade tv, uitzending gemist, dvd, buitenlandse series die hier niet te krijgen zijn en meer van dat. Nu zetten we daarvoor een laptop met een setje losse speakers op salontafel. Niet ideaal en er is al een tvscherm, wat ook nog een stukkie groter is.

Ik dacht zelf al een poosje aan een los klein pc-tje om als mediacenter te dienen. Gekoppeld aan het netwerk. Kan zoiets gelijk een (externe) opslag HD voor din en mijzelf aansturen. Nu zag ik bij het zoeken naar internet en tv aanbieders dat je bij sommige speciale mediaplayers krijgt. Zijn dat soort dingen handig, of is het met oog op mogelijkheden/upgradebaarheid en gebruik toch makkelijker om een mini pc-tje neer te zetten?

Voor DVD's wil ik zoiets ook gaan gebruiken. Maar om uitgebreide surround hardware geven we niets. Gewoon goed stereo geluid is prima. Met subwoofers en surround kits zit ik niet lekker, ga ik me alleen maar zorgen maken om de buren. Dat houd ik wel voor in de bios. Ik vind al die extra speakers en kabels lelijk (en bose 3-2-1 te duur).
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
vode

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door vode »

Wij hebben gewoon een 42 inch HDTV in de woonkamer staan met eigen surround system eraan. We kijken niet zoveel TV dus hebben we een HD-kabel tussen de computer en de TV verbonden zodat we onze gedownloade series vanaf de computer kunnen kijken maar wel op een TV scherm in kwaliteit en met goed geluid. :static: Ik ben er tevree mee.
Gebruikersavatar
perman
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009, 17:43

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door perman »

Wij hebben een 32inch ouderwetsche Trinitron beeldbuis (64 kilogram schoon aan de haak), gekoppeld met een 5.0 soundsystem (met 'full-size' speakers, dus niet echt een subwoofer nodig). Daaraan zit een dvd-speler en videorecorder (link :P ). We hebben geen digitale tv maar alleen analoog.
Tevens daaraan een aan m'n thuisnetwerk geknoopte WD TV live media speler om dvd's en series en dergelijke af te spelen die die dan van m'n pc af haalt. (hij doet wel youtube, maar geen uitzending gemist).
Qua bekabeling liggen er dan twee 2.5mm2 speakerkabels, 1 coax en een CAT5 kabel naar de andere kant van de kamer, respectievelijk voor de 2 rear-speakers, tv en voor netwerk / telefoon (en omdat de huizenontwerpers altijd denken dat zij de ideale plek voor de tv kunnen opdringen). De kabels zijn netjes in holle plinten weggewerkt, wat meteen een forse beperking oplevert, want hierdoor kun je eigenlijk nooit meer makkelijk de kamerindeling veranderen.

De setup zoals we die hebben bevalt eigenlijk goed eigenlijk, hoewel het natuurlijk altijd wel wat meer en beter mag.
Op weg naar m'n ideale setup zou ik veranderen: overschakelen naar HD dus een nieuwe (en forsere) flatscreen, subwoofer erbij maar bovenal een NASje zodat m'n pc niet altijd aan hoeft te staan (en een beetje nas kan tegenwoordig ook prima usenet en torrent verwerken). Eventueel kan de mediaspeler via wifi gekoppeld worden, maar daar heb ik tot op heden teveel minder gunstige verhalen over gelezen.
Uiteindelijk komt het eigenlijk altijd neer op de vraag: "Wat wil je en hoeveel heb je er (nog) voor over..."
.
Chris

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Chris »

TV en een MacBook Pro met optisch uit (richting dikke DTS versterker en speakers) + DVI / HDMI (naar LCD TV), zo kijken wij meestal films. Voor het normale TV werk wat toch al niet zoveel voor komt: Een digitale ontvanger en om de downloads naar binnen te slurpen 120Mbit Ziggo verbinding en een aantal sites waar ik alles vandaan kan halen wat ik wil. :)

En soms gaat er niks boven met je MacBook op bed liggen met z'n 2tjes tegen elkaar aan en dan film kijken... :willhaben:
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Daantje »

Laat ik deze maar weer eens opgraven. Heb 'm tenslotte ooit voor dit doel geopend. Dan vervuikt het aankopentopic niet verder met linux vs. (illegale) windows discussies. Die posts daarover zouden wellicht hierheen gesleept kunnen worden, Bite, Anne, Fro? Your call!

