WS valt af!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: WS valt af!

Bericht door eireann »

om het over de overdaad die beschikbaar is maar niet te hebben.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: WS valt af!

Bericht door isara »

Ik zeg ook niet dat dat een teken van zwakte is, dat is gewoon wat ik deed. Het komt niet door medicijngebruik ofzo.
Ik noem het zelf gezond eten. Een dieet zie ik als een redelijk radicale wijziging op basis van bepaalde ideeën over voedingsmiddelen, waarbij er te weinig kc wordt gegeten dan wat je lichaam nodig heeft op basis van gewicht en activiteitsniveau (Benedicht-Harris methode). Vb: eiwitten eten is goed en overmatig koolhydraten niet perse, maar dr. Frank ging daar ontzettend mee aan de haal. Een dieet is ook iets waarmee je te veel in korte tijd afvalt, en dan heb ik het over meer dan een kilo per week. Veel mensen die ik begeleid eten radicaal te weinig.

Ik ben een ontzettende emotie eter (hoi eetstoornis) en heb dus ook vooral moeten investeren in anders met emoties omgaan. Goede voeding komt daarna.

Ik heb overigens zeker mijn twijfels of afvallen op lange termijn op een 'gezonde' manier wel mogelijk is, omdat die trekkracht inderdaad groot is. Maar ik focus me dus ook niet op afvallen, maar op fitter worden en in het algeheel, en op voordelen van krachttraining: betere hormoonbalans en uitdaging in sport.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: WS valt af!

Bericht door Ravelijne »

Yep. Het hormoon leptine is sterker dan wilskracht, omdat wilskracht over de dag heen uitgeput raakt en leptine het signaal aan je lichaam geeft dat je echt doodgaat als je niet eet (winter is coming vanuit evolutionair oogpunt). Leuk detail: de combi van suikers en vetten (dus cheesecake, chocola, milkshake, ijs, noem maar op) geeft het signaal aan je lichaam om meer leptine te maken. Dat is één van de fysieke componenten van suikerverslaving. Gewoonte en emo-eten is ook een ding. Dan eet je juist voorbij de fysieke signalen dat je genoeg hebt gehad (en door wat je eet ga je dan dus ook weer meer leptine maken).

Ik ben trouwens enorm voor gezonde vetten in mijn eetpatroon. Olijfolie, dierlijke vetten, noten en zaden, avocado's. Allemaal bouwstenen die je lichaam enorm hard nodig heeft (je brein is gemaakt van cholesterol, je hebt het echt nodig in goeie kwaliteit!). Zonnebloemolie (verkregen door chemische extractie) en margarine probeer ik wel te vermijden. Geharde plantaardige vetten (zoals margarine dus) veroorzaken hartkwalen in plaats van dat ze ze voorkomen. Het lijkt enorm omgekeerde wereld tegenover wat jarenlang als gezond werd voorgehouden, maar het is wel zo.

Ik 'dieet' om mijn hormoonbalans en mijn bloedsuiker goed te houden, omdat ik inmiddels weet van welke dingen die twee waardes op tilt gaan. Maar volgens mij is eten om gezond te blijven en eten om aan een schoonheidsideaal te voldoen sowieso iets anders. Dieten om mee af te vallen zijn vaak hartstikke schadelijk voor je lichaam. Mijn persoonlijke smaak is sowieso veel breder dan dat schoonheidsideaal.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: WS valt af!

Bericht door JerryM »

Maar permanente verandering van eetpatroon werkt toch wel?
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: WS valt af!

Bericht door Ravelijne »

@JerryM Zie het artikel waar kitten naar linkt: Meestal niet, omdat het dus niet permanent vol te houden is en dat is biologisch bepaald. Dat lukt maar 6% van de afvallers en ze zijn niet noemenswaardig gezonder dan mensen die niet afvallen. De gezondheidseffecten hangen samen met meer groente eten en meer bewegen (en de andere factoren die kitten noemde), niet met het cijfertje op de weegschaal.

