De lasten van polyamorie

Gesloten
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door juffie »

Hihi, nee joh, ik beweerde nergens dat jij en leonie wat hebben ofzo... Het kwam voort uit de opmerking van kitten dat zij een samenwoonvariant met jullie viertjes wel zag zitten, en iemand zei daarop dat ze dat wel kon voorstellen bij jullie.
Ik zei toen dat ik me dat juist NIET kon voorstellen omdat er dan voorbij zou worden gegaan aan een grote kinderwens van leonie. Dit omdat Heerscher geen kinderen wil. Maar omdat jullie dus (hypothetisch) met zijn vieren zouden samenwonen en jij de enige andere man in het geheel bent... :clown:

Die opmerking van mij is blijkbaar niet goed overgekomen, Wever pikte hem ook al niet op. Maar goed, bovenstaande was de gedachtengang die vooraf ging aan die opmerking. Juist een overdetop (belachelijk?) voorbeeld.
MILF :grin_ani:
Dacrael

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Dacrael »

Ach so...
Ik had het inderdaad niet in die context gelezen, maar ik snap nu wat je bedoelt. :)
Boefje

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Boefje »

Dacrael schreef:Zij stemt af met Heerscher en ik stem af met kitten (geen flauw benul hoe Heerscher en leonietje dit doen, maar dat zal vast hetzelfde gaan) en tot nu toe werkt dit voor ons.
Zo gaat het bij ons ook. De dingen tussen D-D en mij stem ik af op wever, en de dingen tussen wever en mij stem ik weer af op D-D. Ik ben de trechter in de zandloper, zeg maar :mrgreen:
Dacrael

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Dacrael »

Boefje schreef:Ik ben de trechter in de zandloper, zeg maar :mrgreen:
Ja, dat herken ik bij kitten ook wel :yes:
Cera

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Cera »

Als monogaam meisje kan ik me nog iets voorstellen bij het tegelijk houden van meerdere mensen. Ik hou immers ook niet alleen van mijn vriend maar ook van mijn ouders, broer etc. Ik snap echter niets van tegelijk verliefd zijn op twee (of meer) mensen. Wil je niet als je in het begin heel heftig verliefd bent juist steeds bij elkaar zijn waardoor er geen ruimte voor een ander is? Als je met de ene partner al langere tijd een relatie hebt en je krijgt een heleboel vlinders in je buik van een ander, hoe werkt dat? En als het even niet lekker loopt met de één hoe voorkom je dan een scheve verhouding tussen de verschillende partners. Ik moet eerlijk bekennen dat poly me vooral heel ingewikkeld en niet iets wat op de lange termijn stand kan houden lijkt. Maar dat is vanuit mijn bescheiden monogame visie. In aanmerking nemende dat ook veel monogame relaties niet tot de dood ons scheidt zijn.
Dacrael

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Dacrael »

In alle eerlijkheid is dit mijn eerste poly, dus als je het niet erg vindt ga ik jouw vragen niet beantwoorden omdat ik simpelweg nog geen antwoorden voor je heb.

Maar... ik vind het boek The Ethical Slut (deze link brengt je overigens naar de wiki, waar een korte uitleg en het ISBN staat) erg verhelderend. :idea:
Sowieso vind ik de dat iedereen in een relatie de eerste paar hoofdstukken moet lezen. :yes:
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door skaoot »

Dacrael schreef:Maar... ik vind het boek The Ethical Slut (deze link brengt je overigens naar de wiki, waar een korte uitleg en het ISBN staat) erg verhelderend. :idea:
Sowieso vind ik de dat iedereen in een relatie de eerste paar hoofdstukken moet lezen. :yes:
Ook als vrijgezel vond ik het interessante literatuur :)
@juffie: Ik snapte hem wel hoor!

