Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door eireann »

Ik ook pluu, jammer want ik was tevreden over energiek!
**Self Rescuing Princess**
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door leonietje »

Hier ook energiek.. Dus ook weer op zoek
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Ik heb net een extra vergoeding los gekregen voor laserontharing, daar zijn verzekeraars notoir moeilijk mee. Ik blijf nog even waar ik zit en slik de premieverhoging gewoon.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Mijn zorgverzekeraar wil me automatisch overzetten naar een naturapolis, wat betekend dat ik minder keuze zou hebben qua zorgverlener voor alles wat uit de basisverzekering wordt vergoed. Als ik een restitutiepolis met vrije zorgkeuze wil houden, dan moet ik zelf moeite doen. Ik heb net een offerte opgevraagd, maar zo te zien zou het goedkoper voor me zijn om over te gaan naar de restitutiepolis, dus dan is het een no-brainer. Maar toch: hebben jullie nog zinnige input over het natura versus restitutie verhaal?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door eireann »

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Mack »

Ik ben gewoon slecht met alles wat naar administratie riekt. :x
Dus voor mij is een restitutiepolis een no-brainer. Alleen mijn tandarts is een uitzondering.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Hoe bedoel je dat restitutie voor jou een no-brainer is dan? BTW, Tandarts is juist per definitie restitutie, want die valt niet onder de basisverzekering. Onder een restitutie-polis worden de meeste dingen ook meteen door de zorgverlener met de verzekering afgerekend, als je dat bedoelt? Je hoeft zowel bij een natura polis als bij een restitutiepolis bijna nooit zelf voor te schieten. (Tot nu toe had ik een restitutiepolis en ik hoefde bijna nooit iets zelf declareren.)

Het grote nadeel van natura is dus dat je geen vrije keus hebt en dat je soms dus verder moet reizen of niet bij de persoon of organisatie terecht kan die jij het beste vindt. Dat lijkt me ook het lastige van natura: dan moet je telkens opzoeken en bijhouden waar je wel en niet terecht kan (en elk jaar kijken of het niet verandert is). En als je dan naar het verkeerde ziekenhuis gaat, mag je een kwart van de kosten zelf ophoesten. Bij restitutie heb je dat niet. Alleen zou de premie dus hoger kunnen zijn (alleen lijkt het er op dat het dat bij mij niet is).

Voor spoedeisende hulp geldt dat trouwens niet, daarvoor kun je wel overal terecht, ook met een naturapolis. Maar ik vraag me ook af hoe dat dan gaat als je na de spoedeisende hulp verdere behandeling nodig hebt. Wordt je dan met een ambulance overgebracht worden naar elders? Lijkt me allemaal eigenlijk lastiger.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Ik vind restitutie en vooral vrije keuze wel erg prettig. Ik heb er tot nu toe eenieder gebruik van gemaakt toen een alternatief merk medicatie slecht viel. Dan kan zonder moeilijk doen gewoon zeggen dat ik weer merk X wil hebben en niet generica Y.

Behalve mijn huidtherapeut gaan tot nu toe alle rekeningen direct naar mijn verzekeraar. Ook die van de tandarts, die werkt met zo'n administratie kantoor. Maar ik vind het wel prettig dat ik niet vastgepind word op een beperkte ziekenhuis keuze. Hoorde al dat er verzekeraars zijn die voor komend jaar het VUmc (nog) niet onder contract hebben. Dat is voor mij toch behoorlijk cruciaal. Al vraag ik me af of ze dat überhaupt kunnen maken, aangezien dat één van de twee ziekenhuizen in Nederland is die transgenderzorg aanbied en ze werken regio gebonden.

