Zoenen, scharrelen, daten, verkering en meer...

NatyaBE

Zoenen, scharrelen, daten, verkering en meer...

Bericht door NatyaBE »

Naar aanleiding van het topic "Moreel verkracht" haalde ik wat herinneringen op aan mijn puberteit. In die tijd was het vrij normaal dat je met die ene leuke jongen wat zoende, en ook met die andere. Soms had je wat seks met elkaar, dan ging je wat vaker met die ene kanjer uit. En na een tijd, de ene keer wat langer dan de andere keer, vroeg je verkering. Of hij vroeg het aan jou.

Soms kwam je erachter dat terwijl je dacht leuk wat vrijblijvend te scharrelen de ander verliefd op je was en dacht dat jullie een relatie hadden. Soms was het juist weer andersom. Tranen met tuiten huilde je dan. Om de volgende dag helemaal vol te zijn van die nieuwe jongen bij de bakker.

Zolang je niet officieel verkering had - en wanneer je officieeel verkering had was niet altijd helemaal zwart wit - kon je ook niet vreemdgaan. Je had immers niet echt een relatie. Al werd het wel op prijs gesteld door de andere partij als je een beetje discreet was. Een beetje.

Ik bedacht me dat (o, zoete herinneringen) en vergeleek het met de BDSM-wereld. Hier lijkt het soms wel, als ik sommige post lees, dat een afspraak meteen een relatie is en dat je na drie afspraken getrouwd bent. De fase van het BDSM-zoenen, -scharrelen en daten lijkt vaak overgeslagen te worden om direct door te gaan naar minimaal de BDSM-Verkering. Vrij vlug ben je al de sub van x of de Dom van y.

Herkenbaar?
faery

Re: Zoenen, scharrelen, daten, verkering en meer...

Bericht door faery »

Ik herken het rondscharrelen echt helemaal niet in mijn omgeving als jongere. Daar was zelfs het daten erg monogaam, en werden dingen snel als vreemdgaan gezien. Maar misschien was ik (en mijn omgeving) daar gewoon conservatief in.
leonietje

Bericht door leonietje »

Ik ken het scharrelen ook niet van toen ik jonger was ik merk het de laatste jaren eigenlijk juist wat meer. Maar geef vooraf wel aan hoe ik er in sta is het scharrelen. Is het iets eenmaligs of is het iets met toekomst.
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

NatyaBE schreef: Ik bedacht me dat (o, zoete herinneringen) en vergeleek het met de BDSM-wereld. Hier lijkt het soms wel, als ik sommige post lees, dat een afspraak meteen een relatie is en dat je na drie afspraken getrouwd bent. De fase van het BDSM-zoenen, -scharrelen en daten lijkt vaak overgeslagen te worden om direct door te gaan naar minimaal de BDSM-Verkering. Vrij vlug ben je al de sub van x of de Dom van y.

Herkenbaar?
Overal ( en dus ook binnen de BDSM scene) heb je mensen die graag bij iemand horen, die graag een stel willen zijn, en vastigheid/zekerheid zoeken binnen een relatie.
Mijn ervaring is over het algemeen juist precies het tegenovergestelde van wat je hier benoemd. Het is mijn ervaring dat het BDSM scharrelen, juist tot in de eeuwigheid gerekt word en er weinig vastigheid ontstaat. De meeste mensen hebben meerdere speelpartners, en houden lange tijd alle optie's open. Er is blijkbaar aanbod genoeg. En daarnaast lijkt het alsof mensen steeds meer verlangen dat er op alle gebieden een match is, alsof de ander op alle vlakken moet voldoen om verkeringswaardig te zijn.( en dat zijn er nogal wat BDSM wise :mrgreen: )
In de vijf jaar dat ik op FL actief was ben ik nog nooit de "masochist" van iemand geweest, en met mij velen.

Misschien ligt het er ook aan in welke sociale kring je actief bent, en welke onuitgesproken "regels" daar heersen mbt daten en verkering.
madeleine

Bericht door madeleine »

In mijn pubertijd, had ik vaste verkering en zou ik gaan trouwen (ook niet helemaal representatief). Ik kan prima scharrelen en freubelen, zolang ik maar niet verliefd ben. Als ik verliefd ben wil ik bij die ene zijn en heb ik gewoon de behoefte niet aan gescharrel. En ik ga ervan uit dat het voor die ander ook zo is.
Ik heb wel sterk de neiging verliefd te worden op degene met wie ik naar bed ga. Als ik echt alleen wil scharrelen, houdt dat in dat ik daarna een paar weken afstand neem. Of ik probeer etc bewust voor te zorgen dat ik met meerdere heren scharrel. Al is dat wel een paar jaar geleden. Dat was in mijn nilla tijd zo, en dat is nu nog steeds zo. Als ik alleen speel is het om die reden ook spel zonder sex...
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
Guilty

