Post hier over je dier!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Oh wat issie al mooi!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

Staat gezellig!

Ik ben zo blij dat we hier weer een poes in huis hebben <3
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Mooi Meeko!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Vandaag weer paar uurtjes met mn aquarium bezig geweest. Had wat nieuwe plantjes gehaald en ik was niet helemaal tevreden over de indeling. Dus ik wilde een paar kleine veranderingen doen. Maar toen ik klaar was, was ik gewoon ineens 4 uur verder. Maar ik vind het echt heerlijk om in mn bak te rommelen. Voor mn verjaardag heb ik een uitbreiding op mn testset gehad. Ik ga dus binnenkort mn aquariumwater eens wat vaker testen. Nu mn bak redelijk stabiel is wil ik me wat meer gaan richten op de groei van mn plantjes. Daarin is nog wel wat verbetering te behalen. Sommige snelgroeiers gaan dood of komen vol met baardalg (al is de hoeveelheid baardalg nog wel te overzien). Ook qua hoeveelheid licht ben ik nog aan het zoeken wat mijn bak nodig heeft. Echt een heerlijke hobby is het!
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

wel he:) ik kan t inmiddels weer helemaal zelf, nadat ik t twee maanden aan n ander moest overlaten. Zo blij dat ik t ook idd zelf weer kan. Kan je me vertellen wat je toevoegt aan je water voor voeding en zo? wie weet kan ik je wat tips geven
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Ow wat goed dat het je zelf weer lukt phedre! Qua plantenvoeding doe ik het nu nog met wat ik bij mn bak kreeg. Er zit van dennerle een co2 setje bij. Deze: https://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-C ... fwQAvD_BwE
Daar heb ik nu een aanvullingssetje bij gekocht met 2 nieuwe flessen. Toen de eerste co2 fles bijna leeg was ben ik gaan proberen met vloeibare planten voeding die ik ook bij de bak gekregen heb maar die is nu bijna op. Dat is deze: https://www.amazon.nl/Easy-Life-Pro-Fit ... 6679&psc=1
Maar ik lees online overal dat ik beter de plantenvoeding van planted box kan gebruiken omdat de kwaliteit daar beter van is. https://planted-box.com/product/all-in-one/.
Ik heb 2 nieuwe led lampen van superfish erboven zitten. De retro led combi eerst had ik 1 lamp voorin maar dan vind ik mijn bak achterin niet mooi verlicht. Dus ik had er een tweede bijgekocht. Maar als ik ze tegelijk aanzet dan heb ik het idee dat ik de alg bijna zie groeien zo hard gaat het dan. Ik heb er een philips hue timer tussen zitten (bij 1 lamp) maar in de praktijk gooit hij mijn vooraf geprogrammeerde tijdschema er vaak uit. Nu zet ik mijn ene lamp vaak s ochtends aan en de tweede soms 's avonds er nog even een paar uurtjes bij. En dat gaat nu redelijk goed qua algengroei. Soms laat ik mn bak ook een dag uit omdat ik dan heel lang van huis ben en ik niet wil overbelichten. Maar echt goed voor een dag en nacht ritme is het natuurlijk niet. Ik wil binnenkort een andere timer halen en dan regelmaat in mn bak gaan krijgen qua licht. Ik had de timer eerst ingesteld van 15 uur tot 23.30uur omdat ik zelf vaak laat naar bed ga en wel van mn bak wil genieten 's avonds als ik thuis kom. Mn bak staat ook midden in de woonkamer en kan ik door de gordijnen afschermen van direct zonlicht. Maar dat was eigenlijk alleen van de zomer wel eens nodig. Voer geef ik meestal 1x in de 2 dagen, zoveel dat de vissen het direct opeten. Vlokvoer en diepvries voer wissel ik een beetje af.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

verlichting heb ik niet veel verstand van, dat kan je echt beter ff in de groepen op fb vragen. Ik heb er zelf hvp aqua op zitten, met zes lichtbalken en een tc 421 controller er tussen. Bak start op met zonsopgang vanaf 11 uur en gaatvanaf 20.00 over naar zonsondergang en rond 24 uur helemaal op zwart. Eerste en laatste uren zijn dus heel zwak licht. Je kunt wel je retroled combi achterin de bak zetten en een daylight voorin, het kleurenspectrum van de daylight lampen is anders, waardoor er minder alg groeit en laat je licht wat minder uren aan staan.

Je co2 systeem ken ik niet, zelf gebruik ik geen co2, maar de floragrowcarbo van colombo. Dat is geen co2, maar wel n stof die zorgt dat je planten de co2 die in je bak zit, beter op kunnen nemen. Bij mij werkt dat prima. (ik heb gewoon geen zin in n co2 installatie, wil mn bak, muv verlichting, eigenlijk zo low tech mogelijk houden en zie zoveel ellende voorbijkomen van co2 installaties dat ik er niet eens zin in heb om er aan te beginnen)

