Geen respect voor grenzen

happyclappy

Geen respect voor grenzen

Bericht door happyclappy »

Ondanks het invullen en opsturen van een sublijst van te voren, heb ik helaas toch wel eens meegemaakt dat Dominanten je niet over een grensje duwen, maar gewoon je grens totaal negeren. Natuurlijk is er een stopwoord, maar sommige dingen "zie" je nu eenmaal niet aankomen. Vooral als je geblinddoekt bent is dat erg moeilijk. Nu is mijn vraag: Wat doet het met je als iemand je grenzen totaal negeert? Word je boos? Verdrietig? Beeindig je de relatie of praat je er nog over? En wat doet het met je vertrouwen en je subzijn?

In mijn geval was ik heel erg boos en heb ik de relatie direct beeindigd. Maar is dat te rigoreus?

Graag zou ik jullie ervaringen willen horen.
Wever

Re: Geen respect voor grenzen

Bericht door Wever »

De relatie afkappen is zeker de juiste beslissing. negeren van grenzen vermindert je vertrouwen (als er al nog iets van overblijft), en zonder dat is het niet leuk BDSM'en.

Heb gelukkig geen eigen ervaringen, maar heb van anderen gehoord dat het hen onzekerder of wantrouwiger gemaakt heeft.
Heerscher-vd-nacht

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Wat vond je er van dat je grenzen waren overlopen? Heb je er permanente schade aan over gehouden of vond je het misschien ook een beetje spannend?
Ik vind een sublijst namelijk helemaal niet zo heilig. Het is een ideaal startpunt om je voor- en afkeuren te bespreken maar omdat er helemaal geen context in zit is hij volkomen ongeschikt om ook als leidraad te gebruiken.

Als je uitgebreid je motivatie bij je grens met je D hebt besproken en hij walst er alsnog overheen dan is het "run forrest run".... maar als het alleen maar is omdat er een lettertje in een worddocje staat en je hebt er geen schade van ondervonden. Misschien is het dan handiger om er eens met je D over te praten.
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Crownless

Bericht door Crownless »

Het ligt best wel aan de grens. Ik wil niet dat er op mijn ruggengraat gemept wordt, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Als hij direct na de mep 'sorry, gaat het?' zegt, dan vind ik het wel te vergeven.

Maar ik heb ook eens meegemaakt dat de afspraak was dat ondergoed aan bleef, en toen trok hij toch de slip opzij en kuste mijn lipjes. Like, wtf?
Dat was niet eens een spel maar een vrij- en friemelpartij, dus ik fatsoeneerde mijn slipje en schudde mijn hoofd en dat was het... Maar wel een deuk in vertrouwen en ruzie achteraf. Echt zonde. Ik twijfel nog steeds over hoe nu verder.

Het ligt denk ik vooral aan de intentie en de reactie van de ander achteraf. Maar als ik kijk naar harde grenzen die ik heb* en als die verbroken worden, dan is het exit. Het zijn er echt niet veel. En ze zijn niet eens echt uitzonderlijk. Als je daar al geen rekening mee kunt houden passen we echt niet bij elkaar.

*geen opzettelijke littekens, geen klappen op ruggengraat, nek, nieren of gewrichten, condooms zijn verplicht, stopwoord mag niet genegeerd worden, geen gedwongen sperma slikken, geen dingen als 'je bent een dom wicht' of verbale kleinering die nergens op slaat, noem me geen 'meisje', geen poep in het spel en geen naalden door tepels, klit of in het gezicht, geen gedwongen seks/verkrachting ivm vaginisme in het verleden; ik wil geen terugval dus op zn minst glijmiddel en een 'is zij opgewonden'-check.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Toran

Bericht door Toran »

Wat Heerscher zegt, ben ik het wel mee eens. Is er echt een probleem ontstaan door het negeren van deze grens? Of was het stiekem wel een beetje spannend. In mijn ervaring zijn de meeste grenzen niet echt harde grenzen. Ik ben ook wel eens een paar grenzen over gegaan, waarvan ik of het bestaan niet wist, en achteraf bleek dat het subje in kwestie niet snapte waarom het een grens was, of dat ik zag/merkte dat die grens toch best wel opgeschoven was.

Wat Crownless zegt, ben ik het ook mee eens. Accidents do happen, maar als het echt harde grenzen zijn, die vooraf besproken en gemotiveerd zijn, waar een goeie reden voor is en waar dus duidelijke afspraken zijn gemaakt, en díe grens wordt genegeerd, dan is het wel tijd om eens ernstig te praten met de D in kwestie, en afvragen waar hij mee bezig denkt te zijn, alvorens je hem/haar de deur wijst.

Kort samengevat: Eens met de bovenstaande 2 posts.
"Just erotic. Nothing kinky. It's the difference between using a feather and using a chicken."

