het beweeg-topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

het beweeg-topic

Bericht door Crownless »

Naar aanleiding van het ws valt af topic. Ok, ik hoef niet af te vallen... maar mijn conditie is echt bagger. En met toch wel depressieve klachten zou het goed zijn om in beweging te komen.

Maar...

Ik kom niet in beweging. Het liefst zit ik hele dagen binnen. Ik ben geen buitenmens. Of nou ja, het is vaak koud, en gedoe. Behalve in de zomer, dan is het weer heet en jeuk en bwuh. Jaja, negativo hier.

De keren dat ik mezelf voornam om naar de sportschool te gaan zijn niet meer te tellen. De keren dat ik ook daadwerkelijk ging zijn dan weer op een hand te tellen. Ik vind maar weinig sporten leuk. Het enige wat ik een beetje leuk vind is wandelen. Rennen is vooral functioneel, als ik weer eens de bus zie aanrijden en ik het met een sprintje nog haal. Of om die frisbee op te vangen. Maar rennen om het rennen?

Ik ben een quiter. Als ik maar een beetje moe wordt, geef ik het op. Het hoogtepunt van mijn quiting is wel dat ik de rentest op de middelbare school niet haalde. 20 minuten aan een stuk rennen/joggen. Ik gaf op na 10. Als enige. De rest haalde het allemaal. En ik moest op herkansing, want als ik dat niet zou halen, zou ik geen eindexamen mogen doen. Die herkansing haalde ik dan wel, omdat het moest en omdat ik tijdens het rennen in een boze rant uitbarstte waarvan de docent met z'n oren stond te klapperen.

Sporten maakt me onzeker. Ik doe het nooit goed, ik ben altijd de slechtste. Ik ben altijd de eerste die opgeeft. Ik ben altijd als eerste moe. En ik ben motorisch echt fucking onhandig. Ik kan geen ballen vangen. Of gooien. Of raken met een racket of een knuppel. Laat staan tegen een bal schoppen. Zwemmen vind ik flut. Vechtsporten zijn leuk, maar ik raak altijd in de war van die ingewikkelde worpen, handbewegingen of kata's.

En ik vind het niet leuk. Misschien wel niet om die reden. Ik hou niet van dingen die me onzeker maken. Duh, wie wel?

Hoe dan ook, hoe kom ik in beweging? Iemand tips?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: het beweeg-topic

Bericht door eireann »

Niks mis met wandelen toch? Goed stevig doorstappen op een lekker muziekje, of ergens naar toe. Of met de auto ergens heen en dan in een natuurgebied wandelen.

Wandelen is lekker!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: het beweeg-topic

Bericht door cinderella »

Ga niet op zoek naar de juiste sport, maar naar de juiste trainer.
Vraag zoveel mogelijk proeftrainingen aan bij verenigingen/sportscholen in de buurt, en houd ook bij welke trainers je hebt gehad, en welke er nog zijn.
Wil je het liefst een man/vrouw? Iemand die je pusht/stapje voor stapje verder laat gaan?
Zet voor jezelf eerst die dingen waar je zeker van bent op een rijtje, en vraag gewoon of je mee mag doen.
En dan hopen dat er iemand tussen zit die bij jou de juiste snaar weet te raken en je wel motiveert.
toen doet er nu niet meer toe
donderstraaltje

Re: het beweeg-topic

Bericht door donderstraaltje »

Ik ben ook niet zo'n sporter, oke veel sporten zijn wel grappig maar ook onzekerheid enzo.
Sinds een jaar heb ik een abo op een sportschool en ik moet dus wel, want als je betaald en niet gaat, da's ook zo zonde.
Dus ik fiets 2 keer per week daarheen, doe even zo snel mogelijk wat ik moet/wil doen
en dan speedy weer terug...

En mijn 'zoontje' (je weet wel die mini-kleerkast) zoekt nog een 'fanatieke' medeklimmer in Eindhoven...
Wever

Re: het beweeg-topic

Bericht door Wever »

Op het eerste zicht een dure optie, maar misschien toch het overwegen waard: een wii en het spel wii fit plus (komt met zo'n weegschaal-ding). Het heeft een hele riedel aan verschillende minigames die soms verrassend sterk inwerken op je spieren (mijn ellebogen doen op dit moment nog pijn van gisteren 8 minuten 'rythmic boxing'). Het is dan wel virtueel, maar de trainers zijn altijd enthousiast, je hebt geen concurrentiedruk van anderen en ook wat slechte weersomstandigheden betreft kan je niet klagen.


...

