Wat versta je onder 'spel'?

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Plaats reactie
Deleted User 178

Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Deleted User 178 »

Naar aanleiding van de poll van Anne, over kink identiteit, hadden Bitemarks en ineens gesprek over wat je onder spel verstaat.

Het blijkt dus dat wij daar beide een ander idee over hebben. Het blijkt ook best lastig te zijn om te omschrijven wat dat dan is.

Voorbeeld, Bitemarks vind het spel als hij mij in een wurggreep pakt en daar (kinky) seks uit voort komt. Voor mij is dat meer de kinky variant van lekker zoenen en daarna seks.

Ik vind het erg lastig om te omschrijven wanneer iets dan wel onder een spel valt bij mij. Het gaat om een gevoel van overgave, om tijd ervoor nemen. Maar verder?

Wat valt bij jullie onder spel?

Is dat alleen een alles-erop-en-eraan spel of is aan de haren trekken tijdens het seksen/afwasen/... ook spel?
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Nijntje »

Wat een leuke vraag. Ik zat mijzelf dat net ook af te vragen in hetzelfde topic tijdens het schrijven van mijn reactie. Wanneer het enkel als voorspel dient voor seks, ook al zegt het woord voor"spel" dat wel, zou ik het zelf niet onder de noemer spelen gooien. Maar ik kan mij ook wel weer voorstellen dat dit voor iedereen anders is, daarbij, een goed spel kan ook weer uitmonden in seks. Dus die grens is heel onduidelijk, voor mij tenminste. Het is een gevoel.
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Jezebel »

Voor mij is er wel een verschil tusssen seks, kinky seks, en spel. Dat eerste spreekt denk ik voor zich, bij het tweede komen dingen als knijpen, hand om mijn keel, haren trekken etc kijken. Bij een spel nemen we meer tijd, spreekt hij mij aan met jezebel en ik hem met meester, en zijn de verhoudingen echt anders. Bij een spel maken we ook gebruik van speeltoes, touw, boeien, en mijn collar. Spel is ook iets dat we van te voren afspreken, ook al is het maar een paar minuten an te voren. Dat gebeurt bij ons nooit echt spontaan, omdat we dan beide niet zo goed in onze rol komen (ik niet onderdanig, hij niet dominant genoeg).
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door eireann »

Ik heb in mn hoofd hetzelfde onderscheid als Jezebel :)

En doorlopende regels (die niks met sex te maken hebben, toestemming vragen om te zitten bv) vind ik ook onder 'spel' vallen. 'spel' is voormij 'als er, eerder, gekozen machtsverschil plaatsvindt' of zo iets.

Dan kan kinky sex bv uitdraaien op spel :)

Ik wist niet zo goed hoe ik het in de poll moest verwoorden zonder dat het vreselijk lang zou worden :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Frodo »

Persoonlijk... heb ik sowieso moeite met het woord 'spel' maar daarover is in het verleden al genoeg eh... gezeken en er is nog nooit 'n acceptabel alternatief naar voren gekomen.

Spel of geen spel, 't is 'n beetje het 'glijdende schalen' concept - voor mij dan. Iets wat even heftig is kan op 'n doodnormale vrijpartij (nou ja, wat je 'doodnormaal' noemt natuurlijk) uitlopen maar andersom ook: Soms wordt tijdens eenzelfde vrijpartij ineens de trucendoos opengetrokken en ligt de vloer na afloop vol leer, staal en vochtvlekken.

Een echt spel wordt het pas als we e.e.a. afgesproken hebben en op dát tijdstip ineens tegenover elkaar staan en verder alle vrijheid hebben.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door tessie »

Voor mij valt aan een regel houden niet onder spel. Kleine dingen vind ik vaak meer gewoon 'een D/s handeling'. Spel is voor mij als het echt uitgebreider is, langer duurt. Beetje lastig te omschrijven. Hoeft ook niet per se met zwepen oid, een spel kan zelfs zonder elkaar aan te raken, met alleen woorden. Kinky seks kan voor mij ook als een spel voelen, afhankelijk van wat er gebeurt of hoe ver het gaat eigenlijk. Moeilijke vraag!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Voleuse »

Ik denk dat er een verschil is tussen spelen en je onderdanig voelen. Veel reacties hier zeggen eigenlijk 'het is pas spel als ik me onderdanig voel' als ik het goed lees? Ik definieer spelen simpelweg als 'aan BDSM doen'. Zeg maar het BDSM-werkwoord. Dus bondage is spelen, je aan een regel houden is spelen, kinky seksen is spelen. Of daar ook onderdanigheid en machtsverhouding bij komt kijken is wat anders. Soms wel en soms niet. Vaak als ik behoefte heb om te spelen dan heb ik eigenlijk behoefte aan me onderdanig voelen, en dan helpt een beetje kinky seksen daar inderdaad niet bij, dus in die zin kan het wel voelen als "echt goed spelen".
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Jezebel »

