Vijftig tinten grijs

Boeken, blogs, websites... alles waar over BDSM te eh... lezen valt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Sabrina »

*schopt* Lieve WS'ers, ik heb jullie hulp nodig! :mrgreen:
Ik postte net al in het Vrolijk!-topic dat ik dus gevraagd ben door EenVandaag om een column te schrijven over BDSM & 50 shades, maar ik heb zelf de boeken nog helemaal niet uit. Één van de dingen waarvan ze graag willen dat ik erover schrijf, is of ik vind dat het boek een weergave geeft van de werkelijkheid, en wat ik ervan vind in het algemeen. Kunnen jullie mij daarmee helpen? Wat vinden jullie ervan?

(ik had ook wel aangegeven dat ik 't nog niet uit heb, maar dat maakte niet uit)
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door shareen_G »

Heb net de eerste pagina's gelezen....Kan er nog niets zinnigs over zeggen dus. Wel een heel gaaf en leuk verzoek lijkt me zo. :)
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Yara »

Wat gaaf sowieso Sabrina!

Ik vond een opleiding voor dominanten waar aan gerefereerd werd wel opvallend ent zoals standaard een contract. Klopt beiden niet met de werkelijkheid. Ook het probleemgeval met mishandelingsverleden is wel een groot cliche. Daar in tegen vind ik de liefde tussen Christian en Anastasia wel herkenbaar.

Even een snel postje, moet zo weg. ;)
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Ravelijne »

Supercool, Sabrina!

Ik ben vroeg in boek één blijven steken, dus veel kan ik ook niet bijdragen. Maar ik vond net als Yara dat contract zo typisch onrealistisch. Ten eerste de suggestie dat die grenzen dus vaststaan en dat je je nooit meer mag bedenken en er iets aan toevoegen (of afhalen!). Om die reden schoot ik in de lach bij 'geen gynaecologische, medische instrumenten'. Oh, okay. Dus alle andere medische instrumenten zijn okay? Tractie, darmsonde dat mag allemaal zonder verder overleg? Yep, want het werd niet gespecificeerd op de lijst. :P

Ten tweede het gegeven dat ze moest kiezen om zich aan dat contract te binden, zonder dat ze ook maar enige ervaring had en nog helemaal niet wist waar haar voorkeuren en grenzen lagen. Op zich denk ik dat het wel eens gebeurt, dat iemand dat zo snel voorstelt. Maar voor mij zou dat een red flag zijn: dat is iemand zonder veel ervaring of iemand die misbruik maakt van andermans onervarenheid en vertrouwen.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Crownless »

Wat ik bijzonder onrealistisch vond was ook het geheimhoudingscontract wat ze van die Grey moest tekenen. Niet met je vrienden/familie mogen praten over bdsm zelfs al zou je het willen? Hallo? Creepy much!

Buiten dat de die dozige hoofdpersoon zo'n beetje gemaakt blijkt te zijn voor seks (oh, het is de eerste keer dat een man aan je tepel sabbelt? Explosief orgasme!) want ze kan alles (eergisteren had ik nog nooit een piemel gezien, gisteren vond ik een erectie nog eng, en vandaag ga ik uit mezelf deeptroathen en oh wonder! Ik heb geen kokhalsreflex).

Maar ik ben pas (of al, gezien mijn ergernis) halverwege. Dus geen idee hoe het verder gaat.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Crownless »

En wie oh wie zou klaarkomen überhaupt omschrijven als 'uiteenvallen in duizenden stukjes'? NIEMAND!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Daantje »

Ik heb het niet gelezen, maar is het echt zo dat er nogal vaak "Oh my" in de tekst staat? In dat geval wacht ik op het audioboek gelezen door George Takei.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Crownless »

Ik lees m in het nederlands. Om de vertaler te supporten. Ik zal eens gaan letten hoe het vertaald is.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Daantje »

Ik heb even een pdf-je gegoogled. Ja, 'Oh My' zit er nogal vaak in. Dus als je 'm in het engels leest: Let me ruin it for you:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GNkGbTuGHd0[/youtube]
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Crownless »

Lol!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
NatyaBE

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door NatyaBE »

Sabrina schreef: Één van de dingen waarvan ze graag willen dat ik erover schrijf, is of ik vind dat het boek een weergave geeft van de werkelijkheid, en wat ik ervan vind in het algemeen. Kunnen jullie mij daarmee helpen? Wat vinden jullie ervan?
50 Tinten geeft een even goed beeld van BDSM als een James Bond boek dat geeft van een geheime dienst.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door kitten »

:worshippy:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Ravelijne »

+1 :worshippy:
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door thaliya »

Haha, idd!

Aangezien bdsm op heeeeeeeeeeel veel manieren beleefd kan worden, zou het best kunnen dat er mensen zijn die het op deze manier spelen. De manier waarop hij in principe speelt is: sub tekent een contract met oa, zoals eerder gezegd, een geheimhoudingsplicht. En dan elk weekend hebben ze een 24/7 verhouding waarin hij kan doen wat hij wil. Er komt geen liefde bij kijken, hij deelt het bed niet met haar bijvoorbeeld. Hij bepaalt ook wat ze aan heeft qua kleding, en doordeweeks moet ze ook 2x sporten om in conditie te blijven.

Niet bepaald je standaard beginner scenario, en Ana is tenslotte een beginner.

Ik vind Natya's opmerking wel echt een geniale topic sentence om je artikel mee te beginnen.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vijftig tinten grijs

Bericht door Peter^ »

De openbare bibliotheek Utrecht schrijft op hun site:
"Soms doet een boek zoveel stof opwaaien dat iedereen het tegelijkertijd wil lezen.
Vijftig tinten grijs van E.L. James is het eerste deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al honderdduizenden vrouwen in vuur en vlam heeft gezet. In dit boek komt de jonge, onbevangen literatuurstudente Anastasia Steele onverwacht in aanraking met de charismatische, mysterieuze miljardair Christian Grey. Christian Grey blijkt verslavend gevaarlijk. Vijftig tinten grijs is het boek waar elke vrouw het over heeft.

Er is een recordaantal reserveringen op dit boek. Om aan de overweldigende vraag tegemoet te komen hebben we extra budget vrijgemaakt om nog 50 extra exemplaren aan te schaffen.
Geniet van de positieve momenten.
Plaats reactie