Al geef ik toe dat het "quitting" element erg van belang is. Ik heb het ding voor gisteren ook pas sinds 311 dagen weer gespeeld (wat is het toch leuk dat dat ding alles zo goed bijhoudt). En zodra ik mijn eigen nieuwjaarsvoornemen beu ben om meer te gaan sporten geloof ik dat 'ie ook weer stof gaat verzamelen. :confused2:
Imperator

Re: het beweeg-topic

Bericht door Imperator »

... Je moet eerst van je quitter-houding af voordat je echt iets kan bereiken... anders blijf je bij de voornemens... je moet doen, doorgaan en slagen.
Guilty

Re: het beweeg-topic

Bericht door Guilty »

Tsja, ik ben er heel erg in veranderd. Op de middelbare school kon ik echt niks. Die tien minuten van jou had ik nog niet eens gehaald. Mijn conditie was 0 en mijn gymleraar had nog nooit van een opbouwschema gehoord, zeg maar. Balsporten kon ik ook niet. Atletiek is niks voor mij. Etc.

Hardlopen ben ik leuk gaan vinden toen ik halverwege de twintig met een start to run opbouwschema ontdekte dat ik mijn conditie op die manier wél naar een normaal niveau kon brengen. En aangezien je zoals mensen in een ander draadje al zeiden ook vrolijk kunt worden van hardlopen ben ik er flink mee doorgegaan. Uiteindelijk heb ik een halve marathon gelopen...

Tegenwoordig doe ik krachttraining en cardio op de sportschool. Voor echt lange duurlopen heb ik daardoor geen tijd meer, maar het houdt mijn conditie wel op pijl, en ik vind een beetje spiermassa kweken ook wel leuk. Bovendien is het lekker individualistisch, ik hoef er niet voor naar een vereniging als ik geen zin heb, het is vlak om de hoek en ik hoef er geen ballen voor te vangen ofzo :mrgreen:
faery

Re: het beweeg-topic

Bericht door faery »

Nu ja, je kent mijn hekel aan rennen. En toch heb ik de afgelopen tijd twee keer hardgelopen (ik geloof dat deze bizarre turn of events onstaan is toen ik vanwege mijn knieeen zowat twee maanden vrijwel niet bewoog: spontaan had ik zin in hardlopen). Ik doe dat met een "couch to 5k"-programma, hierte vinden. De opbouw is hier vrij langzaam (en zelfs ik red het schema van week 1: 60 seconden rennen en dan 90 minuten lopen), en als je even zoekt kan je mp3-bestanden/podcasts vinden die op de juiste tijden piepjes geven (of iets dergelijks) zodat je zelf geen tijd hoeft bij te houden.

Thuis kan je trouwens ook wel veel oefeningen doen, met filmpjes van internet enzo (ben zelf erg fan van yogaonline). Misschien anders een idee om ergens een fitness/zumba/aerobics-dvd vandaan te halen, en dat thuis te doen? Dan kan niemand zien dat je misschien loopt te klungelen.

Wat mij ook wel helpt met beginnen is niet denken "nu ga ik een half uur hardlopen...", maar gewoon in kleine stapjes werken en niet te ver vooruit denken. Dus schoenen aandoen, naar buiten gaan, stretchen, mp3-speler aan en gaan.
dbj

Re: het beweeg-topic

Bericht door dbj »

Crownless schreef:En ik vind het niet leuk. Misschien wel niet om die reden. Ik hou niet van dingen die me onzeker maken. Duh, wie wel?

Hoe dan ook, hoe kom ik in beweging? Iemand tips?
Hallo, hier nog zo'n eentje :gaap:
Jouw verhaal had wel door mij geschreven kunnen zijn, verschil is er weinig.
Ook deze jongen is maar moeilijk te motiveren om inderdaad méér te gaan bewegen. Zelfs hulpverleners worden moe van mijn negatieve houding t.a.v. hun tips om meer aan sport te gaan doen...
Sport?! Jaaa leuk om náár te kijken :yes: Thuis natuurlijk naar sport op de TV, lekker vanaf de bank. Maar zèlf meedoen? No way.

Het zou kunnen helpen om een wandelmaatje te hebben, denk dat het met een leuk en gezellig iemand erbij beter motiverend werkt...
vode

Re: het beweeg-topic

Bericht door vode »

Lekker chill yoga thuis in een lekkere warme woonkamer op een zacht matje met comfy kleren aan? Je kant zo'n work out zo zwaar maken als je wilt.
nijntje

Re: het beweeg-topic

Bericht door nijntje »

Nadeel van alleen doen is dat je het vaak niet doet ;) Ik spreek uit ervaring, anderhalf jaar geleden een yogamat gekocht, ik gebruik hem eigenlijk niet.

