Het stigma breken?

Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Het stigma breken?

Bericht door chell »

Nou, er was een discussie over stigma en voorlichting enzo en over wat "we" zouden moeten doen om dat te doorbreken (als we dat willen).

Stel je daarbij een zaaltje voor gevuld met 99,9% mensen met casual kleding aan. Gewoon, spijkerbroeken, jurkjes. Doodnormaal. En één dame in een felrode leren catsuit met een rits van kont tot kruis. En diezelfde dame die in die discussie roept dat het woord "slaaf" tegenwoordig ook totaaaaal geen inhoud meer heeft, want dat iedereen zich maar slaaf noemt, terwijl je dat 'vroeger' moest verdienen. Terwijl de casual mensen het op dat moment hebben over dat niemand uiteindelijk écht slaaf of slavin is.

En dat deze in dame in het rood dus vindt dat het feit dat zij soms op televisie is enzo, het stigma vast doorbreken kan.

Lunaaa en ik deelden een iets andere mening. Zeg maar.

:)

(Niks mis met de betreffende dame overigens hoor. Zij leeft haar leven als Meesteres en dat is prima. Het is alleen gewoon bepaald niet het beeld wat "we" nodig hebben om vooroordelen te doorbreken ;))
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

slowchat

Bericht door thaliya »

Wel een interssant topic, willen "we" dat stigma doorbreken en zo ja, hoe?
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
DomDan

Bericht door DomDan »

Kun je dat überhaupt? Je kunt hooguit meer duidelijkheid geven, en de vragen beantwoorden als die er komen; toch?
Dit forum (en de website) zijn daar uitstekend geschikt voor, op die manier heb ik ook veel geleerd...
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: slowchat

Bericht door Daantje »

Ik vind het stigma doorbreken een prima idee. Ik hoef niet bij een geheim clubje dat veel diepgaandere relaties dan vanila's heeft te horen. Maar ik denk dat je dat beter kan doen door te laten zien dat we gewone mensen zijn, met een hypotheek en een kat en dat we op zaterdag het gras maaien.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: slowchat

Bericht door chell »

Nou dat dus inderdaad Daantje. Ik zou het ook gewoon best fijn vinden om op maandag wél te kunnen vertellen wat ik het weekend heb gedaan als ik naar een unconference of kink congres ben geweest. Ik heb niet de behoefte mijn seksleven te bespreken met Jan en Alleman, maar ik zou het heel prettig vinden als mijn sociale leven geen geheim meer hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: slowchat

Bericht door Ravelijne »

Dat. Mensen hebben over het algemeen de vrijheid hebben om te zeggen dat ze een romantisch weekendje weg geboekt hebben voor tijd met zijn tweeën, en kunnen in de veel situaties prima er bij vertellen dat het de honeymoon suite met bubbelbad en waterbed was, en dat ze het hotel het hele weekend niet uit zijn geweest. Dat vinden mensen ook niet gek en ze gaan je dan ook geen intieme vragen stellen of zich afvragen in welke standjes je het hebt gedaan.

Ik wil op dezelfde manier kunnen zeggen dat ik naar een kinkfeestje ben geweest en een fijne tijd heb gehad zonder dat ik van alles hoef uit te leggen of dat mensen zich gaan afvragen wat voor kinky dingen ik persoonlijk dan precies heb gedaan.

Maar ik kan niet eens zeggen dat ik naar een superbraaf congres met lezingen en workshops ben geweest.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

slowchat

Bericht door thaliya »

Het probleem is denk ik allereerst dat er geen "we" is, dat het veel te verschillend is. Er zijn, zoals in Daantjes voorbeeld mensen die bdsm relaties diepgaander vinden dan vanilla's en net zoveel mensen die dat niet vinden. Er zijn mensen die zichzelf slaaf noemen omdat ze willen aangeven dat ze onderdanig en mannelijk zijn en er zijn mensen die dit een soort van eretitel vinden. En dat zijn pas 2 voorbeelden die hier genoemd werden.
Een vanilla vriendelijke conferentie of wat ik van het boek van Natya en Marijke heb gelezen helpt denk ik wel, juist omdat ze aangeven dat het zoveel kan betekenen als iemand zegt dat hij aan bdsm doet. Er is nog wel degelijk een stigma, het zou fijn zijn als dat doorbroken wordt en ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen "ons" zien als normale mensen, met soms een beetje andere voorkeuren.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: slowchat

Bericht door Voleuse »

Misschien fijn als hier een apart topic van gemaakt wordt?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Oppergodin_Hera

Re: slowchat

Bericht door Oppergodin_Hera »

Op mijn afdeling bestaat sowieso niet geen cultuur dat we vertellen wat we in het weekend doen. (ik ben enige vrouw bij 8 mannen) Ik weet niet wat mijn collega's doen, zij weten niet wat ik doe. Vragen naar seksueel getinte zaken is not done. In dat geval ben ik verplicht een aanklacht in te dienen (dat is op mijn hart gedrukt toen ik daar kwam werken, maar ik denk dat ik erger ben dan die mannen)

Dus om naar buiten te treden als sm'er zie ik het nut niet van in. Zeker niet nu mijn ouders gisteren al in de stress gingen omdat ik soort van mislukte hanenkam had (geen 3 cm hoog) en een nepleren legging aan had. Ik leek te veel op een punker oid. Laten ze mijn mini leren rokje dan maar niet zien.....
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het stigma breken?