Wat voeding betreft voor de planten gebruik ik idd de All in one van Planted box en de floragrow carbo van colombo, maar daarnaast ook voedingssticks in de bodem voor de planten die hun voeding uit de bodem halen. Wat betreft merk wissel ik daarmee wel, net wat er in de aanbieding is, of wat de winkel waar ik op dat moment mn spullen bestel, in voorraad heb. Jbl bolletjes, dennerle sticks of via de site van aquainfo.nl de voedingsstoffen bestellen en zelf bolletjes van maken. Je licht eens een dagje uit laten kan echt geen kwaad. Afhankelijk van de planten die je er in hebt, kan je eens proberen om er snelgroeiers in te zetten, dat wil wel helpen tegen de alg. (belgisch groen, sessieflora, waterpest, eikenbladvaren en er zijn er nog meer)

Als je veel alg op je hout of stenen hebt, zou je die er even uit kunnen halen, inspuiten met iets als easycarbo, even vijf minutjes laten staan en dan terugzetten in je bak. Zelf heb ik zwaarddragers in mn grote bak omdat die ook best behoorlijk alg eten, garnalen en sierslakken (appelslakken, renslakken) doen dat vaak ook.

Heel veel succes!!!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Thanks voor de info. Ik had wat snelgroeiers die het juist niet zo goed deden oa de Hydrocotyle leucocephala. Ik weet niet wat ik daarmee fout gedaan heb maar die heeft nog maar een enkel blaadje. Ik heb hem nu op een andere plek in mn bak gezet en kwam er toen achter dat hij wel goed veel wortels heeft gevormd dus ik laat hem nog even staan. Ik heb van de week ook hoornblad en waterpest gekocht om wat meer een volle bak te krijgen.

Easy carbo heb ik volgens mij ook staan dus de tip van hout eruit halen is wel een goed idee voor de volgende keer. Moet ik na het inspuiten van het hout het hout ook afspoelen voor ik het weer terug zet in mn aquarium? Ik heb vandeweek het hout schoongemaakt onder de kraan en schoongemaakt met een tandenborstel dus voor nu ziet het er weer mooi schoon uit.

Qua garnaaltjes zie ik allerlei mooie kleurtjes voorbij komen maar die zijn allemaal heel erg iniminie. En ik denk dat die met 1 hap weg zijn door mn vissen dus daar wil ik niet aan beginnen. Of in ieder geval niet voordat ze genoeg verstopplekjes hebben. Maar de wat grotere garnaaltjes zie ik alleen maar in grijs voorbij komen. Weet iemand of die er ook zijn in leuke kleurtjes?
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Dit is mn aquarium nu!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

als je je hout hebt ingespoten met easycarbo hoef je het niet af te spoelen, je kunt t zo terug zetten in je bak en je ziet t alg verdwijnen na n paar dagen. Als je andere vissen de garnalen opeten, is dat niet echt n optie idd, is beetje te duur om als voer te dienen en ze komen niet aan hun werk toe. otocinclussen, sewellia's zijn wel redelijk goede algeneters en dus diverse sierslakken. Nu blijft dit allemaal verhelpen van de kwaal en natuurlijk is het t beste om de oorzaak aan te passen en dat is een kwestie van lange adem hebben. Balans zoeken in licht, stroming en voeding. Wat je zou kunnen doen is je bak even helemaal afplakken met vuilniszakken of zo, je licht uitlaten en na n dag of drie-vier weer opnieuw beginnen met je licht aan doen. En dan langzaam opbouwen vanaf een uur of vier per dag en elke week n half uurtje er bij en dan opletten of en wanneer er weer alg ontstaat. En nogmaals, vraag wat betreft je licht, even advies in een van de groepen op fb, ik heb werkelijk geen verstand van lumen en soorten licht.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Ow maar ik heb mn bak verder redelijk onder controle hoor alleen het kan nog beter en stabieler. Ik heb geen grote uitbraken en de blaadjes als die aan de plantjes zit knip ik gewoon af en toe weg als het te erg wordt. Otocinclussen heb ik al (die zijn zo leuk!) en slakken zijn niet zo mijn ding ook al lees ik er goede dingen over. Ik heb net gezocht op marktplaats naar garnaaltjes en er zit iemand op 5 km die wat verschillende soorten aanbied waaronder ook die iets grotere grijze (japonica?) voor niet al te veel geld. Ik heb ze nu een berichtje gestuurd en gevraagd naar wat meer informatie.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Oke ik kom er dus net achter dat appelslakken er in leuke kleurtjes zijn en ook in paars... Nou wil ik ze misschien toch. Maar deze maand gaat mn geld harder dan de maand dus ze gaan op mn lijstje. Kan ik er nog ff over nadenken ook. je moet iets te wensen over houden.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

ze mogen officieel niet verhandeld worden, je zult ze in winkels dus niet vinden. Kijk op marktplaats of op fb groepen en dan zijn ze niet zo duur hoor :) t leuke van appelslakken is dat hun eieren in trosjes boven water leggen, dus je kunt je populatie redelijk onder controle houden, maar één nest kan wel honderden jonkies geven :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door miss_meeko »

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Is dat niet een beetje in jouw richting Leonie?
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door leonietje »

Paars wel slakken nee. Ik heb erover nagedacht maar ik vind slakken er gewoon vies uitzien ofzo. Normaal wil je ze niet in je huis en tuin. Ik heb nog geen slakje in mn aquarium ontdekt tot nu toe. Ik denk dat ik dat nog ff zo hou. Ik heb me wel ingelezen en ik weet dat deze wel ok zijn in het aquarium. Maar ik vind het gewoon niks ;) toch bedankt voor het linkje!
Plaats reactie