Nou mag ik niet mopperen, want vorig jaar wel een leuke sport ontdekt en tegenwoordig ben ik daar niet weg te slaan maar het heeft wel met motivatie te maken. En met de trainer.... Ik heb mij vorig jaar aangemeld voor training met de mededeling dat ik heel erg onzeker ben, echt niet tegen negatieve feedback kan qua sporten en beslist een trainer nodig had die daar mee om kon gaan, omdat ik anders al na 2 weken zou afhaken ook al had ik voor een jaar betaald. En na die mededeling stond ik met een trillend lipje bijna te huilen, zo moeilijk vond ik het om dat toe te geven.... Maar DAT heeft dus wel gewerkt. Ik kreeg een hele lieve trainer die mijn kwetsbaarheid zag en daarom heel voorzichtig is gaan opbouwen. Niet meteen de grenzen zoeken, eerst werken aan het vertrouwen....... En ja, ik heb makkelijk praten, want ik zit nu aan het einde van de succes-story....

Maar een jaar geleden had Crownless haar verhaal net zo goed mijn verhaal kunnen zijn.....

Bottomline: There is hope!!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: het beweeg-topic

Bericht door juffie »

Ik heb jarenlang gedanst, dat was mijn favoriete beweegbezigheid. Is dat niet wat, eventueel voor jullie samen? Ook leuk voor je relatie! Qualitytime enzo.
Je kunt stijldansen, maar ook iets van salsa ofzo. Is dat wat?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: het beweeg-topic

Bericht door cinderella »

Moet je wel van dansen houden :bloos:
toen doet er nu niet meer toe
Sayaatje

Re: het beweeg-topic

Bericht door Sayaatje »

Ook mijn conditie is bagger, normale sportschema's hou ik niet vol etc.. Maar ik ben toch begonnen met start to run. Heb het de eerste paar keren wel aangepast om het vol te kunnen houden, het is echt wel een goed schema, maar als je echt met heel weinig begint dan kan het zijn dat je een paar keer meer over een les doet dan anders.
Met die muziek erbij is het best leuk, en ik heb aanmoediging van lieve vrienden. :)

Misschien samen met iemand gaan sporten?
Jezelf aangeven dat als je nou echt iedere week 2 of 3 keer gaat hardlopen dat je dan een beloning mag? Like, een nieuw boek of een filmpje ofzo?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: het beweeg-topic

Bericht door kitten »

Hear hear! Had mijn verhaal kunnen zijn! Ik heb nog niks gevonden wat ik leuk vond. Ja, stijldansen. Maar dat is zo lastig in je eentje en echt leuk wordt het pas op een beetje niveau. Ik gok dat jongetje 3-4 jaar bezig is voor hij me dat kan bieden... :nopompom:

Softbal vond ik altijd leuk, omdat ik de regels snapte. Ik ging rennen wanneer anderen dachten dat dat niet mocht en dan haalde ik punten binnen. Maar eenmaal op de softbalvereniging viel dat tegen: daar snapten alle meiden de regels dus wél! En dan moest je het ineens van je snelheid en conditie hebben... :nopompom:

12 ambachten, 13 ongelukken hier. Ik heb de gele band Jiu Jitsu (de eerste die je kunt halen), 1 cursus steps gedaan, een half jaar aquajoggen, een half jaar badminton, een half jaar volleybal, een half jaar softbal. Dat was het minimum dat ik van mijn ouders moest volmaken. Uiteindelijk jaren bij de scouting gezeten, want daar werd je niet zo moe van. Gym vond ik pas leuk toen we met 7 meiden zaten (protestante school, gescheiden gymlessen en oneven aantal klassen) en de gymleraar de boom in kon. Samenspannen is makkelijker met een hecht clubje van 7 dan met een los-zand-groep van 30. Dat was ook de periode dat het pesten stopte, overigens.

Ooit een vriendje gehad die me mee wilde nemen joggen. Hij geloofde niet dat ik na 100 meter al compleet buiten adem kon zijn, terwijl mijn luchtpijp en longen brandden van de pijn! Die relatie heeft ook helemaal 3 weken geduurd, trouwens.

Na nijn d'r verhaal heb ik even overwogen die sport te gaan proberen. Maar aangezien ik niet eens voor elkaar krijg elke week even te wegen bij de weight watchers... :nopompom:
Plaats reactie