edit: klik ik op bevestigen voordat ik post wat ik eerst had bedacht om te posten....
Ik ben nog steeds heel benieuwd in hoeverre ik poly-materiaal ben.
Op dit moment deel ik Jay natuurlijk met tessie, maar dat is toch weer anders omdat het een D/s relatie is, geen vriendje-vriendinnetje ding.
Maar soms merk ik wel dat ik denk "goh, vriendje is misschien ook wel eens leuk om weer eens aan te beginnen". Maar op dit moment moet hij mij dan wel willen delen (nilla of niet (en helemaal geen zin in nilla vriendjes)), want ik vind het met Jay veels te leuk! Dus dan moet ik ook maar voor de poly-insteek? Maar vind maar even iemand die ook kinky is, en available, en je wilt delen :mrgreen: Achja, voorlopig amuseer ik me zo prima, geen enorme relatiedrang ofzo, maar het speelt wel van tijd tot tijd door mijn hoofd hoe wat ik soms allemaal wil, vorm zou kunnen krijgen.
En dan is dit zeker een interessant topic om te volgen!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door juffie »

Ik vind zelf toch ergens een D/s ding en een verliefd ding iets heel anders. Natuurlijk is er bij een D/s ook liefde enzo, maar ik zou iemand zoals tessie en Jay meer beschrijven als een stel dat een open relatie heeft dan dat ze poly zijn. En waarom dan. Tja, weet ik niet goed te noemen, maar ik zie het niet zo zeer als meerdere relaties omdat ze heel sterk verschillen van elkaar qua inhoud, insteek en doel enzo.

Meh, ik krijg het niet lekker op papier.

The Ethical slut is aan mij niet echt besteedt denk ik, ik heb een te andere visie vrees ik.

Cera, ik kan jou daarin helemaal volgen. :)
MILF :grin_ani:
Wever

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Wever »

juffie schreef:Die opmerking van mij is blijkbaar niet goed overgekomen, Wever pikte hem ook al niet op.
Toch wel. Ik begreep precies wat je bedoelde. Nam niet weg dat ik het wel een hilarisch zicht vond. Vandaar die clown-smiley in mijn post. Die had je blijkbaar over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door skaoot »

@juffie: Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Van dat is anders. En inderdaad, polyamorie is meerdere liefdesrelatie. Mijn hoofd vind het idee van poly-iets (poly staat gewoon voor meer), als in meerdere relaties (niet noodzakelijk zelfde soort) al een uitdaging. Het blijft toch meerdere relaties een plek geven en zien te combineren, ongeacht of het allebei liefdesrelaties zijn of niet, lijkt mij.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door juffie »

Jup. Maar ik denk dat je in het geval van tessie en Jay er vanuit kunt gaan dat het gezin voorgaat t.o.v. spelen. er zit iets duidelijker een hiërarchie in ofzo.
Ik weet niet, ik denk dat ik het makkelijker zelf kan plaatsen (en zou trekken) als ik duidelijk weet wat wiens rang en positie is.
Komt misschien ook doordat tessie heel duidelijk SPM benoemd als Meester en jij Jay als Meneer, en niet als vriendje ofzo.

Maar meh, ik wil niet over de relatie van tessie en Jay praten alsof ik weet hoe het in elkaar zit, het is puur het beeld dat ik heb, kan er net zo goed helemaal naast zitten. Het was alleen voor mij nu even het duidelijkste voorbeeld.

Edit: En overigens ook de enige 'poly/meer relaties situatie' die ik begrijp en waar ik zelf eventueel mee zou kunnen omgaan, denk ik.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Crownless »

Ik vond de ethical slut teveel anti-monogamie. Ik kreeg het idee dat ze vonden dat wanneer je monogaam bent je vast zat in het stramien en dat wanneer er vrije keuze zou zijn tussen mono en poly, iedereen voor poly zou gaan.