Mindfull eating is het beste voor stabiel gewicht en minder met eten bezig zijn. Maar of je er van afvalt hangt af van wat de setpoint van jouw lichaam is:
Relative to chronic dieters, people who eat when they’re hungry and stop when they’re full are less likely to become overweight, maintain more stable weights over time and spend less time thinking about food. Mindful eating also helps people with eating disorders like binge eating learn to eat normally. Depending on the individual’s set point, mindful eating may reduce weight or it may not. Either way, it’s a powerful tool to maintain weight stability, without deprivation.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: WS valt af!

Bericht door Pien »

@Isara, lief van je. Dieetboeken ben ik niet eens geschikt voor.
Het zit er bij mij vooral in regelmaat. Onregelmatig werken heeft mijn ritme best verstoord, merk ik nu ik nu ik thuis ben. Dat en zorgen dat kinderen eten waardoor ik zelf niet of weinig eet waardoor ik na een uur weer honger heb.
En luiheid.

Ik denk dat ik met gewoon streng zijn best ver kom. Gewoon op normale tijden eten, en weer de tijd nemen om extra groenten voor mezelf klaar te maken, ondanks dat de rest daar niet van eet.

En mezelf in beweging schoppen.

Alleen twijfel ik over koolhydraatarm.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: WS valt af!

Bericht door Ravelijne »

Koolhydraatarm komt in veel soorten. Wil je echt gaan wegen en rekenen en maar x gram koolhydraten eten per dag en veel kaas en vlees en alleen nog maar sommige soorten groente? Of wil je wat minder brood en pasta eten en daar voor in de plaats meer groenten? Hoe je ook eet, meer groente is echt nooit een slecht idee, volgens mij. :) Ik denk dat als je meer naar volkoren en meer groente gaat, dat je dan ook gewoon een beetje teruggaat naar 'baseline'. Vroeger was witbrood echt iets voor speciale gelegenheden. Nu kun je het elke dag eten, als je het lekker vindt.

Oh, qua minderen met suiker: minder suiker (of er mindfull over zijn) is ook best altijd een goed idee, maarrrrrrrr... zoetstoffen helpen nul komma niks bij afvallen (je komt er zelfs van aan) en ze blijken ook je darmflora te verstoren en een factor te zijn bij die hele gevaarlijke darminfecties. Zoete dingen met meer voedingswaarde dan geraffineerde suiker (honing, rietsuiker, dadels) hebben ook altijd nog meer voedingswaarde dan helemaal geen.

BTW, weer eens kijken of we nog een WS wandelt uitje van de grond krijgen? Ik ga echt minder wandelen dan ik wil omdat ik er in mijn eentje geen zin in heb. Maar ik voel me toch lekkerder als ik het wel doe. :)

Edit: ik merk wel altijd dat als ik koolhydraatarm eet (de medium-strenge versie: vlees & groenten en geen suiker), de symptomen van PCOS weggaan. Dus voor mij doet dat wel dingen voor mijn bloedsuiker en mijn hormoonspiegel. Maar om het echt goed te krijgen moet ik wel ook bewegen, ook drinken uit plastic flessen met BPA erin vermijden en genoeg slapen en genoeg vitaminen en zo. Maar daar merk ik wel verschil.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: WS valt af!

Bericht door Pien »

Nou het 'probleem' is dat ik amper witte pasta eet. Ook geen witbrood (niet te eten, en ja ik weet dat veel bruinbrood gekleurd witbrood is dus ik vraag mijn bakker echt volkorenbrood).

Zoetstoffen vind ik echt heel vies. Suikers komen hier vooral uit fruit.

Ok. Nu het zomer is heb ik ijs in huis.
Chocolade is puur. Minimaal 70%.
Na zwangerschapsdiabetes en een streng geen suiker beleid vind ik heel veel dingen te zoet.

Ik ben aan het bijhouden wat ik eet. Vooralsnog rond de 2000 calorieën (inclusief ijs) en al aan de weinige kant koolhydraten (zegt voedingscentrum. Waar ik het ook niet altijd mee eens ben)

En meer groenten is nu het plan. Lukt aardig.
Ik ben niet van plan om bepaalde groenten te laten staan. Daarvoor vind ik ze te lekker. En ik denk ook dat groenten daarvoor teveel voedingsstoffen leveren.
Fruit ik weinig, dat zou ik vaker moeten doen.