Bericht door Guilty »

Ik scharrel een stuk meer sinds meer 30e (in ieder geval met meer succes :-), en scharrelpartners claim ik in zijn algemeenheid helemaal niet.
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

madeleine schreef:... Ik kan prima scharrelen en freubelen, zolang ik maar niet verliefd ben. Als ik verliefd ben wil ik bij die ene zijn en heb ik gewoon de behoefte niet aan gescharrel. En ik ga ervan uit dat het voor die ander ook zo is.
Ik heb wel sterk de neiging verliefd te worden op degene met wie ik naar bed ga. Als ik echt alleen wil scharrelen, houdt dat in dat ik daarna een paar weken afstand neem. Of ik probeer etc bewust voor te zorgen dat ik met meerdere heren scharrel. ...
Ja, heel herkenbaar!
Het scharrelen met meerdere heren tegelijkertijd werkt voor mij niet, hoe leuk het ook kan zijn, het kost me teveel energie om het allemaal in goede banen te leiden.

BDSM is een hele smalle basis om met iemand iets op te bouwen, als je alleen je BDSM voorkeur deelt is het te weinig om een relatie op te bouwen, er moeten meer overeenkomsten zijn dan alleen je BDSM voorkeur lijkt me. Maar ik kan me voorstellen dat als je net de BDSM wereld binnenstapt en nog helemaal ondersteboven bent van alle ontdekkingen en mogelijkheden, dat je dan hartstikke blij bent om iemand te ontmoeten die je BDSM voorkeuren met je deelt. Om vervolgens vanuit al je enthousiasme ervanuit te gaan dat BDSM voldoende basis is om een relatie op te gaan bouwen. En voor sommigen werkt het ook!
All you need is love = All you need is BDSM :mrgreen:
Wever

Bericht door Wever »

Ik kan niet echt "ik herken het niet" zeggen, want ik heb nooit in de vanille-wereld gedated. Toch lijkt het me zowel in die wereld als deze kort door de bocht door te stellen dat het daar op manier X gebeurt en hier op manier Y.

-vanille-datingsites en swingers laten zien dat er best nog wat afgescharreld en uitgeprobeerd wordt.
-evengoed ken ik nog best veel vanille's die vooral op zoek zijn naar één partner die ze het liefst voor langere tijd willen hebben.

-in de BDSM-wereld ben ik nooit echt op zoek geweest naar een one-night spanking (het is misschien niet eerlijk om "ze overkwamen me" te zeggen, maar toch: ze overkwamen me). Boefje kende ik ruim een jaar voordat het iets werd, en hoewel het met olleke sneller gaat is dat echt geen scharrelen geweest.
-gelijkaardig bewijzen sites als kinkytijd dagelijks dat er ook in de BDSM-wereld nog heel wat ruimte is voor kortstondige relaties, scharrelen en dergelijke meer.
Illustra

Bericht door Illustra »

Wat Natya zegt herken ik heel erg uit mijn nilla tienertijd. Met beide ex nilla meneren overigens braaf monogaam geweest (omdat de heren dit zo wilden) maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat monogaam zijn mijn ding niet is, maar ik braaf deed wat er sociaal en relatie gewijs van mij verwacht werd.

Nu 2 jaar single wat me prima bevalt. Tussendoor rondgescharreld, verkering gehad en besloten dat ik voor dit moment in mijn leven liever single ben maar wel met gescharrel a la tienertijd ;)
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Wow en dan zeggen ze dat vroeger alles strenger was. Hier is het toch echt not done om met verschillende mensen te kussen. Laat staan bed delen!
Illustra

Bericht door Illustra »

@Gilraen: Ok moet ik er even bij zeggen dat mijn tienertijd in de jaren 70 was (ouch). De na dagen van de hippie cultuur en voor het AIDS tijdperk......Wat ook geholpen zal hebben is dat ik mijn tienertijd in Amsterdam woonde. Dat was volgens velen in die tijd toch wel een poel van verderf, losgeslagen moraal enzo.
NatyaBE

Bericht door NatyaBE »

Wever schreef:Toch lijkt het me zowel in die wereld als deze kort door de bocht door te stellen dat het daar op manier X gebeurt en hier op manier Y.
Mij lijkt dat ook erg kort door de bocht.