Hmm, zoals ik het bedoelde was het in ieder geval niet dat speled perse samen moet gaan met me onderdanig voelen; meer wat Anne daarna zo mooi zei: als er gekozen machtsverschil plaatsvindt. Dat je bewust samen naar een bepaalde mindset streeft (hoewel dat niet zegt dat je je dan ook meteen zo voelt natuurlijk). Bij een spel komt in mijn ogen meer voorbereiding/aanloop kijken, terwijl 'nilla of kinky seks ook gewoon kan ontstaan.
Maar de grens is dun, ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door miss_meeko »

Ik zie best wel veel dingen als spel dingen maar je gevoel van echt gespeeld te hebben heb ik pas bij uitgebreider spel waarbij het niet voornamelijk seks is geweest maar vooral dingen eromheen. Best lastig om een logische uitleg te verzinnen of het zelf op een rijtje te hebben....
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door thaliya »

Een spel heeft voor mij een begin en einde en is meer dan een keer aan de haren trekken of een tik op de billen.
Doorlopende regels vind ik daarom ook geen spel want dat heeft geen einde.
In mijn eerste relatie waren "spel" en "gewoon" redelijk strict gescheiden: bijna altijd begon een spel met het omdoen van de collar en eindigde dat als de collar af ging. Er waren wel uitzonderingen, maar die waren sporadisch.
Het is moeilijk te definiëren en voor mij vooral een gevoelskwestie. Zo kan een bepaalde opdracht uitvoeren in een duidelijk vanilla setting (balletje inhebben tijdens het werk bijvoorbeeld) voor mij als spel voelen maar op mijn knieën hem een drankje aanbieden (op z'n Gors zeg maar) tijdens een kink feest weer niet.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Harpocrates

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door Harpocrates »

Interessante vraag. Zéker voor iemand die net komt kijken.

Het "vooraf afgesproken machtsverschil" van Anne lijkt me een prima definitie, al neig ik ook naar het principe dat een spel "een begin en een eind" moet hebben, zoals Thaliya aangeeft.

Het leek in het begin allemaal zo simpel, want dat had ik allemaal prima bedacht: het spel begint, zodra de halsband om is. Puik plan, in the pocket! Helaas werkt dat helemaal niet zo, in de praktijk.

Bijvoorbeeld alleen al de boodschap dat ze vanavond om middernacht voor me klaar moet zitten is tricky. Begint het spel dan om middernacht pas of eigenlijk nu al, omdat zij vanaf dat moment de tijd in de gaten gaat zitten houden?

En hoe zit het dan met "gewoon seks", wanneer ik bepaal hier en nu? Om over kinky seks maar nog niet eens te spreken.

En wat als ik haar tussendoor eens voor straf over de knie leg, omdat ze bijvoorbeeld vergeten is om het koffieapparaat uit te zetten ofzo? Ik bedoel, serieus..? Deze zin had ik een half jaar geleden niet eens durven typen :)

En dan al die kleine tussendoorse momentjes, waarbij ik haar aan haar haren trek, in de houtgreep leg, optil en verplaats of in het voorbij gaan eens een goeie tik op haar achterste meegeef? Ik weet het: NEWBE-ALARM! Maar zo ben ik dus écht niet opgevoed en zelfs deze manier van met elkaar omgaan voelt voor mij nog een beetje vreemd.

En ik zou met al het bovenstaande ook direct stoppen, wanneer zij aangeeft het vervelend te vinden. Maakt dit voorbehoud het eigenlijk niet allemaal een soort spel?
dbj

Re: Wat versta je onder 'spel'?

Bericht door dbj »

Tsja, ik denk dat het voor iedereen anders is. Wat de één een spel noemt is voor een ander gewoon een onderdeel van de relatie die men heeft. Om over de inhoud en invulling het maar niet te hebben. Daarin kunnen de verschillen heel groot zijn. Volgens mij is het iets persoonlijks en het is ongetwijfeld ook afhankelijk hoe de verhoudingen zijn. Is het een spel met je partner, waar je ook een liefdesrelatie mee heb, of is het met iemand anders? Met een goede vriend(in) bijvoorbeeld die langskomt.
En is het spelen thuis in de privé-sfeer of tijdens een meeting bijvoorbeeld?
Zoveel factoren die een rol hierin hebben dat het eigenlijk moeilijk is om een algemene defenitie van spel te geven.
Plaats reactie