En tussendoor snel even iets naar binnen werken is niet handig. Meer tijd claimen om zelf te eten en drinken. Ipv zorgen dat anderen eten en drinken.

Wandelen! Leuk!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door tessie »

Ik ben voor een body positivity topic! Toen ik laatst dit topic zag, dacht ik er ook al aan om er één te openen. Maar ik wist niet zo goed wat ik er nou precies in kwijt wilde, dus niet gedaan.

Ik ben ook echt klaar met dieten. Echt, het heeft zo niks goeds voor me gedaan. Ik was geobsedeerd, het was nooit goed genoeg, het nam zoveel tijd in beslag. Ik had gedacht dat ik me beter zou voelen, mooier, aantrekkelijker, dat ik leukere dingen zou doen. En dat was gewoon niet zo,

Ik kan me nog zo goed een Heerschappij feest herinneren. Waar ik een corset droeg wat echt zoveel maten kleiner was dan mijn eerste corset. Als ik nu foto's zie, denk ik ooh wat was ik slank. Maar mijn rugvet (of vel of wat het ook was) zorgde aan de bovenkant van mijn corset voor een soort muffintop effect. En ik vond het ZO vreselijk. Het hele feest heb ik alleen maar daar aan gedacht, terwijl ik met een vestje over m'n corset rondliep, want ooh de schaamte. Hele feest echt verpest, want ik kon aan niks anders denken. En iedereen die zei: ooh wat zie je er goed uit (want dunner is altijd beter) en ik kon wel janken.

Het voelt, in elk geval voor mij, blijkbaar toch nooit goed genoeg. En wat ik allemaal moet doen en laten om af te vallen is echt debiel. Niet te doen gewoon. Dus ik doe dat niet meer. Ik ben geen slechter mens omdat ik dik ben. Iemand heeft ooit bedacht dat het handig is om mensen wijs te maken dat we allemaal dun zijn, want dat levert veel geld op. Ik kap er mee.

Helaas kan ik nu alsnog niet alles eten omdat ik ineens een allergie voor gist (en dus ook aroma's) heb en dat zit echt bijna overal in. Maar hee, als ik een gist- en aromaloos croissantje wil eten, dan doe ik dat. Het mag. En als ik broccoli wil eten, doe ik dat. Net waar ik zin in heb. En fuck die dieetcultuur. Ik ben er inderdaad alleen maar dikker van geworden. Echt heel veel dikker.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: WS valt af!

Bericht door Crownless »

Mijn "dieet ervaring" is vooral dat ik naar een voedingsdeskundige was gegaan die me leerde wat wel en wat niet gezonde keuzes zijn. En dat je die best mag eten, maar niet elke dag.
En wat überhaupt een normale portie is. Zeker omdat Bryan er altijd op stond dat ik dezelfde portie kreeg als hij, in het kader van eerlijkheid. Maar ik heb gewoon minder vlees en minder aardappel nodig. Ik sleurde hem zelfs een keer mee, want hij bleef het zielig vinden dat ik minder at.

Ik denk dat veel van ons opgegroeid zijn met "eet je bord leeg" en "wat je zelf opschept, moet je ook opeten". Terwijl je soms gewoon grotere ogen hebt dan je maag, of dat iets toch meer vulde dan gedacht.

Ik probeer er bij Knul echt op te letten dat hij stopt als hij genoeg heeft gehad. Hij is echt fan van eten, maar zelfs hij heeft op een gegeven moment genoeg. Ik vind het ook belangrijk dat hij zelf eet. Lekker in zijn eigen tempo, dan zitten we maar wat langer aan tafel.
Terwijl Bryan daar niet zo goed tegen kan en vindt dat Knul moet dooreten en alles opeten.