Zit trouwens ook een beetje met mijn tandarts verzekering. Ik heb nu een ruime dekking, en mijn tandarts begon laatst al eens over kronen in de toekomst. Maar de polis die ik nu heb kom ik niet meer in zonder een verklaring dat ik een gezond gebit heb. (die ik dus niet krijg) Voor mij nog een reden om te blijven, ik wil komend jaar ook kijken wat ik aan mijn scheve voortanden kan laten doen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Holy crap, het gaat zover als medicijnkeus ook?! Nou, dan is mijn keus bij deze gemaakt. Momenteel heb ik niks nodig, maar ik heb in het verleden wel heel sterk gemerkt dat merk uitmaakt met bijvoorbeeld pijnstillers. Goeie punten (en fijn om de overwegingen van anderen ook te lezen).
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Yups, ze kunnen je verplichten een generica te nemen. Tenzij de arts op het recept aangeeft dat een bepaald merk uit medische noodzaak geven moet worden. En zelfs dan weigeren apothekers danwel de verzekering nog regelmatig en moet je door bureaucratische hoepels springen.

Ik heb vrije keuze in behandelaar en medicatie. Mijn eigen bijdragen tot een X bedrag zitten in mijn aanvullende verzekering. Ik krijg de vitamine D dus ook vergoed, want voorgeschreven door een arts maar voedingsupplementen zitten normaal niet in de basis. Al haal ik als zonder zit gewoon een potje bij de tuinen. kost 10 euro voor drie maanden, daarvoor ga ik geen recept regelen. Dat vind ik onnodig mijn zorgkosten opkloppen. Eigenlijk haal ik alleen die keer als ik net bij de arts een recept heb gekregen die vitamine op kosten van verzekering (da's dan voor drie maanden).
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Oppergodin_Hera

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Oppergodin_Hera »

Ik heb vrije keuze maar dan nog moet je voor sommige medicijnen een medische noodzaak hebben. Ligt ook deels aan je apotheek. Die van mijn vader hebben geregeld zijn maat naalden niet op voorraad en geen mogelijkheid om Te leveren. Dus als ze er zijn wilt hij er veel maar dat mag niet van deverzekering.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Dan heb je dus geen vrije keuze polis, dat ligt niet aan je apotheek maar aan je verzekering. Medicatie mag voor maximaal 3 maanden per keer verstrekt worden, zelfs met een recept voor een jaar krijg je niet meer mee.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Dat van dat niet kunnen leveren, ligt misschien idd wel aan de apotheek. Ik heb ooit op recept van de arts iets gekregen wat als capsule moest, omdat ik het in tablet vorm gewoon niet opnam. Toen ik verhuisd was, wilde de nieuwe apotheek dat domweg niet doen (want capsules vullen is meer werk dan tabletten maken van dezelfde grondstof) terwijl mijn oude apotheek daar nooit moeilijk over deed. Toen ben ik gewoon overgestapt van apotheek, uiteindelijk. Toen kon het weer wel.

Als er geen andere apotheek in de buurt is die wel goeie service biedt, heb je ook online apotheken waar je je recept kunt uploaden en dan krijg je het thuisbezorgd. Misschien dat die het wel meestal op voorraad hebben, want die leveren vaak direct uit groothandelsvoorraad dus ze zijn minder gebonden aan een starre bestelschema zoals de buurtapotheek.
Oppergodin_Hera

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Oppergodin_Hera »

Dit was puur de apotheek hoor. Want mijn zoon heeft al 9 jaar dit medicijn. Maar had een ander merk gekregen want de bestanddelen waren hetzelfde. Alleen jammer dat hij ging spugen van de nieuwe medicijnen. Maar we moesten eerst een verklaring van de huisarts dat hij er echt niet tegen kkn
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Oppergodin_Hera schreef:Dit was puur de apotheek hoor. Want mijn zoon heeft al 9 jaar dit medicijn. Maar had een ander merk gekregen want de bestanddelen waren hetzelfde. Alleen jammer dat hij ging spugen van de nieuwe medicijnen. Maar we moesten eerst een verklaring van de huisarts dat hij er echt niet tegen kkn
Dan heb je dus geen vrije keuze polis.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie