Hand op je keel

Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Hand op je keel

Bericht door Crownless »

Die receptor kan wel willen rebooten, maar als de oorzaak van die hoge bloeddruk niet weg gaat heeft dan blijf je dus lang out.

Je bloed neemt verplaatst zuurstof en voedingsstoffen door je lijf, en neemt koolstofdioxide (CO2) en afvalstoffen mee terug. Zonder zuurstof kunnen cellen niet functioneren, en gaan ze uiteindelijk stuk. Langdurig zuurstoftekort van de hersenen leidt tot hersenbeschadiging (Johan Frizo anyone?) en je hersenen zijn als controletoren van je lichaam vrij essentieel. Die wil je niet stuk.

Ik kan me nog een stuk van Jay Wiseman herinneren over de risico's van flauw vallen. Nu weet ik niet of flauw vallen een op een te vergelijken is met 'out gaan' door dichtknijpen van de halsslagaders, maar wat ik wel weet is dat het allemaal geen exacte wetenschap is. Je kunt niet zeggen 'een seconde is ok, twee niet' omdat er zoveel factoren meespelen (gewicht, leeftijd, algehele conditie, genetische aanleg, etc etc) die bij ieder mens anders zijn.

Het is niet zonder risico's. Then again, dat is bergbeklimmen, of autorijden, ook niet.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Hand op je keel

Bericht door Ravelijne »

Ik heb ooit een study gezien waarin ze een aantal gevallen beschreven van (ik meen) karate beoefenaars die na een techniek waarbij druk op de aders in de nek uitgeoefend werd, een beroerte hadden gehad. De druk veroorzaakte stolsels in de halsslagader, als die bloedpropjes losschieten richting hersenen, dan heb je dus een trombo-embolisch herseninfarct. In dat artikel maakten ze dus ook met cijfers hard dat die gevallen niet zomaar toeval waren, maar echt met de vechtsport samenhingen.

Als je op die studie af gaat, lijkt het er dus op dat druk op de nek kan stolsels in de halsslagaders veroorzaken. Wat precies het risico daarvan is en welke factoren dat risico opleveren, verhogen of verlagen, dat weet ik niet. (Ik ben te brak om de link naar het artikel terug te vinden. Iemand wel google-fu vandaag?)
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hand op je keel

Bericht door tessie »

Ik heb volgens mij ook eens ergens een artikel gelezen over de risico's hiervan, maar kan het me niet meer herinneren. Enige wat ik nog weet, was dat ik na het lezen ervan dacht: oh, nou geyl, maar toch een beetje te risicovol.
Een slecht geheugen hebben zuigt.
kirina

Re: Hand op je keel

Bericht door kirina »

Uit ondervinding kan ik alleen maar zeggen dat je best heel rustig aan begint.
Wij zijn begonnen met zachtjes de hand op de keel, maar dit is ondertussen al wat steviger geworden.
Alleen wanneer het hand echt vol op de keel ligt, is het voor mij persoonlijk niet leuk. Ik heb 1 keer gehad dat de druk op mijn keel echt niet meer te houden was zodanig dat ik zelfs braakneigingen kreeg.
Dat is zeker niet geil en al evenmin leuk.
Voorzichtig beginnen en uittesten is dus de boodschap.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Hand op je keel

Bericht door Voleuse »

Ja, dat artikel staat me ook nog bij. Volgensmij stond er in dat zelfs een heel kort zuurstoftekort al gevaarlijk is, omdat het cumulatief werkt, en als je het dus vaak heel kort doet, heb je alsnog kans op hersenbeschadiging. Ofzo. Dit is puur uit mijn geheugen verder. Ik weet ook nog dat ik het las en breathplay meteen naar mijn harde grenzen lijstje ging :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Hand op je keel

Bericht door Crownless »

Google-fu! Hoe! Ha!
Jay Wiseman schreef:Multiple sources in the medical literature, especially the forensic pathology literature, have cited instances of only a very few seconds of strangulation or suffocation causing sudden cardiac arrest. It is precisely this risk which makes engaging in breath control play especially problematic and risky. While such cardiac arrests are rare, being rare is not the same thing as being non-existent. Suffocating or strangling one's partner, even very briefly, is therefore ALWAYS at least something of a roll of the dice -- with a "snake eye's" roll being nothing less severe than fatal.

The odds of five seconds of strangulation or suffocation causing cardiac arrest are really, really, really low, but not zero.
(A suffocation death from such a brief period is likely caused by the Valsalva effect, discussed below.)

The odds of 30 seconds of strangulation or suffocation causing cardiac arrest are really, really low, but not zero.
(Again, a death due to this brief a period of suffocation would likely have a Valsalva component to it.)

The odds of one minute of strangulation or suffocation causing cardiac arrest are really low, but not zero.

The odds of 90 seconds of strangulation or suffocation causing cardiac arrest are low, but not zero.

The odds of two minutes of strangulation or suffocation causing cardiac arrest are, well, maybe those odds, they are not so low.

The odds of more than two minutes of strangulation or suffocation killing someone are, well, yeah, now it wouldn't be too surprising if we had a major problem on our hands.

At five minutes, we very likely in serious trouble.

At ten minutes, there is likely little doubt.

At beyond ten minutes, there is virtually no doubt whatsoever.

Let me briefly note here that it is widely believed, and even asserted by some medical authorities, that a person cannot die from holding their own breath or from strangling themselves with their own hands. This is not entirely true. While such incidents are rare, case reports of precisely such deaths have appeared in the forensic pathology literature.

A large part of the problem here is that quantification of the above odds is basically impossible, especially for a given person on a given day. This is due in significant degree because people vary in their risk level -- both one person from another and within a given person as their body changes. This problem is worsened by what we're trying to estimate the odds of -- which are the odds of nothing less serious than one person killing another.
En deze quote vindt je in deze internettekst onder kopje 4:
http://www.jaywiseman.com/SEX_BDSM_Brea ... gument.php" onclick="window.open(this.href);return false;

En alles wat hij schreef over breathplay hier: http://www.jaywiseman.com/SEX_BDSM_BreathPlayMain.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is maar van een persoon, het zou zomaar kunnen dat er behalve de sirDomlidoms ook nog wat bekende namen zijn in de scene die zeggen 'kan geen kwaad'.

Persoonlijk vind ik de hand op keel genoeg. Dat het zou kunnen. Dat als ik beweeg, hij zou kunnen knijpen en dat doet zeer op een niet leuke manier dus wil ik het niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat ik dat over een paar jaar niet meer spannend vind. Maar voor nu vind ik het eng.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Guilty

Re: Hand op je keel

Bericht door Guilty »

Crownless schreef:Het is maar van een persoon, het zou zomaar kunnen dat er behalve de sirDomlidoms ook nog wat bekende namen zijn in de scene die zeggen 'kan geen kwaad'.
Die zijn er. Op FL o.a. Philip the Foole die ten aanzien van chokes nogal eens het argument aanhaalt dat er in de vechtsporten al decennialang met chokes gewerkt wordt zonder dat daar dodelijke slachtoffers bij vallen. Daar staat natuurlijk tegenover dat vechtsport vaak gedaan wordt door mensen die gezond zijn, getraind zijn, zo snel mogelijk proberen los te komen en afkloppen als dat niet lukt, terwijl je in SM nogal eens te maken hebt met subs die meer zoiets hebben van "mjummie, want more nom nom nom" en doms die het hebben geleerd van iemand die het heeft geleerd van iemand die het heeft geleerd van iemand die een jaar op Judo heeft gezeten.

Breathplay is bovendien een van de weinige sm-activiteiten waarbij - als je de kranten zo'n beetje leest - daadwerkelijk nog weleens dodelijke slachtoffers vallen. Meestal door behoorlijke stommiteiten (of combinaties met zelfbondage), maar het komt voor.

Al met al zou ik zeggen, Jay heeft medisch gezien een punt ten aanzien van breathplay, maar je moet de risico's ook weer niet overdrijven. Of je dat beetje risico wil nemen is een persoonlijke afweging. Ten aanzien van chokes zou ik vooral zeggen: leer het van iemand die het echt kan, overdrijf het niet, en doe het met mate.