Soms zeggen we dat hij genoeg heeft gehad. 3 boterhammen is wel voldoende, als hij nog persé iets wil krijgt hij fruit. Sowieso geef ik hem bijna altijd fruit als hij erom vraagt. Al vraagt hij nu vaak om koek. Maar als ik dan zeg dat hij wel fruit kan krijgen (of nee want we gaan zo eten), is het ook goed.

Er is gewoon zoveel eten beschikbaar. Ongezond is vaak goedkoper, of meteen in grote hoeveelheden. En als die rol koekjes eenmaal open is...

Mindfull eten is wel een goeie. Ik laat regelmatig suiker weg, yoghurt en kwark eet ik zonder suiker. Soms ben ik me er echt van bewust hoe onnodig zoet iets is. En door Knul ben ik fruit ook meer gaan waarderen.

Maar eten is lastig. Zeker nu ik weer zwanger ben, en ik straks weer borstvoeding geef. Ik ben aangekomen tussendoor omdat ik bleef eten alsof ik borstvoeding gaf, terwijl ik was gestopt. En nu verandert waar ik zin in heb zo vaak... ik heb straks echt even tijd nodig om weer op een nieuw evenwicht te komen.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door tessie »

Ik las in het body positive power boek ook dat wanneer je gewoon echt vind dat je alles mag eten, dat je dan op een gegeven moment ook minder behoefte krijgt om AL het lekkers te eten. Ik merk dat ook wel. Toen ik het laatste jaar steeds vond dat ik weer met een dieet moest beginnen, en dat ook elke keer weer deed, had ik in die periodes er tussen in steeds zoiets van OMG ik ga NU croissantjes eten en pizza en sushi en chocola en chips en ijs en donuts en boterkoek en en en. Want nu kan het nog en straks mag ik het weer heel lang niet (omdat ik elke keer dacht dat het dieet heel lang zou duren). Maar als je gewoon je hele leven de tijd hebt om al die dingen te eten, dan moet het niet per se allemaal deze week. Of deze dag.

Ik heb best wel vaak zin in fruit tegenwoordig (omg watermeloen <3), al zit in mijn hoofd nog steeds heel erg dat fruit slecht is want koolhydraten en niet zo heel vaak zin in ongezonde dingen. Niet abnormaal vaak in elk geval. Als ik een rol koekjes koop, gaat die echt niet meer in 1 of 2 dagen op. Het voelt nu al relaxter.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door Daantje »

Ik ben de afgelopen maanden een aantal kilo aangekomen. Maar heb inmiddels ook besloten me er niet al te druk om te maken. Deels omdat het op de goede plekken terecht is gekomen :flash: en deels omdat ik vind dat ik gezond genoeg eet. Ik ben wel gaan letten op portiegroottes, niet meer die drie extra happen om je bord leeg te maken, en een boterhammetje minder bij de lunch.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: WS valt af!

Bericht door kitten »

Ik geef mijn geld liever uit aan een jurkje in mijn nieuwe maat dan aan diëten! :static: ik heb er al 3 en ik droeg ze op de camping en ik kreeg complimentjes. Ze zitten lekker en ik voel me er goed in, dus waarom niet! :mrgreen:
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door tessie »

Groot gelijk Daantje. Ik ben vooral bezig met proberen te voelen wanneer ik echt wat moet eten en wanneer ik vol zit. En dan ga ik er vanuit dat mijn lichaam het zelf wel weet.

Yay voor jurkjes, kitten! Ik vind sowieso dat bepaalde modellen jurkjes echt bij heel veel maten goed blijven zitten. Mijn huidige lievelingsjurkje kockt ik toen ik zeker 20 kilo lichter was, en zit nog steeds prima. Ik ben ook begonnen met jurkjes dragen toen ik zoveel afviel, omdat broeken al heel snel niet meer goed zaten, maar jurkjes bleven gewoon goed zitten. Het belangrijkste is toch ook dat jij het leuk vind staan en je je er lekker in voelt.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: WS valt af!

Bericht door puppie »

Zeker :static: voor jurkjes, maarruh, wat doen/dragen jullie tegen schurende dijen?
Plaats reactie