Ik gaf aan hoe ik en mijn vrienden ermee omgingen in de puberteit. ("haalde ik wat herinneringen op aan mijn puberteit" + beschrijving van die herinneringen). Ik gaf aan wat de aanleiding was voor die herinneringen om op te komen (Naar aanleiding van..). Vervolgens zeg ik dat het soms wel lijkt ("hier lijkt het soms wel") naar aanleiding van bepaalde post ("als ik sommige post lees") dat een afspraak meteen een relatie is.

Ik moet zeggen, hoewel de meeste het dus niet herkenbaar vinden, dat het me opvalt dat datgene wat ik zie als zoenen, scharrelen (=niet serieus) vaker heb zien omschrijven in post hier of op BDSM-zaken/Fetlife als een relatie (= iets serieus) waar de een (meestal subs) vindt dat de andere (meestal Doms) ook bepaalde verplichtingen heeft. Dat ik vaker ben tegengekomen hoe een D tot op de grond werd afgebrand (door de TS of comments die daarop volgen) omdat 'ie na een of meerdere afspraak niks meer van zich liet horen. Ik verwonder me er elke keer weer over als ik zoiets tegenkom. Elke keer vraag ik me dan af waar het scharrelen is gebleven.

Aan de andere kant, herken ik ook wel datgene wat Rubyvita zegt over de onduidelijkheid van de status. Echter verwonder ik me daar een stuk minder over: dat is - vanuit mijn achtergrond - een stuk herkenbaarder (ik zou bijna willen zeggen "normaler").
kitten

Bericht door kitten »

Ik heb heel wat afgeslet en gescharreld. En zelfs als er bij voorbaat geen vastere relatie uit zou volgen, is het wel netjes dat even te laten weten.
Boefje

Bericht door Boefje »

NatyaBE schreef:Dat ik vaker ben tegengekomen hoe een D tot op de grond werd afgebrand (door de TS of comments die daarop volgen) omdat 'ie na een of meerdere afspraak niks meer van zich liet horen. Ik verwonder me er elke keer weer over als ik zoiets tegenkom. Elke keer vraag ik me dan af waar het scharrelen is gebleven.
Dan vraag ik me weer af als je dat ziet, is het dan meestal een vrouwelijke sub en een mannelijke dominant? Of maakt dat niet uit? Ik vroeg me gewoon af of het een verschil (in onuitgesproken verwachtingen) tussen mannen en vrouwen zou kunnen zijn boven een verschil tussen subs en dominanten.
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

NatyaBE schreef:Dat ik vaker ben tegengekomen hoe een D tot op de grond werd afgebrand (door de TS of comments die daarop volgen) omdat 'ie na een of meerdere afspraak niks meer van zich liet horen. Ik verwonder me er elke keer weer over als ik zoiets tegenkom. Elke keer vraag ik me dan af waar het scharrelen is gebleven.

Aan de andere kant, herken ik ook wel datgene wat Rubyvita zegt over de onduidelijkheid van de status. Echter verwonder ik me daar een stuk minder over: dat is - vanuit mijn achtergrond - een stuk herkenbaarder (ik zou bijna willen zeggen "normaler").
Hmmmz, ik vraag me dan af of er ook duidelijk is gecommuniceerd dat het een scharrel was. Als de optie's tot meerdere contacten worden opengehouden zonder dat dat duidelijk is, of er word gesuggereerd ( in woord of daad) dat er iets "serieus" word opgebouwd terwijl dat niet het geval is, dan kan dat erg teleurstellend/pijnlijk zijn. Volgens mij gaat dat soort kritiek vaker daarover dan over het feit dat het geen "verkering" is geworden.
Zowiezo lijkt het me netjes en wenselijk om een contact gewoon af te sluiten ipv niets meer te laten horen.

Scharrelen is geen vrijbrief voor onbeschoft gedrag. Ook scharrelen is gebonden aan bepaalde morele codes. Zo lang er integer met de ander omgegaan word lijkt het scharrelen me geen enkel probleem. Aan iedere vorm van contact zijn regels
en verwachtingen verbonden, hoe minimaal ook.
BDSM gaat vaak en snel over seks, en seks is voor veel mensen verbonden aan een soort van commitment, en dan doel ik niet op commitment als in trouwen, verkering krijgen en de hele mikmak, maar gewoon op een leuke en duidelijke afsluiting van het contact. ( of voortzetting natuurlijk)
Het is mijn ervaring dat mannen ( ja, daar komen de generalisatie's) het over het algemeen moeilijker vinden om duidelijk hun intenties uit te spreken dan vrouwen, dat kan te maken hebben met opportunisme, maar ook met de angst voor de teleurstelling of verdriet van de vrouw in kwestie.
(En waarom kan ik geen lange berichten possten zonder dat ik de tekst nog in mijn schermpje terug kan lezen????? Reuze irritant en off topic)
Gesloten