En zorg ervoor dat je kunt reanimeren.
Lill_girl

Re: Hand op je keel

Bericht door Lill_girl »

Sabrina schreef:@Lill_girl: Wat je zegt, klopt niet helemaal, want de reden dat je out gaat is de zgn. baroreceptorreflex (leg dat maar eens in Wordfeud!). Je baroreceptoren zitten om die halsslagader heen en monitoren de bloeddruk. Als je die ader dicht drukt, kan het bloed niet meer verder en wordt de bloeddruk op dat kleine plekje dus skyhigh. Veel te hoge bloeddruk is gevaarlijk voor je lichaam (en m.n. voor de hersenen), dus die baroreceptor denkt "Omigut not good, calm down you must!" en dat wil 'ie bereiken door je te rebooten en je dus out te laten gaan. Zodra je out gaat, wordt de druk weggehaald, en wordt je bloeddruk dus weer normaal, waardoor je weer wakker wordt.

@Sabrina: Dat is ook ongeveer wat ik bedoelde, alleen geef je een iets begrijpbare/duidelijkere uitleg. Sorry en bedankt :mrgreen:
dusman

Re: Hand op je keel

Bericht door dusman »

Hele interessante discussie. Voor mij is choking best wel nieuw. Gewoon nooit echt mee bezig of mee in aanraking geweest. Mijn huidige vriendin is er (letterlijk) helemaal weg van en ik wil graag meer weten van hoe en waarom het werkt. Ik vraag me af wat er voor verschil is tussen de aderen afsluiten of de luchtpijp. Lijkt mij anatomisch toch heel ander effect te hebben.

Ik vind het heel fijn om te doen. Mijn handen om haar hals en nek, voelt heel natuurlijk. Ik vind het ook doodeng. Vanwege de heftigheid, maar ook vanwege wat het in mij losmaakt.

En dan vanmorgen deze http://www.powned.tv/nieuws/raar/2012/0 ... oor_z.html.

Best wel pittige materie dus. Waar ik nu wel behoefte aan heb is een handleiding voor een spel, tips en do's and do'nts.

Groet
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Hand op je keel

Bericht door kitten »

De luchtpijp kun je niet afsluiten. Die zit veilig achter beenweefsel. Breathplay is daarom niet waarover dit topic gaat: je doet niks met ademrestrictie. Adem kun je alleen bij neus en mond afsluiten.
dusman

Re: Hand op je keel

Bericht door dusman »

Thanks

in mijn beleving hoorde breath play en choking bij elkaar
ik begrijp nu beter dat het niet hetzelfde is

is het resultaat dan wel hetzelfde, agv het zuurstof gebrek ?

Ik heb beide bij mij zelf geprobeerd en het voelt heel anders kan ik zeggen
vode

Re: Hand op je keel

Bericht door vode »

Volgens mij (als het al niet gezegd was) zijn dit die receptoren waar je out van gaat. Correct me if I'm wrong want ik ben geen expert?

http://en.wikipedia.org/wiki/Baroreceptor" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Hand op je keel

Bericht door juffie »

Jup, dat zijn ze.
MILF :grin_ani:
vode

Re: Hand op je keel

Bericht door vode »

Hier ook nog info over hoe ze het in martial arts e.d. noemen, baroreceptors worden daar ook genoemd

http://en.wikipedia.org/wiki/Choke-out" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Toran
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 aug 2009, 09:31

Re: Hand op je keel

Bericht door Toran »

Ik heb een tijd geleden een vraag op fetlife hierover gesteld.. Samenvattend is er een verschil tussen ademhalingsrestrictie en die baroreceptor-gedoe. Ademhalingrestrictie doet wat het zegt, je blokkeert het ademen door (onder andere) een hand over mond/neus.

Baroreceptor-gedoe blokkeer je kort de halsslagaders, waardoor iemand out gaat. Dit wordt, wat men boven mij ook al gezegd heeft, regelmatig in martial arts gebruikt om mensen tot overgave/out gaan te dwingen.

Betreffende thread is in het engels
"Just erotic. Nothing kinky. It's the difference between using a feather and using a chicken."

— Terry Pratchett (Eric)
Gesloten