Bericht door JJV »

chell schreef: En dat deze in dame in het rood dus vindt dat het feit dat zij soms op televisie is enzo, het stigma vast doorbreken kan.
Kom je vaak tegen inderdaad dat de wat exentriekere types de media naar zich toe trekken en daar dingen gaan staan roepen die echt 90% van "the scene" niet zo ziet.
.. media vinden die wat kleurrijkere types ook interessanter
.. en die types zijn vaak nog wat media geiler ook.

chell schreef: (Niks mis met de betreffende dame overigens hoor. Zij leeft haar leven als Meesteres en dat is prima. Het is alleen gewoon bepaald niet het beeld wat "we" nodig hebben om vooroordelen te doorbreken ;))
.. en dat is een mening(tm)
~\v/~
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Het stigma breken?

Bericht door thaliya »

Ravelijne schreef:Ik wil op dezelfde manier kunnen zeggen dat ik naar een kinkfeestje ben geweest en een fijne tijd heb gehad zonder dat ik van alles hoef uit te leggen of dat mensen zich gaan afvragen wat voor kinky dingen ik persoonlijk dan precies heb gedaan.

Maar ik kan niet eens zeggen dat ik naar een superbraaf congres met lezingen en workshops ben geweest.
En als je zegt dat het een 50 tinten grijs feestje was? Volgens mij is dat wel redelijk geaccepteerd inmiddels. Ik ben het ook wel met Hera eens dat mensen op m'n werk het niet hoeven te weten, tenzij het meer vriendinnen zijn, dan zou ik het op 50 tinten gooien.
Ik heb het pro-actief aan vriendinnen verteld, in eerste instantie omdat ik geen ongerustheid wilde als ze een keer blauwe plekken zagen en later ook omdat ik dan gewoon kon zeggen dat ik geen cocktail meedronk omdat ik alcohol toestemming nodig had. Alleen maar positieve reacties gehad maar toch zou ik het niet zomaar aan mensen vertellen.
Ik heb ook getwijfeld om de aankondiging van het kink congres op mijn FB te zetten, maar dat durfde ik niet, toch bang voor het stigma. Ik verbaas me soms ook op FB dat vanilla vriendinnen zo openlijk de trailers voor 50 tinten delen, dat zou ik ook niet zo snel doen. Gek eigenlijk want bij de vanilla vriendinnen denk ik dan: leuk dat je die film graag wilt zien en niet "jij bent dus ook zo". Zelfde als dat als ik iemand met een collar zie lopen ik ervan uitga dat diegene alto of punk is, niet zozeer kinky. En dan vraag ik me af of ik mezelf het stigma niet gewoon aanpraat.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Oppergodin_Hera

Re: Het stigma breken?

Bericht door Oppergodin_Hera »

thaliya schreef:Ik verbaas me soms ook op FB dat vanilla vriendinnen zo openlijk de trailers voor 50 tinten delen, dat zou ik ook niet zo snel doen. Gek eigenlijk want bij de vanilla vriendinnen denk ik dan: leuk dat je die film graag wilt zien en niet "jij bent dus ook zo". Zelfde als dat als ik iemand met een collar zie lopen ik ervan uitga dat diegene alto of punk is, niet zozeer kinky. En dan vraag ik me af of ik mezelf het stigma niet gewoon aanpraat.
In het verleden (pre-mijn-fl-aanmelding) gebruikte ik de uitdrukking daar moet de zweep overheen te pas en te onpas. Nu durf ik het niet meer omdat ik bang ben dat iemand er iets anders achter zoekt
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het stigma breken?

Bericht door juffie »

Onze hele goede vriend King (kannibal king dus) zegt altijd: ik ben open over wat ik bén, niet over wat ik dóe.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Het stigma breken?

Bericht door thaliya »

Dat dus, Hera!

@juffie: dat is wel een goede op zich. Je kunt zeggen: ik ben hetero en dan gaat het niemand wat aan wat je dan precies DOET. En zo zou het voor kink ook moeten zijn. Hoewel mensen misschien ook wel gewoon vragen stellen uit nieuwsgierigheid
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het stigma breken?

Bericht door juffie »

Ja dat denk ik ook, dat het vooral ook is om een beeld te kunnen vormen. Net zo goed als ik bijvoorbeeld ook met Daantje intieme gesprekken heb gehad. Iets onbekends; hoe zit dat dan?
MILF :grin_ani:
Gesloten