Ik heb inmiddels een tv'tje. En ook een pc'tje wordt vandaag afgeleverd. Zoals ik in het aankopentopic al melddeh: ik ga voor een gratis besturingssysteem. Ubuntu zit in mijn hoofd, Mint is een optie. Echter van die eerste kan ik een installer downloaden die vanaf een usb stick draait (van de internationale site). De andere versies werken nog met het vrij antieke concept van cd-images die je moet downloaden en branden. Nu heeftmijn pc dus bewust geen dvd-drive. Of ik moet middels een omweg eerst gewone ubuntu en dan Mint installeren.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Ravelijne »

Mint kan ook van USB, hoor. Ga ik ook doen, want de CD/DVD drive van mijn laptop is een beetje gammel. Denk dat dat geen succesvolle installatie zou worden, van een drive die echt zo'n handgezwengeld effect aan beeld & geluid geeft. :D Maar via Ubuntu kan natuurlijk ook. :)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Voleuse »

Volgensmij kan Mint idd gewoon via USB (voor zover ik weet dan) Of was dat niet de vraag?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Daantje »

Mint via de USB is me gelukt inmiddels. Ik ga het nog wel opnieuw doen. I made a booboo met partitioneren. Dan de audiodrivers erbij zoeken, want op de standaard doet 'ie het niet en de meegeleverde cd met driverspul is alleen voor windows.

Op zich werkt het allemaal wel, maar het is nog niet zo evident als het windows is. Dat is toch evenmakkelijker en gebruiksvriendelijker voor onwetende gebruikers om zo een systeem aan de praat te krijgen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Ravelijne »

Super dat het gelukt is! Hou ons op de hoogte. Over een paar weken (moet nog even tijd vinden om data van laptop af te halen) ga ik het ook proberen. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Daantje »

Nou helemaal gelukt is 't nog steeds niet. Ik krijg dat apparaat nog niet zover dat er ook geluid wordt afgespeeld over de hdmi uitgang en dat is toch een van de dingen waarvoor ik een htpc wil hebben. Heb al rondgezocht op internet en blijkbaar hebben heel veel mensen dit probleem, maar makkelijk op te lossen is het niet. Alle mogelijkheden die ik vind komen met moeilijke lange opdrachtpromptregels de je exact foutloos op exact de juiste plaats moet intikken. Eerlijk gezegd vind ik het enorme hoop gedoe en totaal niet gebruiksvriendelijk. Een afknapper! Ik ben nu zeker al een halve dag aan het klooien om een basisfunctie werkend te krijgen.

Aanraden kan en zal ik linux alvast niet. Als ik het niet snel voor elkaar krijg ga ik alsnog 80 euro uitgeven aan Windows 7 (en nog 30 euro voor een externe dvddrive).
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Voleuse »

Hmmja, windows heeft weer zo zijn eigen problemen hoor. Inmiddels is het wel gelukt toch?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
oeps2

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door oeps2 »

in het kader van het topic


ik wil een beamer !!! :|
oeps2

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door oeps2 »

beamer beamer :static: :static:
we hebben m gezien ergens in amerika .. voor 300 ..
en bij de ikea schijnen de schermen heel goed te voldoen .. das dus gewoon een rolgordijn ! :mrgreen:
lotus {P}

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door lotus {P} »

Dit is een ingewikkelde vraag, maar wellicht weet iemand het antwoord.
Ik had dus een decoder (die het begeven heeft) die me van digitale tv in de woonkamer voorzag. Tevens ging er vanaf de muur een kabel naar de tv in de slaapkamer waar ik analoog beeld had (met wat sneeuw, maar dat vond ik niet zo'n ramp).
Nu heb ik dus de decoder er tussenuit verwijderd, kijk ik analoog in de woonkamer maar heb geen beeld meer in de slaapkamer terwijl ik niet aan de kabel ben geweest.
Iemand enig idee wat er gebeurd is dat ik geen beeld meer heb en wat ik kan doen om het op te lossen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:57
Locatie: Tiel

Re: De wondere wereld der audio-visueel genot

Bericht door Arno »

Hoi

Volgens mij moet een gewone splitter voor TV dit probleem op kunnen lossen, Zo'n ding heb ik vroeger thuis ook gebruikt.
Vrijheid ervaren, die als basis wortelt in jezelf.

Coördinator Kinky & Casual Nijmegen
Coördinator Diapers day Nijmegen
Owned and collared by Gomora

Met vriendelijke groet;
Arno
Plaats reactie