— Terry Pratchett (Eric)
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Indien er geen respect voor grenzen is, zou ik zeggen exit relatie. Respect voor grenzen betekent voor mij niet altijd dat er altijd binnen de grenzen gebleven wordt, wel dat er heel goed rekening mee gehouden wordt. Sommige grenzen kan de ander zelf inschatten en overheen gaan, sommige zullen met gesprekken en kleine stapjes vervagen tot zachte (of geen) grenzen en sommige zullen altijd harde grenzen blijven en wordt nooit overheen gegaan. Als de ander niet op de hoogte is van een grens en tijdens het spel eroverheen gaat, is het een goed moment om een stopwoord te gebruiken en ofwel spel beeindigen ofwel met iets anders verder spelen naargelang de situatie.
pluis

Bericht door pluis »

Hm. Naats alle reserveringen die door bovenstaanden zijn aangegeven, denk ik dat je ook moet kijken naar 'Wist de D wel echt dat het een grens was' en 'Was het duidelijk wat de grens echt was?'.

Een van de makkes aan een sublijst vind ik, dat de termen die erop staan vaak zo multi-interpretabel zijn. De grens 'seks met condoom' is helder, toch? Of betekent dat ook 'pijpen met condoom'? Beffen met een beflapje? En wat nu als ik een paar vingers in je kutje steek en ik laat je die vingers aflikken? Of ik laat je je eigen sperma van m'n vingers aflikken? Oh? Moest dat ook met condoom? Eh.. en snowballing?

Waar alle bovenstaande zaken voor de een makkelijk onder seks vallen (en dus grensoverschrijdend zijn) kan dat voor een ander heel anders zijn.

Offe, de grens 'geen blauwe plekken/ tekens'. Tja. je kunt veel doen om ze te vermijden, maar wat nu als er per ongeluk toch eens iets te zien is, ondanks de voorzichtigheid? Is dat dan meteen 'niet respecteren van grenzen' of if dat 'heuj, accidents happen'?

Daarnaast is de intentie belangrijk. Iemand kan met de beste wil van de wereld met je gespeeld hebben en geen idee hebben dat jij een grens op manier zus bedoelde (omdat zij hem op manier 'zo') opvatten. Andere, minder ethische mensen, zullen misschien echt geneigd zijn te 'duwen' tot je je stopwoord gebruikt, en menen dat dan de grens pas echt bereikt is.

Al die dingen bepalen hoe je omgaat met zo iemand. Ik zou zeker een beetje waakzamer worden bij iemand die niet voorzichtig is met me, die niet van tevoren, tijdens en achteraf probeert uit te zoeken wat ik nu precies bedoel als ik iets zeg, maar ik zou niet direct bij de eerste keer een liefdesrelatie verbreken (als dat tenminste is wat je met 'relatie' bedoelt).

Kortom: iemand die 'geen respect heeft voor grenzen' is een uitermate vage uitspraak met weet ik hoeveel mogelijke factoren die dat oordeel verzwaren of verzachten. Ik heb niet genoeg informatie om een harde uitspraak te doen.
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Ja, ik heb ook wel wat op- en aanmerkingen op de sublijst. Ik heb er zelf als groen subje ooit een gesprek over gehad met een ervarener Dominant. Hij liet me inzien dat dingen heel makkelijk anders geinterpreteerd kunnen worden.

IJsblokjes. Had ik een hoog cijfer gegeven. Totdat hij me vroeg of dat ook gold voor ijsblokjes vaginaal ingebracht. :shock: Euh... ik kon alleen maar stamelen dat ik het zo niet had begrepen, ik dacht aan ijsblokjes op de huid, borsten, benen e.d.

Ik heb bij mijn sublijst al ooit eens allerlei toevoegingen geschreven, ter verduidelijking enzo, en met Jerry heb ik ervoor gekozen geen sublijst meer te geven, maar alles gewoon goed te bespreken en alleen de harde harde grenzen te zeggen.

Verder: nabespreken van spel is ook erg belangrijk. Waaróm ging die D over je grens? Expres, bewust omdat hij dat kon op dat moment? Wegwezen inderdaad! Maar misschien wist hij inderdaad niet dat het een grens was. Bespreek dit met hem. Hij kan hier net zo goed van leren!
MILF :grin_ani:
kitten

Bericht door kitten »

snowballing...?
Laatst gewijzigd door kitten op 19 jul 2011, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

wat is dat snowballing?
kitten

Bericht door kitten »

Dat vroeg ik me dus ook af. (vraagtekentje was eraf gevallen)
bibi{T}

Bericht door bibi{T} »

Ik heb net ook gezocht: het overbrengen van sperma van mond tot mond
kitten

Bericht door kitten »

Wil ik wéten waarom het dan snowballing heet...?
bibi{T}

Bericht door bibi{T} »

Jouw vraag roept bij mij een beeld op, valt mee wat 'gross' betreft :mrgreen:
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

Daar bleef mijn oog ook aan hangen! Wat is snowballing?

Dikke klodders bevroren sperma naar elkaar gooien?

edit: ik lees het al, thanks!
Gesloten