En daarnaast vond ik dat er heel veel nadruk werd gelegd op het 'iemand is zelf eigenaar van zijn/haar gevoelens', maar daarin miste ik wel een stuk erkenning voor de gevoelens van de ander (dat die gevoelens er mogen zijn) en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden (als jij je niet aan de afspraken houdt en iemand is dan boos, kun je dat niet afdoen met 'dat zijn jouw gevoelens, niet mijn probleem).
Het kan zijn dat ik dingen gemist heb of te negatief heb gekleurd. Maar ik vond het niet een heel goed boek.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door tessie »

Je hebt helemaal gelijk hoor juffie. Ik noem mezelf ook echt geen poly. Als ik het moet benoemen, zou ik idd eerder kiezen voor de term open relatie. Maar ook dat vind ik niet helemaal passen, want onze relatie is niet zo open dat ik er bijvoorbeeld nóg een D bij zou nemen ofzo. Ik heb gewoon een man en een Meester, omdat ik met mn man niet kan bdsm'en. Best simpel :-)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door kitten »

Cera schreef:Wil je niet als je in het begin heel heftig verliefd bent juist steeds bij elkaar zijn
ja. :)
Cera schreef: waardoor er geen ruimte voor een ander is?
nee. :)
Dergelijke verliefdheid wordt in The Ethical Slut ook wel NRE genoemd. New Relationship Energy. Ja, ik denk veel aan Dacrael en wil veel bij hem zijn, maar net zoals ik tijd blijf maken voor de welpjes (waar ik van hou), doe ik dat oook voor Heerscher (waar ik van hou). Het is iets waarvan je je bewust moet zijn en waar je bewust mee om moet gaan. De kern is heel, heel veel praten. Erkennen dat er NRE is. Beseffen dat dat niks afdoet aan de liefde binnen de reeds bestaande relatie. En beseffen dat NRE een tijdelijke toestand is, die afzakt, wegebt en dan (hopelijk) overgaat in een liefde die meer in verhouding is met die van de al bestaande relatie.
Cera schreef:En als het even niet lekker loopt met de één hoe voorkom je dan een scheve verhouding tussen de verschillende partners.
Praten. Heel veel praten. En de gevoelens erkennen. Ik heb dit natuurlijk nog niet echt meegemaakt, maar ook hierin is het gezond boerenverstand en blijven praten met elkaar.
Cera

Re: De lasten van polyamorie

Bericht door Cera »

kitten, dank voor je toelichting. Ik moet bekennen dat bij mij de energie en verliefdheid van een nieuwe relatie maken dat ik blind ben voor bijna al het andere. Ik weet nog net dat ik naar mijn werk moet gaan maar familie, vrienden en zelfs bijvoorbeeld dagelijkse behoeften als slaap hebben minder prioriteit. Ook zelfs nu, na een relatie van een ruim twee jaar, kan ik elke dag niet wachten om weer naar huis, naar mijn vriendje, te kunnen. De verliefdheid is er nog zeker, weliswaar niet meer 24/7 en doorgaans minder intens dan in het begin, maar juist die verliefdheid wekt bij mij lust, behoefte aan romantiek e.d. op. Het is zelfs zo erg dat toen ik in mijn vorige relatie, die tien jaar heeft geduurd, die verliefdheid door omstandigheden kwijtraakte en het enkel nog houden van was, ik verliefd werd op een ander en mijn toenmalige partner zowel seksueel als emotioneel niet meer interessant vond. Ik heb de relatie ook verbroken. Niet omdat er geen liefde meer was maar omdat ik geen genoegen neem met een in mijn beleving broer en zus relatie. Natuurlijk weet ik dat er ook in mijn huidige relatie niet altijd vuurwerk kan zijn maar we doen er in elk geval alles aan om het vuur brandende te houden en daar past een ander niet bij in het plaatje. We investeren alleen in elkaar en onze relatie en dat is soms al ingewikkeld genoeg. Ik ben duidelijk geen poly-materiaal. Knap dat het voor jullie wel werkt.
Gesloten